BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Peter van der Leek op 27 June 2010, 14:55:40

Titel: Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Peter van der Leek op 27 June 2010, 14:55:40
Ik heb de plannen (station Zaandam) weer eens omgegooid en de baan een flink stuk verkleind.

Ik wil nu een werkplaats/opstelterrein/wachtplaats voor goederentreinen/rangeerterrein maken. Dus een stuk minder (geautomatiseerd) passagiersvervoer en flink meer goederenspul.
Hierbij het plan, het enige wat vastligt zijn de opgangen vanuit het schaduwstation omdat ik die al gebouwd heb. Opbouwende kritiek is welkom :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_nieuw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_nieuw.jpg)
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: m de deugd op 27 June 2010, 16:07:35
Hoi Peter.

Dat is leuk, weer een mooie N spoorbaan in wording.
Goederen vervoer is inderdaad een heel belangrijke aanvulling.
Daar de variatie daarin zo enorm groot is, en nog steets toeneemt.
Van lokaal tot internationaal komt zeker op het NL spoor heel veel voor.
Ben benieuwt hoe het geheel gaat vorm krijgen.
Heel veel sucses en plezier met de uitwerking ervan.
Als mede N spoorder ga ik dit ook lekker volgen.

Groeten Martin.
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Jeronimos op 27 June 2010, 16:46:38
Hoi Peter,

Kijk, dat ziet er goed uit. Er is een dingetje dat ik mij afvraag. Links is er maar 1 toegang naar het terrein. Ik vraag mij dus af hoe de omloop is?

groet Jeroen
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Peter van der Leek op 27 June 2010, 16:51:08
Ik twijfel nog sterk of ik links uitrijden ook mogelijk zal maken, het kost slechts 1 half Engels wissel extra.

Het emplacement is wel gericht op links inrijden en dan rechts uitrijden. Op de onderste 5 sporen komt een goederentrein binnen. Lok kan met een deel van de wagens naar het uithaalspoor naast de werkplaats en vervolgens rangeren naar links. Daarna weer wagens ophalen, enz.

Ik heb geprobeerd een beetje te kijken naar bestaande terreinen, met name Onnen was een inspiratiebron voor dit plan.
Het presentatiespoor heb ik er zelf bij bedacht, daar worden nieuwe treinen gepresenteerd aan het publiek :)
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Rick op 27 June 2010, 16:57:45
Wat denk je van een doodlopend spoortje aan de linkerzijde, naast het spoor naar het rangeerterrein? Een mooi stukje om een loc te laten wachten op een volgende trein of waar een rangeerloc wacht op een volgende klus.
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Peter van der Leek op 27 June 2010, 17:00:28
Waar bedoel je precies Rick? Kan je het eventueel aangeven door het baanplan (met Paint) te bewerken?
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Rick op 27 June 2010, 17:03:31
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_nieuw_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_nieuw_1.jpg)

Zoiets bedoel ik, ik vind dat altijd wel aardig staan. Misschien dat je de wisselstraat iets moet aanpassen.
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Jeronimos op 27 June 2010, 17:19:39
Ik twijfel nog sterk of ik links uitrijden ook mogelijk zal maken, het kost slechts 1 half Engels wissel extra.

Het emplacement is wel gericht op links inrijden en dan rechts uitrijden. Op de onderste 5 sporen komt een goederentrein binnen. Lok kan met een deel van de wagens naar het uithaalspoor naast de werkplaats en vervolgens rangeren naar links. Daarna weer wagens ophalen, enz.

Ik heb geprobeerd een beetje te kijken naar bestaande terreinen, met name Onnen was een inspiratiebron voor dit plan.
Het presentatiespoor heb ik er zelf bij bedacht, daar worden nieuwe treinen gepresenteerd aan het publiek :)

Dank voor deze uitleg.  (y)

misschien nog een kleine aanvulling. Hoe denk je hier over:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_nieuw_2.jpg)

beleangrijkste verandering ook weer aan de linkerkant

Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Peter van der Leek op 27 June 2010, 17:32:16
@Rick: daar heb ik over nagedacht, maar uiteindelijk niet gedaan omdat ik er vlak boven ook al een uithaalspoortje heb. Daarvoor moet weliswaar het 'hoofdspoor' gekruist worden, maar dat geeft juist wat vertragings-charme ('even' wachten op de binnenkomst van een goederentrein met 15km/h ;)) vind ik.

@ClarksonBlues: is wel een goede optie, ik ga eens kijken of ik het plan op dat punt een beetje kan wijzigen.
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: kevinhhw op 27 June 2010, 17:44:48
leuk plan peter,je kan er eindeloos rondjes mee rijden.
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Peter van der Leek op 27 June 2010, 17:51:24
Hmmm, dat zijn volgens mij een compliment en het tegenovergestelde van een compliment in 1 zin ;)

Ik heb het plan aan de linkerkant een beetje aangepast, maar ik ben er nog niet echt gelukkig mee:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_nieuw_b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_nieuw_b.jpg)
(de G's bij sommige wissels staat voor Groot, dat zijn de langere wissels van Peco, het hele plan is afgestemd op wat ik op voorraad heb qua wissels ;))
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Jeronimos op 27 June 2010, 18:01:20
 De gedachte achter mijn verandering was om de trein een tijdje parallel over een 3de spoor te laten rijden om zeg maar een gevoel te creeren dat er iets groots aan zit te komen.  ;D Persoonlijk vind ik het nu te druk links.
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Peter van der Leek op 27 June 2010, 18:02:54
Dat is exact mijn probleem. Dat 3e spoor gaat helaas niet passen, het langste wachtspoor (en derhalve mijn langste goederentrein) is ongeveer 2 meter. Voor het 3e spoor kom ik op maximaal 120cm.
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Jeronimos op 27 June 2010, 18:11:55
Hmmm, dus denk denk denk.


Nu gaan we naar rechts. Klopt het dat ik daar water zie? en het traject rechts dus verborgen is? want als het niet zo was dan zou een brug over het water misschien wel mooi zijn.
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Peter van der Leek op 27 June 2010, 18:17:41
Het spoor wat met stippellijnen is getekend is in principe niet zichtbaar, maar daar kan natuurlijk nog aan gesleuteld worden ;)
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: nederbelg op 27 June 2010, 18:46:37
Links en/of rechts met dubbelspoor. (maar links zeker)
Je zult wel meer treinen hebben dan vijf.
Dan rijdt er nog wat, anders wachten ze (lang) op elkaar!

Dave
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Peter van der Leek op 27 June 2010, 19:14:19
Heb ik ook erg lang over getwijfeld, maar vanwege nogal wat kruisende bewegingen niet gedaan.
Nu heb ik 't alsnog ingepast in het plan en ik moet zeggen, het valt me niet tegen :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_nieuw_c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_nieuw_c.jpg)

Aan de linkerkant ligt een half Engels wissel zodat op beide sporen ingereden kan worden. Aan de rechterkant is ruimte voor een overloopwissel, dus ligt er in het hoofdspoor alleen een kruising.
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: nederbelg op 27 June 2010, 19:37:13
Peter,

ik weet niet hoe veel vrije tijd je hebt, en hoe begaan je bent met koploper.
Maar teken het Baanplan eens en laat in de testfase eens alles rijden.
je ziet waar de knel punten gaan zitten die voor verbetering vatbaar zijn.

En het baan plan is toch voor 80% rond dus veel veranderingen (verbeteringen) hoef je dan niet toe te passen.

Dave
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Peter van der Leek op 27 June 2010, 20:32:46
Ik ga een poging wagen, dank voor de tip!
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Jos001 op 27 June 2010, 20:38:08
Je blijft ook veranderen he Peter  ;D
Bij mijn vorige baan had ik ook een groot rangeerterrein/opstelsporen. Dat gaat op mijn nieuwe baan ook wel komen, maar dan wel met een bestemming.
In het echt liggen dergelijke terreinen vaak bij industrieterreinen als verzamelplaats tot er voldoende te transporteren is. Of het is een overslagpunt.
Naar mijn mening gaat het meer leven als je bedenkt waarvoor het terrein dient en het vervolgens aan dat doel aanpast v.w.b. scenery, wegen etc.

Groetjes,
Jos
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Peter van der Leek op 27 June 2010, 20:48:47
Ik ben nog nooit op een baan aan scenery toegekomen. Het is leuk om daar over na te denken, maar ik wil eerst eens kunnen rijden ;)
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Jos001 op 27 June 2010, 21:05:05
Dat snap ik Peter, maar voor je baanplan is het slim om een doel van het rangeerterrein te bepalen, dan weet je wat voor aan- en afvoerende sporen je nodig hebt. Bijvoorbeeld aanpalend industrieterrein waar wagons beladen worden.
Anders gaat het rijden je snel vervelen denk ik. Dan zet je een bonte verzameling wagons op je rangeerterrein en rijd je zo maar willekeurig wat rond.
Dat is tenminste mijn ervaring. Dus wat staat er op je rangeerterrein met welk doel, hoe komt het daar en hoe wordt het afgevoerd.

Maar het is natuurlijk jouw baan  :)

Groetjes,
Jos
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: SporenplanOnline op 02 July 2010, 20:29:21
Weer eens een emplacement wat wat serieuzer is. Daardoor meng ik me ook even in de discussie. Op basis van de laatste tekening heb ik nog wat veranderd. Als eerste zal ik je eigen tekening globaal bespreken:

(http://www.sporenplan.nl/divers/ohih/tek_bnl1.PNG)

Links:
- In paars een mogelijke aansluiting naar een bedrijf. Voorbeeld Chemie.
- In rood t uithaalspoortje laten afbuigen: meer nuttige lengte

Midden (emplacement): zie volgend bericht

Rechts:
- aansluiting naar loods voor bijvoorbeeld papierfirma
- lokspoortje
- bij werkplaats magazijn spoortje en opstelspoortje
Titel: Exploitatie vs Seinen
Bericht door: SporenplanOnline op 02 July 2010, 21:10:59
En nu het serieuzere werk: exploitatie, seinen, sporen e.d. (alles op basis van NS/ProRail)

Zie volgende tekening:
http://www.sporenplan.nl/divers/ohih/tek_bnl2.gif (http://www.sporenplan.nl/divers/ohih/tek_bnl2.gif)
(wil m wel direct plaatsen maar wordt bij mij meteen verkleind)

Hoofdexploitatie:

In jou tekening heeft oost-west maar één spoor ter beschikking om binnen te komen zonder een 'standaard' rijweg west-oost te kruisen: 104b is bij jou direct verbonden met 122, vanaf 123 is alleen 105b te bereiken als er vanaf 101-104 een rijweg ligt naar 122. Vandaar het opschuiven van de engelsman naar 103 (bij s170).
Voor de linkerzijde is dit reeds al gescheiden. Echter om een lok om te rijden via west naar 101-103 is wat lastig: vandaar overloop west tussen 103-104.
De pijlen geven de richting aan die in normale dienst wordt gereden.

101 wordt gebruikt om om te lopen. Hier zou aan dit spoor een spasl. (spooraansluiting) kunnen worden aangesloten. Een voorbeeld is een papierhandel aan de oostkant.

Rangeren:

8-10 lijkt me niet gebruikt worden om direct treinen binnen te nemen. Deze sporen zijn ongeïsoleerd (geen seinen/detectie in dit gebied en alleen handwissels).
Rijwegen naar dit gebied worden ingesteld met seinbeeld glfl (geel knipper) officieel heet dit nog steeds geel fl*kker, maar dit wordt veranderd door het forum!!!).

Op de seinen staan soms kruisjes: deze seinen "doen mee" met VR (Vrijgave Rangeren)
 door toestemming van de treindienstleider zijn alle wissels binnen het VR gebied vrij bedienbaar door de rangeerder en tonen de seinen een wit licht. Toeleidende rijwegen
naar dit gebied kunnen dan niet worden ingesteld.

Voor de oostkant leek het me zinnig om 106-108 <-> 107b/131 te voorzien van VR. Hier kan dan onafhankelijk van de normale exploitatie gerangeerd worden. Wil je
nog goedkoper uit zijn? Voorzie dan het kruiswissel van grendels (zijn vergrendelde handwissels) en laat s160 en s190 weg. Je kunt dan niet meer direct een rijweg van 106/107 naar
131 instellen, maar 131-108 is dan onbeveiligd gebied. Wil je van bijv. 108 naar 131 dan moet zowiezo eerst VR worden gegeven. Pas dan kunnen de
handwissels worden ontgrendeld en worden omgelegd.

Voor 120-101 kan het soms handig zijn om een VR te hebben: dit is echter alleen handig als hier veel wordt gerangeerd. Deze zou evt ook tussen s140 en s174 kunnen worden aangesloten met een handwissel met grendel (is ook weer goedkoper). Het is maar net wat in de exploitatie gewenst is!


Westzijde:
Meteen de vraag: hoe vaak komt het voor dat van 106/107 een rangeerbeweging naar 111 wordt ingesteld? Vergeet niet dat deze situ in werkelijkheid > een miljoen kost (spoorsecties, seinen, wisselmotoren en electronica).
Ingetekend rood spoor is dan een stuk goedkoper!

PS: toeleidende seinen op 111, 112, 122 en 123 zijn indicatief en zeer afhankelijk van o.a.  aansluitende baanvakbeveiliging.
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Peter van der Leek op 03 July 2010, 10:46:40
Wow, jij hebt er echt werk van gemaakt. Helemaal top!
Ik ga dit even rustig op me laten inwerken en kom er op terug.
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: kevinhhw op 03 July 2010, 20:05:41
het was bedoeld als compliment,peter (y)
ik zou het links
Heb ik ook erg lang over getwijfeld, maar vanwege nogal wat kruisende bewegingen niet gedaan.
Nu heb ik 't alsnog ingepast in het plan en ik moet zeggen, het valt me niet tegen :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_nieuw_c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_nieuw_c.jpg)

Aan de linkerkant ligt een half Engels wissel zodat op beide sporen ingereden kan worden. Aan de rechterkant is ruimte voor een overloopwissel, dus ligt er in het hoofdspoor alleen een kruising.
dat plan vind ik wel het beste!


mvg. kevin
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Peter van der Leek op 04 July 2010, 12:18:37
Thanks Kevin :)

Daar gaan we dan met een wat uitgebreider antwoord:
- Allereerst dank voor het meedenken!  (y)
- Ik heb de meeste van je wijzigingen overgenomen in het plan hier onder.
- Van papier heb ik VAM gemaakt aangezien ik al een aantal VAM wagens heb.
- Qua chemie moet ik nog even denken wat ik daar kan doen, suggesties zijn welkom :) Svennergy zal ik er in houden als dank voor het meedenken :)
- In jouw 'sporenplan' tekening mist een belangrijke verbinding, namelijk van 101-105 naar 107b. Die laatste moet gewoon in de beveiliging, mijn idee is om goederentreinen op 101-105 op te breken en via 107b te vervoeren naar 8, 9, 10a en 10b.
- Wat is precies het nut van sporen 36 en 37?
- Spoor 104a is bedoeld als lokspoortje, ik heb de nuttige lengte groter gemaakt zodat er 2 loks op passen. Ik wil dat spoor echter wel in de beveiliging hebben.
- Ik zal sowieso geen handwissels gebruiken, maar alles met Tortoises, dus echt goedkoper ga ik niet uit zijn met dat kruiswissel. Ik kan het wel alsnog doen volgens jouw voorstel, maar dan tijdens rangeren gewoon elektrisch bedienen.
- Wat betreft het rode spoortje: is het een idee om het VR sein te verplaatsen naar de overloop tussen 111 en 112? Dan hoort 112 gewoon bij het rangeer gedeelte.

Dit is mijn gewijzigde plan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_nieuw_d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_nieuw_d.jpg)
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Peter van der Leek op 04 July 2010, 13:26:49
Het houd me bezig, dus ben weer ff gaan meten en tekenen. Door wat creativiteit kan ik aan de linkerkant 50cm aan de baan plakken wat alsnog ruimte creëert voor 2 wachtsporen. Verder heb ik de sporenloop aan de linkerkant bij sporen 106-107-108 en 111-112 aangepast waardoor er nu ruimte is voor begin en einde van het rangeer-gedeelte.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_nieuw_e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_nieuw_e.jpg)

Edit: nog even het sporenplan aangepast aan mijn wijzigingen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_nieuw_sporenplan_e.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_nieuw_sporenplan_e.gif)
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Peter van der Leek op 04 July 2010, 20:07:27
Na wat verder nadenken een aantal stevige wijzigingen aan de rechterzijde:
- De verbinding van 106-107-108-9-10 naar 122 is niet nodig aangezien daar geen treinen van vertrekken.
- De kruiswissel heb ik weggehaald waardoor nu alleen nog van 106, 107 en 108 rechtstreeks naar de werkplaats gereden kan worden.
- Naast de werkplaats heb ik een extra lokspoor gemaakt omdat 121 vanaf 106-107-108-9-10 niet meer bereikbaar is.
- Splitsing van het hoofdspoor is verplaatst waardoor ook aan deze zijde nu wachtsporen zijn.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_nieuw_f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_nieuw_f.jpg)
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Ivo R. op 04 July 2010, 20:48:39
Ik vind het echt super baanplan, mag ik een keer bij je komen rijden? :P
Enige wat ik zou aanpassen, ik weet dat het niet heel belangrijk is, is het water. Ik zou het zeg maar van rechts boven naar links onder laten lopen, dus net anders om. dat is net iets realistischer.

Groet Ivo.
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Peter van der Leek op 04 July 2010, 21:47:03
Ja hoor, als het allemaal af is ben je van harte welkom :) Kan nog wèl eventjes duren ;)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_nieuw_f2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_nieuw_f2.jpg)
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: SporenplanOnline op 04 July 2010, 22:03:50
Voor alle wijzigingen in onderstaand commentaar zie
www.sporenplan.nl/divers/ohih/bnl_2.gif (http://www.sporenplan.nl/divers/ohih/bnl_2.gif)

Wow, jij hebt er echt werk van gemaakt. Helemaal top!
Ik geef alleen reacties op goed doordachte plannen. :)

Van papier heb ik VAM gemaakt aangezien ik al een aantal VAM wagens heb.
Hou rekening met een nuttige lengte van 2x de te laden trein. Anders staat een deel op het emplacement. Lospunt komt dan ergens in het midden van het spoor.

Qua chemie moet ik nog even denken wat ik daar kan doen, suggesties zijn welkom
Kan van alles zijn. Kijk eens naar de NGSF in Delft of KNP te Maastricht Boschpoort (1965). Wat is het nut van die uitgewaaide sporen? Neemt veel ruimte in beslag!

Wat is precies het nut van sporen 36 en 37?
Zie eerder bericht. Een Wpl wil vaak graag ook een magazijnspoor hebben om wagens op kwijt te kunnen en wat opstelmogelijkheden hebben voor (niet) gerepareerd materieel. Waarom niet de hele werkplaatbundel op 35 aansluiten?

Spoor 104a is bedoeld als lokspoortje, ik heb de nuttige lengte groter gemaakt zodat er 2 loks op passen. Ik wil dat spoor echter wel in de beveiliging hebben
Voorstel: ongeïsoleerd met detectie (zie lampsymbool op mijn nieuwe tekening). Post T kan wel zien of er spoorbezetting is maar er kan alleen rijweg met glfl (geel fl*kker) naar toe worden ingesteld. Redelijk gebruikelijk in het verleden voor opstelsporen die vaak gebruikt worden.

Ik zal sowieso geen handwissels gebruiken, maar alles met Tortoises, dus echt goedkoper ga ik niet uit zijn met dat kruiswissel. Ik kan het wel alsnog doen volgens jouw voorstel, maar dan tijdens rangeren gewoon elektrisch bedienen.
Ik bekijk het vanaf de realiteit. Met handwissels bedoel ik wat er in werkelijkheid ligt, niet hoe je dit op de modelspoorbaan oplost.

Wat betreft het rode spoortje: is het een idee om het VR sein te verplaatsen naar de overloop tussen 111 en 112?
Tuurlijk kan dit mits er voldoende ruimte tussen overloop 111/112 zit. Dit heb je echter met je laatste wijziging al opgelost. Wisselnummers wil ik ook wel genereren voor je maar dan moet het wel een redelijk definitief plan zijn.


Andere opmerkingen:

1 Het nieuwe lokspoor zit aan de beveiligde wisselstraat vast. Verplaats je dit wissel wat naar t westen dan scheelt dit weer 100000-en euries!
Zie in mijn tekening het rode spoortje.

2 Uithaler 104a is wat kort. Nu je de aansluiting aan de westzijde verplaatst stel ik voor dit spoor door te trekken tot de aansluiting.
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Peter van der Leek op 04 July 2010, 22:18:52
Thanks, ik ga er weer mee aan de slag.
Morgen en overmorgen zit ik in het buitenland voor mijn werk, dus ik kom er op z'n vroegst dinsdagavond op terug.
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: SporenplanOnline op 04 July 2010, 22:23:31
Wat meer drastische wijzigingen...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_nieuw_f_1.jpg)
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Peter van der Leek op 07 July 2010, 12:50:05
Hou rekening met een nuttige lengte van 2x de te laden trein. Anders staat een deel op het emplacement. Lospunt komt dan ergens in het midden van het spoor.
Ik heb 'm wat verplaatst :)

Kan van alles zijn. Kijk eens naar de NGSF in Delft of KNP te Maastricht Boschpoort (1965). Wat is het nut van die uitgewaaide sporen? Neemt veel ruimte in beslag!
Ok thanks. Die sporen was even tijdelijk, ik heb ze nu wat netter gemaakt.

Een Wpl wil vaak graag ook een magazijnspoor hebben om wagens op kwijt te kunnen en wat opstelmogelijkheden hebben voor (niet) gerepareerd materieel. Waarom niet de hele werkplaatbundel op 35 aansluiten?
Ik zal het je nog sterker vertellen, ik heb 35 er nu helemaal uitgegooid, het werd me te druk.
Ik heb het vervangen door een uithaal vanaf de werkplaats.

Ik bekijk het vanaf de realiteit. Met handwissels bedoel ik wat er in werkelijkheid ligt, niet hoe je dit op de modelspoorbaan oplost.
Snap ik.

Wisselnummers wil ik ook wel genereren voor je maar dan moet het wel een redelijk definitief plan zijn.
Wacht daar nog maar even mee ;)

Het nieuwe lokspoor zit aan de beveiligde wisselstraat vast. Verplaats je dit wissel wat naar t westen dan scheelt dit weer 100000-en euries! Zie in mijn tekening het rode spoortje.
Het sporenplan krijgt hierdoor een te chaotisch verloop. Ik was er al niet happy mee, maar heb nu het lokspoortje naar 107a verplaatst middels een Engels wissel. Helaas niet meer bereikbaar vanaf 106a, maar da's pech ;)

Uithaler 104a is wat kort. Nu je de aansluiting aan de westzijde verplaatst stel ik voor dit spoor door te trekken tot de aansluiting.
Ik heb 'm verlengd, ik kom daardoor niet meer uit met m'n boogstralen, maar dat fix ik in de praktijk wel.

Jouw drastische variant heeft wel wat leuke elementen, maar vraagt voor goederenspul om 2x extra heen en weer steken en laat bovendien veel minder ruimte voor scenery.
Nu ben ik wel van het rijden, maar als ik ooit wat straatjes en gras ga maken, zou het wel leuk zijn als dat nog ergens past ;)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_nieuw_g.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_nieuw_g.jpg)
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Peter van der Leek op 10 July 2010, 16:33:02
Ik ben weer aan het tekenen geweest, plan is qua sporenplan enkel op miniscule punten aangepast.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_5.jpg)

Ik ben ook in Koploper aan het stoeien gegaan en heb in het sporenplan de spoornummers aangepast naar Koploper (omdat andersom erg lastig is ;))
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_sporenplan_1.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_sporenplan_1.gif)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Koploper.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Koploper.png)
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Peter van der Leek op 10 July 2010, 18:28:17
Gezien de beperkte ruimte aan de achterkant en de focus op de werkplaats en aansluitingen denk ik er over om het dubbelspoor aan de achterzijde verhoogd of verlaagd uit te voeren.
Suggesties op dit gebied zijn welkom :)
Feedback op de rest van het plan trouwens ook, wees niet bevreesd, ik kan 't hebben :)
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Jeronimos op 10 July 2010, 20:23:07
Hee Peter,

Je baanplaan is gegroeid, beter en mooier.  (y)

Toch vraag ik mij af hoe jij aan de rechterkant de aansluiting van de personenlijn en de goederenlijn uitvoert, landschappelijk gezien, omdat het trace toch verborgen ligt. Misschien dat je de weg die daar loopt meer naar rechts verplaatst zodat hij over de verbinding ligt?

Gezien de beperkte ruimte aan de achterkant en de focus op de werkplaats en aansluitingen denk ik er over om het dubbelspoor aan de achterzijde verhoogd of verlaagd uit te voeren.
Suggesties op dit gebied zijn welkom :)
Feedback op de rest van het plan trouwens ook, wees niet bevreesd, ik kan 't hebben :)

Ik denk dat een nivo verschil wel leuk is, dus hoog, maar niet al te, ergens tussen de 3 a 5 cm?
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Peter van der Leek op 10 July 2010, 20:49:24
Dank voor je bericht!

De rechterkant ben ik nog niet helemaal uit, vanwege het realisme houd ik het dubbelspoor liever verborgen. Ik denk dat de 2 sporen van het emplacement een tunnel induiken om onder de rivier door te komen. De weg gaat over het spoor en de rivier heen.

Het spoor omhoog zal inderdaad mooier zijn, het moet natuurlijk wel genoeg zijn om aan de linkerkant het passeren van vrachtwagens mogelijk te maken. Daar is minimaal 4,10meter voor nodig, dus 2,6cm in N. Hoogte van het wegdek en de bak voor het spoor erbij, dan kom ik rond de 4 centimeter :)
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Jeronimos op 11 July 2010, 14:33:48

De rechterkant ben ik nog niet helemaal uit, vanwege het realisme houd ik het dubbelspoor liever verborgen. Ik denk dat de 2 sporen van het emplacement een tunnel induiken om onder de rivier door te komen. De weg gaat over het spoor en de rivier heen.

Het spoor omhoog zal inderdaad mooier zijn, het moet natuurlijk wel genoeg zijn om aan de linkerkant het passeren van vrachtwagens mogelijk te maken. Daar is minimaal 4,10meter voor nodig, dus 2,6cm in N. Hoogte van het wegdek en de bak voor het spoor erbij, dan kom ik rond de 4 centimeter :)

Ik heb gelezen dat je omwille van het realisme het spoor verborgen wilt houden.
Maar juist omdat je het spoor hier misschien omhoog wil laten lopen, vindt je 't dan niet mooier om bijvoorbeeld hier een kunstwerk neer te leggen, bijvoorbeeld zoals in de tekening (let niet op de kwaliteit)? Dat de goederenlijn rechts onder de personenlijn doorgaat?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_5_1.jpg)

ben je ook de kruising kwijt.
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Peter van der Leek op 11 July 2010, 15:02:49
Dat is een heel goed idee!  (y)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolder_6.jpg)
Het spoorverloop is moeilijk vloeiend te krijgen, in het echt zal dat wel lukken ;)

Aan de linkerzijde zal dit verhaal wat moeilijker worden, tenzij het uithaalspoortje ook over het hoofdspoor doorgaat.
Bovendien moet het mogelijk zijn om over beide sporen het emplacement op te rijden, in tegenstelling tot de rechterzijde.
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Jeronimos op 11 July 2010, 15:12:39

Aan de linkerzijde zal dit verhaal wat moeilijker worden, tenzij het uithaalspoortje ook over het hoofdspoor doorgaat.


 ;D  Neuh, links zo laten, heeft wel wat die drukte.

Je zou desnoods de goederenlijn rechts pas te voorschijn laten komen als de trein uit de tunnel rijdt


Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Peter van der Leek op 11 July 2010, 16:45:53
Helemaal mee eens :)

Hoe ik de flyover/diveunder precies ga uitvoeren moet ik nog even bekijken, komt wel goed :)
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Jeronimos op 11 July 2010, 17:18:54
 (y)
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Overlord op 12 July 2010, 01:34:01
Hoi Peter,

Ik kijk vol bewondering naar de gehele discussie, en ben het met de laatste tekening helemaal eens. Dit lijkt mij een van de mooiste opties om mee te beginnen, want na verloop van tijd kom je toch wel achter wat er precies anders kan.

Echter zou ik ervoor kiezen om in het rechter deel de knik die het dubbel paradespoor nu maakt vloeiend door te laten lopen dus vanuit de bocht rechtdoor naar het deel waar het weer naar links wegloopt. De ruimte is daarvoor aanwezig en geeft een rustiger beeld van de treinen die daarover lopen omdat ze nu niet van links naar rechts waggelen. Maarja dat is mijn idee hierover.

Verder blijf ik je draadje met interesse volgen ;D

Groet Paul
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Peter van der Leek op 12 July 2010, 08:54:28
Ha Paul,

die knik zal er in het echt inderdaad niet zijn, daar had ik al kort iets over gezegd :)
Het spoorverloop is moeilijk vloeiend te krijgen, in het echt zal dat wel lukken ;)

Dank voor je berichtje :)
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Overlord op 12 July 2010, 16:44:43
Ah sorry, heb ik overheen gelezen :o
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: WVDD op 15 July 2010, 18:34:58
Ziet er veelbelovend uit! ;D
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Matheus 18 op 15 July 2010, 19:58:20
Hoi Peter.

Wat een tijdverdrijf om tot een goede modelbaan te komen.
Als ik jou was zou ik gewoon al aan de tafelbouw beginnen, de maten daarvoor heb je al.
Denk dat het anders moeilijk gaat worden om dit jaar nog met een treintje te rijden.
Nog een tip van mij:
Hoe mooi en goed doordacht je alles op plan zet, tijdens de bouw verander je gegarandeerd.
Er zijn altijd kleinigheden die je nu niet ziet.
Veel succes.

Matheus.
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Jeronimos op 15 July 2010, 20:15:42
Hoi Peter,

Ik heb zo ook eens gekeken naar de "bebouwing" en zie daar zowel VAM als ACTS bij staan.
Begrijp mij goed, het is jouw baan dus je mag het zo laten. En het is nog steeds een plan. Maar ACTS is voor mij de opvolger van de VAM en als beiden een vuilafvoermij. zijn dan vind ik dat ACTS een beetje weinig ruimte krijgt in jouw plan.. Of is in jouw ogen ACTS een treinbedrijf?
Begrijp ik jouw plan verkeerd?

Zomaar wat overdenkingen!

gr. Jeroen

(en geen presentatie/progr. spoor meer?)
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Peter van der Leek op 16 July 2010, 18:07:17
@WVDD: LOL, ja, dat geldt voor heel veel baanplannen. Het gaat er om wat er van terecht komt. Wat dat betreft doe ik nog geen beloftes ;)

@Mattheus: klopt, sowieso had ik bijvoorbeeld al problemen met het vloeiende tekenen van sommige sporen. In het echt zal het er allemaal nèt iets anders uit zien :)

@Jeroen: het VAM gedeelte in mijn plan is de daadwerkelijke overslag voor de VAM wagens. ACTS is een kantoorgebouw, net als ERS, Railion, Prorail en Nedtrain :)
Het presentatie/programmeerspoor is ergens in de strijd verloren gegaan omdat het te druk werd. Je kan nu eenmaal niet alles hebben :)
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: WVDD op 16 July 2010, 22:34:48
Oké dan zullen we het anders zeggen ::) Je hebt een mooi baanplan :P

Gr,
Wout
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Peter van der Leek op 16 July 2010, 22:42:29
Thanks! :)
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Rudolfph op 10 August 2010, 17:07:07
Harstikke mooi baanplan! Er is genoeg ruimte om te rijden én om te rangeren. :)

Als ik nog een kleine suggestie mag doen: het linker haventje lijkt nogal smal, ik denk dat het beter wordt als je die weghaalt. Er ontstaat dan meer ruimte voor bebouwing en scheepvaart. Omdat de haven aan beide kanten gebruikt wordt, moeten er minimaal 2 schepen naast elkaar in de haven passen. De twee linker sporen op het industrieterrein kunnen dan naast elkaar liggen op de ene kade, met aan de linkerkant bebouwing en aan de rechterkant water. De twee rechter sporen kunnen op eenzelfde manier op andere kade komen te liggen, met het water links en de bebouwing rechts.
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Peter van der Leek op 17 August 2010, 17:53:29
Oeps, helemaal vergeten om op je bericht te reageren, sorry.

Je suggestie is een goeie, die ga ik meenemen tijdens de bouw  (y)
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Jeronimos op 12 November 2010, 19:16:13
Hoi Peter,

nog enige progressie?

Ben nieuwsgierig.  :D ;D

Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Peter van der Leek op 12 November 2010, 19:21:10
Uhm ja, er is wel progressie, maar niet zoals je 't verwacht.
Ik durfde 't hier niet te melden na alle hulp die ik heb gekregen, maar de zolder heeft een andere bestemming gekregen (voornamelijk onder invloed van de directie hier thuis).

Ik heb alweer nieuwe plannen ontwikkeld voor een kleine baan (1.00 x 2.70m) met kopstation Den Helder. Ik hoop dat ik nu een keer een plan heb gemaakt wat ik ook daadwerkelijk ga realiseren ;)
Titel: Re:Zolder deel 14125 (Baanplan N)
Bericht door: Jeronimos op 12 November 2010, 19:27:49
Oei, das minder mooi nieuws,

veel succes in ieder geval met het nieuwe plan en de realisatie daarvan.