BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Sander op 03 January 2007, 20:32:27
-
Heb de loc volledig los liggen, tevens heb ik het motorschild verwijderd.
Nu wil ik het anker(?) uit het motorhuis halen, het ziet er erg smerig uit daarbinnen dus ik wil het goed kunnen schoonmaken, dus anker moet eruit, denk ik....
wie o wie helpt me even opweg/uit de brand?
Hoe krijg ik het anker eruit?
Anker eruit niet nodig? Hoe maak ik hem dan schoon?
Tevens een algemene vraag:
Hoe zie ik of de koolborstels zijn versleten?
mvg,
Sander
-
Hallo Sander,
Als er een oud tandwiel op zit (geen messing) deze met de solderbout verwarmen.
Na het uitzetten kun je het tandwiel verwijderen.
Een messing tandwiel is moeilijker te verwijderen.
Daar komt meer geweld bij te pas en kan het beste later door een nieuw exemplaar vervangen worden.
Bij zo'n revisie vervang ik altijd de koolborstels.
Ook het motortandwiel vervang ik vaak, zeker als het nog een oude (dus niet messing) uitvoering is.
Groet,
Rob
-
Er zit dus een messing tandwiel op :-|
Moet ik voor het schoonmaken dus een nieuw tandwiel kopen? Beetje duur grapje als je alleen maar wilt schoonmaken...
mvg,
Sander
-
Hallo Sander,
Dan laten zitten en het geheel is de wasbenzine dompelen.
Daarna goed schoonmaken en desnoods nog een keer herhalen.
Het is altijd handig koolborstels en tandwieltjes in voorraad te hebben.
Dat zijn vaak de kosten niet.
Groet,
Rob
-
Eerste keer dat ikzoiets grondig aanpak.
Onderdompelen is geen optie, zo krijg ik het vuil niet uit mijn motorhuis.
Dat wordt dus ff nieuw tandwieltje bestellen en die andere eraf zien te trekken waa rik dus tegen op zie :-|
mvg,
Sander
-
Hallo Sander,
ik heb enige ervaring met deze 94er. Je kan de motor ook schoon krijgen door als je het motorschildje eraf hebt, met (in wasbenzine gedrenkte) wattenstaafjes te hanteren en daarmee de collector en binnenzijde motor hius schoon te poetsen. Is wel gepruts, maar je verhoogd de kans dat je darana de zaak weer in elkaar krijgt....
Pas bij het in elkaar zetten op met het drijfwerk. Zet er geen kracht op, anders komt het "krom" in elkaar en de eerste beste keer dat de motor draaid loopt het vast.
Suc6
Nico
-
Eerste keer dat ikzoiets grondig aanpak.
Onderdompelen is geen optie, zo krijg ik het vuil niet uit mijn motorhuis.
Dat wordt dus ff nieuw tandwieltje bestellen en die andere eraf zien te trekken waa rik dus tegen op zie :-|
mvg,
Sander
Sander,
Als het goed is, dan is het een tandwiel met 10 tanden.
Het nummer is 564602
Ik zou zeker ook de koolborstels bestellen.
Toch moet het ook met wasbenzine gaan.
Groet,
Rob
-
Ik ga Nico's idee eens opvolgen. Kijken of dat lukt.
Die koolborstels, hoe kan men zien dat die versleten zijn?
Kan je willekeurige nieuwe kopen?
mvg,
Sander
-
Sander,
Hier staat een duidelijke omschrijving hoe je het beste deze kan schoonmaken.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=1267.msg33155#msg33155
Als het veertje van de koolborstel bijna tegen de collector komt zou ik deze zeker vervangen door Fleischmann koolborstels
Groet,
Rob
-
Rob bedankt!
Staat het mooi duidelijk in.
Zal morgen eens het een en ander proberen.
mvg,
Sander
-
Rob hat mijn oude draadje algevonden zag ik ;D
Die koolborstels, hoe kan men zien dat die versleten zijn?
Sander, vaak slijten ze scheef af. Is te zien doordat het loopvlak niet meer haaks is met de rest van de koolborstel samen met doffe sporen op het vlak dat contact maakt met de collector.
Kan je willekeurige nieuwe kopen?
Fl* heeft maar 1 type voor alle H0 ronde motoren. Kan niet missen dus.
Ik heb altijd een paar setjes in huis. Ik vervang ze overigens bijna altijd bij een schoonmaak beurt als ze verder dan 1 kwart opgesleten zijn (vergelijk nieuwe koolborstels) ze kunnen dan best nog mee, maar je loopt het risico dat ze gaan kantelen in de geleidebusjes waardoor ze klemmen.
En b.t.w. dat tandwiel eraf doe ik nooit, behalve als het anker is doorgebrand... :(
Tip: na onderdompeling en inweken in WB, met je airbrush, eerst met alleen WB en daarna droog, de boel goed afspuiten. Heb ik ook goede ervaring mee. Airbrush mag GEEN verf :o (meer) bevatten. Ik laat hem dan op de volle 6 Bar van de compressor werken 8)
Grtzz,
Karst