BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Simon Stenneberg op 26 June 2010, 15:44:52

Titel: Variaties van een smalspoordiesellok (V51 Bemo H0e)
Bericht door: Simon Stenneberg op 26 June 2010, 15:44:52
De V51/V52 van Bemo is een heel robuuste diesellocomotief voor smalspoorlijnen.
Het model is in twee spoorwijdtes te verkrijgen: de V51 (750 mm) voor H0e (9 mm) en de V52 (1000 mm) voor H0m (12mm).

In dit topic wil ik graag wat informatie over de locs kwijt en de versie's presenteren die ik in mijn collectie heb.
Dit type heeft namelijk meerdere kleurversie's gehad die niet allemaal door Bemo zijn uitgebracht dus vind ik het leuk om het zelf te doen.

De beide smalspoorbreedte-varianten zijn in de jaren 60 oorspronkelijk voor smalspoorlijnen in Baden-Württemberg gebouwd als vervanging van de al langer versleten stoomlocs. Hoewel ze ook wel reizigerstreinen reden waren ze vooral voor het goederenvervoer bedoeld (rolbokken). Uiteindelijk zijn de laatste lijnen in de jaren 80 gesloten waarna de locs over heel Europa verspreid raakten; de 1000-mm varianten in Zwitserland en Italië, de 750-mm varianten in Spanje en Oostenrijk.

Slechts één V51 bleef meteen als museumloc behouden en reed bij de Öchslebahn totdat de particuliere eigenaar de loc zelf wilde restaureren. De loc ligt nu al jaren in vele puzzlestukjes uit elkaar. De Öchslebahn heeft vorig jaar de V51 uit Spanje terug gehaald.

De V51 die naar Oostenrijk verdween is eind jaren 90 naar Rügen gehaald en is de enige dienstvaardige 750 mm-loc. Na een grondige revisie is de loc onlangs na bijna anderhalf jaar weer in dienst genomen.

Voor zover een samenvatting van de levensloop. Dan nu de foto's.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN6786001.jpg)

We beginnen natuurlijk met een voorbeeldfoto van een origineel, de V51 901 in de kleurstelling van de Rügensche Kleinbahnen (RüKB) zoals ik deze op dinsdag 26 juni 2007 zelf in Putbus gefotografeerd heb.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN6785001.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN6853001.jpg)

De V51 901 wordt gebruikt op het traject tussen Putbus en Lauterbach-Mohle aan de andere zijde dan waar de stoomloc zich bevindt. In Lauterbach Mohle is namelijk geen omloopspoor zodat in trek-trek combinatie gereden kan worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04507.jpg)

Mijn eind 2007 zelf omgeschilderde V51 901. De loc is kort geleden van een digitale decoder voorzien.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04509.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04511.jpg)

De V51 901 in de blauwe uitvoering van PESS. Deze omschilderbeurt heb ik vorig weekend gedaan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04512.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04513.jpg)

Dit model heb ik eind 2009 "her-schilderd" in de oorspronkelijke kleur (hoewel het purperrood iets te donker is)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04515.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04517.jpg)

De eerste drie locs (H0e) waren echter niet de eerste in mijn collectie, dat was deze ex-V52 (H0m dus) zoals die nu bij de Rhätische Bahn dienst doet (zij het iets verbouwd). Dit model heb ik omgeschilderd begin 2007.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04519.jpg)

Dat waren ze, voor nu dan. Op mijn lijstje staan nog de uitvoeringen van de Brohtalbahn (Vulkan Express, H0m) en misschien de Spaanse aannemersversie.

Hiermee wil ik meteen laten zien dat ook in smalspoor op een eenvoudige manier leuke creaties te maken zijn  ;)

Titel: Re:Variaties van een smalspoordiesellok (V51 Bemo H0e)
Bericht door: Bart Donker op 26 June 2010, 15:55:11
Fraai gedaan, vooral de RhB 241 vind ik heel erg mooi!  (y)

Groetjes, Bart
Titel: Re:Variaties van een smalspoordiesellok (V51 Bemo H0e)
Bericht door: Marcel SZD op 27 June 2010, 11:11:05
Simon,

Leuk thema
De lok van de RhB is geen ex V.52 maar een soortgelijke variant die bij de Broltalbahn heeft gereden.
onlangs heeft de Ochsle weer de V.51 903 terug gekocht van een aannemer uit Spanje, die de lok naar meterspoor heeft verbouwd.

Volgens mij bestaan alle 5 de loks nog steeds, de 2 V52 zijn via omwegen in italië terechtgekomen, verbouwd als normaalspoor loks.
de V52 902 is weer terug verbouwd tot meterspoor.

Er zijn dus meer varianten mogelijk.

groet,

Marcel