BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Antoontje op 23 June 2010, 00:45:22
-
Hoi,
De afgelopen twee weken was ik op vakantie in de Ardennen, en uiteraard hoorde een ritje met de trein bij de uitstapjes. Een kort verslag.
Aangezien we verbleven in de buurt (10 min met de auto) van Coo was dat het station waar we opstapten. We reden richting Luik, dat leek op de topografische kaart de mooiste route.
Geen kaartautomaat op station Coo, dus we moesten in de trein betalen. De conducteur sprak redelijk nederlands, maar had toch wat moeite met begrijpen wat we wilden. We wilden een mooi ritje, niet te lang wachten met overstappen, en dan weer retour naar Coo. Uiteindelijk raadde hij ons Liege-Guillemins aan, want "dan ziet u het nieuwe station ook".
Een goede raad, bleek later, want de rit was erg mooi en station Guillemins is een prachtig futuristisch aandoend station geworden.
Het spoor volgt grotendeels het dal van het riviertje de Ourthe. Dat betekent veel bochtenwerk, grotendeels enkelsporig terras- of kniespoor, een aantal tunnels, en prachtige uitzichten tussen de vele heuvels door.
Helaas waren de ramen van de trein getint dus zijn er van de rit geen kwalitatief toonbare foto's.
Station Liege-Guillemins was een aangename verrassing. Heel ruim, heel open, en heel futuristisch:
(klik)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/guillemins01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/guillemins01.jpg)
Een groot wit stalen geraamte. De analogie snijdt hout, want het doet nog het meest denken aan een enorme ribbenkast. Het plafond is van glas, op het moment was men nog een aantal panelen aan het plaatsen en vastschroeven:
(klik)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/guillemins02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/guillemins02.jpg)
Dat zorgt voor een zeer ruimtelijk, open gevoel, met veel licht en groot blikveld.
(klik)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/guillemins05.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/guillemins05.jpg)
A propos licht: ik heb nergens verlichting kunnen ontdekken. Die is dus ofwel erg goed verstopt, ofwel (nog) niet aanwezig. Het laatste lijkt me onwaarschijnlijk, dus misschien is een bezoekje in de avond ook de moeite waard.
Ten noorden ervan is een boogbrug die geheel in stijl is gemaakt (of andersom, dat weet ik niet):
(klik)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/guillemins03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/guillemins03.jpg)
Het noordelijke gedeelte (zie boven) is een grote passerelle die middels roltrappen toegang biedt tot de verschillende perrons:
(klik)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/guillemins04.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/guillemins04.jpg)
Het gehele emplacement is onderkelderd, middels nogmaals een roltrap naar beneden komt men in een groot winkelcentrum, een soort omgekeerd Schiphol zeg maar.
Een mooi station; vanwege de ruimte, het licht en de ritmiek van de balken erg fotogeniek.
Groet,
Antoontje.
-
De architect van dit station is Santiago Calatrava (http://nl.wikipedia.org/wiki/Santiago_Calatrava), dat mag uiteraard niet onvermeld blijven.
In Nederland heeft hij drie bruggen in de Haarlemmermeer (http://www.arcspace.com/architects/calatrava/hoofdvaart/1hoofdvaart.jpg) ontworpen.
-
Mooi verslag. Dankjewel!
mvg,
Gert
-
In één van de laatste spoorweg journaal staat er ook een artikel over de verbouwing van dit station.
Het is namelijk ten opzichte van het oude station 150 meter opgeschoven.
Is een mooie reportage.
Dave
-
Inderdaad een prachtig station. Het is te hopen dat de gemeente Luik nog geld overheeft voor de door Calatrava ontworpen verbinding met de binnenstad. Dan komt het station helemaal tot zijn recht. Hij heeft meerdere stations gemaakt... Ook o.a. het TGV station van Lyon is van zijn hand. Er is een goed boek te koop (niet goedkoop) bij Taschen met al zijn werken tot 2008. Aan te raden voor de architectuurliefhebber. Handelsmerk: in de draagconstructie een scherpe hoek in beton of staal met een organisch gevormde boogstructuur in de kleur wit.
Eddy
-
Ik woon op loopafstand van 1 van die Calatrava bruggen in Hoofddorp.
's avonds prachtig verlicht maar heel apart om zo'n dure extravagante brug over een vaart te zien, het is als een vlag op een..... ;D
(http://lh6.ggpht.com/_P5T7UHbn-Yw/ShHCjUqD05I/AAAAAAAAQ7w/19Oeem1h_X0/s400/P4308969.JPG)
1 keer door het nieuwe station Liege-Guillemins gereden (toen nog niet helemaal afgewerkt).
Geen tijd om uit te stappen :-\
-
http://www.flickr.com/photos/math00/sets/72157607095841171/
Leuke gallery waarin te zien dat het (uiteraard) ook 's avonds gewoon verlicht is. Met leuke truukjes verstopt.
-
In Nederland heeft hij drie bruggen in de Haarlemmermeer (http://www.arcspace.com/architects/calatrava/hoofdvaart/1hoofdvaart.jpg) ontworpen.
Marc, die link geeft mij een foutmelding.
Die bruggen in de Haarlemmermeer ken ik, ben ik al eens overheen gefietst.
Eerlijk gezegd vind ik ze niet passen in het landschap ter plaatse, en ze blijken ook tamelijk onderhoudsgevoelig te zijn. Ze roesten zogezegd in de folder.
Hopelijk is het station van Guillemins degelijker gebouwd.
-
ben ik al eens overheen gefietst.
Jij ook al ;D
Link doet het bij mij ook niet (meer)??.
Gelukkig is er een aparte wiki-pagina (http://nl.wikipedia.org/wiki/Calatravabruggen) over de bruggen, inclusief foto's.
-
Die bruggen zijn toevallig deze week in renovatie gegaan (y)
-
Hoi,
Goh, zoveel reacties had ik niet verwacht... Allemaal bedankt (y)
De architect was mij onbekend, maar ik ga mij zeker eens inlezen in zijn werk, bedankt voor de links.
Een vriend die vanavond op visite was wist meteen bij het zien van de foto's van wie het was, en kende ook gebouwen in Spanje van Calatrava. Hij was minder te spreken over de functionaliteit. Zonder meer erg mooi, zei hij, maar de menselijke maat is helemaal verdwenen en dat kan (zoals in Spanje, vond hij) ook helemaal verkeerd uitpakken.
Zijn bezwaren herkende ik niet in wat ik in Guillemins gezien heb, maar dat is dan ook mijn enige referentiepunt.
Bedankt voor de reacties.
Groet,
Antoontje.
-
Hij heeft helemaal gelijk, de ontwerpen van Calatrava zijn erg onpraktisch.
Zo kun je je afvragen of je in Luik echt droog staat.
De bruggen in de Haarlemmermeer zijn mooi maar erg smal (vooral voor fietsers) en sommige ook behoorlijk stijl.
Maar zoals bijna altijd gaan kunst en praktisch niet echt samen ;D
-
Het is een mooi station, maar er staat wel heel veel wind door het station.
Ik heb in mei ongeveer 1 1/2 uur in statio Liege-Guillemins moeten wachten, onze bus waarmee we aankwamen was 15 min. te laat, daardoor miste we onze aansluiting, de volgende trein van 1 uur later, had ruim een half uur vertraging.
Na de winkeltjes te hebben bekeken en even rond gelopen te hebben moesten we wachten op perron 1 daar sta je bijna buiten er is geen glas, de wind heel koud en weinig bankjes dan krijg je het behoorlijk koud.
Eric
-
Aan de overkant liggen zat kroegen, 24 uur per dag geopend. ;D
Dolf.