BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Mathijs op 22 June 2010, 14:31:20
-
Hallo,
Ik ben van plan om binnenkort henckens seinen te kopen voor mijn analoge N modelbaan van fleischmann. Maar ik vraag me nu af hoe ik ze zou moeten aansluiten omdat ik analoog rij. Ik had ergens gehoord/gelezen dat je tussen de 2 railsen waar een sein komt te staan een plastic-overgangstukje moet plaatsen aan 1 kant ipv een metalen.
Wie kan me hier wat meer duidelijk over geven?
Mathijs
-
Als je wilt dat de trein ook stopt als het sein op rood staat, moet je een spoorstaaf isoleren van de rest. Die krijgt dan weer stroom via het sein (moet ie wel aangesloten worden, uiteraard).
-
Ja, dat zou ik graag willen. Maar hoe zou ik het dan moeten doen? Het isoleren en het aansluiten?
Alvast bedankt!
-
De seinen hebben alleen aansluitingen om de verschillende led's aan te sturen + een gemeenschappelijke draad. Voor een normaal 3 lichtsein zijn dat rood, geel en groen voor de 3 kleuren en een grijze gemeenschappelijke draad met weerstand.
Hoe je het aansluit ligt er een beetje aan wat je wil.
Als je volledig handmatig de seinen wil schakelen kan je dat met een driestandenschakelaar doen. Die zet je in de juiste stand om de kleur naar wens te kunnen schakelen.
Met je sein een stukje spoor stroomloos schakelen kan met Henckens seinen niet. Daar zul je een hulprelais voor moeten gebruiken of een dubbelpolige driestanden schakelaar. Het stukje spoor wat je stroomloos wilt maken zullen je moeten isoleren van de rest van het spoor (1 railstaaf is voldoende).
Kijk ook eens in de encyclopedie (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E08.01.05_-_Seinstelsel_1955) voor meer info over seinen en seinstelsels.
Gr.
Eric
-
OKe, maar dan snap ik nog steeds niet hoe ik het moet aansluiten ;D
Misschien stapje voor stapje uitleggen? Want ik heb nu geprobeerd handmatig te schakelen en dat werkt! Alleen is het aangesloten op de wissel.
-
Mathijs,
misschien moet je eerst wat concreter uitleggen wat je gedaan hebt. Want enerzijds zeg je dat niet weet hoe je het moet aansluiten, anderzijds zeg je dat je hebt geprobeerd om handmatig te schakelen en dat werkt.
Het sein kan je niet geprobeerd hebben, want dat moet je nog kopen.
Dus wat heb je al gedaan en wat snap je dan eigenlijk niet?
-
Ik had ergens in 2007 een viessmann sein gekocht, daarmee heb ik handmatig geprobeerd te schakelen. En dat werkte. Maar ik snap niet hoe je er voor moet zorgen dat het automatisch gebeurd dat een trein stopt enzo. Dus netzoals de echte werking van seinen.
Er staan 2 treinen, trein 1 vertrekt met groen, trein 2 blijft met rood staan. Trein 1 rijdt door het volgende sein, het sein van trein 2 komt vrij en kan ook vertrekken.
Maar ookal rijdt er in het blok daarna geen trein, wil ik de trein bijv. toch nog wel willen laten wachten.
Ik hoop dat je het begrijpt.
Edit: Ik neem aan dat niemand begrijpt wat ik bedoel?
-
Bij de seinen van hencken zit een handleiding die je uitlegt hoe je sein aansluit.
Alleen wat is voor jou handig moet je zelf bepalen
Fleischmann (en ook andere merken) hebben kunststof schoentjes in de sortiment zitten
ook voor de n schaal.
Je hebt wel een 2 polige relais nodig om een trein te laten stoppen voor het rode sein.
Als je goed en handig kunt solderen kun je bij conrad (internet) die relais gebruiken,kun je aardige duit besparen.
Maar als je nou niet handig bent (zoals ik) pak je de (helaas duurdere variant) viessmann relais 5551 (voor de bloksein) of de 5228 als je weinig plaats hebt
of de relais 5552 (voor 3 lichten te tonen ).
Je zei dat je ook een viessmann sein hebt,of had inmiddels zou viesman duidelijke aansluittekeningen bij de seinen gevoegd hebben,je kunt ook bij viessmann op de site kunnen downloaden de tekening.(voor voorbeelden)
Als een sein op groen springt kun je de trein laten wachten door een tijdrelais in te
zetten,door de tijdrelais (tijd kun je instellen kort of lang) wacht de trein totdat de wachttijd voorbij en vertrekt dan pas.Ook hier kun je tijdrelais van diverse fabrikanten gebruiken.
-
Vanaf de linkse of de rechte railstaaf loopt kabel naar een relais,dan zet je een plastic schoentje in de rail (of je slijpt rail door ).
Dan komt vanaf het relais een kabel die gaat naar het geisoleerde stuk,verderop zet je weer een schoentje in de rail (of slijpen),het stuk tussen de twee schoentjes in is nou het geisoleerde stuk.
Hier stoppen de trein bij rood,de stoplengte kun je het beste aanhouden 2x je langste loc lengte en rekenig houden met snelhied
LET er wel op dat je de schoentjes en de kabel aan de dezelfde rail kant zitten
dus niet dat je linkse een kabel stroom opneemt en rechts isolatie maakt want dan is adiue trein.
Wat betreft seinen automatisch schakelen kun je reedcontacten gebruiken of spoorstaaf
detectie toepassen
-
Hoe sluit je overigens een rood/groen sein aan in het digitale bedrijf, hier zijn ze slechts nog ter decoratie toch, daar de treinen al gestopt worden door de computer/detectie rails o.i.d.
Het sein zal dan moeten communiceren met de computer interface, heb ik dan weer een lading dure decoders nodig ?
Of zie ik iets over het hoofd?
-
Het sein wordt aangestuurd door een decocer, de decoder wordt gestuurd door de centrale en de centrale krijgt zijn opdrachten via de computerinterface van het besturingsprogramma. Dus dezelfde route als de aansturing van een wissel.