BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Danny V. op 20 June 2010, 00:24:20
-
Hallo,
Ik ben bezig met het ontwerpen van mijn toekomstige modelbaan. Ik heb mooie ruimte ter beschikking van 8,14 meter bij 6,60 meter.
De bedoeling is om te rijden met modern materiaal en de baan is gesitueerd in Nederland. Ik heb een eerste opzet gemaakt met een kopstation, omdat dit voor leuke trein bewegingen kan zorgen (loc wisselen), maar verder vind ik het lastig de beschikbare ruimte in te delen. Het lijkt mij leuk om iets te doen met goederen/haven/container terminal, maar hoe dit dan vormgegeven zou moeten worden weet ik niet exact.
Ik ben benieuwd naar jullie inzichten en doe graag wat ideeën op.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_sporenplan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_sporenplan.jpg)
-
Hallo Dverkade
Allereerst hartelijk welkom op Beneluxspoor.
Iedeen die komen.
Maar....
We gaan eens proberen de alles door te nemen en te bespreken voor u, dat is een hele boel.
De ruimte is bijzonder groot 8,14 x 6,60.
Om deze ruimte in eens geheel vol te plaatsen met tafels en rails is even onbegonnen werk.
De rede is: hoeveelheid matrialen, grote, tijd, kosten plaatje, hoeveelheid ervaring.
Dat zijn belangrijke zaken om een complexe modelwereld direct ook tot een sucses te gaan brengen.
Klein beginnen is het verstandigste waarmee een modelspoorder het beste kan starten.
Welke schaal, merk, opbouw van landschap hangt daar ook mee samen.
Analoog rijden of automatisch met de computer.
Op papier zien dingen er vaak eenvoudiger uit, dan ze in praktijk uitpakken.
Sucses en steek maar van wal met vragen. ;)
Martin.
-
Beste Martin,
Het is inderdaad een grote ruimte. In fases opbouwen is zeker geen verkeerd plan en daar zat ik zelf ook al aan te denken. De eerste fase zou het kopstation zijn. De sporen links boven lus ik dan door, zodat toch van beide kanten treinen het station in kunnen rijden.
Mijn vraag is wat zou de beste tafel opstelling zijn, en heb ik in het getekende kopstation iets gemist?
-
Ik heb ooit eens in het modelspoormagazine een mooi baanplan gezien, het was gebouwd in een U vorm, met twee kopstations.
Het bestond uit een dubbelsporige hoofdlijn, die eindigde in een kopsation waar de reizigerstreinen eindigden. Goederentreinen getrokken door een E-loc liepen hier ook op een doodlopend spoor binnen, waarna aan de andere zijde er een diesel tegenaanliep om de goederentreinen naar het andere kopstaion/rangeerterrein in de andere poot van de U te rijden.
Vanuit dit goederen station werd de trein dan een (container)terminal opgeduwd, of de dieselloc reed hier om en trok de trein een terminal op. Ook was hier een mogenlijkheid om wat goederenwagens bij te plaatsten of uit te rangeren.
Aan de andere zijde op het reizigersstation was ook genoeg rangeerwerk te verrichten met de locwissel van de binnengelopen reizigerstreinen. De spoorlijn van dit station volgde de hele U vorm van de baan en verdween achter het goederensation in een tunnel om uit te komen op het schaduwstation onder de baan.
Misschien heb je iets aan dit idee, er is in ieder geval ruimte genoeg tot je beschikking.
Groeten Dennis
-
Hoi
Dverkade
Neem de adviezen van Martin aub ter harte
Maak een goed startersplan en probeer alles te overzien
Probeer alle valkuilen te voorzien
Wat is je leeftijd nu
Hoeveel tijd kun je er aan besteden
Denk in tijd vooruit
Denk aan je sociale leven
Begin klein en kijk wat je plezier er in is
Als dit er is ga dan langzaam uitbreiden
Succes
Bart
-
Hoi DVerkade,
Misschien kun je uit dit baanplan wat inspiratie op doen: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,4883.0.html
Gr. Remco.
-
dat lijkt mij idd ook een goed voorbeeld om op door te borduren :P
mijn plan ligt op het moment in de ijskast maar het gaat er ooit wel van komen. 8)
-
Hallo,
Bedankt voor al jullie positieve reacties. Ik ben ondertussen verder gegaan met het uittekenen van het baanplan. Bij deze de vorderingen. Ik ben benieuwd naar jullie reacties en tips.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_38.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_38.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_38.jpg)
-
dat wordt een flinke baan, maar ik ben wel benieuwd (y)
-
In het kleine station met het doorgaande spoor zou ik de doorgaande sporen niet met een afbuigend wissel berijden maar met een in rechte stand staande wissel en de verbinding naar de opstelsporen maken met de afbuigende sporenl.Hierdoor kan je de snelheid op het doorgaande spoor hoger houden dan ca 40 km per uur
groet, hans
-
In het kleine station met het doorgaande spoor zou ik de doorgaande sporen niet met een afbuigend wissel berijden maar met een in rechte stand staande wissel en de verbinding naar de opstelsporen maken met de afbuigende sporenl.Hierdoor kan je de snelheid op het doorgaande spoor hoger houden dan ca 40 km per uur
groet, hans
Beste Hans,
Ik begrijp je niet helemaal, zou je dit kunnen verduidelijken met een tekeningetje?
Danny
-
Danny, bij nader inzien heb je dit al zo gebouwd. Je kan mijn opmerking negeren
succes met de bouw
Hans
-
Vraagje: wat is het nut van deze verbinding?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/naamloos_1.gif)
-
Het lijkt mij dat uberhaupt dat juist hier toch een aantal dubbele (dan wel overbodige) verbindingen in zitten. Het is leuk dat het zo complex is, maar volgens mij kan het eenvoudiger.
Overigens als ik verder kijk naar het kopstation dan zie ik dat je lokomotieven opsluit. Lijkt jouw de mogelijkheid voor een beetje rangeer werk in jouw kopstation niet leuk, dus dat je lok omloopt? Als je dat laatste wilt, mis ik wissels.
Overigens als je in de moderne tijd rijdt kun je ook rekenen op trek/duwtreinen.
-
Hallo,
Het is de bedoeling om te rijden in de moderne tijd, dat zal inhouden dat er veel trek duw combinaties en treinstellen in het kopstation zullen rijden. Voor een intercity had ik juist het idee om de trein niet om te laten lopen, maar de locomotief te ontkoppelen, een andere lokomotief aan de voorkant weer aan te koppelen en dan weer weg te rijden. Daarna kan de originele locomotief weer naar het opstelspoor rijden. Dit gebeurde naar mijn weten een jaar of 5 geleden op Den Haag CS ook op deze manier.
Die verbinding is inderdaad niet nuttig. Graag wil ik dat er vanuit één richting zowel een trein kan binnenkomen als wegrijden tegelijkertijd, vandaar de complexiteit van het kopstation. Als iemand me een voorzet kan geven hoe ik dat kan bewerkstelligen (beneden gaat het nu niet, bij de bovenste aankomst/vertrek richting wel) dan zou dat heel fijn zijn.
Danny
-
Voor een intercity had ik juist het idee om de trein niet om te laten lopen, maar de locomotief te ontkoppelen, een andere lokomotief aan de voorkant weer aan te koppelen en dan weer weg te rijden. Daarna kan de originele locomotief weer naar het opstelspoor rijden. Dit gebeurde naar mijn weten een jaar of 5 geleden op Den Haag CS ook op deze manier.
Bij Zandvoort aan zee werd dat ook zo gedaan. (http://www.youtube.com/watch?v=pq4jAsCvUZ8&feature=related)
Mvg,
Romar