BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Eegtrain op 18 June 2010, 20:24:15
-
Beste Forummers,
Ik ben een herstarter. na 15 jaar gelden mijn analoge minitrix 15 locs verkocht te hebben wilo ik nu weer beginnen met een nieuwe grote vitrine H0 baan. Nu zit ik met een dilemma, aangezien de bedrijfszekerheid van minitrix en mijn eerste Lima setje uit de jaren 70 vel storingen had, met moeite reed het vlekkeloos (de trein haperde vrijwel altijd, ook al hield ik zoveel mogelijk de rails schoon) en bij de vader van mijn jeugdvriend die Marklin had, reed alles altijd feilloos, echter was dit voor mij in die tijd onbetaalbaar. Nu ik het budget heb om eindelijk eens een goede solide mooie grote baan te gaan bouwen sta ik voor de keuze: Marklin 3 rail of Roco, Fleischmann etc in 2 rail. Aangezien ik zelf wil ballasten vind ik de rails van Tillig veruit het mooist maar lees en zie dat daar vaak ontsporingsproblemen optreden met knikken in de flexrails etc. Ik vind de bedrijfszekerheid erg belangrijk aangezien ik de modelbaan in een vitrine wil bouwen als sfeervolle blikvanger in een grote horeca zaak. Ik vind Marklin K rails het mooiste van Marklin maar daar is niet zoveel keuze qua rails, en er ontbreekt een radius en er zijn geen slanke Boogwissels. Ik wil verder een echte Diorama baan bouwen met grote hoge bruggen en bergen in tijdperk III -IV, dus Nederlands materiaal rijden is voor mij geen must. De Peco en Tillig wissels t.o.v. Roco, Fleischmann en Marklin zijn erg slank en natuurgetrouw. In alle gevallen lijkt mij het meest veilig om de wissels aan te gaan drijven met Servo's, aangezien ik genoeg gelezen heb over haperende K rails wissels etc.
Nu we in het heden digitaal en met hoogvermogen motoren kunnen rijden en er constant veel spanning op de baan staat ten opzichte van vroeger is het veel bedrijfszekerder geworden allemaal. Heeft iemand ervaringen met Tillig / Peco rails en de bedrijfszekerheid van gelijkstroom rijden t.o.v. met wisselstroom rijden? Ik weet het is afwegen waarmee ik start. Of zal ik bij elke rail een nieuwe voeding moeten aanbrengen om 100% zeker te zijn van een altijd goed lopende trein? Ik ben heel erg benieuwd naar jullie meningen / ervaringen!
Alvast bedankt!
Groeten, Jake
(p.s. ik stelde deze vraag ook in het herstarters forum)
-
Tegenwoordig is 2-rail en 3-ralongeveer even bedrijfszeker.
En doen eigenlijk niet voor elkaar onder.
Jos.
-
Hoi Jake,
Welkom op Benelux, 1 draadje is genoeg hoor ;)
Ik zal deze sluiten, kunnen we in de andere verder (y)
Gr. Remco.