BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Eegtrain op 18 June 2010, 20:08:16

Titel: Beste bedrijfszekerheid gelijkstroom of wisselstroom?
Bericht door: Eegtrain op 18 June 2010, 20:08:16
Beste Forummers,

Ik ben een herstarter. na 15 jaar gelden mijn analoge minitrix 15 locs verkocht te hebben wilo ik nu weer beginnen met een nieuwe grote vitrine H0 baan. Nu zit ik met een dilemma, aangezien de bedrijfszekerheid van minitrix en mijn eerste Lima setje uit de jaren 70 vel storingen had, met moeite reed het vlekkeloos (de trein haperde vrijwel altijd, ook al hield ik zoveel mogelijk de rails schoon) en bij de vader van mijn jeugdvriend die Marklin had, reed alles altijd feilloos, echter was dit voor mij in die tijd onbetaalbaar. Nu ik het budget heb om eindelijk eens een goede solide mooie grote baan te gaan bouwen sta ik voor de keuze: Marklin 3 rail of Roco, Fleischmann etc in 2 rail. Aangezien ik zelf wil ballasten vind ik de rails van Tillig veruit het mooist maar lees en zie dat daar vaak ontsporingsproblemen optreden met knikken in de flexrails etc. Ik vind de bedrijfszekerheid erg belangrijk aangezien ik de modelbaan in een vitrine wil bouwen als sfeervolle blikvanger in een grote horeca zaak. Ik vind Marklin K rails het mooiste van Marklin maar daar is niet zoveel keuze qua rails, en er ontbreekt een radius en er zijn geen slanke Boogwissels. Ik wil verder een echte Diorama baan bouwen met grote hoge bruggen en bergen in tijdperk III -IV, dus Nederlands materiaal rijden is voor mij geen must. De Peco en Tillig wissels t.o.v. Roco, Fleischmann en Marklin zijn erg slank en natuurgetrouw. In alle gevallen lijkt mij het meest veilig om de wissels aan te gaan drijven met Servo's, aangezien ik genoeg gelezen heb over haperende K rails wissels etc.

Nu we in het heden digitaal en met hoogvermogen motoren kunnen rijden en er constant veel spanning op de baan staat ten opzichte van vroeger is het veel bedrijfszekerder geworden allemaal. Heeft iemand ervaringen met Tillig / Peco rails en de bedrijfszekerheid van gelijkstroom rijden t.o.v. met wisselstroom rijden? Ik weet het is afwegen waarmee ik start. Of zal ik bij elke rail een nieuwe voeding moeten aanbrengen om 100% zeker te zijn van een altijd goed lopende trein? Ik ben heel erg benieuwd naar jullie meningen / ervaringen!

Alvast bedankt!

Groeten, Jake
Titel: Re:Beste bedrijfszekerheid gelijkstroom of wisselstroom?
Bericht door: Gert1 op 18 June 2010, 20:24:59
Ik vind de bedrijfszekerheid erg belangrijk aangezien ik de modelbaan in een vitrine wil bouwen als sfeervolle blikvanger in een grote horeca zaak.

In de eerste plaats: Welkom bij Beneluxspoor!

In de tweede plaats: Wat een leuk idee! ik kom t.z.t. graag een keer langs voor een hapje/drankje! Stuur je me per prive-bericht het adres en de naam van je zaak?

En dan waar het jou om begonnen is: Ik adviseer je om eens goed rond te kijken op beurzen als Eurospoor (Utrecht 2010), Modelspoor Expo (Mechelen 2010), Rail (Houten 2011) en natuurlijk OnTraxs (Utrecht 2011). Dan krijg je vanzelf een indruk van de bedrijfszekerheid van de verschillende systemen.

mvg,
Gert

Titel: Re:Beste bedrijfszekerheid gelijkstroom of wisselstroom?
Bericht door: P.Kramer op 18 June 2010, 20:53:56
Gert,

Marklin heeft destijds 3 rail ontwikkeling mede voor de betrouwbaarheid. 2 railstaven voor de massa en een sleper voor een betrouwbaar middenkontakt. Meestal hebben marklin loks meerdere antislipbandjes dus het massa kontakt voordeel wordt deels teniet gedaan.
Of je je ergert aan de marklin rails is natuurlijk een kwestie van smaak. Zeker is dat 2rail natuurlijk 'echter' is. Zeker de rails van Peco en Tillig.
Je kan ze ook mooier 'roesten'
De stroomafname is in theorie wat minder maar in de praktijk niet slechter dan 3rail. Bovendien kan je dit doormiddel van vliegwielen en elco's bij digitale loks dit nog verbeteren (geldt ook voor 3rail) Zimo brengt bv. een MX631 uit waarbij ze standaard al een kleine capaciteit meeleveren.
Gezien de toepassing en het feit dat je ermeer wilt "pronken" zou ik zeker voor een mooie 2rail gaan. Als je het zorgvuldig aanlegt krijg een een prachtige natuurgetrouwe en betrouwbare baan.

Trouwens ook in N-spoor is betrouwbaar gedrag ook mogelijk aleen moet je nog zorgvuldiger zijn met je loks en baan.

Succes
Peter Kramer
Titel: Re:Beste bedrijfszekerheid gelijkstroom of wisselstroom?
Bericht door: Forever Rocofan op 18 June 2010, 21:03:20
Hallo Jake,

Allereerst welkom hier op het forum.

Ik ben zelf Roco digitaal rijder en bij mij is de betrouwbaarheid van de baan prima. Ik heb de sporen aangesloten op de voeding van de digitaal unit en zonder doorverbindingen onder het spoor met draden rijdt het meteen en zonder haperen als ik een loc op het spoor zet.

Behalve het punt van bedrijfzekerheid is er ook het optische aspect van een baan en Marklin levert nog steeds verkorte rijtuigen. Ook vind ik het minder mooi om puntcontacten tussen de rails te zien. Als je een foto ziet van sommige modelspoorbanen moet je twee keer goed kijken om te zien of het echt of miniatuur is, bij Marklin is het effect van het echte er af door deze puntcontacten ( mijn persoonlijke mening, ik zal wel veel wisselstroomrijders tegen de schenen schoppen )

Verder vind ik dat bij Marklin en Trix de prijzen de pan uit rijzen. Met gelijkstroom heb je keuze uit meerdere aanbieders van bepaalde loctype's, daarmee bedoel ik dat de meeste locs van meerdere merken te koop zijn. Als je wisselstroom gaat rijden zit je altijd vast aan Marklin, of wisselstroom locomotieven die normaal gesproken een paar tientjes duurder zijn dan hun gelijkstroom broertjes.

Zelf vind ik de afwerking van Roco erg mooi en zijn de rijtuigen exact op schaal echt geweldig om te zien. Dit merk levert ook betaalbare digitale startsets. Kortom ik ben en blijf een echte tweerailrailfan.

In elk geval succes met de bouw van je baan ( waar je ook voor kiest)

Met vriendelijke groet,

Ruud Broekhuizen.
Titel: Re:Beste bedrijfszekerheid gelijkstroom of wisselstroom?
Bericht door: Ronaldk op 18 June 2010, 21:11:13
Goedenavond Jake,

Dat maakt tegenwoordig bijna niets meer uit... De rails van vroeger, jaren 70 en 80 is niet meer te vergelijken met de rails van tegenwoordig. Het materiaal is zowiezo anders waardoor het minder vuil wordt. Het is meer van hoe netjes je de rails gaat neerleggen. Je moet dan ook gaan denken aan betrouwbare wisselaandrijvingen e.d. dan alleen aan rails... Eventueel besturing die robust moet zijn.

Lees ook de ervaringen van karst drenth met zijn  digitale pendelbaan (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13971.msg214839.html#msg214839) en kijk eens op de website van  Ronald Halma (http://www.ronaldhalma.nl). Ronald heeft al ruime ervaring met banen op een beurs staan. Hier op het forum zijn wel meer mensen die ruime ervaringen hebben met banen die langdurig moeten werken.

Bezoek eens de websites van Railz en andere grotere tentoonstellingsbanen, daar vermelden ze meestal wel wat voor rails ze gebruiken bij hun banen en wat de ervaringen zijn.

Groeten Ronald.
Titel: Re:Beste bedrijfszekerheid gelijkstroom of wisselstroom?
Bericht door: Mark D. op 18 June 2010, 21:18:55
Ik heb mijn marklin baan gesloopt omdat ik gek werd van de rubber sporen op de rails en de herrie die marklin maakt.

een brawa/life like GP38 gekocht en besloten nooit meer met rubber banden op mijn rails te rijden.
Ik ben onder de indruk van de rij kwaliteiten, het uiterlijk en het geluid wat die trein niet maakt.

ik rij op peco rails, gewoon omdat het kan. Stroom storingen zijn geen issue

Titel: Re:Beste bedrijfszekerheid gelijkstroom of wisselstroom?
Bericht door: Eegtrain op 19 June 2010, 10:41:00
Jongens, heel erg bedankt voor jullie antwoord!

Wachten voor de beurzen dat duurt nog zo lang  :(

Ik zou wel graag een gelijkstroombaan willen zien rijden om te kijken naar de ervaringen. Het blijft een moeilijke keuze. In Wintrack heb ik na flink puzzelen enkele banen ontworpen met Marklin K rails, maar daar ben je flink aan het passen en meten met de korte stukjes, en met Tillig of Peco een baan ontwerpen in Wintrack is me tot nu tot nog niet gelukt, omdat ik het niet voor elkaar krijg Flexrail te buigen/snijden/passend te maken. In het schaduwstation en in de klimspiralen zou ik natuurlijk roco of fleischmann rails kunnen gebruiken. Ik heb in een winkel wel Roco locomotieven zien staan waarbij ik inderdaad verbaasd was over de afwerking en kwaliteit ervan! Ik ga nog eens in Wintrack het e.e.a. proberen met een combi van Roco en Tillig Rails!

groeten Jake 
Titel: Re:Beste bedrijfszekerheid gelijkstroom of wisselstroom?
Bericht door: Daan! op 19 June 2010, 11:53:26
Hallo,

De flexrails zijn bij wintrack te vinden in het menu rechts. Daar kun je flex aanklikken en kun je hem zo verbinden naar waar je maar wilt.

Wat betreft het wissel-/gelijkstroom verhaal, sluit ik me aan bij de vorige sprekers. Qua materieel maakt het niet meer zoveel uit, omdat alles tegenwoordig in zowel 2-rail als 3-rail te verkrijgen is. Bij het 2-rail systeem ben je niet afhankelijk van één merk, zowel in railsoort als besturingssystemen. Ik heb ook 3-rail gereden en ben uiteindelijk overgestapt, maar ik merk weinig verschil in bedrijfszekerheid. 
Titel: Re:Beste bedrijfszekerheid gelijkstroom of wisselstroom?
Bericht door: Gert1 op 19 June 2010, 12:54:56
Wachten voor de beurzen dat duurt nog zo lang  :(

Als je zou willen kijken naar een gelijkstroombaan, dan is RailZ in Rotterdam natuurlijk een prima plaats.
Vrijwel het hele jaar open, dus dan hoef je niet te wachten op een beurs.

mvg,
Gert
Titel: Re:Beste bedrijfszekerheid gelijkstroom of wisselstroom?
Bericht door: Gert1 op 19 June 2010, 12:56:54
Gert,

Marklin heeft destijds 3 rail ontwikkeling mede voor de betrouwbaarheid. 2 railstaven voor de massa en een sleper voor een betrouwbaar middenkontakt. Meestal hebben marklin loks meerdere antislipbandjes dus het massa kontakt voordeel wordt deels teniet gedaan. Of je je ergert aan de marklin rails is natuurlijk een kwestie van smaak.

Beste Peter, ik ben niet de vraagsteller, maar Jake. (zelf heb ik zowat dertig jaar geleden de switch gemaakt van drie-rail naar twee-rail).

mvg,
Gert
Titel: Re:Beste bedrijfszekerheid gelijkstroom of wisselstroom?
Bericht door: Floris Dilz op 19 June 2010, 12:59:11
..en daar ligt rocoline. Veel treinen hebben extra stroomafname gekregen door de eerste of eerste twee wagens achter de loc van stroomafnemertjes te voorzien en door te verbinden via electrisch geleidende koppelingen. Ook met de erg smerige rails van zo'n drukbereden baan en de soms behoorlijk opgereden locs rijdt het dan nog behoorlijk betrouwbaar.
Titel: Re:Beste bedrijfszekerheid gelijkstroom of wisselstroom?
Bericht door: RobbertJan op 19 June 2010, 15:56:30
Bij mijn club rijden we al jaren 2 rail en we hebben problemen door
vieze railzen en locomotiefwielen kunnen voorkomen door op
elke baan minimaal 1 goederentrein met een poetswagen te laten rijden.

Bij ons geen gedoe met stroomvoerende koppelingen tussen alle wagens.

De treinen rijden ook pakweg 7 a 8 uur op een dag continu met
minimaal onderhoud.

Gr.

Robbert Jan.
Titel: Re:Beste bedrijfszekerheid gelijkstroom of wisselstroom?
Bericht door: Rob Bogers op 21 June 2010, 09:29:35
Zelf rijdt ik DCC (tweerailsysteem) en ben daar zeer tevreden over. Continue loopt bij mij een aantal wagentjes met een Noch (60157) reinigingssleper rond. Ook heb ik nog een Roco reinigingswagon. Ik heb kennissen die met Marklin C en K rails rijden en ook treinen op deze rails hebben hun nukken. Storingen vaak over de wissels (K-rails) en wat te denken van de bedenkelijke wisselaandrijvingen van Marklin. Gaan nogal eens stuk (forums staan er vol mee) en als je net je baan met C-rails vast hebt gezet en een wisselaandrijving brandt door dan kun je de halva baan afbreken. Ik heb het gezien, dus ik verzin het niet. Ik weet zeker dat beide systemen hun voor- en nadelen hebben maar je kunt al veel geld besparen door tweerail te gaan rijden. Een Marklin trein met veel verlichte rijtuigen is bijna niet vooruit te branden met al die slepers er onder (heb ik horen zeggen). Roco maakt enorme mooie locs en natuurgetrouwe rijtuigen (1:87) en daar kan Marklin echt niet tegenop. Roco rails zonder bedding, Tillig enz..maken enorme mooie rails. Ik ben er zeker van dat tweerail rijden evenveel plezier geeft en je veel geld kan besparen. Als je voor Marklin kiest, zit je voor veel dingen aan het merk of Marklin-achtige dure zaken vast en dat is bij tweerail systemen ook niet het geval. Praat ik nog niet eens over die belachelijke puko's. Deze discussie is vaker gevoerd en vaak voel ik me niet geroepen om hierin mee te doen maar ik heb deze zaken gezien bij Marklin rijders en ook zij zijn toch niet altijd tevreden met hun baan.
Titel: Re:Beste bedrijfszekerheid gelijkstroom of wisselstroom?
Bericht door: eip op 22 July 2010, 10:39:03
Bij mijn club rijden we al jaren 2 rail en we hebben problemen door
vieze railzen en locomotiefwielen kunnen voorkomen door op
elke baan minimaal 1 goederentrein met een poetswagen te laten rijden.

Bij ons geen gedoe met stroomvoerende koppelingen tussen alle wagens.

De treinen rijden ook pakweg 7 a 8 uur op een dag continu met
minimaal onderhoud.

Gr.

Robbert Jan.


Welke poetswagen gebruiken jullie.

Gr Eip.
Titel: Re:Beste bedrijfszekerheid gelijkstroom of wisselstroom?
Bericht door: Jefftrack op 22 July 2010, 10:45:04
Heeft de bedrijfszekerheid niet alles te maken met het nauwkeurig aanleggen en schoon houden van de rails. En natuurlijk ook het onderhouden en vooral schoonhouden van de locomotief en niet zo zeer (meer) met het gekozen systeem ?!

Jeffrey
Titel: Re:Beste bedrijfszekerheid gelijkstroom of wisselstroom?
Bericht door: Han Zijlstra op 22 July 2010, 11:06:44
Jake , je bent welkom op de NZH hobbyclub in Haarlem om eens te kijken naar het verschil tussen 3 en 2 rail, we rijden met beide producten in een grote ruimte
Onze rijdag is doorgaans de eerste woensdag van de maand.
Baan ruimte is 26 x 6 dus groot zat.
Kun je een goede indruk krijgen van de mogelijkheden en onmogelijkheden.

http://www.nzhhobbyclub.nl/

grt han
Titel: Re:Beste bedrijfszekerheid gelijkstroom of wisselstroom?
Bericht door: Jeroen Water op 22 July 2010, 11:31:35
Ik ben al jaren een 3-railer. Komt puur omdat mijn vader een Marklin-baantje kocht oten ik 5 werd en we zo zijn gaan opbouwen. Mijn vader rijdt nog op oude M-rail, ik ben overgestapt op de K-rail. Wisselaandrijvingen in de K-rail zijn een hel. Dus niet gebruiken, maar servo's plaatsen. Dan lopen de wissels ook nog een mooier om!

Even een nuance over het materieel: Veel mensen (ik las oo zo'n reactie op pagina 1), gaan er van uit als je Marklin rails hebt, je ook met Marklin treinen moet rijden. Dat is tegenwoordig niet meer zo. Biojna alle modellen van gelijkstroom, zijn ook in wisselstroom te koop, maar dan wel voor wisselstroom DIGITAAL. Deze treinen rijden weliswaar vaak ook op een naaloge baan, maar dat raad ik je zeker af! Digitale wisselstroomoocs zijn op analoge banen toch wat storingsgevoeliger dan digitale locs op een digitale baan.

Na, het is waar dat de middenrailcontacten er niet fraai uitzien en natuurlijk ook niet realistisch zijn. Ik vind echter een schoonmaakwagen of een stofzuiger op spoorwielen ook niet realistisch. Dan nog liever de middenrail....

Ik heb nooit een schoonmaakwagen nodig. Zorg er wel voor dat je je tractievoertuigen goed onderhoud. Verzuip ze niet met olie, want dat komt ook op je anti-slipbandjes en dan krijg je inderdaad een zwarte aanslag onder je wielen en op het spoor.

Heel veel succes met je keuze en straks heel veel plezier met het bouwen!

Jeroen
Titel: Re:Beste bedrijfszekerheid gelijkstroom of wisselstroom?
Bericht door: Rob Bogers op 22 July 2010, 12:23:21
Ja Jeffrey, je slaat de spijker op z'n kop. Alleen hetgeen je zegt is waar maar als je eenmaal de scenery ook gereed hebt wordt het moeilijker de baan schoon te houden. Daarom kunnen poetswagens en Noch schoonmaakmiddeltjes een hoop helpen. Ik heb zelf een schoonmaakwagon van Roco en een digitale schoonmaakset van Lux. Maar ook de hulpmiddeltjes van Noch (60157) kunnen eeen goede dienst bewijzen. Je plaatst de slepers onder een wagon en tijdens het rijden hoedt die wagon de baan mooi schoon van los stof. Dit neemt niet weg dat je uiteraard af en toe met een doekje met wasbenzine over de rails moet maar ook bij mij is dat al een hele tijd geleden en alles rijdt nog steeds goed rond.
Titel: Re:Beste bedrijfszekerheid gelijkstroom of wisselstroom?
Bericht door: Jopie op 22 July 2010, 23:29:18
Degene die zeggen dat Marklin duurder is dan de rest. Ik zou zeggen kijk eens naar de advies prijslijsten van de merken en dan zie je dat een digitale loc met geluid van Roco duurder is dan dezelfde loc van Marklin. Marklin is tegenwoordig ten opzichte van 20 jaar geleden goedkoper dan veel tweerail merken. 20 jaar geleden was het verschil qua prijs veel groter hoor.

De prijsstijging bij tweerail is veel groter de laatste jaren ondanks productie in lage lonen landen.
Waarom omdat de oplages in de 2 rail sector veel lager zijn dan bij Marklin en hoe groter de oplage des te lager je de prijs kan houden.



Titel: Re:Beste bedrijfszekerheid gelijkstroom of wisselstroom?
Bericht door: Remco. op 22 July 2010, 23:32:19
Waarom omdat de oplages in de 2 rail sector veel lager zijn dan bij Marklin en hoe groter de oplage des te lager je de prijs kan houden.

Jopie, ik weet niet waar je deze info vandaan haalt, maar ik durf te stellen dat dat niet echt correct is.

Als je alleen al kijkt naar de Rivarossi 1310/12. Daar was de verhouding 300 gelijkstroom, 200 wisselstroom per nummer. En waar
de Roco 1100 in gelijkstroom ( Geel/grijs sowieso ) compleet is uitverkocht, kun je nog wel zonder al te veel moeite de wisselstroom variant krijgen.

Gr. Remco.
Titel: Re:Beste bedrijfszekerheid gelijkstroom of wisselstroom?
Bericht door: Machinist Johan op 23 July 2010, 00:02:00
Jopie,

Kun je artikelnummers geven welke loc dan goedkoper is?

Johan
Titel: Re:Beste bedrijfszekerheid gelijkstroom of wisselstroom?
Bericht door: Esperopt op 23 July 2010, 00:07:50
Ik lees dat Jake de baan in een vitrine wil bouwen. Mocht dit een afgesloten vitrine zijn dan is stof ed, na een inrij periode, niet zo'n groot probleem als bij een baan op zolder. Bedrijfszekerheid is dan met tweerail ook heel goed te realiseren.
Titel: Re:Beste bedrijfszekerheid gelijkstroom of wisselstroom?
Bericht door: Rob Bogers op 23 July 2010, 08:46:41
Jopie je blaast uit je nek om het maar eens voorzichtig te zeggen. Kijk de Roco catalogus van 2010 er maar eens op na. Wisselstroomloc zijn duurder dan gelijkstroomlocs. Marklin goedkoper dat is zowiezo een woordcombinatie die niet waar is. Zoals iemand al aangaf, noem eens een paar locs van Marklin die goedkoper zijn dan die van Roco, Fleischmann, Rivarossi enz...
Titel: Re:Beste bedrijfszekerheid gelijkstroom of wisselstroom?
Bericht door: KoploperMau op 23 July 2010, 11:50:36
Hoi Jake,

Ik heb jaren geleden ook Marklin gehad. Het was een oud baantje dat ik van mijn vader kreeg voor m'n verjaardag. Alles Marklin M rails, met één locomotief. En ondanks dat ik alles goed vastmaakte, geen knikken had of andere oorzaken had waardoor mijn locje vast kon lopen, bleef hij toch steeds hangen. (waaronder ook vaak met z'n sleper op wissels).

Daarna ben ik, mede omdat ik graag nederlands wilde rijden en omdat het verschil in die tijd nog wat groter was, profirails gaan rijden. Na een tijdje begon ik me vreselijk te ergeren aan deze rails. Sommige rijtuigen reden met hun wielen tegen de ballast, waardoor het continu leek of er een ontspoorde trein reed. Ook een grote ergenis was het bekende gehobbel over de wissels.

Toen viel mijn oog op Roco Geoline. Niet omdat de rails zo mooi is, maar omdat ik zolderrijder ben en graag over wilde naar digitaal, heb ik deze genomen. En inmiddels beschik ik over een behoorlijke baan, een behoorlijk station, en behoorlijk wat treinen. Mijn baan ligt nu zo'n 2 jaar op zolder, en ik heb hem nog nooit schoongemaakt. Ondanks dat rijden al m'n treinen als een tierelier. Nooit contactproblemen, nergens.

Daarover hoef je je dus naar mijn idee geen zorgen te maken. Als je gewone Roco gebruikt met de gewone overgangen, moet je een prima baan zonder problemen kunnen bouwen. (y)

Groetjes, Treintje