BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Jeroen Water op 15 June 2010, 15:43:49
-
Hallo allemaal,
Mijn vader heeft een analoge wisselstroombaan met Marklin M-rail. Nu kan hij een digitale LIMA IRM overnemen. Deze IRM is vorozien van een ESU Lp 3.0 decoder en zorgt op zich voor een prima rij-eigenschap, ook op de analoge baan. Alleen wil het geval dat de IRM op enkele wissels stopt even stilstaat en dan weer optrekt. Het lijkt erop dat de trein even geen spanning krijgt en de decoder vervolgens eerst gaat opladen waarna de trein weer gaat rijden. Kent iemand dit verschijnsel en is hier wat aan te doen?
Andere digitale treinen hebben op zijn baan helemaal nergens last van.
Jeroen
-
Hoi Jeroen,
Je kunt in de decoder instellen dattie z'n laatste snelheid onthoud. Ik dacht ook bij analoog gebruik. Even op zoek naar iemand met een WSU lokprogrammer. Daar kun je het in 1 van de vele tabbladen ergens instellen.
Grtzz,
Karst
-
Hoi Karst,
Mijn vader heeft stopsecties gecreƫerd door het simpelweg stroomloos zetten van een stukje spoor. Gaat de IRM dan niet door zijn rode seinen rijden als de decoder zijn laatste snelheid onthoud?
Jeroen
-
Euhm... nee :) Zonder stroom kan een ESU ook niets doen ;)
Grtzz,
Karst
-
Maar dan blijft het probleem op de wissels toch ook bestaan? Daar zal het stel ook net even geen stroom pakken. Door zijn gewicht rolt het dan wel over het punt heen, maar komt dan echt tot stilstand om vervolgens een seconde te blijven staan.
Vangt het instellen van decoder dit soort kleine stroomonderbrekingen dan op, of gaat jouw oplossing in dit geval dan niet werken?
Jeroen
-
Hoi Jeroen,
Het is een bit in CV124: Persistent Speed. Dat belooft, dat bij het terugkomen ! van de spanning niet het gebruikelijke optrek ritueel gevolgd wordt.
Mocht dat niet helpen ( Spanning te lang weg ) Kan ook nog in dezelfde CV het bit 'Disable analog mode motor PWM' aangezet worden, hetgeen veroorzaakt, dat de hele aanloop- en last regeling buiten spel gezet wordt.
Grtzz,
Karst
-
Kijk eens aan, super Karst! Dan ga ik dat eens verder uitzoeken welke waarde CV 124 dan moet hebben en eens kijken of ik mijn vader verder kan helpen met zijn IRM.
Dank je wel!
Jeroen
-
En anders een dummy-stekker erin. Wel radicaal, maar geen probleem meer ...
Gr, Marc
-
zou dat gelijkstroom motortje van die lima dat fijn vinden?
iets met een condensator zou beter zijn denk ik
http://www.floodland.nl/aim/info_stottertherapie_1.htm
-
EHM zal wel oerstomme vraag zijn maar eh?????
kan een digitale lok dan ook op een analoge gelijkstroom baan rijden?
zag laatst een leuke 2 e hands lok maar heb hem laten liggen omdat hij digi was.
jan
-
het kan, maar bij wisselstroom kan je decoders om zeep helpen met de schakelpuls, ligt er ff aan welke decoder erin zit... als je gelijkstroom rijdt kan het eigenlijk altijd gewoon probleemloos, zolang analoog rijden maar aan staat op de decoder. Bij veel decoders rijdt ie analoog minder mooi, maar bijvoorbeeld een locpilot V3 werkt analoog heel aardig.
-
kan een digitale lok dan ook op een analoge gelijkstroom baan rijden?
Dat hangt van de decoder af. Een ESU Lokpilot V3.0 b.v. is een multiprotocol decoder. Die doet het digitaal op DCC en Motorola, en analoog op gelijkspanning en wisselspanning.
Maar er is ook een versie Lokpilot V3.0 DCC, die doet het alleen op DCC en gelijkspanning.
Dus als je op een beurs zo'n loc ziet liggen, dan moet je eerst vragen wat voor decoder er in zit, en dan moet je ook nog weten wat die decoder allemaal kan.
-
okee ,is geen vanzelfsprekendheid dus
Bedankt voor de info
Jan