BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: walter/// op 11 June 2010, 21:19:57
-
Hoi,
Vraagje: Ik wil op het eind van twee sporen een soort van draaischijf maken maar vanwege de ruimte kan ik de diameter niet kwijt.
Nu wil ik het schanierpunt verplaatsen naar het einde van de rail, om zo van het ene spoor naar het andere spoor te gaan.
Bestaat zoiets in het echt ook???
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/draaischijf_4.jpg)
mvgr Walter///
-
Hoi Walter,
Dat bestaat in het echt ook. Google maar eens op segmentdrehscheibe.
Groet,
Tjalling
-
Hoi Tjaling,
dank je heb ff gegoogled, heb ik weer wat te doen vanavond.
dikke doei, Walter///
-
Hoi Walter,
Voor een voorbeeld zou je ook even in de Encyclopedie kunnen kijken.
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E07.01.07.02_-_De_draaischijf
Daarin staat ook een stukje over de segmentdraaischijf.
mvg,
Fred.
-
Hoi Fred,
dank je, staat een mooi voorbeeld.
Ik heb vanavond al ff zitten googlellen en dan wordt het wel een zelfbouw segment want ik heb nog niet echt een kant en klaar model gezien met een lengte van zeker 400 mm wat schaniert.
dikke doei, walter///
-
Hoi Walter,
de duitse fabrikant Hapo maakt ze, kijk maar op http://www.hapo-bahn.de (http://www.hapo-bahn.de) en dan onder "Segmentscheiben". In de linker kolum zie je dan 4 verschillende lengte's staan waar je uit kunt kiezen.
Groetjes, Bart
-
Hoi Bart,
Deze heb ik gisteravond bekeken maar die lengte's gaan tot 250 mm en ik heb een paar dummy's die ik gebruik voor dubbel tractie, dus voor twee loc's heb ik zeker 400 mm nodig.
Maar er zit er zeker 1 bij die als voorbeeld gaat dienen.
dikke doei, Walter///
-
Er is niemand die je tegenhoudt als je een langere uitvoering gaat maken.
Bedenk dan wel dat een brug van 40 cm in het groot 35 meter zou zijn, en dat zouden ze hoogstwaarschijnlijk niet in één overspanning maken. Dus om het geloofwaardig te maken moet je dan in het midden nog een steunrail onder de brug zetten.
-
hier nog een link over een zelfbouw project (niet van mij)
scrol naar beneden, en ook de volgende pagina gaat het door
http://www.meine-n-welt.de/Baubericht/Hafen_1/Hafen_3/hafen_3.html (http://www.meine-n-welt.de/Baubericht/Hafen_1/Hafen_3/hafen_3.html)
-
Walter, bij een lengte van 40cm zou je ook kunnen denken aan een traverse. Hier loop je dan tegen hetzelfde probleem aan, nl. dat er geen kant-en-klare modellen met zo'n lengte te krijgen zijn. Tevens zou je er in beide gevallen minimaal één steunrail onder moeten zetten, zoals Klaas zegt.
Groetjes, Bart
-
Vraag: Waarom zou je het scharnierpunt gewoon niet in het midden laten zitten en aan de uiteinden je ondersteuning maken ?
-
@Klaas, een steunwiel op een rail had ik al gezien op verschillende foto's dus die had ik lichtelijk gepland
@Bart-1967, als ik het schanierpunt in het midden zou houden kom ik aan het eind in de problemen met een bocht die daar ligt.
Ik zou het rechte spoor kunnen inkorten zodat de segmentwissel naar voren komt maar dat vindt ik weer zonde van de (meters) spoor
@Cantotrapt, een leuk verslag van die segmentwissel zowiezo een leuke site
dikke doei, Walter///
-
Hoi!
Inderdaad een traverse of rolbrug (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E07.01.07.03_-_De_rolbrug) is misschien ook nog een oplossing...
@cantotrapt: Bedankt voor de leuke link! Mooi om te zien hoe de segment-draaischijf gebouwd wordt...
Groeten Ronald.
-
ik ben zelf ook met een rolbrug bezig, als grote inspiratiebron natuurlijk Jaap Teeuw (JaJo).
Het is niet heel moeilijk, maar gewoon precisie werk, en erg leuk om te doen!
MathynK
-
..... @Bart-1967, als ik het schanierpunt in het midden zou houden kom ik aan het eind in de problemen met een bocht die daar ligt.
............
Walter, op je tekeningetje is die bocht niet zichtbaar. Maar stiekem ga je al voor de segmentschijf, denk ik zo.
Gewoon doen. Dat wordt dan zelfbouw, maar dat hoeft geen probleem te zijn; juist een uitdaging!
En.... segmentschijven zie je niet zo vaak op banen, dus zo krijgt je baan nog eens een eigen "smoel".
Succes.
vr gr,
Wim
-
Walter, op je tekeningetje is die bocht niet zichtbaar. Maar stiekem ga je al voor de segmentschijf, denk ik zo.
Hoi Wim,
dat tekeningentje had ff gauw gemaakt ter verduidelijking, die bocht ligt er wel zeker.
maar een segmentschijf voegt zeker wel wat toe
dikke doei, walter///
-
Nog een vraagje Walter.
Je hebt "maar" twee sporen waar te tussen wilt wisselen. Waarom maak je de draaischijf dan niet in het verlengde van het bovenste spoor ?
Je kunt dan het draaipunt ook in het midden houden, omdat je dan met het linker deel van de draaischijf niet naar onderen uitzwenkt.
Maar waar je het draaipunt plaatst moet je zelf weten natuurlijk.
-
Hoi Bart,
ja zo had ik het nog niet bekeken, zo gaat het idd ook.
maar ik vind de segmentwissel met het schanierpunt aan het eind toch net iets meer hebben.
dikke doei, Walter///
-
Hallo Walter,
Als men het in het echt het met een wissel af kan zal men geen segmentdraaischijf plaatsen. Met andere woorden, als ik jouw tekening bekijk kan je daar net zo goed een wissel plaatsen.
In de link van Cantotrapt is op de plaats van de segmentdraaischijf geen ruimte voor een wissel met spoor er achter.
De segmentdraaischijf is daar dus verdedigbaar.
Het hangt natuurlijk af van de hoek die de segmentdraaischijf uiteindelijk moet gaan maken, maar ik zou het draaipunt niet te dicht bij het einde van het spoor op de brug plaatsen. Tekeningen maken in b.v. schaal 1/10 werkt zeer verhelderend.
Jan.
-
In de link van Cantotrapt is op de plaats van de segmentdraaischijf geen ruimte voor een wissel met spoor er achter.
De segmentdraaischijf is daar dus verdedigbaar.
Leg eens uit. Want voor de draaischijf is plek zat voor een wissel. Dus is dat ding daar toch eigenlijk ook sec niet nodig ?
-
Ja, daar heb je gelijk in, daar had dus ook net zo goed een wissel kunnen liggen.
Segmentdraaischijven zijn dus kennelijk niet voor niets zeldzamer dan wissels of gewone draaischijven.