BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Mark D. op 10 June 2010, 22:04:14
-
Heeft iemand ervaring met peco wisselaandrijvingen? (streamline rails)
de wisselaandrijving van peco vraagt een beetje stroom, kan een esu switch pilot direct hierop aangesloten worden of gaat die dan roken?
Verder hang ik niet aan die aandrijvingen, maar de situatie is: ik heb peco wissels en esu switch pilots. Ik moet alleen de aandrijving van de wissels nog regelen. Daar die dingen maar 2 servo's kunnen aansturen zie ik dat niet als alternatief.
mark
-
Tsja,
Die dingen doen wat ze moeten doen. Ik vind wel dat het veel werk is ze in te bouwen. Met name met 24 volt werken ze betrouwbaar.
Volgens de gebruiksaanwijzing van Esu kun je een externe voeding aansluiten, maar die is beperkt. De aandrijvingen zullen netjes ingebouwd moeten zijn en soepel lopen om goed te werken.
Groet,
Tjalling
-
Tsja,
Die dingen doen wat ze moeten doen. Ik vind wel dat het veel werk is ze in te bouwen. Met name met 24 volt werken ze betrouwbaar.
Volgens de gebruiksaanwijzing van Esu kun je een externe voeding aansluiten, maar die is beperkt. De aandrijvingen zullen netjes ingebouwd moeten zijn en soepel lopen om goed te werken.
Groet,
Tjalling
hoe bedoel je beperkt?
maar,
Gewoon proberen dus. Voeding doe ik inderdaad buiten de rijstroom om.
-
In de handleiding van de Switchpilot staat een paragraaf over Peco aandrijvingen. Paragraaf 9.3 vertelt hoe je de stroombegrenzing hoger kan instellen.
Aan de andere kant staat in de technische specificaties dat de uitgangen begrensd zijn op 2A. Een Peco aandrijving heeft daar bij lange na niet genoeg aan, zeker niet als je ook nog eens de voedingsspanning gaat verhogen. Dus hoe ze dat dan toch voor elkaar krijgen snap ik ook niet.
Mijn conclusie is dat je die Peco aandrijvingen eigenlijk niet moet willen gebruiken.
-
Hallo,
Ik was iets te snel met reageren, het is zoals Klaas zegt.
Groet,
Tjalling
-
Goed, ik sloop dat zware klik mechanisme van die wissel, verzin iets met een veertje dat over zijn dodepunt gaat en de tong aandrukt en zet er een normale spoelen omzetter op.
of koop een dure tortoise wissel steller? en sloop dat klik mechanisme van peco.
of... andere goude tips??
-
of koop een dure tortoise wissel steller?
Wat is duur? Een Tortoise kost ongeveer het dubbele van een Peco spoelenaandrijving, maar dan heb je wel iets goeds in handen.
En vergeleken met de spoelenstellers van b.v. Märklin en Fleischmann is een Tortoise nauwelijks duurder.
-
duur is relatief.
en ik heb de wissels al, dus tortoise zal het worden.
-
Ik heb meerdere Electrofrog Peco Streamline wissels (schaal N, code 80) liggen die ik met een servo omzet. Daarvoor gebruik ik de servoSwitch van karst Drenth. Dat gaat prima, muisstil en je hebt geen zware voedingen enz nodig, een simpele huis-tuin-en-keuken trafo volstaat. Wel dat klik-veertje eruit slopen.
De Peco aandrijvingen zijn in mijn ervaring herriebakken die ook nog stroomslurpers zijn.
Kosten: €13,95 voor een servoSwitch + 1 servo per wissel.
-
Hallo, heeft iemand, in dit verband, ervaringen met de wisselaandrijving van Conrad ??
Groet, Jan
-
Bij ons op de club hebben we een paar wissels met een Conrad aandrijving er onder.
2 aan de ingang van het schaduwstation en 1 op een knooppunt waar de treinen afwisselend linksaf en rechtsaf gaan.
Die wissels schakelen dus praktisch na elke treinpassage. Tot nu toe geen weigeringen gehad. Het gebeurt wel eens dat een aandrijving het eindcontact niet helemaal haalt, maar die laten we dan lekker brommen tot hij het wel snapt.
-
In de handleiding van de Switchpilot staat een paragraaf over Peco aandrijvingen. Paragraaf 9.3 vertelt hoe je de stroombegrenzing hoger kan instellen.
Aan de andere kant staat in de technische specificaties dat de uitgangen begrensd zijn op 2A. Een Peco aandrijving heeft daar bij lange na niet genoeg aan, zeker niet als je ook nog eens de voedingsspanning gaat verhogen. Dus hoe ze dat dan toch voor elkaar krijgen snap ik ook niet.
Mijn conclusie is dat je die Peco aandrijvingen eigenlijk niet moet willen gebruiken.
Er zijn drie soorten wisselaandrijvingen van Peco, twee voor onderbouw;
- PL10/PL10E, zwarte spoelen en id stroomvreters
- PL10W/PL10WE, groene spoelen. Deze hebben normaal genoeg aan ca 1-1,5A
- PL11, eigenlijk alleen voor H0 Settrack bedoeld maar ook in schaduwstations bruikbaar. Is vergelijkbaar met een Fleischmann of Roco wisselaandrijving voor naast het wissel
Vr groet,
Allie
-
PL10W/PL10WE, groene spoelen. Deze hebben normaal genoeg aan ca 1-1,5A
Weet je dat zeker? Kun je me vertellen wat de weerstand van deze spoelen is?
-
Klaas,
duurde even. Moest er effe een uit de winkelvoorraad pakken en doormeten.
ca. 12 Ohm Volgens de Wet van Ohm heb ik dan bij een spanning van 18V 1,5A stroomverbruik
Bij 12V is dat nog maar 1A
Let wel, de groen PL10W
Vr groet,
Allie
-
Allie,
Bedankt voor het meten.
Ik wist dat de W-uitvoering een grotere weerstand heeft, maar had wel eens gelezen dat het niet veel verschilde met de oorspronkelijke uitvoering.
Nu hebben we tenminste een getal waar we ons op kunnen baseren.
-
Wellicht een late reactie maar hier mijn ervaring.
Zowel de gewone als de groene zijn stroomvreters. Beide zijn niet goed aan te sturen met normale dekoders behalve misschien met de LS150 want die heeft Triacs als uitgangs component.
Heb je al eens gekeken naar servo's Uiterst krachtig, Mooi omzetten van de wissel tong en zeer betaalbaar.
Succes,
Peter Kramer
-
Allen bedankt voor het meedenken, ik monteer geen peco wissel spoelen.
Het worden ook geen motoren, ik vind het wel prettig om te weten of de wissel omklapt, een beschaafd tikje vind ik wel prettig.
-
Hallo Lucy
Het gaat zeker met ls150.Ik gebruik die op ho spoor.
Dito
-
Ik heb nog switch pilots van mijn vorige baan.
-
Peco is geen probleem voor switch pilots, je kunt de switch pilot via een cv 'waarschuwen' voor de piekstroom.
geen probleem dus.
nee, die diodes op conrad wissel motoren , dat is fijn....
-
nee, die diodes op conrad wissel motoren , dat is fijn....
Wat bedoel je daarmee? Die diodes zijn heel functioneel.
-
Wat bedoel je daarmee? Die diodes zijn heel functioneel.
maar in combinatie met een esu switch pilot, die gelijk stroom op zijn uitgangen zet kun je heel lang wachten voor die twee kanten op schakelt.
Eerst kijken of het aan de s.p. lag daarna schakelen met een oude m-rail wissel, daarna tijdje vloeken, een tijdje niks nog wat proberen etc etc, en pas na een paar dagen besloten de uitgang spanning van die s.p. te meten....
gelukkig heb k meer geluk in de liefde, je ken niet alles hebben hè
-
begrijp ik dat in dit printje geen banen onderbroken hoeven te worden?
(http://encyclopedie.beneluxspoor.net/images/7/75/E10.04-11.jpg)
-
Daar zitten inderdaad alleen maar doorlopende banen in.
-
Ik heb geen verstand van electronica. Beetje solderen lukt wel, om dat uit te sluiten heb ik de schakeling ook met een kroonsteentje getest. Zelfs de darlingtons gedraaid om de juiste plek van de pootjes uit te sluiten..
probleem: de BD679 waren op die heb ik
vervangen door de BD681
elke schakeling met de 679 werkt en met de 681 werkt er geen één.
Wie weet wat er mis is, of waar ik het in moet zoeken.
http://www.chipsinfo.com/Fairchild/BD681.htm