BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 10 June 2010, 15:57:02

Titel: Forse investering in goederenspoornet
Bericht door: Hans Reints op 10 June 2010, 15:57:02
Het kabinet heeft op 7 juni besloten tot extra investeringen in het goederenspoornet om het gebruik van de Betuweroute te bevorderen. Die beslissing maakt deel uit van het kabinetakkoord om de komende jaren in totaal 4,6 miljard euro in het Nederlandse spoornet te investeren. Het grootste deel van dat budget gaat op aan investeringen om in de Randstad 'spoorboekloos rijden' mogelijk te maken (6 sprinters + 6 intercities per uur) en aan de SAAL-corridor, de as Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad. Maar ook het goederenvervoer krijgt een impuls met de uitvoering  van een aantal projecten, die hoog op de prioriteitenlijst van de goederenvervoerders staan. Het demissionaire kabinet wil het goederenvervoer ten noorden van de Betuweroute beter spreiden. Zo hoeft het vervoer tussen Rotterdam en Noord-Duitsland straks niet meer via Amsterdam, maar wordt dat via de Betuweroute en Arnhem en de IJssellijn geleid. Vanaf Rotterdam gaan treinen in zuidoostelijke richting over de Betuweroute en via de nieuw te bouwen 'Zuidwestboog bij Meteren' naar Den Bosch en Eindhoven en verder. Behalve bij Meteren wordt er bij Deventer een nieuwe spoorboog aangelegd en komen er op diverse plaatsen inhaalsporen, extra perrons en vrije kruisingen. Deze 'voorkeursvariant' waar het kabinet nu voor gekozen heeft, kan rekenen op brede steun van de provincies en stadsregio's en is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met ProRail, NS en KNV Spoorgoederenvervoer, meldt het ministerie van Verkeer en Waterstaat in een persbericht.
Titel: Re:Forse investering in goederenspoornet
Bericht door: Erwin Schuurman op 10 June 2010, 16:14:33
Ha! dus toch een soort noordtak die aangelegd wordt :)
Titel: Re:Forse investering in goederenspoornet
Bericht door: Arjan6511 op 10 June 2010, 16:22:20
Eerst maar eens zien en dan geloven. Wordt jarenlag over gepraat en ondertussen gaat de prijs meerdere malen over de kop.
En Prorail, ach als die al tegenstribbelt als verladers de lijn Boxtel-Veghel weer in gebruik willen nemen hoef je daar ook niet al te veel van te verwachten.

En dan heb je ook nog die gemeenten met allerlei inspraak. Die doen al moeilijk als er bier vervoerd moet worden vanaf Heineken in Den Bosch. Dan toch liever een complete verkeersopstopping in de binnenstad en je dan afvragen waar dat fijnstof vandaan komt...