BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Chris op 08 June 2010, 21:28:46
-
Op Groterdam zijn nu foto's te vinden van de nieuwe rongenwagen Rs344 van de NS te verschijnen, eind JULI van Vitrains.
linkje (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=607:vitrains)
-
Je schrijft: Als set en losse wagen, houdt dat drie nummers in ?
Gr. Remco.
-
euh, nee, twee.
Als set....en als losse wagen (eentje) :D
-
Ok dus als ik de set zou kopen heb ik 2 verschillende nummers ? :)
Gr. Remco.
-
Ziet er top uit, is er al een richt prijs bekent?
-
euh, nee, twee.
Als set....en als losse wagen (eentje) :D
Volgens mij bedoelt Remco de wagennummers, niet de catalogusnummers (3303 en 3311 volgens eerdere berichten) ::)
-
Dat klopt Illya (y)
Gr. Remco.
-
ow, euh, ja 3 nummers :) kuch.
Richtprijzen...hmmm, ja maar die heb ik niet hier, dat moet ik effe opzoeken.
-
Ik heb deze wagens al in de FS uitvoering (tp IV). Ze vallen me eerlijk gezegd tegen als je ze vergelijkt met de Klein MB wagens die ook als type 344 zijn uitgebracht (maar dan in Tp III).
De draaistellen zijn zeer grof, net als een aantal lossen onderdelen. Je moet ongelooflijk veel onderdelen zelf monteren, terwijl een Klein wagen kant en klaar was met deels fijnere onderdelen. Ik denk er over de draaistellen door die van Brawa te vervangen, dat scheelt dan al redelijk veel voor het gezicht. Ik wacht ook op de andere aangekondigde series van deze wagen, want als EUROP wagen reden alle maatschappijen door elkaar heen.
dirkjan
-
En dan is het maar goed dat je die Jouef-wielen ook gelijk vervangt.....
-
Nou ze zijn er: MCH (http://mchminiatuurnieuws.punt.nl/?r=1&id=491317)
Prijs is 40 voor 1 wagen en 80 voor de dubbelset.
Maar de grote vraag is nu: hoe goed kloppen ze ;D Want er is nog geen foto van het eind model beschikbaar :(
Gr. Remco.
-
Is iets voor Ruud B. ( Rocofan ), voor de buizentrein naar Maassluis ;D
-
Ik plaats vanavond wel wat foto's van de set en de wagen.
-
Ben benieuwd naar vergelijk met de Piko Sgns-y (Artikelnummer: 54822). Als ze redelijk bij elkaar passen heb 4 rongenwagens bij elkaar.
Gideon
-
Ben benieuwd naar vergelijk met de Piko Sgns-y (Artikelnummer: 54822). Als ze redelijk bij elkaar passen heb 4 rongenwagens bij elkaar.
Die passen niet bij elkaar. De Vitrains hebben een EUROP nummer van voor 1980 (vroeg tijdperk IV). De Sgns is tijdperk V. Dus qua tijdperk wijken ze een jaar of 20 van elkaar af.
Dirkjan
-
Er staan op MCH inmiddels betere foto's, o.a. deze:
(http://mchminiatuurnieuws.punt.nl/upload/VitrainsNS_%289%29.JPG) (http://mchminiatuurnieuws.punt.nl/upload/VitrainsNS_%289%29.JPG)
Fraaie wagen zo, maar ik hoop dat de andere wagens wel wat minder krom zijn als deze. Je ziet gewoon de ruimte onder de middelste container, zo groot is
de katterug :-\
Gr. Remco.
-
Inderdaad een kattenrug. :o Niet zo fraai van Vitrains. Ik betwijfel ook of donkergrijs wel de goede kleurstelling is. Bij mijn weten waren de NS rongenwagens juist zwart gekleurd inclusief onderstel. Zelf bezit ik 2 Kleinmodellbahn rongenwagens van hetzelfde type. Deze vind ik persoonlijk veel fijner uitgevoerd. En ze zijn zwart. Wellicht dat Roco ooit met een NS model tijdperk IV op de markt komt. Immers, zij bezitten de mallen uit het Kleinmodellbahn imperium.
Zo heb ik ook goede hoop dat de VSM rijtuigjes opnieuw zullen worden uitgebracht in een set maar dan bij Roco.(zie Roco website http://www.roco.cc/produkteshop/uebersicht/detail/cat/52/pr/vierteiliger-personenzug-der-oebb.html (http://www.roco.cc/produkteshop/uebersicht/detail/cat/52/pr/vierteiliger-personenzug-der-oebb.html) Zelfs de kleine SHM rijtuigjes zouden nu door Roco uitgebracht kunnen worden in bruin/beige en respectievelijk groene uitvoering. (y)
-
Tot nu toe hebben alle wagens die wij binnen hebben die kattenrug. Ontzettend jammer, want ik had me heel erg verheugd op deze wagens.
Maar ik gooi de handdoek nog niet in de ring.
Vandaar dat ze nog niet op de site staan, want we willen eerst kijken of we dat kunnen verhelpen.
De wagens zijn immers van staal en gelukkig niet van plastic.
Dus wellicht met wat buigwerk is het een en ander weg te halen.
Dat ga ik dus uitproberen en plaats een foto hier, kun je zelf uitvinden of je vind dat ik daarin ben geslaagd of niet. 8)
-
Hoi
Die tijdperk-I buffertjes op Chris zijn plaatjes kan ik me op een vlakke wagen eigenlijk niet voorstellen. Volgens mij hadden deze vrijwel altijd "hochleistungspuffer".
bart
-
Mijn plaatjes ? Ik zit nog van de sneeuw te genieten, ik heb nog niks geschoten :)
-
Zie allereerste berichtje ;D
Of zijn de buffers nu aangepast?
bart
-
o ***, dat is inderdaad een verborgen link... ;D
Zover ik me kan herinneren niet, heb even geen zin om naar de auto te lopen (het ligt nog in de auto) ;D
-
@ Bart. Ik kan melden dat de buffers niet zijn aangepast en dus niet kloppend voor het NS model zijn. :o
correctie: Waarschijnlijk de een wel en de ander niet. Via Sleutelspoor bekijk ik zojuist een afbeelding van deze rongenwagen, met de buffers als die nu op het model zitten. Dus waarschijnlijk wel kloppend dus. :)
enfin....nu een paar minuten later kan ik met 100% zeggen dat de buffers voor dit model dus kloppen. Ook de kleur donkergrijs is conform het grote voorbeeld. Aan de hand van een foto uit de map 'Voor elk vervoer een wagen' heb ik het bewijs. ;D
Jeroen
-
Ik ga even twee foto's schieten 8)
edit...morgen. Batterij leeg...
-
De MCH website weet ook te vertellen dat de kattenrug ook bij het orgineel aanwezig is. (onder 2de foto)
Groeten, Alexander
-
Alleen jammer dat het gewicht van de modellading niet in staat zal zijn de katterug recht te maken.
-
Boeiend dillema voor een modelspoorfabrikant dan.
Als je op de site van Vitrains kijkt, dan lijkt het er inderdaad op dat het door de fabrikant zo is bedoeld.
http://www.vitrains.it/categoria/carri-merci (http://www.vitrains.it/categoria/carri-merci)
-
Misschien hebben de wagens in 1:1 ook wel een kattenrug als de wagen onbelast is. Dat is op zicht niet zo heel onlogisch.
-
Tja.
(http://www.vitrains.it/sites/default/files/imagecache/preset01/3303_Rs_NS.jpg)
-
Dus als ik het goed begrijp kun je de wagen zo laten als je hem onbeladen laat rijden. Maar als je hem gaat beladen met je hem op een of andere manier recht buigen. Want dit zal niet gebeuren zoals in het echt door de belading.
Rob
-
Klinkt een beetje als: Het is geen bug, het is een feature ;D
Ik vind het een wat vreemde verklaring op zijn zachts gezegd :)
Gr. Remco.
-
Sterker nog, het is gewoon kolder. In het echt is de constructie van een goederenwagen volledig doorberekend en is bekend wat de wagen doet bij een bepaalde belasting. Het kan daarbij voorkomen dat de wagen (zichtbaar) iets doorbuigt, maar nooit dusdanig dat dit het veilig vervoeren van de wagen belemmert. Mochten de wagens in het echt al bol geleverd zijn, dan zal dat nooit in die mate zijn waarin het model geleverd wordt.
Het is overigens wel een orgineel verzonnen excuus!
-
Olaf:
Het is overigens wel een orgineel verzonnen excuus!
haha, ja ik moest daar ook wel om lachen. Onder het motto 'verkooppraatje' zullen we maar zeggen. ;)
-
Je zou nog bijna de wagen gaan kopen ;D
-
Nou kunnen jullie saampjes wel heel smakelijk lachen, maar als ik deze foto zie
http://www.vitrains.it/content/3305-carro-pianale-rs-cfl
Zie ik toch echt een katterug op het echte voorbeeld.
Dus kan ik niet 100% bevestigen dat Vitrains dit als een excuus afwimpeld....
Dus ALS het wel waar mocht zijn, staan jullie aardig in je hemd.
Verklaringen van fabrikanten worden tegenwoordig heel snel aan de kant geschoven met de mededeling, dat is niet waar, en dat is zo, omdat ik het zeg.
Dat komt dan weer omdat veel verklaringen van fabrikanten inderdaad meestal vraagtekens oproept, maar wat nu als dit nu eens een keer waar is ?
Het probleem is dus, dat het echte voorbeeld beladen recht trekt en het model niet.
Daar hadden ze wat beter over na moeten denken, want ook ik zie graag een rechte wagen. Dit is beladen gewoon geen gezicht.
-
Gelukkig komt die mededeling voorzover ik kan zien niet van Vitrains zelf maar van een winkelier.
Scheelt weer een heel verhaal typen Chris ;)
En je weet wat je te doen staat nu, containers schuren zodat daar dezelfde ronding in zit, valt het niet op ;D
Gr. Remco.
-
De winkelier, is mijn baas en die riep : terug die hap.
Ik schrijf hier in dit stukje op mijn persoonlijke basis, en wil de wagen eigenlijk toch heel graag hebben, mits ik ze recht krijg....
-
Chris,
Er wordt hier gereageerd op een opmerking van een winkelier, niet op een opmerking van een fabrikant.
Jij haalt zelf het hele fabrikanten gedoe erbij. Daar had niemand het over.
Lezen is ook een kunst, net als mijn laatste opmerking, dat is er 1 met een knipoog. Je gelooft toch niet dat die serieus bedoeld is.
Gr. Remco.
-
Verkeerd begrepen.
Aangepast.
Wij (MTE) hebben die verklaring over de katterug ook gehad. Dus MCH zuigt het niet uit zijn duim om de boel te willen verkopen.
-
Duidelijk en ik had het dus niet over jou en/of Wim maar over de reactie van MCH, voor de duidelijkheid ;)
Wij (MTE) hebben die verklaring over de katterug ook gehad. Dus MCH zuigt het niet uit zijn duim om de boel te willen verkopen.
Prima, maar dat wist niemand nog. Nu dus wel.
Gr. Remco.
-
We gaan iets te snel, zie mijn reactie weer net boven die van jou ;D
Ik ben hier dus echt die hobbyist, die baalt als een stekker dat het ding krom is.
-
Ja inderdaad, nou ja het is dus duidelijk ;D
Gr. Remco.
-
Ik ga eens buigen....kijken of dat lukt.
-
Pfff nou ben benieuwd, hoop dat lak flexibel genoeg is en niet scheurt :-\
Gr. Remco.
-
Ah, dat geeft nou net dat mooie verweerde effect ;D
Maar... vraag voor de grootspoor-deskundologen; is het gebruikelijk dat onbeladen wagens zeeg (katterug) vertonen? Voor bouwkundige en civieltechnische constructies is het niet ongebruikelijk.
-
Goed.
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/vitrainsP1030068.jpg)
Onbehandelde wagen met containers (om het eerlijk te doen, heb ik de containers met het gladde dak op de bodem van de wagen geplaatst, dus de puntjes in de containerbodem kunnen geen vertekend beeld geven.)
-
Dit lijkt vrij goed gelukt ja (y)
maar hoeveel risico zit er in ? maw hoeveel kracht is er nodig ? Lezen aub ::)
Gr. Remco.
-
euh, dit is een onbehandelde wagen ;D ;D
-
Haha ik lees het nu :) Das wel apart dan ???
Is dit het lot uit de loterij zeg maar ?
Gr. Remco.
-
@Remco, nee hoor, ze hebben hier alle 3 een kattenrug :)
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/vitrainsP1030067.jpg)
Nu heb ik het plastic bodem kruis verwijderd en de wagen een beetje gebogen.
Resultaat is zo te zien recht. Wagen in beide handen nemen en met de duimen op de bodem duwen.
De wagen is van staal. De zijkanten van plastic, dus geen lakbeschadigingen
-
Even editten:
Die eerste foto is onbehandeld zeg je, dat vind ik geen katterug dan, die is gewoon recht. Dat is wezenlijk anders als met die foto van MCH waar je gewoon een mm onder de container hebt.
Gr. Remco.
-
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/vitrainsP1030070.jpg)
Deze wagen is dus recht gebogen.
Erewoord, ik heb ze lukraak uit de dozen getrokken die binnen kwamen , ik heb getuigen ;D
En nu pas bekeken.
-
Tenslotte
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/vitrainsP1030071.jpg)
Onderste wagen kattenrug, bovenste wagen rechtgebogen.
Moet het kruis nog terug zetten op de bovenste wagen.
Als je het kruis en de buffers even verwijderd, kun je zonder problemen kracht zetten en de boel rechtbuigen.
@Remco, hier zie je het verschil toch wel ? De onderste wagen komt uit de dubbelset, de bovenste was de losse wagen.
-
Ok, dus jij gaat met Kerst lekker zitten buigen begrijp ik ;D
Ja ik zie het verschil wel, maar goed, die bovenste foto is onbehandeld, die is toch goed lijkt me ? Daar zou ik niet aan buigen als ik het zo zie.
Gr. Remco.
-
Het is net of de bovenste nu naar onderen doorgebogen is 8)
Bart
-
Ik denk dat dat komt omdat de onderste wagen zo bol staat.
Ik zal nog eens een foto maken van de behandelde wagen.
-
Het is toch wel een vlakke spiegel hè? ;)
Groet Jaap
-
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/vitrainsrP1030073.jpg)
Links kattenrug, rechts recht gebogen.
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/vitrainsrP1030072.jpg)
Links kattenrug, rechts recht gebogen.
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/vitrainsrP1030074.jpg)
Achter kattenrug, voorgrond rechtgebogen.
@Remco, toch was ze iets krom. :)
-
Hoi
Niet voor het een en ander, maar de onderste wagen lijkt mij hier toch rechter.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/katterug.png)
bart
-
@Remco, toch was ze iets krom. :)
Ok, nou dat valt dan erg mee bij die. Althans niet zo erg als op de foto's van MCH.
Gr. Remco.
-
Misschien extra lens vertekening van het fototoestel ?
-
Hoi
Niet voor het een en ander, maar de onderste wagen lijkt mij hier toch rechter.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/katterug.png)
bart
@Bart, klopt, iets te ver gebogen....
Het zijn ook mm's, dus voor je het weet ga je iets te ver. Je kunt echter goed corrigeren.
Niet dat het nodig had moeten zijn, dus dat praat ik niet goed, maar er is iets van te maken.
-
Misschien extra lens vertekening van het fototoestel ?
Geen idee, bij die van MCH kijk je ruim onder de container door en op die plaat van jou lijkt hij er gewoon op te liggen.
Maar goed, gewoon goed kijken op zijn minst wat je koopt is dus het advies.
Gr. Remco.
-
@Remco, daarom heb ik ze ook (de containers) op hun kop geplaatst, om het echt zo vlak mogelijk te fotograferen.
De puntjes op de onderkant van de container kunnen eventueel een vertekend beeld geven.
-
Een aanrader dus?
M@rco
-
Tja....
Ik werk in een winkel, dus dat ga ik niet roepen. De buffers schijnen niet correct te zijn ?
Maar voor mij persoonlijk dus wel. Kan ik mooi plaatsen in een jaren 80 trein. :D
Vanavond plaats ik een bespreking, inclusief rechtbuigen en compleet aangekleedde wagens met rongen enz enz.
Kan je zelf oordelen of het een aanrader is.
-
Tja....
Ik werk in een winkel, dus dat ga ik niet roepen.
Tjaaaaa Chris, jij moet me toch zien over te halen om deze bij je te kopen ;D
-
De buffers schijnen niet correct te zijn ?
Voor deze wagen waarschijnlijk wel, maar zeker weten doe ik het niet.
Bart
-
Even buiten de katte ruggen.
Hoeveel no. en kleur varianten worden er in NS uitvoering geleverd.
Omdat ik ga rijden tussen1975 en1995 past deze wel in mijn tijdperk.
Cor
-
1 losse wagen en 1 set van 2.
Dus 3 wagens in totaal. Met 3 verschillende nummers, alle 3 grijs.
-
Over de nummers gesproken...
Moet 3910 in het nummer niet 391 0 zijn? met een spatie ertussen dus
Groet Jan.
-
Ik heb ze net mogen bekijken bij mijn leverancier maar die Katterug die is er wel maar die was zeker te verwaarlozen. Zelfs met een container geprobeerd..... en geen doorkijk etc maar mooi passend.
Voor mij een aanrader om op mijn verlanglijstje te zetten......
Jeffrey
-
De 128-8 is geen tp4 uitvoering, maar tp5/6. Uitvoering vindt zijn oorsprong op basis van gemaakte foto's in 2002. Als een andere wagen het nummer 118-9 heeft dan is deze ook tp5.
Grtz,
Willem
-
De nummers wijzen m.i. helemaal niet op tp V. Ze corresponderen exact met de opgave van Hans Nahon van 1987.
En bovendien zien ze er prima uit. Vandaag een gehaald bij de lokale treinenshop.
-
Hallo
IK heb dus ook de rongenwagens gekocht van vitrains.
Maar vindt de RONGEN een volledigen AFKNAPPER.
VEEL te kwetsbaar vergelijkbaar met andere merken met,
flexrongen die niet zo gauw breken.
MVG Louwrens :'(
-
Heren,
Over de kattenrug: ik weet van US containerwagens van 89 voet (ruim 25 meter) dat die opzettelijk wat bol staan. Als ze vervolgens worden beladen, zijn ze volkomen recht. De kattenrug zit in het ontwerp om te voorkomen dat de wagens doorzakken.
Dit verschijnsel schijnt bij vrachtwagenopleggers ook voor te komen. Maar die zijn hier natuurlijk o.t.
CKLX
-
Ja, deze werkwijze is in de bouwtechniek of in de bouw van machines wel bekent, dient ter compensatie van krachten die sowieso opkomen. Of het nu bij een model bug of feature is, geen idee! Ik heb het niet nodig, maar vind het niet storend. Net als de bufferhoogte van een beladen on niet beladen wagen, verschilt ook....
Bij mij komen de wagen niet binnen, omdat ik ze gewoon niet mooi vind in het grijs.
-
Alle containerwagens, flatrackes, chassies en andere zwaartransportwagens hebben een voorgeschreven katterug. Als je dus in het bezit ben van een vlakke wagen, dan is die fout. Eerdaags zal het hoe en waarom beschreven worden in de Railhobby.
SK
-
De nieuwe Vitrains Rs 344 hebben in het dubbelset 3319 de nummers 3910 010 en 3910 018 en in het enkelset 3318 het nummer 3910 010.
Welke nummers zaten er in de oude sets 3303 en 3311? De link naar de bespreking op Groterdam werkt helaas niet meer.
-
Spaar je de moeite, heb ze vanmiddag bekeken in de treinenwinkel, 3 x enkele en 1 x dubbelset.
Allemaal krom en dan niet zoals Vitrains bij de 1e lichting meende te moeten vertellen: 'Dat is express, gelijk aan 1:1' want je maakt mij niet wijs dat de echte wagens in golfbewegingen krom zijn en soms torderen....
Jammer,jammer, maar goed het scheelt weer in de portemonnee....
Gr. Remco.
-
@Remco: het ging mij met name om het bijwerken van mijn lijst met nummers van uitgekomen Nederlands materieel.
-
Het was meer in het algemeen hoor Ruud :)
Gr. Remco.