BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Dennis op 08 June 2010, 11:52:24
-
Voor het eerst van mijn leven ben ik een klein baantje aan het maken.
De rail die ik gebruik is Tillig, en ik maak een analoge baan.
Er zit 1 wissel in mijn baantje en daaronder wil ik een conrad wisselmotor plaatsen.
De tekening is erg duidelijk alleen snap ik niets van de aansluitingen.
Dat ligt niet aan de tekening maar aan mijn kennis van aansluitingen(weet er echt niets van)
Aangezien ik bij alles wat ik doe wil weten wat en waarom ik dat doe even wat vraagjes.
Is er iemand die het volgende in ``jip en janneke`` taal wil uitleggen aan mij.
Er zitten 6 draden aan de motor;
-bruin }beide bruine moeten naar een schakelaar (denk ik)
-bruin
-Rood moet naar een voeding, ik neem aan dat dat een travo kan zijn die altijd spanning geeft.
-geel moet naar hartstuk, wat is hier de functie van?
-blauw }beide blauwe moeten naar de rail, waarom is dat dan?
-blauw
Het zal allemaal heel makelijk klinken voor velen, maar ik weet er echt niets van.
Bvd voor de hulp.
Grtn,
Dennis
-
Hoi Dennis!
De rode draad en de twee bruine worden gebuikt om de aandrijving te laten omzetten:
De twee bruine draden lopen inderdaad naar de schakelaars, en van de schakelaar naar één aansluiting van de voeding.
De rode draad loopt rechtstreeks naar de andere aansluiting van de voeding
De overige drie draden, geel en 2 blauw worden meestal gebruikt voor het polariseren van het puntstuk. Maar je kan de 3 draden gebruiken voor iets anders dan polariseren zie [url-http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,27967.msg430746.html#msg430746]dit draadje[/url]
Geel is de aansluiting voor het puntstuk, meer informatie over het polariseren van het puntstuk zie de Encyclopedie E10.04.02 - puntstuk wissel polariseren (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.04.02_-_Puntstuk_wissel_polariseren)
De twee blauwe zijn om de gele draad van spanning te voorzien. Bij polariseren van een wissel wordt het puntstuk van spanning voorzien.
Groeten Ronald.
-
Ronald,
Dank voor de duidelijke uitleg, ik denk dat ik het snap ;D
Welke schakelaar raad jij aan?
Ik voor tijdelijk nog wel oude marklin kastjes liggen, ik neem aan dat die ook wel werken(tijdelijk dan he ;D)
Grtn,
Dennis
-
Yep, alles met drukknoppen gaat wel werken :) en anders kan je wat moment-schakelaartjes halen bij plaatselijk electro-boer...
Groeten Ronald.
-
Mhmmm, net de rode draad op de spanning.
De schakel draden (bruin) in het schakel kastje.
Meteen een draad aan de bruine gezet zodat er ook voeding naar het kasje gaat...
Resultaat, een trillende wisselmotor, verder niets...........wat doe ik fout?
Zelf vindt ik het doorlussen van de bruine draden raar, maar op het Marklin schakelkastje zit geen stroom aansluiting
Grts
-
Dennis,
zoals jij het nu doet zet je spanning op beide bruine draden tegelijk. Maar je moet dat op één bruine tegelijk doen. In die draden zit een diode. Zet je spanning op de ene, dan krijgt de motor via die kant alleen de plus, zet je spanning op de andere, dan geef je alleen de min.
Dus de bruine van de trafo naar de voedingsaansluiting van het drukknoppenkastje, één bruine van de wisselmotor aan de groene bus, de andere bruine van de wisselmotor aan de rode bus. En de rode van de motor naar de gele van de trafo.
-
andere modgelijkheid; als die bij stroom op één bruine en één rode aansluiten al trilt duidt erop dat de motor het schuifbalkje niet in de eindstand krijgt. In de eindstand wordt tegelijk de stroom uitgeschakeld; er is een koperen lip die dan weggeduwd wordt en geen contact meer maakt. Als je een losse wisselmotor hebt die trilt als je er spanning opzet, dan zit die lip klem en schakelt de motor niet af met als gevolg dat de motor blijft duwen terwijl de eindstand al bereikt is. Remedie; openhalen, lip los zetten en monteren. Niet moeilijk, wel precair werk, maar dat is jou wel toevertrouwd. Het is mij tenslotte ook gelukt.
Dat doorlussen lijkt raar, maar is logisch; de gelijkstroommotor wordt met wisselstroom gevoed. Elk van de bruine draden is voorzien van een diode die de helft van de spanning afvangt, de resterende spanning wordt naar de motor gevoerd; een pulserende gelijkstroom. Als je twee wissels met één spanningspuls wilt bedienen dan kan dat, maar je moet er wel rekening mee houden dat de ene wisselmotor dan de ene fase reageert en de andere motor op de andere fase. Heb ik ook gedaan bij Rhenen en het werkt goed.
(EDIT: Klaas was me voor, verhaal komt op hetzelfde neer)
-
hier is het schema wat ik beloofde:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schema_wisselspoelgepolariseert_hartstuk.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schema_wisselspoelgepolariseert_hartstuk.png)
mathynk
-
Even inhaken op het trillen. Bij mij is het een paar keer gebeurt, dan ik zet even de wisselmotor zonder stroom even twee of drie keer handmatig om. Daarna werkt de wisselmotor zonder problemen. Het is inderdaad of het lijkt dat de eindafschakeling niet gehaald wordt.
Groeten Ronald.
-
(y) (y)Hij werkt (y) (y)
Allen dank voor de hulp.
Ik zal tzt een draadje openen over mijn module baantje.
En daarin zullen zeker weten veel meer vragen over electra e.d. komen ;D
1 stand doet hij goed nu, bij de andere trilt hij nog en komt hij niet helemaal in zijn eindstand.
Zal hem eens openmaken.Remedie; openhalen, lip los zetten en monteren. Niet moeilijk, wel precair werk, maar dat is jou wel toevertrouwd. Het is mij tenslotte ook gelukt.
Dank voor het vertrouwen Gert ;D
Grtn,
Dennis
-
De hele avond met het motortje lopen rommelen.
Het bleef maar niet goed werken.
Als ik nu beide bruine draden aansluit op mijn (oude) marklin schakel blokje met direct de stroom erop gaat het niet goed.
Het motortje blijft dan constant draaien.
Als ik de stroomdraad los hou en hem dan om en om op de weerstanden leg dan schakeld het motortje heel netjes.
Mijn blokje heeft dus geen aparte voeding aansluiting.
Ik ga morgen denk ik even naar mijn electronica boer om een moment schakelaartje te halen
Ervan uitgaande dat die wel een aparte voedings aansluiting heeft.
Grtn,
Dennis
-
Hallo Dennis,
Koop er twee... je hebt er twee nodig om ze om te zetten. Aan iedere bruine draad 1. Lukt het wel om direct aan de trafo, de wisselspanning uitgang, de motor te schakelen? Zo test ik ze namelijk voordat ze onder de baan geplakt worden. Na het onder de baan plakken test ik of de uitslag goed is en de wissel ook goed wordt omgezet, ook zo los aan de trafo. Daarna verbind ik ze pas met de wisseldecoder.
Groeten Ronald.
-
Koop er twee... je hebt er twee nodig om ze om te zetten. Aan iedere bruine draad 1.
Ik dacht dat het gewoon een schakelaartje was die ik kon omzetten om de wissel te bedienen.
B.v. onder bruin , boven bruin en een aparte aansluiting voor de voeding...
Ik neem denk ik het motortje morgen even mee, kan hij mij even life advies geven ;D
Lukt het wel om direct aan de trafo, de wisselspanning uitgang, de motor te schakelen?
Lukt het wel om direct aan de trafo, de wisselspanning uitgang, de motor te schakelen? [/quote]
Dit laatste snap ik niet helemaal?
Grtn,
Dennis
-
Hoi Dennis,
Gewoon met de twee losse draadjes direct aansluiten op de trafo... dus de rode draad aan een aansluiting één van de bruine draden even tegen de andere aansluiting aan houden. Dan moet hij gewoon schakelen. Zonder enige schakelaar er tussen.
Je kan wel met een schakelaar gaan werken, er zit een eindafschakeling op maar als je het kan doen met twee drukknopjes dan is dat wel beter.
Groeten Ronald.
-
Hoi Ronald,
Aha nu snap ik je.
Ga ik zo even proberen.
Ik ga zo even shoppen en electrawinkel, kijken wat hij allemaal heeft.
Grtn,
Dennis
-
Je kan wel met een schakelaar gaan werken, er zit een eindafschakeling op maar als je het kan doen met twee drukknopjes dan is dat wel beter.
Nee, dat is niet beter maar hetzelfde. Het risico van doordraaien bij eventueel niet functioneren van de eindafschakeling is echter dan wel aanwezig, maar dat is mij (met 10 van die dingen in gebruik) nog niet gebeurd.
-
Ha Gert,
Ik kan je opmerking begrijpen. Als je twee druknopjes (die na loslaten ook weer het contact verbreken) gebruikt onderbreek je wel meteen weer de stroom naar de motor. Dan blijft er geen stroom op de motor staan. Het risico van doordraaien is dan helemaal minimaal. Hier op het forum is al regelmatig hetzelfde advies gegeven: Liever momentschakelaars dan "normale" schakelaars. Zelf heb ik er nu 20 onder de baan hangen. Dat gaat ook nog probleemloos, daar heb ik niets over te klagen.
Groeten Ronald.
-
Is het echt een probleem als de motor de eindschakelaar niet haalt en stroom blijft trekken?
Op de clubbaan hebben we een paar van die motoren en die blijven ook wel eens hangen. Laten we lekker brommen tot hij (soms na een minuut of zo) alsnog de eindstand heeft gehaald.
-
He he, het werkt nu echt.
Even twee moment schakelaars er tussen gezet, en het werkt perfect (y) (y)
Heren dank voor jullie hulp (y)
Op naar het volgende probleem ;D
Grtn,
Dennis