BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Hansepansje op 04 June 2010, 23:35:45

Titel: Fleischmann spoor N - motor kapot???
Bericht door: Hansepansje op 04 June 2010, 23:35:45
Hallo,

De motor van een Fleischmann piccolo lok (7329) doet het nauwelijks meer en ik krijg 'm niet aan de praat.  :-[
Als de lok gewoon in elkaar zit, blijft 'ie stokstijf staan op de rails. Dus de boel gedemonteerd en de motor losgehaald.
Draden rechtstreeks op de motor aangesloten, nog niks. Toen een zwengel aan de motoras gegeven, en toen ging de boel draaien. Wel constant, maar niet erg hard. En de boel vonkte behoorlijk bij de koolborstels en werd erg warm.

Dus toen de koolborstels gedemonteerd; een ging soepel, de andere zat vast en kon er met moeite met een naald uiteindelijk uit gepeuterd worden. Het veertje overleefde dit niet.
Vervolgens de collector schoongemaakt en de kokertjes waar de koolborstels in horen schoongeblazen.
Daarna nieuwe koolborstels geplaatst. Maar helaas, het euvel bleef: de as draait redelijk, maar de boel wordt nog steeds erg warm.
Koolborstels er weer uit, en aan een kant bleken die al weer wat ingebrand.

Zou het motoranker naar z'n grootje zijn?  :'(
Iemand enig idee hoeveel weerstand er ongeveer tussen twee aaneengrenzende contactvlakken op de collector te meten moet zijn?  ???
Of is de motor toe aan een poos weken in een bad wasbenzine, danwel in een ultrasoon apparaat.  ???

In gespannen afwachting groetend,
Hans
Titel: Re:Fleischmann spoor N - motor kapot???
Bericht door: Matheus 18 op 05 June 2010, 00:33:29
Hoi Hans.
Een vastzittend koolborsteltje!
Dit is een van de nalatigheden van een groot onderhoud, geen verwijten hoor,de meesten denken hier niet aan.
Koolborstels slijten en stof gaat zich ophopen tussen het kooltje en het houdertje, wanneer het stof te dik word blokkeerd dit gans het kooltje dat dan onvoldoende druk uitvoerd en zo vonken verwekt en warmte gaat veroorzaken in de motor.
Het zich bevindendestof gaat dan echt het kooltje lassen in de gelijder en brandplekken veroorzaken op de stator.
Nu wat uw motor betreft, het uitblazen van de koolborstelhouders is onvoldoende, deze dienen echt uitgeschraapt te worden wat bij een N motortje wel erg moeilijk is.
Een trukje, Voor figuurzaagjes, je weet wel die je zo in een beugel opspand met vooraan een handheft, zijn er ronde zaagjes te koop, gebruik zulks zaagje om de koolborstelhouder te reinigen, gebruik niet te veel geweld, je gaad immers reinigen en niet zagen.
Leg nadien het ganse motortje in witte benzinne en laat dit nog 24u weken.
Reinig nadien met met een niet al te stijf penseeltje de motor en de houdertjes, breng nieuwe kooltjes aan met nieuwe veertjes en laat uw motortje terug inlopen of roderen zoals men zegt.
Hebt u nu geen goed resultaat dan bent u jammer veroordeeld tot het aankopen van een nieuw motortje voor deze loc.
Vergeet voortaan bij onderhoud niet de koolborsteldjes.
Groetjes
Matheus.
Titel: Re:Fleischmann spoor N - motor kapot???
Bericht door: Floris Dilz op 05 June 2010, 10:34:25
een beetje uitpeuren kan helpen, maar dat kan ook gewoon met een willekeurig dun dingetje, een naald ofzo. Dat de motor eerst een slinger moet hebben om op gang te komen geeft te denken, als de koolborstels soepel in hun houdertjes kunnen veren en dat nog steeds zo is is er waarschijnlijk toch een van de motorspoelen doorgebrand.
Titel: Re:Fleischmann spoor N - motor kapot???
Bericht door: Menno op 05 June 2010, 14:02:38
Wat je misschien kan proberen (let op: geen verstand van N-motortjes) is het anker eens doormeten: ik ga er van uit dat er 3 of 5 vlakken op de collector aanwezig zijn: met alle vlakken naast elkaar doormetende, zou je overal dezelfde weerstand moeten krijgen: als dat niet het geval is, is inderdaad een van de spoelen doorgebrand.
Titel: Re:Fleischmann spoor N - motor kapot???
Bericht door: Hansepansje op 22 June 2010, 19:08:37
Allen bedankt voor jullie adviezen!
Het doormeten van de aangrenzende spoelen had ik reeds gedaan, en dat gaf vergelijkbare waarden (en daarmee hoop op herstel).
Dus de motor van zoveel mogelijk ontdaan en in de wasbenzine laten weken. Vervolgens de behuizing van de koolborstels zo goed als het ging gereinigd.
Vervolgens de koolborstels weer geplaatst.
Na wat aanloophikjes begon de motor weer te draaien en na een poosje indraaien doet 'ie het weer goed.

Vervolgens in de lok gemonteerd, proefrijden en .... teleurstelling. :(
Afgezien van af en toe een schokje vooruit bleef de lok stokstijf staan. Wat echter opviel: ook de verlichting was uit, terwijl de lampjes goed functioneerden. Toen ik de lok elders neerzette waar al een trein reed, stopte die andere trein er ook spontaan mee. Daarmee was de diagnose snel gesteld: de lok veroorzaakt sluiting.

Na wat puzzelen had ik de oorzaak snel gevonden. Een van de contactlipjes op de draaistellen was verbogen en veroorzaakte de sluiting.
Rechtbuigen en gelijk even de andere contacten checken. Toen deed de lok het prima! Dus er kan weer mee gereden worden.

Groets, Hans

Titel: Re:Fleischmann spoor N - motor kapot???
Bericht door: Patrick Pontier op 22 June 2010, 19:12:17
Mooi zo, fijn dat het is opgelost.

Kunnen we nu ook weer wat foto's verwachten van je?

Groeten,
Patrick
Titel: Re:Fleischmann spoor N - motor kapot???
Bericht door: Hansepansje op 22 June 2010, 19:40:42
Goed plan Patrick!
Ik zal zo nog even een poging wagen. Met de gefixte lok natuurlijk. :)

Groets, Hans