BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: NS 1855 op 04 June 2010, 14:54:04
-
Dag Beneluxspoorders,
Ik ben misschien van plan om een van mijn Märklin Loc's (1702 of 1657) om te nummeren naar een 1700. Het liefst met het nummer 1728/29/30/30/32/33. omdat met deze loc's meer mogelijkheden zijn om met verschillende soorten treinsamenstellingen te kunnen rijden.
Om deze Loc('s) om te nummeren ben ik van plan om transfers te gebruiken van kleinspoor. Om dat dit de eerste keer is dat ik een loc ga omnummeren heb ik wat vragen over hoe ik dit ga uitvoeren.
- Hoe haal je het huidige nummer van de locomotief af zonder de loc over te spuiten?
Ik heb namelijk geen airbrush.
- Wat voor soort transfers zijn de transfers van Kleinspoor?
- Nadat het nieuwe nummer geplaatst is, Moet er dan nog iets aan de loc gedaan worden?
Ik heb gehoord dat je er dan een laklaag overheen moet doen, maar ik weet het niet precies.
Als iemand mij verder kan helpen zou dit geweldig zijn.
Gr. Iven
-
- Wat voor soort transfers zijn de transfers van Kleinspoor?
- Nadat het nieuwe nummer geplaatst is, Moet er dan nog iets aan de loc gedaan worden?
Zie de Kleinspoor (http://www.kleinspoor.nl/ho-transfers.html) site ;D
Gr.
Eric
-
Kleinspoor transfers zijn afwrijftransfers.
De kans op een beschadiging van de transfer als deze niet achter een laagje lak zit, is dan vrij groot.
-
Eric & Chris,
Ok, op twee van de drie vragen heb ik nu een antwoord. Ik wist niet eens dat je dit kon vinden op de site van kleinspoor.
Gr. Iven
-
En je derde vraag wordt waarschijnlijk beantwoord in dit http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,5380.msg430813.html#new draadje.
Jos. ;)
-
Op vraag 2 en 3 zijn de antwoorden nu compleet. Het enige wat ik nu nog graag zou willen weten is, hoe je het nummer van de loc verwijdert.
Gr. Iven
-
Hiero:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23273.0.html
Mischien is dit een antwoord op je vraag.
-
Ok,
Ik zou het nummer van de loc af kunnen halen met een glasvezelpotlood, Scalpelmesje, p800 waterproof schuurpapier.
Nu komen er nog een paar vraagjes bij me op,
Volgens mij bij het draadje waarnaar Bart-1967 mij verwees gaat het om een locomotief met een kunststof kap. Mijn 1600 en 1700 hebben een matalen kap. Zijn de methodes die gebruikt worden om op een kunststof kap symbolen en cijfers te verwijden ook te gebruiken op een metalen kap?
Vernis, heeft dit hetzelfde effect als blanke lak?
Gr. Iven
-
Indien je loc. in topconditie is zou ik er niet eens aan beginnen.
Volgens mij ga je geheid door de gele laklaag heen en beland je op het kale metaal.
Liever een politiek incorrecte trein samenstelling dan achteraf met de ellende zitten.
Misschien is dit meer iets om eens op een oud exemplaar uit te proberen. Mocht het (een beetje) misgaan kun je altijd nog middels verwering proberen de schade te verdoezelen.
-
Hiero, nog een draadje:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,6129.msg430859.html#new
laatste pagina.
-
Ik heb daarnet geprobeert om van een oud metalen tankwagentje wat overeen komt met de Märklin 1600 een transfer af te halen. Met een scalpelmesje is dit inderdaad funest voor de verflaag. Maar daarnaa heb ik het geprobeert met spiritus. Daarmee ging ik over de transfer heen en de transfer ging eraf maar de verflaag niet. Op het wattenstaafje wat ik gebruikt had zat alleen maar een heel klein rood plekje van de verf van de rode tankwagen. Ik ben benieuwd of dit ook zal gaan werken op de Märklin 1600.
Gr. Iven
-
tja, één manier om erachter te komen... maar gewoon eerst met de meest onschuldige spullen proberen, spiritus, terpentine, geen thinner want dan gaat zeker je gele verf eraan, misschien wasbenzine... anders voorzichtig schuren maar dat zou ik zoveel mogelijk uitstellen.
-
of proberen met airbrush clean en dan met een wattenstaafje er voorzichtig overheen gaan. ;)
-
of met nagellakremover..... ruikt je loc ook nog lekker ;D
-
Ik ga waarschijnlijk voor de Spiritus. En schuren heb ik ook geprobeert op het testwagonnetje en dat had geen goede gewolgen voor de verf.
Gr. Iven
-
pas op met spul als nagellakremover, dat is aceton en dat is vrij boos spul, kon weleens de gele verf aanvreten.
-
Voor op een 1600 zit een klein nummertje. Het eraf halen zal waarschijnlijk geen probleem worden maar hoe krijg ja daar dan weer een nieuw nummer op. Het is een vrij klein oppervlak.
Gr. Iven
-
Die nummertjes zitten ook bij de transfers, maar dat zal de vraag wel niet zijn. Het nummertje is inderdaad aan de kleine kant en dat is lastig manoevreren op zo'n onhandige plek. Een oplossing is een stukkie Scotch Tape.
1. Knip/snij het nummertje uit het vel.
2. Leg het voor je, zodat je het kan lezen.
3. Een stuk Scotch Tape erover.
4. Dat stuk tape kan je gemakkelijk zo op de loc plakken dat het nummertje precies goed zit.
5. Wrijven, tape weghalen, klaar.
In feite vergroot je de transfer met de tape, zodat het hanteerbaar wordt.
-
Ik raad je af met wat voor stof dan ook op een metalen kap van Märklin het oude nummer proberen weg te wrijven. Kijk maar eens hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,8376.msg128528.html#msg128528). Met die 1200 is het eigenlijk nooit meer goedgekomen, deze staat nu al jaren halfafgebouwd in ACTS-kleuren betere tijden af te wachten die niet meer zullen komen.
Bij een tweede 1211 die omgenummerd werd ben ik anders te werk gegaan: m.b.v. Tamiya schuurpapier 2000 en een klein beetje water heb ik het nummer goed kunnen verwijderen. Nieuw nummer erop en de blanke laklaag. Deze vernislaag is niet alleen noodzakelijk ter bescherming van de nieuwe transfers maar ook om de schuurlittekens te verminderen. Dat is bij deze 1202 (ex-1211) goed gelukt.
-
Mispoes,
Jouw voorkeur om een Märklin locomotief een ander nummer te geven is het oude nummer verwijderen met Tamiya schuurpapier 2000 en een klein beetje water. Dan is dat waarschijnlijk de veiligste manier omdat jij spijtig genoeg slechte ervaringen hebt gehad met vloeistoffen.
Ik zou graag willen weten hoe jij het afschuren van het nummer hebt uitgevoerd.
Gr. Iven
-
is maar 1 methode, overspuiten en ander nummer erop
-
Zaanstreekdinges: prietpraat...
Iven: eerlijk gezegd was mijn methode altijd M600 met wattenstaafje, maar bij Märklinlocs werkt dat kennelijk niet. De bewuste 1200 was door iemand anders vernummerd waarna ik hem heb geholpen. Ik zelf heb slechte ervaring met een 6400.
Ja hoe doe je dat afschuren, ik heb van de 1200 geloof ik foto's gemaakt, zal vanavond eens kijken.
-
Kennelijk komt er dan toch een laagje geel onder het nummer vandaan Frank?
-
Dat weet ik niet precies meer. Ik meen dat er blank staal zichtbaar werd, maar zeker weten doe ik dat niet. Het was in elk geval een hachelijke onderneming die gelukkig slaagde. Misschien dat de foto's wat helderheid kunnen geven vanavond.
-
Ik denk dat als je met het schuurpapiertje zo veel mogelijk over alleen de nummers gaat, je kunt voorkomen dat je te veel gele vrf meeneemt.
Gr. Iven
-
Helaas alleen een foto van het eindresultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2779.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG2779.jpg)
Als ik het weer zou moeten doen: zacht polijsten met dat schuurpapier 2000 op de plek waar het nummer staat en ervoor zorgen dat het nat blijft.
Is er iemand met een slooploc 1600/1700/1800 van Märklin/Trix waar we dat op uit kunnen proberen? Jos bij jou gaat er wel eens wat mis, heb jij niet zoiets liggen?
-
Zaanstreekdinges: prietpraat...
Nou, dat weet ik zo net nog niet.
Van te voren lijkt het allemaal leuk en mooi en interessant. Totdat je het gewenste resultaat niet haalt.
-
Nou, ik ben het wel met Mispoes eens.
Er zijn diverse methodes (genoemd) waarmee je het wel plaatselijk kunt verwijderen, en een aantal hebben gewoon goede resultaten. Dus om die nou over boord te gooien en te zeggen dat alleen omspuiten voldoende is, dat gaat me iets te ver.
Omspuiten kan altijd nog.
Gr, Bert
-
Omspuiten kan altijd nog.
Natuurliijk, het is ook geen moeten. Maar het is ook een goede optie.
-
Tja alleen omspuiten doe je ook niet zomaar 1,2,3 en al helemaal niet zo strak als ze het in de fabriek doen. Dat lukt maar een enkeling dus dan is omnummeren voor zover mogelijk toch een beter alternatief lijkt me.
-
het lukt in iedergeval niet met de ROCO 1700/1800 methode, wasbenzine en wattenstaafje, misschien dat er op 3-rail oplossingen staan.
-
Nou, dat weet ik zo net nog niet.
Van te voren lijkt het allemaal leuk en mooi en interessant. Totdat je het gewenste resultaat niet haalt.
Ik heb dat als prietpraat bestempeld omdat in het aangehaalde citaat overspuiten als enige optie wordt gezien en dat is echt onzin. Overspuiten is natuurlijk geheel risicoloos, kan niks bij misgaan. Komt er gegarandeerd net zo mooi uit te zien als het spuitwerk van de fabriek...
Soms werkt een bewezen methode niet dat voor het ene merk zo bruikbaar bleek. Je bent een ervaring rijker en, ok, daar betaal je soms leergeld voor.
-
Hoi
Märklinloks gewoon met fijn schuurpapier behandelen, je moet door de blanke lak heen.
Ik snap de angst trouwens niet dat het mis kan gaan. Als je hier ang voor bent, waarom begin je er dan aan?
Met elke methode kan het misgaan, maar blijf bij märklinloks zover mogelijk met chemicalien uit de buurt. Zeker geen aceton nemen! Nooit!
Bart
-
Ik heb ook rondgekeken op het 3-rail forum en daar zeiden ze ook dat je het nummer kunt verwijderen met schuurpapier 2000 en de beschadigingen gaan grootendeels weg wanneer je de blanke lak er overheen haalt.
Mispoes,
Die 1200 ziet er goed uit (y)
Gr. Iven
-
Omdat ik een 1700 ga omnummeren naar een hoger nummer 1700 hoef ik eigenlijk niet alle nummers te verwijderen. is het op de voorkant van de loc mogelijk om een klein deel van het nummer te verwijderen?
Gr. Iven
-
Dat is mogelijk maar een klein verschil in formaat kan al flink storend overkomen.
-
Er is één klein dingetje wat ik nog moet weten.
Waar kan ik schuurpapier NR. 2000 kopen?
Ik ben vandaag op zoek geweest naar schuurpapier maar Praxis en Gamma konden mij niet verder helpen. Binnenkort hoop ik de spullen te krijgen van kleinspoor en dan kan ik aan de slag met omnummeren.
Gr. Iven
-
FF Googelen en je vindt genoeg.
Hier (http://www.politoeren.com/contents/nl/d68_schuurpapier_korrel_2000.html) bijvoorbeeld maar je zult er vast nog veel meer vinden.
Gr.
Eric
-
Een goede schilderswinkel!.
Succes, Bert
-
Auto toebehoren winkels.
Dave
-
Loop/fiets eens langs bij Peter Brouwers Autoschade. Misschien kan je daar een stukje krijgen.
Gr.
Eric
-
Hoi
1000 of 1200 is fijn genoeg. Genoeg speeksel ;D gebruiken, en niet drukken.
Bart
-
Tamiya 2000 (zit in een set met 1200 en 1500) heb ik goede ervaringen mee. Verkrijgbaar in de modelbouwwinkel.
-
Hier (http://www.airbrush-services-almere.nl/shop8/contents/nl/d90.html) is ook het een en ander te krijgen. Helemaal naar beneden scrollen.
2000 staat er niet tussen in de vorm van papier, maar 1500 en 2500 staat er wel tussen.
Mvg,
Romar
-
Ik heb een velletje schuurpapier weten te bemachtigen bij een verfzaak in Sittard (y)
Ik denk dat 2000 wel voldoende is.
Gr. Iven
-
@ Mispoes
Toch knap dat er Blank Staal te voor schijn komt als je een Märklin Kap Schuurt.
Heb je de hele kap weggeschuurd op een Stalen werkblad ofzo? ;D
Märklin Kappen van de 16 / 17 / 1800 Serie zijn van Spuitgiet Aluminiun en dus niet van Staal ::)
Foutje Bedankt,
Alexander.
-
Aluminiun ? ::) ::) ::)
Foutje bedankt II
-
Hoi
Zamak dus..een zinklegering. Er zit een beetje amulinium in.
Bart
-
Ik krijg al een tijdje geen reactie van kleinspoor over de bestelde producten dus ik kan nog niet beginnen met het omnummeren.
Gr. Iven
-
Volgens mij is ie met vakantie, een paar weken geleden stuurde hij mij een bestelling op + de mededeling dat hij na zijn vakantie nog iets voor mij ging uitzoeken. Ik denk dat hij nog niet terug is.
Märklin Kappen van de 16 / 17 / 1800 Serie zijn van Spuitgiet Aluminiun en dus niet van Staal ::)
Ik had het niet over een 16/17/1800 maar over een 1200 waar blank staal onderheen kwam. En of die kap werkelijk van staal, aludinges of turf is gemaakt zal mij wat verrekken.
-
Ik heb uiteindelijk reactie gekregen van kleinspoor.
Alleen volgt er nu een probleem. De transfers die ik heb besteld om de loc om te nummeren zijn uitverkocht. Dus ik kan niet beginnen met het omnummeren van mijn locomotief.
Gr. Iven
-
Probeer het eens bij Jophispoor (http://www.jophispoor.nl/). Die verkoopt ook de Kleinspoor transfers. Misschien heeft hij ze wel op voorraad.
Gr.
Eric
-
Kleinspoor zou binnenkort weer naar de drukker gaan voor nieuwe voorraad en nieuwe transfer artikelen.
Maar dat is ook weer een tijdje terug (20 maart).
Veel geduld maar ze zullen ongetwijfeld weer komen.
-
Zo'n week of 7 geleden contact gehad met KleinSpoor en die melde: "De drukker is bezig met een aantal drukproeven en naar aanleiding daarvan kan mijn oplage in productie. Het kan nog wel even gaan duren"
Ik wacht ook op tranfers die nu op zijn ::)
Groet,
Jakop
-
Ik ga denk ik eens kijken bij jophispoor en als ze daar de transfers niet hebben is het een kwestie van wachten tot dat de kleinspoor transfers weer leverbaar zijn.
Tegen mij werd ook gezegd dat het drukken van nieuwe transfers nog wel even gaat duren.
Gr. Iven
-
Ik had laatst een mailtje gestuurd naar kleinspoor om te vragen of ze met zouden willen doorgeven wanneer de transfers voor de Märklin 16/17/1800 weer leverbaar zijn. Dit doen ze mij doorgeven wanneer dit zover is.
Daarnaast ga ik kijken op de modelspoorbeurs in Houten 28 augustus a.s. of Eurospoor 2010 voor een oude kap van een Märklin 16/17/1800 om te kunnen oefenen met het omnummeren.
(Misschien heb ik geluk en vind ik een kant en klare omgenummerde Märklin kap)
Gr. Iven
-
Dag beneluxspoorders,
Het is een ouder topic maar wat ik wil vertellen heeft wel te maken met dit onderwerp.
Een aantal maanden geleden heb ik dit topic gestart om informatie te vinden over het omnummeren van een Marklin 1700. Dit idee is nooit weg geweest en het omnummeren is nu af. Hier het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_1752.jpg)
Het is mijn eerste omnummer project en ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Gr. Iven
-
Ik vind de 5 te groot.