BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Rongyos op 29 May 2010, 18:41:37
-
Na ruim 20 jaar wil ik mijn modeltrein weer rijdend krijgen, echter dit valt nog niet mee, er valt in geen van mijn modellen beweging te krijgen...... :(
Het gaat om Lima/Jouef/Hema spul uit de jaren 80. Ik heb een rondje rails gelegd, trafo aangesloten, en met multimeter gecheckt dat er spanning op de sporen staat. Ook een aantal modellen geopend, en wanneer ik de draadje van de trafo direct op de motor houdt gaat deze vlot lopen, zodra ik echter een ander plekje probeer (wielen, contactjes op een ander punt tussen wielen en motor) geeft het allemaal geen sjoeche. Lijkt me dat een en ander goed vuil is zo niet last heeft van corrosie. Al wat met wattenstaafjes en alcohol lopen klooien, maar nog zonder resultaat.... Wat is een goeie (en vooral snelle) manier om de handel schoon te maken? Is er een handige spray oid?
Vast bedankt!
Roef
-
alcohol is een goed middel, alles goed doorlopen en schoonmaken, ook de hele motor.
en check de draden, er kan ergens een draadbreuk zitten.
de stroomafname kan ook wat verbogen zijn, waardoor de lipjes niet meer tegen de wielen aankomen.
groet,
mathynk
-
Hoi Roef.
De rails eerst grondig stofzuigen, erg belangrijk.
Daarna met een pluis vrije doekje en wasbenzine of alcohol alle sporen goed behandelen.
Even met een droge pluis vrije doek na behandelen.
Alle rails nog maals doormeten met de stroom van de trafo erop of ze allen de zelfde waardes af geven wat spanning aangaat.
Nog geen treinen op de rails zeten.
Heb je veel locomotieven?
Goed schoonmaken en stroomafnemende contact delen controleren en ook doormeten van wielen naar de motor.
Controleer tevens ook de wielen zelf of daar vet en stof resten op zijn achter gebleven, met een doekje wasbenzine etz..
Na 20 jaar niet te hebben gereden is het zeker ook wel aan te raden , ook de koolborstels in de motoren te vervangen.
De anti slipbandjes ook niet te vergeten.
Een goede chek en schoonmaak beurt per loc appart is geen overbodig werk.
Daarna een paar druppeljes ollie per tandwieltje en vooral lagerbusjes waar de asjes van deze tandwieltjes in lopen niet vergeten.
Alvorens de stroom erop te zeten.
Niet in eens het gas vol open draaien, maar rustig eerst even laten inrijden.
Met af en toe wisselende snelheden.
Zowel voor als achteruit, erg belangrijk.
Sucses ermee.
Martin.
-
kwartier langzaam vooruit, kwartier langzaam achteruit, kwartier bijna volle snelheid vooruit, kwartier bijna volle snelheid achteruit, en je loc perfect ingereden, voor de beste rij eigenschappen.
Martin nog een goede!! het oliƫn van de lagerbusjes, die was ik vergeten. koolborstels is misschien niet nodig als ze toen ook niet veel hebben gereden. maar checken kan geen kwaad, wat ik al zei, loop de hele loc door en maak alles schoon
mathynk