BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: arnout op 30 December 2006, 23:17:50
-
https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0776.jpg
Wat gaat hier gebeuren???
Mvg Arnout.
-
De vraag was eigenlijk wat ze met deze trein aan het doen zijn. Ik zag hem s,morgens in Spiez en s,middags 2x bij Raron in en uit de tunnel komen. Waarschijnlijk iets aan het testen maar wat?
Gr Arnout.
-
Aha, dan pas ik de titel even aan.
-
Da's leuk...ik sta daar met de ETCS testtrein om meetritten te gaan maken in de nieuwe Lötschbergbasistunnel. Normaal staat deze trein op spoor 531 afgesteld, en nadat deze klaar is voor vertrek gaat deze als rangeerfahrt naar het station om een medewerker van de testwagen op te pakken. Kort daarop vertrokken naar Frutigen om een 2e medewerker in te laden in de meetwagen en dan doen we niets anders als met 160 km/h van Frutigen naar Visp te vliegen en weer terug. Hierbij word dan het GSM-R signaal gemeten of dat overal even sterk is.
Groeten van de Lokführer van deze trein
Hier een foto van mij op dezelfde locatie maar vanuit mijn standpunt
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Spiez.jpg
foto van mijn "kantoor"
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fst.jpg
en de hele samenstelling van de meettrein
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Testtrein.jpg
en tot slot een foto van de ICE waar we meetritten tot 280 Km/h hebben gemaakt
https://images.beneluxspoor.net/bnls/ICE.jpg
Bas
-
Hallo Bas,
Hoe vindt je dat nu, dat gescheur in die tunnel?
Is het niet veel mooier om in de frisse lucht te rijden en lekker om je heen te kunnen kijken?
Die Lötsbergtunnel is natuurlijk wel een mooi technisch hoogstandje maar geef mij maar de ouderwetse toestanden.
Groet uit Barendrecht waar ze ook 9 km tunnel hebben gemaakt. (maar niet door de bergen) :D
Peter
-
Hallo Peter
Tja, over de oude lijn is natuurlijk veel mooier, maar dit gaat veel sneller. Nu zijn we dus druk bezig om het ETCS op alles uit te testen, wat erg interessant is. Voorgezien is dat de treinen richting Italie door de tunnel gaan, en dat terug komt vanuit Italie over de pas gaat. Maw ik blijf er genoeg overheen rijden :-)
Groeten uit Zwitserland
Bas
-
Hallo Bas,
Had je niet even kunnen zwaaien.
Gr Arnout.
-
Heb er dan een dagtaak bij als ik naar alle fotograven moet zwaaien, maar groet of toeter wel altijd ff als ik kan...
Groeten
Bas
-
Dat geloof ik ook wel ja.
wel toevallig dat we allebij op de zelfde tijd op de zelfde plek waren.
-
Als we een petje dragen met grote letters BNLS erop dan moet het toch lukken? ;D
-
Swiss_fan,
Hoe kom jij in die werkplaatsen terecht???
Gr Arnout.
-
wel toevallig dat we allebij op de zelfde tijd op de zelfde plek waren.
...ik aan het werk....en jij lekker op vakantie..... ;D ik heb ook liever vakantie
Bas
-
Als het goed is is werken ook geen straf.
-
Blijft toch mooi, zo'n SBB 460 met bijbehorende stuurstand ;-)
-
Naja Tedo hiermee geeft je blijk geen Zwitserland kenner te zijn.
Betreft de BLS Re 465 001 wat toch wezelijk anders is dat een SBB Re 460.
Dat het mooi is ben ik met je eens ;D
-
Swiss_fan,
Hoe kom jij in die werkplaatsen terecht???
Je bedoelt de foto's op mijn site?
Zoja, dat was op de zondag na het feest in Brig ter ere van 100 jaar Simplon.
Je kon toen redelijk vrij rondhobbelen bij de werkplaatsen van Brig.
Ik was ook erg blij dat die gelegenheid er was.
Het grote feest zelf op zaterdag heb ik stom genoeg gemist.
Maar zoals ik al zei was ik al blij dat er zondag nog een klein beetje te zien was.
Peter
-
Naja Tedo hiermee geeft je blijk geen Zwitserland kenner te zijn.
Betreft de BLS Re 465 001 wat toch wezelijk anders is dat een SBB Re 460.
Dat het mooi is ben ik met je eens ;D
dit heb je ook wel nodig om 9500 paarden te kunnen temmen :)
-
Voorgezien is dat de treinen richting Italie door de tunnel gaan, en dat terug komt vanuit Italie over de pas gaat.
Waarom kan het niet heen én terug door de tunnel?
Groeten, Jaap
-
omdat de tunnel nog enkelspoor is als ik het juist heb.
Gr Arnout.
-
2/3 is nog enkelspoor. Aan de Wallis zijde ligt een gedeelte in dubbelspoor.
-
Aan de kant van Frutigen toch ook een kort stukje?
-
3 sporig zelfs, twee sluiten aan op het station Frutigen en één hoofdspoor gaat door richting Reichenbach waar de aansluiting ligt naar de oude lijn.
De aansluiting te Frutigen bestaat dus uit twee sporen waarvan één slijl is en aansluit op spoor 2 bedoeld voor reizigerstreinen. Het andere spoor is veel minder slijl en is bedoeld voor goederentreinen.
Het hoofdspoor blijft daat dus enkel sporig
-
Hallo Johan
Niet helemaal juist...de aansluiting Wengi-Ey (zo heet dat lange spoor) is voor die treinen die zonder halt in Frutigen de tunnel inrijden. Spoor 2 is voor treinen met halt in Frutigen. Dit spoor kan ook met slechts 90 km/h worden bereden, terwijl het andere spoor direct met 160 Km/h bereden kan worden. Veel goederentreinen zullen een Lokführerwissel gaan krijgen in Frutigen, dus ze moeten via het station rijden. De 25 %o stijging vormen geen probleem voor onze loks.
Groeten
Bas
-
Hi Bas, hoe is het met je, ik hoor weinig meer van jou.............
Klopt toch wat ik zeg met wat jij schrijft. Wesley ziet twee sporen de tunnel uit komen bij Frutinen en verondersteld dat het daar ook dubbelspoor ligt. Slechts één spoor gaat door en de ander sluit aan op spoor 2. En dan nog het goederenspoor dus zijn er 3 sporen.
Maar Bas welke treinen gaan nu naar/uit de tunnen Halt houden in Frutigen ::) Volgensmij geen enkele. De bedoeling was dat de IC (via) Bern naar Brig v.v. te Frutigen zou stoppen maar dat is door de SBB veranderd (tot woede van de Frutiger bevolking). De BLS RX gaat van Spiez rijden via de oude lijn. Door de tunnen gaan dus enkel doorgaande reizigerstreinen zonder stop te Frutigen.
De aansluiting via spoor 2 ligt daar nutteloos maar zal miz wel veelvuldig gebruikt gaan worden, treinen uit Brig zijn dan eerder de tunnel uit zodat van uit Spiez de volgende trein als weer de tunnel inkan bij Wengi ey (naam was mij bekent maar bij vele lezers hier niet dus gebruikte ik Reichenbach) Een verkapt dubbelspoor dus :) Die paar kliometer 90km/h maar maakt ook niet meer uit..........
-
Hoi Bas
Ik zie bij de snelheden allemaal grote getallen. Wat ik weten wilde is van waar tot waar die voor CH hege snelheden gereden mogen worden? En rijden de goederentreinen ook veel sneller dan normaal?
Misschien moeten we dit onderwerp verder voortzetten in een nieuw draadje.
(Er werken meer Nederlanders in CH bij het spoor, misschien kunnen we die ook striken voor inside info :). Op station Tiefencastel werkt/wekte een NL-er als rangeerder/peronopzichter. )
Succes
-
Hoe meer BLS dradjes hoe beter.
Arnout.
-
Hoi Bas
Ik zie bij de snelheden allemaal grote getallen. Wat ik weten wilde is van waar tot waar die voor CH hege snelheden gereden mogen worden? En rijden de goederentreinen ook veel sneller dan normaal?
Personentreinen mogen/kunnen hier op bepaalde trajecten tot 160 km/h rijden. Bij nog hogere snelheden wordt het moeilijker voor de machinist om de signalen te kunnen volgen en daarop te reageren. Tevens zijn de afstanden tussen de signalen voor deze maximale snelheid. Goederentreinen rijden gewoon 80,100 of 120, na gelang de wagenlading en gewicht.
Misschien moeten we dit onderwerp verder voortzetten in een nieuw draadje. (Er werken meer Nederlanders in CH bij het spoor, misschien kunnen we die ook striken voor inside info :). Op station Tiefencastel werkt/wekte een NL-er als rangeerder/peronopzichter. )
Succes
goed plan...
groeten
Bas
@ Johan
Schrijf toch meer dan genoeg hier??? ???
-
@ Johan
Schrijf toch meer dan genoeg hier??? ???
Johan heeft het over horen!!! Ik denk dat je wat harder op de toetsen moet rammen om het geluid ervan vanuit CH hier te kunnen horen. ;D