BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: FreekH op 30 December 2006, 22:30:12

Titel: Hobbelige Fleischmann-profi-wissels?
Bericht door: FreekH op 30 December 2006, 22:30:12
Voor een nieuwe baan ga ik misschien Fleischman Profi rails gebruiken. Bij de wissels die ik zo hier en daar op beurzen heb gezien, valt het me op dat die wissels in het midden, waar het mechaniek zit, net wat dikker zijn dan aan de uiteinden. En ook net wat dikker dan zeg een gewoon recht railstuk.

Ik vraag me af of dat verschijnsel in de praktijk bij wisselstraten met dit railmateriaal leidt tot een hobbelend, "heuvelachtig" spoor.

Iemand die deze rails gebruikt en het kan bevestigen of ontkennen?

Freek Heite

Titel: Re: Hobbelige Fleischmann-profi-wissels?
Bericht door: Julius op 30 December 2006, 22:33:58
Rangeerlocjes springen lekker ja...niet te hard rijden dus met die dingen.
Titel: Re: Hobbelige Fleischmann-profi-wissels?
Bericht door: Bas, Dordrecht op 30 December 2006, 23:09:24
Hallo Freek

Heb een kleine 50 wissels van Fleischmann Profi liggen, en nergens problemen mee, dus kan het rustig aanbevelen

Groeten uit Zwitserland

Bas
Titel: Re: Hobbelige Fleischmann-profi-wissels?
Bericht door: erwin janssens op 30 December 2006, 23:53:42
Wat Julius zegt is waar, sommige locs durven wel eens een beetje te springen, maar wat Bas zegt is ook waar, dat springen heb ik maar bij één loc, de rest van mijn locs gaat er gewoon soepel overheen, en net als Bas kan ik het ook weten, ik heb hier zo'n 100 wissels liggen.
Titel: Re: Hobbelige Fleischmann-profi-wissels?
Bericht door: Moddemeijer op 31 December 2006, 00:14:09
Dit is een bekend probleem waarover al veel in nederland en duitsland is geschreven. Het komt door die metaalplaatjes achterop de wissels waardoor een wissel dikker is dan een standaard rail. Als je de aansluitende rails op dunne kartonstrookjes legt, en de wissels niet, dan is het probleem opgelost. Het kan vrij dun karton zijn; een fractie dikker dan de metaalplaat.
Titel: Re: Hobbelige Fleischmann-profi-wissels?
Bericht door: FreekH op 31 December 2006, 00:28:57
Als je de aansluitende rails op dunne kartonstrookjes legt, en de wissels niet, dan is het probleem opgelost.
Ik heb de indruk dat het wissel-zelf niet overal even dik is, dus dat het (overdreven gesteld) een soort kattenrug is. Bij twee wissels direkt na elkaar wordt het dan toch heuveltje-op-heuveltje-af. Of heb ik het niet goed gezien, en is dat in de praktijk niet zo?

Groeten,
Freek.
Titel: Re: Hobbelige Fleischmann-profi-wissels?
Bericht door: Bas, Dordrecht op 31 December 2006, 10:10:53
Welnee Freek, valt reuze mee omdat de afstand tussen twee wissels zo klein is dat er niet de mogelijkheid is om dat effect te krijgen. Nogmaals, het ligt prima en alles rijdt er erg mooi overheen....ik ben supertevreden

Bas
Titel: Re: Hobbelige Fleischmann-profi-wissels?
Bericht door: Gripen op 31 December 2006, 10:17:05
Het hartstuk van de wissels is van plastic en ligt een ietsje hoger dan de railstaaf. Hierdoor gaat het dus wel hobbelen (maar niet heel erg). Loks zonder vliegwiel willen ook nog wel eens stil blijven staan op zon plastic (dus stroomloos) hartstuk.

Ik werd er helemaal gestoord van en heb alle Profi rails weggedaan en Tillig Elite gelegd. Is iets meer werk maar ziet er tig keer beter uit (en geen gehobbel meer).
Titel: Re: Hobbelige Fleischmann-profi-wissels?
Bericht door: Har op 31 December 2006, 11:27:17
Ja, Gripen

Wat jij zegt klopt. Het is mij echter weer opgevallen dat dit hoogte verschil niet bij alle wissels even groot is. Ik heb bij twee wissels op mijn baan gegelmatig dat er een loc gelanceerd wordt, terwijl dezelfde loc probleemloos over de andere wissels rijdt.

Ik zou zelf niet opniew voor profirails kiezen, ook omdat wat oudere modellen met grote flenzen over de raibedding rijden.
Titel: Re: Hobbelige Fleischmann-profi-wissels?
Bericht door: Moddemeijer op 31 December 2006, 14:28:38
Als ik het goed begrijp, dan maak je gebruik van tweede hands wissels. De Fleischmann wissels worden als ruim 30 jaar geleverd, echter het product is steeds verbeterd. Probeer onderscheid te maken tussen de diverse geleverde series. Als je goed kijkt zie je allerlei kleine verschillen tussen de geleverde series. De nieuwere series zijn aanzienlijk verbeterd t.o.v. de oude series.

Verder kan één van de vorige gebruikers het wissel verbogen hebben. Dit gebeurt snel bij onoordeelkundige motage en sloop.

Bij de oudere series lopen de wagons duidelijk op de flensen. Hierdoor komen ze iets omhoog.

Ik heb zelf ook last van een aantal oude problematische (engelse) wissels. Ik denk dat ik ze door nieuwere exemplaren ga vervangen.
Titel: Re: Hobbelige Fleischmann-profi-wissels?
Bericht door: FreekH op 01 January 2007, 21:19:24
Het hartstuk van de wissels is van plastic en ligt een ietsje hoger dan de railstaaf. Hierdoor gaat het dus wel hobbelen (maar niet heel erg). Loks zonder vliegwiel willen ook nog wel eens stil blijven staan op zon plastic (dus stroomloos) hartstuk.

Volgens de Fleischmann-catalogus 2000/2001 is "het hartstuk van de Profi-wissels voorzien van contactplaatjes, zodat de flensen van de locwielen ook daar stroom krijgen.".

Dat klinkt dus als een soort van prima, kant-en-klare polarisatie, en niet als een "plastic (dus stroomloos) hartstuk". Of is de catalogus wat dit betreft alleen reclame-praat?

Freek.

Titel: Re: Hobbelige Fleischmann-profi-wissels?
Bericht door: Wim Donker op 01 January 2007, 21:33:39
Of is de catalogus wat dit betreft alleen reclame-praat?

Ja en nee. De plaatjes zitten er inderdaad maar er blijft toch nog een stroomloos stuk over, zie plaatje https://images.beneluxspoor.net/bnls/rails2.jpg


Groet, Wim
Titel: Re: Hobbelige Fleischmann-profi-wissels?
Bericht door: Moddemeijer op 01 January 2007, 21:43:05
Ik heb een haat liefde verhouding met die contactplaatjes. Die dingen vervuilen en oxideren snel. Ofwel regelmatig poetsen is nodig. Ik had jarenlang mijn twijfels over de zin van die plaatjes. Pas toen er één afgebroken was, heb ik gemerkt wat de functie van die plaatjes is. Het werkt. Ik heb voorzichtig het plaatje weer terug geplaatst en vast gesoldeerd.

Als je nieuwe wissels gebruikt. Wissels zijn al duur, geeft die één à twee euro extra uit voor wissels met gepolariseerd hartstuk. Het prijsverschil is zo gering dat het gemakkelijk uit kan.

Hoe kan zo een plaatje afbreken. Ik koop veel tweedehands wissels en probeer ze wat te verbeteren. Bovendien gebruikt ik rond de 30-jaar Fleischmann rails, dus ik bezit ook nog al wat oudere exemplaren. De oudere engelse wissels worden door mij vlak geschuurd. Dit geeft wel een beetje koperkleurige verkleuring van het materiaal. Zeer fijn schuurpapier en een houten schuurklos en je maakt de bovenkant glad. De oude tongen lijken mij eerder gestanst dan geslepen. Vandaar dat de afwerking niet ideaal is. Daarnaast diep ik het midden met een metaalzaagje wat uit. Een puntstuk kan je het niet noemen, maar het wybertje in het midden ligt duidelijk te hoog. Dit soort operaties zijn bij nieuwe wissels absoluut niet nodig.
Titel: Re: Hobbelige Fleischmann-profi-wissels?
Bericht door: FreekH op 01 January 2007, 23:21:02
Als je nieuwe wissels gebruikt. Wissels zijn al duur, geeft die één à twee euro extra uit voor wissels met gepolariseerd hartstuk. Het prijsverschil is zo gering dat het gemakkelijk uit kan.

Bedoel je dat de Profi-wissels tegenwoordig ook met een "echt" te polariseren hartstuk te koop zijn?

Freek.
Titel: Re: Hobbelige Fleischmann-profi-wissels?
Bericht door: FreekH op 01 January 2007, 23:25:37
De plaatjes zitten er inderdaad maar er blijft toch nog een stroomloos stuk over.

Bedankt voor de verhelderende foto! Bij bv. Roco is er inderdaad nauwelijks zo'n stroomloos stuk, valt me nu pas op.

Freek.