BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Casey Jones op 24 May 2010, 22:34:50
-
Hallo
Bij het meten van het stroomverbruik van mijn baan m.b.v. een energiemeter kreeg ik twee uitkomsten.
Het gewone verbruik en een hoger verbruik i.v.m. de Powerfactor.
Ik heb wat nagezocht op Google maar kon toch geen duidelijk antwoord vinden.
Ik begrijp dat de PF alleen optreedt bij wisselstroom i.c.m. magneetspoelen, zoals b.v. trafo's.
Kan iemand hier iets meer over vertellen?
Jay Jay
-
Gewoon stroom meten. Trafo's vermogen kiezen op basis van totaal stroomgebruik.
The arbeidsfaktor (power factor) bepaalt de verhouding tussen normaal (arbeids)vermogen en blindvermogen.
Dat laaste speelt een rol bij zwaar capacitieve lasten (condensatoren) of induktieve lasten (motors/spoelen) bijvoorbeeld in de energie-opwekking, transport en zware machines.
Ben dat in de modelbaanwereld nog niet echt tegengekomen.
Hoe het simpel en baseer je op stromen, niet (energetisch) vermogen.
MVG
Marten
-
Bij wisselspanning/stroom kennen we 3 soorten vermogen.
1. het schijnbaar vermogen, dat is alleen spanning maal stroom.
2. het werkelijk vermogen. Bij inductieve of capacitieve belastingen vallen de sinussen van spanning en stroom niet precies samen, maar zijn in de tijd verschoven ten opzichte van elkaar. Dan moet je, om het werkelijk vermogen te bepalen, ook nog die verschuiving daarin betrekken. De verschuivingshoek noemen we phi, en daarvan heb je de cosinus nodig. De berekening van het werkelijk vermogen wordt dan spanning maal stroom maal cos phi.
3. het blindvermogen. Dat bereken je als spanning maal stroom maal sinus phi. Het blindvermogen is feitelijk vermogen dat heen en weer pendelt. De ene halve periode loopt het van de bron naar de verbruiker, de volgende halve periode loopt het weer terug van de verbruiker naar de bron.
Elektriciteitsbedrijven houden niet van blindvermogen, want het belast wel je kabels, maar doet niks nuttigs.
Overigens ben ik wel benieuwd wat de aanleiding van je meting was. Wat wilde je eigenlijk weten?
-
Dat blind vermogen niets nuttig is dat ben ik niet met de vorige schrijver eens, zonder blindvermogen geen opbouw van het magnetischveld in transformatoren en motoren.
Wij (consumenten) hoeven er echter niets voor te betalen, maar dat op zich maakt het niet minder nuttig.
Tjibbe
-
Tjibbe, daar zouden we nog een hele tijd over door kunnen bomen. Laten we het er op houden dat ik het voor de helft met je eens ben. 8)
-
@ Klaas
Ik wilde graag weten hoeveel mijn baan aan vermogen opsoepeert.
Dat blijkt in rust met slechts enkele seinen in gebruik tussen de 85 en 100 Watt te zijn.
Er staan ongeveer 20 Trafo's aan. Waarvan 7 Stuks Fl*6735 en
13 andere trafo's voor blokvoedingen en relaisschakelingen.
Bij meting aan één enkele 6735 verbruikt deze ong. 2 á 3 Watt.
Ik had deze waarden niet verwacht.
Jay Jay
-
@ Klaas
Ik wilde graag weten hoeveel mijn baan aan vermogen opsoepeert.
Dat blijkt in rust met slechts enkele seinen in gebruik tussen de 85 en 100 Watt te zijn.
Er staan ongeveer 20 Trafo's aan. Waarvan 7 Stuks Fl*6735 en
13 andere trafo's voor blokvoedingen en relaisschakelingen.
Bij meting aan één enkele 6735 verbruikt deze ong. 2 á 3 Watt.
Ik had deze waarden niet verwacht.
Jay Jay
zo een grote baan zeker.. zoveel!! trafo's...??
ik gebruik er 4 voor alles.. rijden,verlichting,wissels..
grtjs erik
-
Bij meting aan één enkele 6735 verbruikt deze ong. 2 á 3 Watt.
Is dat alleen maar de kale trafo, of hangt daar nog wat achter?
Overigens kan de 6735 ongeveer 15 VA leveren, dus totaal kun je met 20 trafo's wel 300VA verwerken. Ik vind het dan ook niet raar dat je 100W meet, want waarom heb je anders zoveel trafo's?