BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Chris op 23 May 2010, 23:00:48
-
Roco heeft enkele jaren geleden de RGP TEE opnieuw uitgebracht.
Opvallend waren twee dingen. Er werd maar een klein aantal gemaakt, en ze waren hoogglans gespoten en hadden een flinke sinaasappelhuid.
Voor mijn TEE verzameling, kocht ik 1 stel.
Onlangs kwam ik in het bezit van 2 stellen. Maar dan de oudere generatie, met semi gloss kappen en geen sinaasappelhuidje.
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/P1010577.jpg)
De laatst uitgekomen kappen.
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/P1010578.jpg)
Bling, bling
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/P1010579.jpg)
En niet zo fraai gespoten.
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/P1010580.jpg)
En de 4 oude kappen.
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/P1010581.jpg)
Ik ga het nu 4 delige stel voorzien van front en sluitseinen met leds, interieurverlichting met leds en digitaal maken.
-
Die oude versie had toch geen Trans Europ Express op de zijkant staan van het 2de rijtuig, of is dit weer een andere serie ?
Die van mij heeft dat namelijk niet en dat vond ik erg jammer, het zal wel ooit zonder TEE hebben rondgereden ::)
-
Ha Chris,
Mooi! Lekker aparte treinen, daar houdt ik wel van, niet alle daags :) Ik ben benieuwd naar de ombouw...
Groeten Ronald.
-
@Bob : Ik ben toch genoeg plaatjes en foto's tegen gekomen zonder de tekst op de 2e wagen.
-
Goed, de eerste wagen van het 2 wagenstel is klaar :)
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/P1010583.jpg)
Frontseinen. (bovenste is iets feller), maar de foto maakt het nog erger, de onderste twee branden ook netjes.
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/P1010584.jpg)
Sluitseinen en geen lekkage meer naar het topsein.
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/P1010585.jpg)
Donker.
(http://i76.photobucket.com/albums/j23/groterdam/P1010586.jpg)
Licht.
De front en sluitseinen zijn simpelweg vervangen door een digirails sluitseinledje en cabineverlichtingledje, precies op de plaats van de lampjes (die trouwens goed heet werden...)
De interieurverlichting is een digirails 80010 digitale lichtstrook. (schakelbaar op f4)
De koppeling van de rijtuig is vervangen voor een roco electische koppeling, die aan de lichtstrip hangt. Op de lichtstrip hangt ook de stroomafname van de wielen.
Omdat de lichtstrip digitaal is, kan de decoder worden ontzien en is de binnenverlichting toch schakelbaar op f4.
Door naar rijtuig nummer twee.
-
Netjes! Jammer dat ik deze gemist heb.
-
Gemist heb ?
-
Ja toch? Ik meen dat ie een tijdje geleden bij de weekaanbiedingen stond.
-
euh...de RGP van Roco is al enige tijd niet meer te verkrijgen hoor.
2007 om precies te zijn.
-
Hoi Chris,
Als je nog de opschriften Trans Europ expres zoekt.
MK heeft deze opschriften gemaakt voor het artikel in de Rail Hobby
Staan niet in de catalogus, maar misschien heeft hij ze nog wel
Groeten Arjen
-
@Bob : Ik ben toch genoeg plaatjes en foto's tegen gekomen zonder de tekst op de 2e wagen.
Oh gelukkig, dus de RGP heeft lang genoeg rond gereden zonder TEE tekst.
Met tekst vind ik leuker maar dat het klopt naar werkelijkheid is tenminste wat ;D
Het artikel in de RailHobby heb ik ook gelezen.
-
euh...de RGP van Roco is al enige tijd niet meer te verkrijgen hoor. 2007 om precies te zijn.
??? Waar heb ik 'm dan toch gezien? Volgende keer direct kopen dus :). Het zijn lekkere korte stellen om in te zetten op de baan.
-
Het zijn lekkere korte stellen om in te zetten op de baan.
Ze zijn wel kort, maar de ver uitstekende buffers boren zich (althans op mijn baan) in de bogen in de bovenleidingmasten. :-\
Als ik ze laat rijden, dan haal ik de buffers aan de buitenzijde eraf. ;D
-
Oh gelukkig, dus de RGP heeft lang genoeg rond gereden zonder TEE tekst.
Met tekst vind ik leuker maar dat het klopt naar werkelijkheid is tenminste wat ;D
Het Grote TEE-Boek van Mertens en Malaspina zegt: op 29 mei 1965 zijn de stellen uit de TEE-dienst verdwenen, en vanaf dat moment zijn de TEE-logo's op het front verdwenen en vervangen door de bekende SNCF-'macaron'. Ik neem aan dat gelijktijdig het opschrift boven de ramen van het stuurstandrijtuig is verdwenen.
Vanaf dat moment reden ze (wat internationale diensten betreft) alleen nog in treinen GC/CG Catalan Genève - Port-Bou (totdat deze werd vervangen door de TEE Catalan-Talgo in 1969), MG/GM Rhodanien Genève - Marseille (tot 1971), 37/58 Genevois Parijs - Genève (1967 tot 1969) en ex-TEE 214/215 Mont-Cenis Lyon - Milaan van '72 tot '78. Vanaf 1972 zijn 9 van de 11 stellen gedeclasseerd en oranje-grijs geschilderd (de andere twee, die voor de Mont-Cenis dus, zijn later gevolgd, alleen vermeldt het boek niet wanneer).
Dus: in Nederland en België alleen met TEE-opsmuk, in Frankrijk, Genève en Noord-Italië ook wel zonder :).
-
Bij mijn versie is het TEE logo op de neus wel aanwezig.
Ik denk hoop dat de RGP de eerste tijd zonder TEE tekst op de zijkant heeft rond gereden.
Later zijn ze inderdaad oranje-grijs en ik dacht ook groen geworden.
Hier de 3 uitvoeringen (http://autorails.free.fr/f2701.htm)van de RGP
-
Chris,
Twee bakken voor Nederland is genoeg.
Tussen 1957 en 1964 reden zij als tweewagenstellen "Ile de France" (mADk - As) tussen Parijs en Amsterdam.
Daarna maakten ze plaats voor getrokken rijtuigen.
Gerard
-
(mADk - As)
Zo doen we dat niet he? ;D XAD en XRA 8).
-
Zelfs op de tekeningen is de tekst TEE niet te zien.
Ik ga zoeken in de rommel hier, ik weet zeker dat ik een kleurenfoto heb zonder de tekst op het stuurstand rijtuig.
Ondertussen is het stel 3 delig compleet verlicht, ben nu met de laatste wagen bezig.
-
Het zou kunnen dat de TEE-tekst in de loop van 1957 pas is aangebracht, dus na het in dienst komen. Er staat me zoiets bij dat ik dat ooit eens gelezen heb, maar ik weet dat totaal niet zeker. Dus lieve lezertjes: gelieve u hier niet op te verlaten ! ;D
-
Zelfs op de tekeningen is de tekst TEE niet te zien.
Ik ga zoeken in de rommel hier, ik weet zeker dat ik een kleurenfoto heb zonder de tekst op het stuurstand rijtuig.
De tekst staat alleen op het 2de rijtuig met de doorloopkop.
-
Ja, dat is het stuurstandrijtuig. Het rijtuig met de wat afgeschuinde kop is het motorrijtuig.
-
Ah natuurlijk, misverstand.
Het is een motorrijtuig met stuurstand. (het is al laat :-[)
-
Volgens mij waren bij de aanvang van de TEE dienst in 1957 de Franse RGP treinstellen reeds in rood met creme geschilderd maar hadden nog geen TEE embleem op de koppen maar een SNCF embleem.
Ook op het stuurstand- / volgrijtuig stond nog niet de tekst TRANS EUROP EXPRESS.
Deze tekst en het embleem zijn er in de loop van 1957 op gekomen. Tevens is het derde frontsein ook later geplaatst.
-
Embleem was er dus wel, de tekst (en ook het derde frontsein) nog niet. Het derde frontsein, aldus Malaspina en Mertens, kwam in '62 en '63.
@ Bob: in het Frans is het taalgebruik wat duidelijker: daar hebben ze het over een 'motrice' en een 'remorque' ;D.
-
Ben nu bezig met een N model. Ben benieuwd hoe dit gaat lukken.
Rick
-
Hallo,
Een jaar of zeven geleden heb ik zo'n RGP van Roco in Houten gekocht en daarna omgebouwd naar wisselstroomsysteem. Het bleek een fiks karwei maar het is gelukt. Het enige werkelijke risico bij de ombouw was dat ik de oorspronkelijke gelijkstroom-wielstellen op 14mm moest zetten omdat er op de markt geen passende alternatieve wisselstroomwielen te vinden waren. De vraag was of die kleine aangepaste gelijkstroom-wielstellen met hun kleine flenzen niet in de puntstukken van Märklinwissels zouden "verdrinken". Dat bleek gelukkig niet het geval. De sleper monteerde ik onder het stuurstandrijtuig.
Het model reed na ombouw perfect en is in al die jaren nog nooit ontspoord! Dat is uitzonderlijk naar ik vermoed.
Gegroet,
Rob
P.S. Andere Rocomodellen van Franse dieselmotorwagens hebben dezelfde kleine wielen. Die modellen moeten daarom - naar ik aanneem - eveneens ombouwbaar zijn naar wisselstroom.
-
Een vraagje. Kwamen deze stellen in enkele 2 wagen stellen naar Amsterdam of werd er altijd met 2 tweewagenstellen gereden?
-
Bovenaan de pagina geeft Gerard antwoord op je vraag.
-
Je hebt gelijk! Dank!
-
Er kwamen ook driedelige versies voor. Ik heb een foto, gemaakt in Amsterdam op 2 juni 1957, waarop een driedelige RGP staat. Twee koprijtuigen en een stuurstand.
-
Er kwamen ook driedelige versies voor. Ik heb een foto, gemaakt in Amsterdam op 2 juni 1957, waarop een driedelige RGP staat. Twee koprijtuigen en een stuurstand.
Ik zou zeggen gaarne delen hier ;D
-
In de RH van september 2007 staat op pagina 6 een foto van een driedelige RGP TEE in Amsterdam, datum niet bekend. Foto is van Luud Albers. Foto ga ik niet plaatsen ivm copyright, de lezers van RH weten hoe ze 'm moeten gaan bekijken in het archief van de uitgever of hun eigen RH exemplaar...
Een paar bladzijden verder staat in het zelfde nummer een modelartikel wat ik over dit stel heb gemaakt. Omdat het Roco model (toentertijd) nog zonder dakopschriften (Trans Europ Express) werd geleverd heeft Maikel Kastelijn een paar van die dingen voor me gemaakt.
Rob
-
Twee bakken voor Nederland is genoeg.
Tussen 1957 en 1964 reden zij als tweewagenstellen "Ile de France" (mADk - As) tussen Parijs en Amsterdam.
Daarna maakten ze plaats voor getrokken rijtuigen.
Deze gegevens van tweewagenstellen komen uit de officiele lijsten van de Nederlandsche Spoorwegen uit die periode.
Beschouw dit als standaard samenstelling.
Natuurlijk zijn er afwijkingen op, bijvoorbeeld vanwege tentoonstellingen of internationale evenementen, waarbij men extra bezoekers met de trein verwacht. Dan werd er een derde bak bijgeplaatst. En juist in die drukte bevinden zich vaak kenners die met een fototoestel zo'n beeld vastleggen.
Met andere woorden: treinen met driewagenstellen zijn voorgekomen, maar de normale dienst werd gereden met tweewagenstellen.
Gerard