BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Peter van der Leek op 30 December 2006, 18:13:36

Titel: Kopstation N-spoor met Peco55
Bericht door: Peter van der Leek op 30 December 2006, 18:13:36
Ik ben momenteel bezig met een rechte module voor N-spoor met Peco 55. Het kan volgens mij geen kwaad om alvast plannen te maken voor het vervolg, namelijk een middelgroot kopstation.
De rechte module heeft 2 hoofdsporen in het midden en 2 verborgen sporen op 5 cm van de rand.
Voor dit kopstation komt een overgangsmodule waarbij de verborgen sporen omhoog komen en parallel aan de hoofdsporen komen te lopen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schematisch_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schematisch_1.png)
De bovenste 3 sporen zijn geschikt voor treinstellen, de onderste 2 perronsporen zijn met name voor getrokken treinen. Het kopspoortje links is dus voornamelijk bedoeld voor het omlopen c.q. opstellen van de lok.
Opstelsporen zijn er nog niet, die komen nog wel een keer op een andere module.

Kom maar op met de ongezouten kritiek :D
Titel: Re: Kopstation N-spoor met Peco55
Bericht door: Bello op 30 December 2006, 18:18:10
Peter

Er liggen wat teveel railverbindingen. De hoeveelheid kruiswissels is hoog en er zijn ook nog veel andere verbindingen. Volgens mij moet je kiezen tussen of veel kruiswissels of normale verbindingen.

Veel kruiswissels is denk ik het mooist

Bert
Titel: Re: Kopstation N-spoor met Peco55
Bericht door: Peter van der Leek op 30 December 2006, 18:20:26
Bert, alleen maar zeggen dat er wissels weg moeten vind ik iets te makkelijk. :P
Welke verbindingen zijn volgens jou overbodig?
Titel: Re: Kopstation N-spoor met Peco55
Bericht door: Peter van der Leek op 30 December 2006, 18:35:27
Met dank aan Julius het plaatje wat verduidelijkt met nummers en er is bovendien al 1 wisselverbinding weg :)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schematisch_1b.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schematisch_1b.png)
Titel: Re: Kopstation N-spoor met Peco55
Bericht door: Rick op 30 December 2006, 18:42:36
Ga je er vier Peco wisselkruizen voor gebruiken? Zo ja, duur grapje wordt dat dan :)
Titel: Re: Kopstation N-spoor met Peco55
Bericht door: Peter van der Leek op 30 December 2006, 18:55:48
Ik heb er al 2 liggen en via EBay zijn ze niet zo heel erg duur ;) Nog altijd duurder dan 4 losse wissels :)

Die Julius blijft me maar stalken op MSN, nu is de Engelse wissel een halve geworden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schematisch_1c.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schematisch_1c.png)
Titel: Re: Kopstation N-spoor met Peco55
Bericht door: mmhajvth op 30 December 2006, 19:00:24
Even een kleine tip ik zou mijn station in een lichte boog leggen dat oogt speelser, realistischer, mooier en dus beter  ;)  ;D


En even concreet over de wissels,

Bij spoor 25 kan je kruiswissel vervangen worden door wissels ( van rechts boven naar links onder) de verbinding van links boven naar rechts onder, ligt namelijk iets verderop naar rechts al.
Dat zelfde kan je uithalen tussen spoor 2 en 3. Daar kan je de kruiswissel weghalen en wissels leggen van Links boven naar rechts onder, iets verderop ligt al de verbinding van links onder naar rechts boven. Als je die wat naar links verplaatst heb je er ook voor spoor 1 wat aan. (dan komt er wel automatisch een engelse wissel bij.)

Kom je er niet uit, wil ik wel proberen wat in paint te kliederen. ;)

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Kopstation N-spoor met Peco55
Bericht door: Rick op 30 December 2006, 19:06:03
Bij spoor 25 kan je kruiswissel vervangen worden door wissels ( van rechts boven naar links onder) de verbinding van links boven naar rechts onder, ligt namelijk iets verderop naar rechts al.
Nee niet meer, die heeft Julius al weg laten halen ;) wat je zegt kan wel maar dan slingert een trein echt over de sporen heen (ook leuk, daar niet van). Voor de rest ben ik het wel met Mark eens.
Titel: Re: Kopstation N-spoor met Peco55
Bericht door: mmhajvth op 30 December 2006, 19:20:21
Toch maar even een kladje (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schematisch_1d.png) gemaakt. Er zit een klein foutje isn mijn kladje  :-[ Op spoor 2 moet een engelse wissel en geen kruis zoals er nu ligt.

En tevens gebruik gamaakt van de nieuwe plaatjes upload.  ;)

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Kopstation N-spoor met Peco55
Bericht door: Peter van der Leek op 30 December 2006, 20:13:21
Mark,
bij jouw wijzigingen rondom de sporen 2 en 3 gaan een hoop speelmogelijkheden verloren wat ik zonde vind.
De wijzigingen rondom spoor 6 zijn op zich heel erg goed, maar het probleem is dat ze me extra ruimte kosten. Spoor 6 wordt korter en bovendien past de wisselstraat door de wijziging nu niet meer op 1 module (van 120cm).

Het station in een flauwe bocht is sowieso een heel goed plan, met flexrails van Peco gelukkig makkelijk te realiseren :)
Titel: Re: Kopstation N-spoor met Peco55
Bericht door: IPIO'er op 30 December 2006, 20:35:24
Hallo Peter,

Je kan het ook zo uitvoeren scheelt heel wat kruiswissels maar wel meer Engelse wissels, maar je kan van elk hoofdspoor elk ander spoor bereiken in je station


http://i126.photobucket.com/albums/p83/IPIOer/stationN.jpg


Groet Marc
Titel: Re: Kopstation N-spoor met Peco55
Bericht door: Anoniem op 30 December 2006, 20:46:54
Peter,

Met een dergelijk ontwerp kunnen we dus aannemen dat normaal gesproken alleen van de "onderste" spoorlijn getrokken treinen komen en dat op de bovenste alleen treinstellen rijden? Vertrekken vanaf spoor 4 naar het bovenste spoor is een actie die alle sporen blokkeert en daar zijn ze in Nederland niet zo gek op ;). Mochten ook op de bovenste lijn getrokken treinen rijden (en helemaal als ze niet hun begin- of eindpunt in het station hebben en dus beide lijnen berijden) dan zou ik aanraden het gebeuren met de drie parallelle sporen (huidig 4, 5 en 6) meer in het midden te leggen.
Spoor 25 zou dan ook tussen de beide spoorlijnen in komen te liggen. Bijkomend voordeel wanneer het huidige spoor 25 vanaf alle perronsporen bereikbaar zou zijn: dan kun je getrokken treinen op alle sporen behandelen, met locwissel i.p.v. omlopen.

Overigens: dubbele rijwegen zijn geen schande, komen vaak genoeg voor in het grootbedrijf. Als je dat echter doet ishet verstandig je te bedenken dat de dubbele rijwegen in het grootbedrijf dienen om meer gelijktijdige bewegingen op het emplacement mogelijk te maken. Dat is in jouw plan nog niet het geval.
Titel: Re: Kopstation N-spoor met Peco55
Bericht door: Peter van der Leek op 31 December 2006, 13:56:45
@Marc, dat kost me wel een heleboel mogelijkheden qua wisselstraat. Het is een stuk practischer, maar helaas ook wat mij betreft een stuk minder realistisch.

@Wesley, je hebt me zekers op een idee gebracht. Ik had je bericht gisteravond al gelezen en ben er inmiddels een flink aantal uren mee aan het puzzelen geweest. Dit is het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schematisch4.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schematisch4.png)

Belangrijkste wijziging is dat ik de overgangsmodule nu ook gebruik voor wat wissels en bovendien voor 3 opstelsporen.

De sporen 1, 2, 6 en 7 zijn voor treinstellen. De sporen 3 en 5 worden gebruikt voor getrokken treinen. Via de sporen 4 en 24 kan een lok omlopen en aan de andere kant van de trein weer aankoppelen.

Spoor 24 is een klein spoortje en de aanloop naar de opstelsporen, het is daarom vanaf alle perronsporen bereikbaar. Het wordt tevens gebruikt om naar het zuiden te vertrekken vanaf de sporen 1, 2 en 3.

Spoor 25 is een klein tussenspoortje, het heeft verder niet een specifiek doel.

De sporen 50, 51 en 52 zijn de opstelsporen. Ik heb het geheel ook al met WinRail getekend. De opstelsporen worden respectievelijk 80, 70 en 60 cm lang. Dit is voorlopig voldoende om wat treintjes/wagens weg te zetten.

Er zit eigenlijk nog maar 1 dubbele rijweg in, namelijk van noord naar spoor 1 of 2. Dat heb ik om 2 redenen gedaan: er kan dan gelijktijdig binnengereden worden op spoor 1 of 2 en gerangeerd worden met spoor 3 én ik heb 2 kruiswissels liggen die ik graag allebei wil gebruiken :)


(opbouwende) Kritiek is wederom welkom :)
Titel: Re: Kopstation N-spoor met Peco55
Bericht door: mmhajvth op 31 December 2006, 14:07:45
Heb je misschien ook een groter plaatje voor handen?
Zelfs als ik er op geklikt heb kan ik de nummers net wel/ net niet lezen.

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Kopstation N-spoor met Peco55
Bericht door: Julius op 31 December 2006, 14:21:57
Het is inderdaad wel verschrikkelijk klein doordat ie afgekapt is op 500pixels in de breedte ;) maar je kunt van onderuit nu de sporen 1-4 allemaal niet bereiken. Weet niet hoe erg dat is, spoor 4 kan ivm die LM-ritjes wellicht lastig zijn.

groet, Julius
Titel: Re: Kopstation N-spoor met Peco55
Bericht door: Peter van der Leek op 31 December 2006, 14:43:44
Upload-functie aangepast, nu max 800 in de breedte :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schematisch4_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schematisch4_1.png)

Wat betreft die bereikbaarheid van spoor 4, een extra wisselverbinding past er nog wel bij :)
Titel: Re: Kopstation N-spoor met Peco55
Bericht door: mmhajvth op 31 December 2006, 14:59:41
Peter,

Ik kon het niet laten om toch even een variantje te maken op je tekening.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schematisch4_1_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schematisch4_1_1.png)

Sporen 50 51 en 52 zijn wat langer geworden doordat ze eerder bij het station begonnen zijn
De wissel verbinding tussen spoor 24 en 25 is verder naar links verhuist zodat je ook vanaf je onderste in en uitrit naar spoor 1 2 3 4 en 5 kan.
Op spoor 25 kan nu ook een korte trein wacten tot zijn vervolgspoor vrij is. Terweil een trein die zijn spoor vrijmaakt via spoor 24 weg rijdt.

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Kopstation N-spoor met Peco55
Bericht door: Anoniem op 31 December 2006, 15:23:54
Peter,

Hij wordt steeds natuurlijker, die wisselstraat ;D. Je hebt mijn suggestie mijns inziens prima uitgewerkt. Dan ga ik verder nog even iets aan de suggestie van Mark tegenwerpen ;): door de wisselverbinding zo aan te leggen als Mark voorstelt heb je idd wel het voordeel dat je overal kunt komen, maar in mijn ogen ziet het er dan wel weer erg steriel uit en verval je terug in het vaak geziene "grote wisselkruis":
____________
____\__/_____
_____X______
____/__\_____

Zo puur (zonder opsmuk als onderbrekingen of andere wissels die dubbele rijwegen genereren) vind je ze zelden. Ik vind het juist wel mooi dat NIET alle perronsporen vanaf alle inkomende sporen bereikbaar zijn ;). In je eigen plan heb je een mooie scheiding: sp. 1-3 voor de Noordlijn, sp. 5-7 voor de Zuidlijn. Treinen Noord-Zuid en v.v. moeten kopmaken op spoor 5, 6 of 7.

Overigens: met nog slechts 2 kruiswissels is het een stuk netter dan met de 723 die je in je eerste plan had zitten ;D.
Titel: Re: Kopstation N-spoor met Peco55
Bericht door: Peter van der Leek op 31 December 2006, 15:55:36
Ik kan me erg in het verhaal van Wesley vinden. Bovendien stoort die vrij ruime wisselstraat het natuurlijk verloop van de zuidelijke sporen op de overgangsmodule.
Variantjes blijven natuurlijk heel erg welkom, maar deze is afgekeurd, sorry Mark ;)

Het verlengen van die opstelsporen kan natuurlijk wel door die wissels wat op te schuiven. Alleen heb ik dan een vrij moeilijke overgang tussen de 2 modules. Die heb ik nu eenvoudig en recht gehouden...
Titel: Re: Kopstation N-spoor met Peco55
Bericht door: Julius op 31 December 2006, 18:02:11
Op het ontwerp zoals dat staat helemaal bovenaan deze pagina een tweetal opmerkingen:

*Je neemt er genoegen mee vanuit onderen alleen de sporen 5-7 te kunnen bereiken. Geen verkeerde keuze vind ik inderdaad, maar als je dat de ene kant op weglaat hoeft 'ie er de andere kant op niet ineens te zijn natuurlijk. Wisselverbinding tussen de onderkant uitgaand en dat stuk bij 50/51/52 kan dus weg.
*Spoor 24 als loccenspoortje is raar, zeker met de wisselverbinding waarover ik hierboven spreek, maar ook zonder die blijf ik het apart vinden. Je gebruikt zo een doorgaand spoor om met een loc op kop te maken en blokkeert daarmee de hele meuk. Doorrijden naar 50 is mogelijk, maar zo'n los spoortje voor de loc is best leuk. Ook geeft zo'n spoortje je de mogelijkheid een "reserveloc" daar te laten staan.

Dit heb ik even uitgewerkt in een tweetal mogelijkheden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schematisch4_1a.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schematisch4_1a.png)
Hier zien we dat de wisselverbinding weg is en ongeveer op die plek het locspoortje is gekomen. Het rijden over een klein stukje hoofdspoor komt wellicht wat raar over, maar in Venlo (soortgelijke situatie, ook omlopen met middenspoor) rijdt de loc ook door naar een spoortje via de hoofdbaan. Vind je dat toch niks, kan het ook op deze manier natuurlijk:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schematisch4_1b.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schematisch4_1b.png)
Groet, Julius
Titel: Re: Kopstation N-spoor met Peco55
Bericht door: mmhajvth op 31 December 2006, 18:05:16
Beste julius,

Kan je je plaatjes misschien vergroten door een URL om je IMG code te zetten?

b.v.d.

Mark
Titel: Re: Kopstation N-spoor met Peco55
Bericht door: Julius op 31 December 2006, 18:06:55
Had ik al gezien en gedaan Mark :)
Titel: Re: Kopstation N-spoor met Peco55
Bericht door: Rick op 31 December 2006, 18:23:48
Andere optie:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ontwerp1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ontwerp1_1.jpg)
Titel: Re: Kopstation N-spoor met Peco55
Bericht door: RJ op 31 December 2006, 20:14:11
Even een kleine tip ik zou mijn station in een lichte boog leggen dat oogt speelser, realistischer, mooier en dus beter  ;)  ;D
Mooier: jazeker, maar dat is persoonlijk.
Realistisch: ja, maar recht bestaat ook.

Door de boog kun je langere perronsporen maken. Alleen kleven er twee nadelen aan rails in een boog in model, namelijk: een te grote boog en je ziet lelijke gaten tussen de rijtijgen en bovendien gaat het aaneenkoppelen van wagons erg lastig of zelfs niet.

Verder is de wisselstraat al veel beter dan in begin!
Hoe breed wordt het station eigenlijk?
Titel: Re: Kopstation N-spoor met Peco55
Bericht door: Anoniem op 31 December 2006, 21:22:37
een te grote boog en je ziet lelijke gaten tussen de rijtijgen en bovendien gaat het aaneenkoppelen van wagons erg lastig of zelfs niet.

??? Dat begrijp ik niet...hoe groter de boog hoe meer het spoor de karakteristieken van een rechte lijn krijgt. De afstanden tussen de rijtuigen zijn bij een hele grote boog (straal van een meter of 2 minimaal) vrijwel gelijk aan op een recht spoor, en koppelen moet in dergelijke flauwe bogen geen enkel probleem opleveren.

Het grote voordeel van de flauwe boog is de optische illusie: omdat een recht spoor nooit perfect recht is zullen je rijtuigen schots en scheef op het spoor staan, met een flauwe boog valt dit effect ineens totaal niet meer op.
Titel: Re: Kopstation N-spoor met Peco55
Bericht door: RJ op 31 December 2006, 21:28:53
Foutje...

grote=scherpe

Nu snap je hem wel he? ;)
Titel: Re: Kopstation N-spoor met Peco55
Bericht door: Anoniem op 31 December 2006, 22:05:32
Ja dan wel, maar wie bouwt er dan ook een station in een scherpe boog? Dat ziet er natuurlijk niet uit ;D ;D.
Titel: Re: Kopstation N-spoor met Peco55
Bericht door: RJ op 31 December 2006, 22:27:44
'te scherp' hoeft nog niet scherp te zijn  ::)
Maar laten we weer on-topic gaan, hier heeft Peter zo weinig aan vrees ik.
Titel: Re: Kopstation N-spoor met Peco55
Bericht door: Peter van der Leek op 01 January 2007, 11:39:49
Dank voor alle reacties.

De functie van een locspoortje kan ik me wel in vinden. Uit de schematische tekening wordt niet duidelijk dat daar nog ruimte voor is onder spoor 52. Ik heb daar in de nieuwe tekening een spoortje 53 gemaakt.
Alle schetsen tot nu toe heb ik ook telkens in WinRail gemaakt om de haalbaarheid te checken en ook deze wijziging gaat nog best goed :)

Wat betreft de scherpte, het komt wel in een flauwe boog te liggen, maar niet al te overdreven. Dus dat optische effect en het koppelen komt wel goed.

De breedte van de module wordt gewoon 60cm. Op dit moment heb ik in WinRail een totale breedte (sporen + perrons) van 25cm. Ik zal de sporen nog wel iets ruimer leggen voor bredere perrons, maar verder dan 35cm gaat het echt niet komen. Voldoende ruimte voor wat scenery lijkt me :) Lang leve N :P

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schematisch5.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schematisch5.png)
Ik hoop dat deze leesbaar is:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ONTWERP5.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ONTWERP5.png)
Titel: Re: Kopstation N-spoor met Peco55
Bericht door: Julius op 01 January 2007, 11:58:04
Netjes :) zoals ik eerder al schreef mis ik nu alleen nog even het idee achter de wisselverbinding tussen 24 en de onderkant, verder is het kaaigoaf zo ;)

Groet, Julius
Titel: Re: Kopstation N-spoor met Peco55
Bericht door: Peter van der Leek op 01 January 2007, 12:03:57
Tsja, het idee erachter is er niet echt. Alleen vind ik het wel handig als de onderste sporen niet min of meer geisoleerd leven van de bovenste sporen. Dat je dus ook nog eens wat kan uitwisselen. En waarom kan je dan niet van onderen naar de sporen 1, 2 of 3: ruimtegebrek in de wisselstraat :)
Titel: Re: Kopstation N-spoor met Peco55
Bericht door: RJ op 01 January 2007, 16:57:15
Met breed bedoelde ik eigenlijk de lengte van het station. Ligt er maar net aan hoe je er naar kijkt.  ::) Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
Titel: Re: Kopstation N-spoor met Peco55
Bericht door: Peter van der Leek op 01 January 2007, 17:49:32
Ah, dan begreep ik je verkeerd :)
De overgangsmodule is 120cm, de wisselstraat ook en dan komen de perronsporen er nog aan vast. Ik denk dat ik die maar eens heel origineel 120cm lang ga maken. Maar zo ver is het nog lang niet... ;)