BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Hans Reints op 18 May 2010, 23:18:22
-
Wij blij, vooral als je op Schouwen-Duiveland woond!! ::)
Zeeuwen die met de trein naar België willen reizen, kunnen ook in 2011 nog via Roosendaal de Beneluxtrein naar Brussel pakken.
Dat zei demissionair minister Camiel Eurlings (Verkeer en Waterstaat, CDA) vanmiddag in de Tweede Kamer. Als de hogesnelheidslijn volledig in gebruik is genomen, halen de NS de trein tussen Amsterdam en Brussel (de Beneluxtrein) uit de dienstregeling. De nieuwe Beneluxtrein wordt een pendeldienst tussen Breda en Brussel.
Dat heeft voor Zeeland grote gevolgen. Wie vanuit Zeeland met de trein naar België reist, kan nu nog op station Roosendaal overstappen op de Beneluxtrein. Eurlings verzekerde de Kamer dat de Beneluxtrein niet wordt opgeheven voordat 'de HSL diensten op stoom zijn gekomen'.
SK
-
Wij blij, vooral als je op Schouwen-Duiveland woont!! ::)
Dan kun je óók in 2011 nog in Roosendaal de Beneluxtrein naar Brussel pakken. Net als wanneer je in Zeeuws-Vlaanderen, of in Groningen, of voor mijn part in Lapland woont ;D.
-
Ik wil helemaal niet in 2011 met de Beneluxtrein naar België :(
-
Je moet !
-
Ik hoef helemaal niet eens met de Beneluxtrein naar België.
Er zijn hier veel betere alternatieven voor de hand. ;D ;D ;D
Jos.
-
Hier ook, de Iris en de Vauban ;D.
-
Er is nog een alternatief. Er rijdt ook een stoptrein van Roosendaal naar Antwerpen, en die blijft.
Maar waarom zou je met de trein naar België willen? Gewoon met de veerboot oversteken van Vlissingen naar Breskens en dan nog een uurtje doorfietsen, dan ben je er. 8)
-
Ach en als het op deze manier blijft doorgaan denk ik dat de Zeeuwen nog zeker tot 2111 gewoon via Roosendaal naar het land van Manneke Pies kunnen reizen.
-
Veel mensen zijn slimmer en nemen de trein net over de grens in Essen. Scheelt heel veel euro's.
Groeten, Alexander
-
Is dat dan echt een oplossing? Want hoe kom je dan in Essen, uit pakweg Middelburg of Breda?
En hoe kom je dan van Essen verder België in? Dat moet dan toch weer met de eerder genoemde stoptrein, want de internationale treinen stoppen niet in Essen.
Ik zag overigens vandaag in de PZC dat er een extra stoptrein van Roosendaal naar Antwerpen gaat rijden zodra de Beneluxdienst gestaakt wordt.
-
Wat mij nu zo stoort aan het bericht is dat ervan uitgegaan wordt dat "Alle Zeeuwen" in of rond het station van Middelburg of Goes wonen. Als ik, vanuit mijn huis in Schouwen de trein wil nemen, dan ben ik met de auto (de bus laten we maar buiten beschouwing) langer onderweg als de trein van Roosendaal naar Antwerpen. Het is een crime om je, zeker in deze tijd, met de auto of met het OV (als dat uberhaupt bij jou in de buurt te krijgen is) over het eiland te bewegen. Nu heb ik nog niet eens over de mensen die aan de andere kant (Zeeuws Vlaanderen) wonen. Voor hun is de (personen)trein een begrip dat al ver voor de oorlog uit hun vocubalaire verdwenen is.
Laten de dames en heren beleidmakers in hun ivorentorens daar eens goed over nadenken.
SK
-
Nu heb ik nog niet eens over de mensen die aan de andere kant (Zeeuws Vlaanderen) wonen.
Voor die mensen gloort er hoop. Er worden ideeën gelanceerd om de spoorverbinding van Terneuzen naar Gent voor reizigersvervoer geschikt te maken. Maar ja, dat is dan alleen een oplossing voor bewoners van de Kanaalzone. Voor die uit Hulst of Oostburg is dat ook maar een halve oplossing.
Waarom hebben ze toch die tientallen tramlijnen in Zeeland ooit gesloopt? :(
-
Is dat dan echt een oplossing?
Nee, is een probleem. De Belgen lachen de Nederlanders uit over de reiskosten per spoor in Nederland. Even uit mn geheugen, kan het artikel niet vinden: Een lokale politicus rekende voor dat een retourtje 1e klas van Roosendaal naar Luxemburg 99 euro kost. Essen- Luxemburg 1e klas. 66 euro.
Over dit soort prijsverschillen vallen politici, ondanks groene pretenties nou nooit.
Wat ook niemand schijnt is opgevallen is dat de Benelux dienst door de jaren heen flink is uitgekleed, en de aansluitingen in Roosendaal richting oosten enorm verslechterd. Voor de eurostar naar London scheelt het heel wat uren als je vanuit Eindhoven of Tilburg met de auto naar Brussel gaat, ipv volledig met de trein via Roosendaal.
Ook de beloofde spitstarieven op het spoor en op de weg beloven weinig goeds.'
Groeten, Alexander
-
...en de aansluitingen in Roosendaal richting oosten enorm verslechterd.
Deze opmerking snap ik niet. Er vertrekt twee maal per uur een trein uit Roosendaal richting Breda-Tilburg-Den Bosch. Is dat verslechterd, en ten opzichte van wat? Het woord enorm lijkt me in dit verband helemaal overdreven.
Wat de prijsvergelijking betreft, daar weet ik niet zoveel van. Ik heb maar één keer binnen België een treinkaartje gekocht, maar ik vond dat toen niet echt goedkoop.
-
Prijzen liggen redelijk dicht bij elkaar.
Als een politicus gaat rekenen klopt er toch niks van
Ik rij regelmatig met de trein vanuit belgie naar Nederland en terug.
En als je vanuit Belgie in roosendaal aan komt staat de IC naar het "oosten" al te wachten, dus aansluiting is prima.
dave
ps.
We hebben nu geboekt voor vakantie naar Zuid-Frankrijk met de TGV.
100€ heen en terug. Brussel-Avignon 41/2 hr.
Retour Brussel-Schiphol is ook 100€ >> dat's pas duur.
Dave
-
Als je vanuit Eindhoven met de trein naar Brussel wil kun je beter via Maastricht gaan.
Dan ga je toch niet eerst naar Roosendaal?
Hoewel daar wel een kanttekening bijgezet kan worden bij de rechtstreekse verbinding naar Brussel.
Want de NMBS wil fikse bezuinigingen doorvoeren, en maar 4 x per dag een Intercity tussen Maastricht en Brussel.
Daarvoor in de plaats komt wel het bekende rode boemeltje terug.
De uurdienst Maastricht - Luik zal wel gehandhaafd blijven denk ik.
Bron: De Limburger (papieren variant)
Jos.
-
\offtopic
Waarom hebben ze toch die tientallen tramlijnen in Zeeland ooit gesloopt? :(
Een vaak gehoord alternatief voor het project Waterdunen (bedoeld om de regio een economische impuls te geven, echter de meningen zijn verdeeld WIE die impuls krijgt, hoe groot die impuls is, en of dat het opofferen van grond waard is) is het in de toekomst doortrekken van de kusttram vanuit Knokke naar Zeeuws-Vlaanderen (Cadzand-bad / Breskens?). Zelf denk ik dat gezien het toenemend aantal zuiderburen op de stranden niet eens zo'n slecht idee is....
Tinus
\offtopic
-
....het in de toekomst doortrekken van de kusttram vanuit Knokke naar Zeeuws-Vlaanderen (Cadzand-bad / Breskens?).
Uitstekend idee. Maar dan wel helemaal tot Breskens, bij de veerboot. Anders hou je nog een gat in de vervoersketen.
-
Hallo allemaal,
@ klaas Zondervaan, ik bedoel dat de eerste en laatste treinen van de Beneluxtreinen geschrapt zijn. Een aantal jaren geleden waren de aansluitingen een stukje minder, 20 minuten wachten op een trein, vandaar dat we toen maar hebben besloten de auto te gebruiken tm brussel zuid. Maar ik begrijp dat de verbindingen nu verandert zijn, we zullen het de volgende keer meenemen.
@ Nederbelg, de vergelijking van de zelfde prijs voor een HSl ritje door ongeveer heel frankrijk met brussel - Schiphol is ook een mooi voorbeeld.
@ Jos, Tilburg - Maastricht is bijna 1.5 uur met de trein. En dan nog naar brussel. Maar de "gewone" intercity's rijden weer wel over de HSL. Zullen we de volgende keer toch meenemen.
En allen bedankt voor de tips.
Groeten, Alexander
-
@ Nederbelg, de vergelijking van de zelfde prijs voor een HSl ritje door ongeveer heel frankrijk met brussel - Schiphol is ook een mooi voorbeeld.
Als je appels met peren wilt vergelijken wel ja.
Op de website van bijv. Thalys kun je prijzen vergelijken en dan zie je dat het ticket dat nederbelg naar Avignon heeft ook beschikbaar is naar Schiphol voor 25€ enkele reis. Een retourtje Brussel Avignon dat vergelijkbaar is met de 100€ retour Brussel schiphol, kost zo'n 200-250€.
Vergelijken is leuk, maar weet wel wat je vergelijkt.
Huub