BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: M@rco op 18 May 2010, 21:37:34

Titel: Storing op kruiswissels en driewegwissels Roco Geoline
Bericht door: M@rco op 18 May 2010, 21:37:34
Beste medemodelspoorbouwers,

Ik ben bijna zover dat ik mijn rails naar behoren heb liggen ...
Enkele testrondjes gereden maar de dieselloc stopt met rijden wanneer hij op een kruiswissel of driewegwissel afbuigt.
Geef je hem een duwtje dan rijdt hij weer verder.
Wat kan het probleem zijn en wat te doen hiermee?

Marco.
Titel: Re:Storing op kruiswissels en driewegwissels Roco Geoline
Bericht door: Ronaldk op 18 May 2010, 21:45:06
Hoi!

Heb je het hartstuk van de wissels wel gepolariseerd? Ik heb zelf Rocoline zonder bedding en daarbij is het echt nodig anders blijven de (kleinere) locomotieven staan...

Groeten Ronald.
Titel: Re:Storing op kruiswissels en driewegwissels Roco Geoline
Bericht door: M@rco op 18 May 2010, 21:46:08
Gepolariseerd Ronald...?
Verklaar me dat a.u.b. even als je wilt?
Titel: Re:Storing op kruiswissels en driewegwissels Roco Geoline
Bericht door: Ronaldk op 18 May 2010, 22:04:43
Ja dat wil ik wel :)

Dit is een foto van een engels wissel van Roco...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dubb_kr_wisssel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dubb_kr_wisssel.jpg)
Foto: P. Heinst uit het draadje:  roco line met bedding (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,12283.msg188177.html#msg188177)

Op de kruising van de sporen zit het hartstuk. Deze is normaal gesproken een metalen gietstuk en spanningsloos (zonder stroom). Als de trein daarover rijdt dan krijgt één zijde geen spanning en valt de locomotief stil. Vooral als er een beetje slecht contact is. Je kan het oplossen door het hartstuk van spanning te voorzien. Alleen dan moet het wel de goede spanning (pool) zijn anders heb je kortsluiting als je er overheen rijdt. Dat noemt men polariseren.

Het polariseren gebeurt dus met het omzetten van het wissel naar de andere stand. Dan komt er dus ook andere spanning op het hartstuk te staan. Daarvoor heb je een wisselaandrijving nodig met extra aansluitingen om het hartstuk van de juiste spanning te voorzien.

Als het goed is moet er een handleiding bij het wissel zitten waar het instaat.

wat meer info over polariseren: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,27007.0.html

Groeten Ronald.



Titel: Re:Storing op kruiswissels en driewegwissels Roco Geoline
Bericht door: Bert van Gelder op 19 May 2010, 00:19:17
Marco,

Vooral bij dit Engelse wissel zorgen dat je geen tongen open rijdt. Met andere woorden: zowel bij het aankomende spoor als het spoor waar de lok het wissel verlaat de wissel in de juiste stand zetten.

Succes, gr,

Bert
Titel: Re:Storing op kruiswissels en driewegwissels Roco Geoline
Bericht door: p.heinst op 19 May 2010, 13:44:33
Marco,

Zoals Ronald ook al aangeeft is het waarschijnlijk een polarisatie die niet goed is of geheel niet is aangesloten.

De kruiswissel en driewegwissel zijn door Roco voorzien van een mogelijkheid on te polariseren, volgen mij is deze al aangesloten bij een nieuwe drieweg of kruiswissel.
Als je de stekkertjes los hebt gehad en niet juist weer aangesloten kan er iets mis gaan.
Bijgevoegd heb ik een driewegwissel en daar moet je goed opletten hoe en waar die kleine stekertjes er in zitten, let op de kleuren en dat bij een driewegwissel de aandrijving in speigelbeeld zijn gemomteerd, dit is bij een kruiswissel niet.

Probeer ook een als de lok op het wissel stopt om deze niet vooruit te duwen maar licht naar beneden te drukken en als dan de lok gaat rijden dan zou het kunnen zijn dat er een slechte verbinding is tussen de rails (op het polarisatie stuk) en de wielen.
Je kunt natuurlijk ook nog altijd even meten of er spanning op het polarisatie stukje staat en in verbinding met de juiste spoorstaaf.

Het open rijden zal niet het probleem zijn omdat daar door korsluiting ontstaat en de lok ook niet gaat rijden als hij even vooruit wordt geduwd, Moet de kortluiting eerst worden verholpen en dan weer met start/stop de baan ingeschakeld worden

Bijgevoegd een paar afbeeldingen van een driewegwissel, aansluiting bij een kruiswissel is vergelijkbaar, let op de kleuren en de juiste gaatjes.
Op de afbeelding is de standaard handbediening, aansluiting bij een electrische aandrijving van Roc is hetzelfde.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scannen0006_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scannen0006_4.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scannen0005_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scannen0005_2.jpg)

Gr Piet
Titel: Re:Storing op kruiswissels en driewegwissels Roco Geoline
Bericht door: Sander op 19 May 2010, 19:37:20
Let wel, je spreekt hier over een kruiswissel, maar volgens mij bedoel je engelse wissel.

Voor een korte uitleg over wissels klik hier (http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/Wissel#Engelse_wissel).

mvg,
 Sander
Titel: Re:Storing op kruiswissels en driewegwissels Roco Geoline
Bericht door: p.heinst op 19 May 2010, 20:11:19
Sander,

Deze spraakverwarring is al vaker een punt van discussie geweest maar omdat Roco maar een van dit soort wissels kent bij Geoline en deze dan ook Doppelkreuzungsweiche noemt laten we het dan ook zomaar staan. (kruiswissel of als je anders wilt dubbele kruiswissel)

Ik denk dat iedereen weet wat er bedoeld wordt en dat is het belangrijkste bij dit probleem, anders hebben we er weer een discussie bij die niet bijdraagd tot de oplossing van het probleem.

Gr Piet
Titel: Re:Storing op kruiswissels en driewegwissels Roco Geoline
Bericht door: M@rco op 19 May 2010, 21:41:14
Beste mede modelspoorbouwers,

Ik ga jullie adviezen/opmerkingen uitproberen.
Wat ik begrijp uit de handleiding die bij de engelse wissels zit is dat deze al gepolariseerd zijn ...

Marco.
Titel: Re:Storing op kruiswissels en driewegwissels Roco Geoline
Bericht door: p.heinst op 19 May 2010, 22:11:39
Marco,

Citaat
Wat ik begrijp uit de handleiding die bij de engelse wissels zit is dat deze al gepolariseerd zijn

Klopt ik had dit ook in mijn antwoordt geschreven.
Citaat
volgen mij is deze al aangesloten bij een nieuwe drieweg of kruiswissel

Gr Piet
Titel: Re:Storing op kruiswissels en driewegwissels Roco Geoline
Bericht door: M@rco op 19 May 2010, 22:13:44
Dus daar kan het probleem niet liggen toch?  ???
Titel: Re:Storing op kruiswissels en driewegwissels Roco Geoline
Bericht door: Ronaldk op 19 May 2010, 22:15:52
De oplossing van Piet is er één maar misschien kan je hier ook iets mee:

Je kan het ook met je multimeter even testen door de "pieper"-stand te gebruiken... Even de spanning van de rails en dan houdt je één van de multimeterpennen op het hartstuk en de andere op de rails. Als je dan het wissel omzet dan zie je of bij één van de twee standen de multimeter gaat piepen. Bij ja dan is hij gepolariseerd anders niet en moet je het via de aandrijving van de wissel gaan regelen...

Groeten Ronald.
Titel: Re:Storing op kruiswissels en driewegwissels Roco Geoline
Bericht door: M@rco op 20 May 2010, 20:56:17
Kheb vanmorgen nog getest, de trein stopt wanneer de tong wordt open gereden zoals bert al zei!
Titel: Re:Storing op kruiswissels en driewegwissels Roco Geoline
Bericht door: Bert van Gelder op 20 May 2010, 21:00:38
:)

Ik heb nu hetzelfde probleem. Het lijkt dan of de tong spanningsloos is, dus geen kortsluiting. Als de lok stilstaat op het 'tong'-deel, en ik schakel dat deel om, dan rijdt hij vrolijk verder..

Probleem opgelost, super..

Gr, Bert
Titel: Re:Storing op kruiswissels en driewegwissels Roco Geoline
Bericht door: Ronaldk op 20 May 2010, 21:00:58
Dan wordt hij dus niet goed omgepoold... Als oplossing moet je een aandrijving op zetten om voor het passeren van de trein het wissel om te zetten :)

Groeten Ronald.
Titel: Re:Storing op kruiswissels en driewegwissels Roco Geoline
Bericht door: M@rco op 20 May 2010, 21:04:46
@ bert

tja maar het is voor de modelspoorfanaat toch leuker als de trein probleemloos over de wissel kan rijden toch ?  ;)
Titel: Re:Storing op kruiswissels en driewegwissels Roco Geoline
Bericht door: M@rco op 20 May 2010, 21:05:43
hoe doe ik dat ronald?
Titel: Re:Storing op kruiswissels en driewegwissels Roco Geoline
Bericht door: Ronaldk op 20 May 2010, 21:08:51
Hum,

Roco levert wisselaandrijvingen die je onder je geoline met bedding kan plakken, zie bij de foto van Piet Heinst. Daar zie je twee aandrijvingen zitten. Daarmee zet je eerst de wissel in de goede stand en dan pas over heen rijden :) Je kan eventueel ook voor andere aandrijvingen kiezen zie daarvoor even op de Encyclopedie onder wissels digitaliseren... Je hoeft niet je wissels digitaal om te zetten, het kan ook gewoon met een schakelaartje.

Groeten Ronald.
Titel: Re:Storing op kruiswissels en driewegwissels Roco Geoline
Bericht door: M@rco op 20 May 2010, 21:10:27
die wissels heb ik ronald!
Titel: Re:Storing op kruiswissels en driewegwissels Roco Geoline
Bericht door: Bert van Gelder op 20 May 2010, 21:18:13
tja maar het is voor de modelspoorfanaat toch leuker als de trein probleemloos over de wissel kan rijden toch ?  ;)

Helemaal mee eens, zo bedoelde ik het niet. Maar het is niet direct op te lossen zoals bij een gewone wissel. Je zult namelijk een lijstje op moeten stellen zoals:
van spoor 1 naar 4: aandrijving 1 rechtdoor, 2 rechtdoor,
van spoor 1 naar 3: aandrijving 1 rechtdoor, 2 gebogen.
enz.

Dan kun je dat OF handmatig doen (dus altijd 2 knoppen indrukken op je schakelpaneel), OF
middels een matrix of een pen met schroefjesconstructie.

OF, als je digitaal rijdt met gebruik van Pc en besturingssoftware, dan kun je dat automatisch laten oplossen.

Succes!

Gr, Bert
Titel: Re:Storing op kruiswissels en driewegwissels Roco Geoline
Bericht door: M@rco op 20 May 2010, 21:22:50
jij ook suc6 dan bert  ;)
Titel: Re:Storing op kruiswissels en driewegwissels Roco Geoline
Bericht door: p.heinst op 20 May 2010, 21:51:47
Hoi,

Even een afbeelding geplaats van een wisselaandrijving zoals die onder een wissel van geoline geplaats is (kan worden), voor de drieweg of kruiswissel is dat vergelijkbaar.
Je kunt deze dan aansturen bv via een 10775 van roco en als je dan ook nohg met de multimauis werkt dan kun je ook nog voorkeur wissels ingeven en daardoor kun je met een druk op de knop meerdere wissels omzetten.
Zie verhaaltje uit de handleiding van de multrimaus.

Wissel sneltoetsen
Om snel de meest gebruikte 10 wissels te kunnen oproepen kunnen deze als een soort kort keuzemenu
aan de “functietoetsen”worden toegewezen. Hiervoor het volgende voorbeeld:
– De wissels 5 en 14 moeten in de toekomst via de “functietoetsen” 1 en 2 geschakeld worden. Hiertoe
wordt eerst wissel 5 zoals gebruikelijk in wisselmode opgeroepen en wordt aansluitend de “MENU”-
toets gelijktijdig met functietoets 1 ingedrukt. Dit wordt bevestigd met de “Licht/OK”-toets.
Hierna wordt wissel 14 opgeroepen die wordt opgeslagen door het gelijktijdig indrukken van de
“MENU”-toets en functietoets 2. Ook hier weer bevestigen met de “Licht/OK”-toets.
Nu kunnen in wisselmode deze beide wissels altijd worden opgeroepen met de “Shift”-toets en de
bijbehorende functietoets. Door het ingedrukt houden van de “Shift”-toets en het gelijktijdig indrukken
van de overeenkomstige functietoets kan de wissel worden geschakeld.
Vanaf de fabriek zijn de wissels met de nummers 1– 0 onder de gelijknamige functietoetsen opgeslagen
(wissel 10 = functietoets 0). Dit kan eenvoudig worden overschreven.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/10775_met_wissel_geoline_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/10775_met_wissel_geoline_1.jpg)


Gr Piet