BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Ronald op 18 May 2010, 20:59:58

Titel: Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
Bericht door: Ronald op 18 May 2010, 20:59:58
Hoera, ze denken de oplossing gevonden te hebben tegen de geluidsoverlast van de HSL treinen in de tunnelbak bij Lansingerland. Het verwijderen van de remblokken   (y) toppie (y).
Maarre, waar dienen de dingen eigelijk voor ??? waarom zitten die rammelende dingen erop wanneer je ze toch niet nodig heb  :P  ::) ;D

Zie onderstaand artikel

Treinen HSL worden snel omgebouwd
18 mei 2010

Alle HSL-treinen worden de komende drie weken omgebouwd, zodat zij minder geluidsoverlast veroorzaken. Dat heeft minister Eurlings van verkeer dinsdagmiddag gezegd tijdens het kamerdebat over de kwestie.

Uit onderzoek van de Milieudienst Rijnmond bleek onlangs dat de huidige treinen de geluidsnormen overschrijden.  Volgens Eurlings worden er nu remblokken verwijderd, zodat de wielen gladder worden. Hij gaat er vanuit dat de treinen dan aanzienlijk minder lawaai maken. Half juni volgt een nieuwe meting.

Eurlings zegt met eigen oren te hebben waargenomen dat de HSL voor geluidsoverlast zorgt. "Het klinkt als een trein die door een bak grind rijdt. Maar dat komt door de remblokken. We hebben het afmonteren van de blokken eerst uitgebreid moeten onderzoeken, want de veiligheid staat uiteraard voorop".

De minister plaatste ook kritische kanttekeningen bij de bevindingen van de Milieudienst. "Ik zie veel aannames in het rapport staan en ik wil zekerheid. Meten is weten en dat gaan we dus ook doen".

De gemeente Lansingerland heeft al gedreigd met een kort geding tegen de Staat, als de minister niet op korte termijn maatregelen neemt tegen de geluidsoverlast van de HSL. De gemeente wacht eerst het kamerdebat af en besluit dan of zij naar de rechter stapt.

Bron: www.Rijnmond.nl
Titel: Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
Bericht door: fridzie op 18 May 2010, 21:08:52
remmen is voor mietjes ;D
Titel: Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
Bericht door: stig op 18 May 2010, 21:09:24
Ik ken de HSL niet, maar ik kan me voorstellen dat de trein zowel kan remmen via recuperatie in het net, met schijfremmen, blokkenremmen, magnetische(parkeer)rem. Dussss. Het verwijderen van de blokkenrem is wellicht niet meteen een drama.
Titel: Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
Bericht door: Floris Dilz op 18 May 2010, 21:22:02
de blokkenrem op icr was sowieso maar een "hulprem" om de wielbanden schoon te houden, de echte remkracht komt bij die bakken al van de schijfremmen.
Titel: Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
Bericht door: henk op 18 May 2010, 21:30:50
Inmiddels hebben de Belgen laten weten dat Fyra pas mag doorrijden naar Brussel als de echte treinstellen er zijn. Voorlopig blijven die treinen dus vrijwel leeg pendelen tussen Amsterdam en Rotterdam en misschien Breda. De geluidsoverlast is dus ook nog eens zinloos.
Titel: Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
Bericht door: Jos B. op 18 May 2010, 21:33:08
Dan kun je ze beter tot die tijd terughalen naar de gewone lijn lijkt me.
En dan alleen maar met de Thalys op de HSL kachelen.


Jos.
Titel: Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
Bericht door: henk op 18 May 2010, 21:39:47
Dat is wat die mensen die in de buurt van de HSL wonen ook al een tijdje roepen, maar daarvoor is natuurlijk teveel prestige in Fyra geïnvesteerd.
Titel: Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
Bericht door: Jos B. op 18 May 2010, 21:40:36
Dat is nogal veel prestige als die bakken zo rammelen.


Jos.
Titel: Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
Bericht door: mDDM op 18 May 2010, 21:59:28
De toegevoegde blokkenrem zorgt voor ongeveer een kwart van het remvermogen. Als je die weghaalt, zou dat een snelheidsbeperking kunnen betekenen, tenzij er bijvoorbeeld een magneetrem wordt aangebracht.

Ik verwacht overigens niet dat het probleem hiermee is opgelost. Reizend met de Thalys heb ik een paar maanden zelf waargenomen dat ook van deze zeer stille trein het geluidsniveau op het Nederlandse hogesnelheidsspoor veel hoger is dan in België en Frankrijk....
Titel: Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
Bericht door: timtrein op 18 May 2010, 23:31:27
Misschien is er met remproeven aangetoond dat ICR in de combinatie 186+6xICR ook zonder blokkenrem nog (net) binnen de marges valt, zoiets moet het haast wel zijn. Want een snelheidsbeperking op de HSL is natuurlijk helemaal om in je broek te z**ken van het lachen :P
Recuperatief remmen en magneetremmen kunnen de rijtuigen niet, dat kan (mogelijk) alleen de TRAXX.
Titel: Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
Bericht door: stig op 18 May 2010, 23:46:48
Oh, ging het over rijtuigen...
Titel: Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
Bericht door: sixkiller op 18 May 2010, 23:56:52
Ik denk dat het een combinatie is. Allereerst ligt het spoor in het beton en ik denk dat daar weinig demping is. Tweede punt is dat men het spoor in een betonnen tunnelbak heeft gelegd wat als een klankkast werkt. Daarbij is er ook nog een tunnel (dicht en wederom van beton), en zodra de trein daar door heen rijdt komt er helemaal een hoge geluidsgolf uit, en die tunnel ligt dichtbij de kern. Ik weet overigens niet of er in de tunnel geluidwerend materiaal is aangebracht.

100% zeker weten doe ik het natuurlijk ook niet, maar ik vergelijk het met de oude Hofpleinlijn. Naast het spoor is het geluid beduidend minder dan als die over de stalen bruggen met betonnen fundering reed. Die vergelijking is dan wel niet helemaal eerlijk, want het was ander materieel en ik denk dat ze daar max 100 km (120?) reden terwijl op de HSl 140?160? gereden wordt. Maar t brug vs tunnel effect is enigszins vergelijkbaar.

Als laatste punt, zijn wij dan het enige land waar een hogesnelheidsspoor in een tunnelbak ligt? Anders zou je toch oko in het buitenland kunnen kijken naar oplossingen. Iemand hierboven haalde al de Thalys die hier meer herrie maakt, lijkt me dat dat dezelfde treinstellen zijn als in Frankrijk? Wat is daar dan anders, zal toch niet dat 'we' hier het wiel opnieuw hebben willen uitvinden?

Titel: Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
Bericht door: Edwin van Mierlo op 19 May 2010, 10:18:20
Ok en dan nu de echte oplossing: die bak waar de rails in ligt volstorten met grind en dan het spoor opnieuw aanleggen. Kost een paar knaken maar dan is het ook gewoon opgelost!
Titel: Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
Bericht door: Maasdam op 19 May 2010, 11:01:06
Geen oplossing wel constatering.

Dat hele gedoe rond de HSL komt voort uit een soort misplaatste haantjes gedrag van de hoge heren. Zij moesten wederom het wiel opnieuw uitvinden. Dus dat deden ze ook een nieuw wiel vele male duurder en vol met gebreken. Waarom vraag ik mij steeds af waarom hebben ze gewoon niet de technieken gebruikt van de Fransen, Duitsers of voor mijn part de Japanners. Nu wordt heel het project vele malen duurder dan het had hoeven kosten als ze meer geld hadden uitgetrokken. Uit eindelijk betalen wij het gelach.

Trouwens hoge snelheid 160 noem ik niet hoge snelheid....... Rijd de Thalys nu al op de beloofde snelheid?
Titel: Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
Bericht door: R Fongers op 19 May 2010, 11:22:29
Nee dat doet ie nog niet omdat die Fyra >:( >:( er nog rijdt zonder overdruk in de wagons.

Maar je hebt volledig gelijk, je kan beter verlies lijden als dat zij hun imago verliezen en niet in e.en goed boekje bij de Minister komt. Die op zijn beurt weer allerlei manieren bedenkt doet om de operator onder druk te houden. En zo blijven we in het zelfde kringetje rijden.

Grtzz Rob
Titel: Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
Bericht door: Blausee_Mitholz op 19 May 2010, 12:15:11
Allereerst ligt het spoor in het beton en ik denk dat daar weinig demping is.

Heb tijdens de aanleg een keer wat gefotografeerd nabij Breda. Zo is de constructie een beetje te zien.

(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/mat%2054/CRW_3087_RJ.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/mat%2054/CRW_3087_RJ.jpg)

(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/mat%2054/CRW_3085_RJ.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/mat%2054/CRW_3085_RJ.jpg)

(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/mat%2054/CRW_3099_RJ.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/mat%2054/CRW_3099_RJ.jpg)

(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/mat%2054/CRW_3098_RJ.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/mat%2054/CRW_3098_RJ.jpg)
Titel: Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
Bericht door: laurent op 19 May 2010, 12:30:15
Maar het is toch van de zotte dat we voor een paar koeien een complete tunnel aanleggen en voor mensen een klankkast ervan maken.
Overigens is het in beton vastzetten van de baan sowiso nodig vanwege de drassige bodem.
Titel: Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
Bericht door: Marc tramt op 19 May 2010, 12:53:01
waarom hebben ze gewoon niet de technieken gebruikt van de Fransen, Duitsers of voor mijn part de Japanners.

De techniek van een vaste onderbouw is alles behalve nieuw, kijk maar eens in dit Duitse wiki-artikel: klik (http://de.wikipedia.org/wiki/Feste_Fahrbahn)

In eigen land wordt het ook al jaren toegepast al is het dan niet voor hoge snelheden; o.a. spoorviaduct Delft en alle sporen in de metrotunnels en op -viaducten in Rotterdam.
Titel: Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
Bericht door: Edwin van Mierlo op 19 May 2010, 13:01:10
De Groene Hart Tunnel is een geboorde tunnel. Ik heb eens ergens gelezen dat een conventionele tunnel voor hetzelfde geld ongeveer 2 keer zo lang kon worden. Maar we hebben nog nooit een tunnel geboord in drassige grond dus gaan we van die tunnel een proefproject maken.
Lobby geweest van de bouwbedrijven?? Wie zal het zeggen...
Titel: Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
Bericht door: Marc tramt op 19 May 2010, 13:06:23
De groene hart tunnel (a.k.a. de gekke koeientunnel) is 100% politiek, en inderdaad een absurde investering (in mijn ogen uiteraard)... Ach ja, politiek (http://www.youtube.com/watch?v=iQGt3XrVdAA&feature=related)
Titel: Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
Bericht door: Rick op 19 May 2010, 15:25:30
Nee dat doet ie nog niet omdat die Fyra >:( >:( er nog rijdt zonder overdruk in de wagons.
Ten zuiden van Rotterdam rijdt de Thalys wel gewoon 300 km/u.
Titel: Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
Bericht door: R Fongers op 19 May 2010, 17:48:57
Maar daar rijdt de "Fyra" nou ja veredelde Beneluxstam dus niet

Grtzz Rob
Titel: Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
Bericht door: martijn v m op 19 May 2010, 19:34:45

De Groene Hart Tunnel is een geboorde tunnel. Ik heb eens ergens gelezen dat een conventionele tunnel voor hetzelfde geld ongeveer 2 keer zo lang kon worden. Maar we hebben nog nooit een tunnel geboord in drassige grond dus gaan we van die tunnel een proefproject maken.
Lobby geweest van de bouwbedrijven?? Wie zal het zeggen...

ze zijn er in Amsterdam achter dat dat niet erg makkelijk gaat.
Titel: Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
Bericht door: Rick op 19 May 2010, 20:54:24
Maar daar rijdt de "Fyra" nou ja veredelde Beneluxstam dus niet
En daarom rijdt de Thalys er dus 300 en dat was de vraag. ;)
Titel: Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
Bericht door: Basilicum op 19 May 2010, 21:13:11
Vandaag hoorde ik in een nieuwsbericht op de radio, dat de Minister Eurlings van V&W aankondigt de wielen van de desbetreffende treinen rond te maken. Echt rond. Na een moment van verbazing heb ik de radio het zwijgen opgelegd...

Groet,
Basilicum
Titel: Re:Remblokken verwijderen ivm geluidsoverlast HSL
Bericht door: Edwin van Mierlo op 19 May 2010, 21:17:43
Vandaag hoorde ik in een nieuwsbericht op de radio, dat de Minister Eurlings van V&W aankondigt de wielen van de desbetreffende treinen rond te maken


Was dat vóór of nà zijn mededeling dat de A4 Midden Delfland er nu toch echt gaat komen ;D

Soms is vierkant toch echt beter...
(http://www.nargileh.nl/image/common/bokma.jpg)