BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: gotischeboog op 18 May 2010, 14:12:16
-
Ik heb de ervaring dat het kortkoppelsysteem van de Riv 1312 dusdanig krap is dat in een bocht, met een gangbare radius, de wagons uit de rails gedrukt worden doordat de buffers te weinig plaats hebben. Kent een van jullie dit probleem en heeft misschien iemand een oplossing? (Ik vermeld erbij dat zelfs wagens zonder kortkoppeling ook weggedrukt worden.)
-
Komt mij inderdaad wel ergens bekend voor, ik had met de 1307 van Electrotren
het zelfde probleem, daarvan werden de bufferschijven door de te korte koppeling
gewoon van de bufferhuls afgedrukt.
Dit gebeurde in combinatie met Fleischmann D-trein rijtuigen met een Kortkoppel mechaniek.
Met mijn eigen Plan-D tjes geen probleem.
Het railmateriaal waarop het gebeurde was ook van Fleischmann.
Het probleem deed zich dan voor bij een overloopwissel of een wissel met daarachter
een korte bocht zoals wel in schaduwstations wordt gebruikt.
Een oplossing kan zijn om de Nemschacht van de loc iets aan de achterzijde in te korten en
dan aan de voorzijde een opzetstukje waardoor de koppeling iets verder naar voren staat.
Vergelijkbaar met de vierkante kunststof raampjes die Artitec leverde bij de eerste serie Plan E's.
Succes!
Gr.
Robbert Jan.
-
Kijk eens naar norm NEM362 (http://www.morop.org/de/normes/nem362_d.pdf)
Is de maat e wel goed? Moet voor H0 7,5 mm zijn.
-
Als je Roco of Fleischmann koppelingen gebruikt, is de Roco zwalustaartschacht 40287 (http://www.roco.cc/produkteshop/uebersicht/detail/cat/952/pr/houmlhenverstellbare-kurzkupplungskoumlpfe-mit-vorentkupplung.html) meestal een afdoende oplossing. Die schacht prik je in de nem-schacht en daarin past dan weer een geschikte Roco (meegeleverd) of profi-koppeling. De koppelafstand is dan een milimetertje groter en dat is vaak genoeg. Bij de eerdere 1300'en van Electrotren werkte het in ieder geval.
-
Klaas en RobbertJan hartelijk dank voor de tips! Ik heb net een uurtje zitten meten en verbouwen en alles werkt nu naar behoren. De maat van 7,5 mm klopte net niet en met een klein stukje afzagen van de NEM-schacht en het aanbrengen van een mm schacht aan de voorkant is het probleem opgelost. (ik kon gelukkig de schacht van de koppeling op de kop gebruiken daar ik die toch niet gebruik)
Toch jammer dat dit euvel voorkomt, dat zou toch eigenlijk niet mogen. Ieder model blijkt toch weer verschillende afwijkingen te hebben. Jammer, zo blijft zo'n lok toch weer iets voor de knutselaar, ook door het feit dat b.v. de twee panto's niet op gelijke hoogte komen. Die heb ik ook maar gelijk omgedraaid. Ook de voorste panto wordt niet gebruikt. Hren nogmaals dank, Ad.
-
Toch jammer dat dit euvel voorkomt, dat zou toch eigenlijk niet mogen. Ieder model blijkt toch weer verschillende afwijkingen te hebben. Jammer, zo blijft zo'n lok toch weer iets voor de knutselaar [...]
Alleen is zagen dus helemaal niet nodig. ::)
-
Toch wel want ik heb zo gauw geen ROCO zwaluwstaartkortkoppeling liggen. Bovendien gebruik ik alleen Maerklin kortkoppelingen voor alle merken modelspoor die ik heb. Toch bedankt voor de tip Henk.
-
In dat geval je kan je ook de koppeling niet helemaal doorsteken en dan een railschroefje aan de andere kant erin draaien. Dat klemt genoeg. Heb ik ook gedaan met Piko hobby containerwagens. (Het is onzin om voor goedkope wagens vervolgens weer dure koppelingen te moeten kopen en het werkt perfect.)
Henk