BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Dennis op 16 May 2010, 22:04:14

Titel: Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
Bericht door: Dennis op 16 May 2010, 22:04:14
Ik zoek informatie over de postrijtuigen P6021-6026.
In mijn boeken vindt ik niet zo heel veel en ook het internet bied niet veel meer.

Gezien het feit dat ik binnenkort aan de philotrain kit wil beginnen zoek ik naar meer info.
Misschien kan ik het model na het zien van foto`s wat verfraaien.
Iemand die de geschiedenis van deze rijtuigen kent zou helemaal top zijn.

Grtn,
Dennis
Titel: Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
Bericht door: Gert Arkema op 17 May 2010, 09:23:40
In het begin van het blad Rail Hobby, de jaargangen 1980-1986 (de interessante periode) heeft van Hesselink een hele serie artikelen gestaan over houten rijtuigen van de Nederlandsche spoorwegen. Daarbij is er zowel een serie over coupérijtuigen, D-treinrijtuigen als post- en bagagerijtuigen geweest. Ik heb de meeste van die RailHobby's, maar mis een jaargang (1980) en een paar losse nummers. Laat daar nou juist die over de postrijtuigen bijzitten.

Omvang van dat artikel; één alinea over herkomst, bouw en levensloop en vaak een enkele foto.
Titel: Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
Bericht door: Noppie. op 17 May 2010, 14:13:47
Hey dennis.

Kijk eens op de site van Martijn Haman. Check http://www.martijnhaman.nl/  (y)

Greetz,
Noppie.
Titel: Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
Bericht door: Gert Arkema op 17 May 2010, 14:32:34
De NS P 6007 en NS P 6028 zijn beide uit een andere serie dan de P 6021-6026. Ik meen dat Philotrain een versie had uitgekozen met (per wand) 2 stel terugliggende liggende dubbele deuren en (verderop in de wand) één terugliggende enkele deur. Of heb ik het mis? Foto's daarvan zijn behoorlijk zeldzaam, ik herinner mij ooit één foto gezien te hebben, maar waar?  ??? .

PS: Op Sleutelspoor.nl (http://www.sleutelspoor.nl/materiaal/post.htm) staat een foto van een Philo model hiervan
Titel: Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
Bericht door: Ivo tB op 17 May 2010, 14:39:27
Gert,

Klopt. Bedoel je een foto van het model? Daar kan ik voor zorgen.

mvg,
Ivo
Titel: Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
Bericht door: Gert Arkema op 17 May 2010, 15:19:52
@Ivo, nee een foto van het grote voorbeeld. Die valt wel op met de teruggeplaatste deuren in de rijtuigwand.
Ik heb vooral foto's van postrijtuigen gezien waar alleen de enkele deur teruggeplaatst was in de rijtuigwand, misschien later ingebouwd?
Titel: Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
Bericht door: J.W. Wensink op 17 May 2010, 15:21:26
Dennis (en Gert),
Volgens mijn informatie zijn de P6027 en P6028 identiek aan de overige uit de serie P6021-6032. Het verschil zit'm in de fabrikant: Werkspoor (in 1915). De P6021-6026 en P6029-6032 werden bij de HSM-werkplaat Haarlem gebouwd (resp. in 1912-'14 en 1916).
Jaargang 1980 bevat helaas geen artikel over de postrijtuigen. In RailMagazine 96 (juli '92) staat echter wel een artikel over de vier-assige houten postrijtuigen, waaronder de P6021-6032 (incl. foto van het Philotrainmodel).
Een foto van de P6025 (1:1) staat op blz. 290 van Jacq. van der Meer - De Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij(http://[url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/P_6025_ex_HSM_P_473_vdMeer_De_HollYzSpwMij_Uquilair2009_p290.jpg][img]https://images.beneluxspoor.net/bnls/P_6025_ex_HSM_P_473_vdMeer_De_HollYzSpwMij_Uquilair2009_p290.jpg)[/url][/img]
Als deze upload niet lukt, mail me dan maar even (mailadres in mijn profiel). Stuur ik hem rechtstreeks toe.
Groeten,
Willem Wensink
Titel: Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
Bericht door: J.W. Wensink op 17 May 2010, 15:24:30
Tweede poging:(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P_6025_ex_HSM_P_473_vdMeer_De_HollYzSpwMij_Uquilair2009_p290.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P_6025_ex_HSM_P_473_vdMeer_De_HollYzSpwMij_Uquilair2009_p290.jpg)[/img]
Titel: Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
Bericht door: Gert Arkema op 17 May 2010, 15:30:50
Top Willem, dat is 'm. Alleen weten we nu niet waarom die deuren teruggeplaatst waren en de deuren van zovele andere postrijtuigen vrijwel naadloos de wand volgden. Ik lees ook net op het NMLD dat de deuren van de 6028 ook teruggeplaatst waren 'vanwege het vrije-ruimteprofiel'. Zie je op de huidige foto niks van natuurlijk  ;D , maar ik ken behalve JWW's foto van de 6025 geen foto's waarop dit het geval is.

Ook dank voor de informatie mbt de jaargang RH, ik weet dat ik enkele nummers van RH mis, zal het wel in één van die missende nrs staan.
Titel: Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
Bericht door: J.W. Wensink op 17 May 2010, 16:27:26
Een gokje m.b.t. tot de "inspringende" deuren:
Zou het een slim ontwerptrukje vab de HSM kunnen zijn? Je moet je realiseren dat het om klapdeuren gaat. Hoe meer "inspringend", hoe minder ver uitstekend over het laadperron. Aan de binnenzijde maakte het niet zoveel uit, want de deuren werden geflankeerd door de veel bredere sorteervakken en -tafels. Een dergelijk ontwerp had de concurrent SS nog niet bedacht. Latere voortzettingen zijn er niet gekomen; de eerstvolgende postserie P7011-7021 (staal, uit 1931) had schuifdeuren.

Nog wat informatie gevonden:
Uit het NS-wagenparkboek 1924:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20080108172644543_0012.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20080108172644543_0012.jpg)

Met groeten,
Willem Wensink
Titel: Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
Bericht door: Gert Arkema op 17 May 2010, 16:38:41
Zou goed kunnen Willem, die inspringing is een voordeel. Nadeel is dan weer dat de deur alleen maar haaks (90 graden)  opengaat en niet tegen de bakwand aan (180 graden zeg maar) opengeslagen kan worden. En verder; de Staats zat indertijd op het spoor van standaard-types kopen in het buitenland, de HSM was meer van slim op de centen letten en liever zelf laten bouwen. Zo'n aan de bakwand met gebogen onderrand is voor ter plaatse van de wagenbak niet moeilijk te maken, maar als het een deur moet zijn een stuk lastiger. Tel daarbij op de moeite die je moet doen om een ronde deur te herstellen tegenover het herstel van een simpeler rechte deur, dan snap ik wel dat de HSM rechte deuren plaatste. Daarbij komt ook nog dat zo'n ronde deur halfopen een mindere doorlaat heeft dan en rechte deur; die ronde onderzijde zit steeds in de weg.
Twee maatschappijen, twee filosofieën. Speculaas natuurlijk, maar toch.
Titel: Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
Bericht door: stig op 17 May 2010, 16:40:39
Maar wel speculaas dat houd snijd Gert, ik zat aan precies hetzelfde te denken... :)
Titel: Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
Bericht door: roadster36 op 17 May 2010, 17:17:05
gaaf bakkie om eens na te maken
waarom lopen de handrails door?
hebben in een eerder stadium de treeplanken ook doorgelopen ?
gr jan
Titel: Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
Bericht door: J.W. Wensink op 17 May 2010, 18:16:37
Uit het fotobijschrift in het HIJSMboek blijkt dat inderdaad oorspronkelijk de onderste treeplank over de hele lengte doorliep, maar in 1951 (datum foto) "vanwege het goedkopere onderhoud" voor een deel was verwijderd.
WW
Titel: Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
Bericht door: prutser op 17 May 2010, 18:22:43
Hier heb je een paar linkjes naar m'n fotobucket, geen idee of je er wat aan hebt want ik had effe geen zin dit draadje goed te lezen.
(ik zit n.l. net aan de choc. pudding met slagroom, prioriteiten hè)
post 1 (http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/post1.jpg)
post 2 (http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/post2.jpg)
post 3 (http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/post3.jpg)
post 4 (http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/post4.jpg)

Groet Stephan.
Titel: Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
Bericht door: Jos B. op 17 May 2010, 19:01:07
Hier heb je een paar linkjes naar m'n fotobucket, geen idee of je er wat aan hebt want ik had effe geen zin dit draadje goed te lezen.
(ik zit n.l. net aan de choc. pudding met slagroom, prioriteiten hè)

Is slecht voor de lijn.  ;D ;D


Jos.
Titel: Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
Bericht door: AB 7216 op 17 May 2010, 21:57:26
Hoi Dennis,

In wat voor uitvoering wil je deze postwagen bouwen, HSM, NS tot 1935, of NS vanaf 1935?
Elke uitvoering heeft weer andere details, zoals beschildering, wel of geen gasverlichting, koptrappen, hoge of lage sluitseinijzers, handrails op het dak, doorgaande treeplanken ed.

De deuren van deze serie HSM postwagens waren in de bak ingelaten zodat ze in open stand nog binnen het omgrenzingsprofiel vielen, bij de staatsspoor waren de deuren gelijk met de wand aangebracht.
Wat de reden hiervoor was, is mij niet duidelijk, misschien wilde de HSM weer postzakken gaan uitwerpen langs de lijn.
Dat was een vaak gebruikte methode, maar nadat enkele uitgeworpen postzakken stationsruiten en lantarenpalen hadden gemold, was dit afgeschaft.

De staatspoorwagens waren trouwens op de ontbrekende instapdeur en draaistellen na, geheel gelijk aan de HSM postwagens. In de NS tijd is een verdiepte instapdeur gelijk de HSM wagens, ook in de staatspoorwagens aangebracht.

Geef maar aan wat je zoekt, Ik heb de A0 tekeningen en bestekken van deze postwagens thuis ivm het maken van het restauratiebestek van de P 6028 te Goes.

Groeten Arjen
 
Titel: Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
Bericht door: stig op 17 May 2010, 23:55:20
Zo'n rijtuig lijkt me ook uitstekend in styreen te frezen/plotten. Niet te veel raamgedoe, bak redelijk echt-toe-recht-aan.
Titel: Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
Bericht door: Dennis op 18 May 2010, 19:41:26
Arjen,

Dank voor je uitgebreide uitleg. (y)

Ik wil een naoorlogse versie bouwen.
Heb natuurlijk geen idee of de Philo kit nog te superen is?


Ivo,

Een mooie foto van jou model is ook welkom hoor ;D

Stig,
Waarom nou weer styreen ;D
Messing wij willen messing ;D ;D

Grtn,
Dennis
Titel: Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
Bericht door: AB 7216 op 18 May 2010, 20:05:30
Hoi Dennis,

Voor een naoorlogse versie moet je de volgende zaken aanpassen:

Koptrappen inkorten
Sluitseinijzers op halve hoogte van de kopwand monteren
Gaslampen op het dak niet aanbrengen.
In het onderstel vervalt de gastank, hiervoor komen twee accukisten voor terug.

superen:
langs de instapdeur word een sluitseinijzer gemonteerd voor de gele vlag
deurkrukken aanbrengen
beschermingen langs de klapramen aanbrengen (eerste 4 ramen van de daklichten)
treeplanken beter vastzetten (ik gebruik hier losse draadjes voor)
draaistellen pbouwen met aslagers en etsframe van MK, dan zijn de draaistellen smaller en lopen ze stukken beter.
Dit was even uit het hoofd, ik zal de tekening nog wel eens gaan bekijken voor de rest
van de details

Groeten Arjen
Titel: Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
Bericht door: Dennis op 18 May 2010, 20:10:55
Arjen,

 (y) (y)Top.

Er zullen de komende tijd wel wat vragen komen.
Maar ik heb een lijstje om eens onder de loupe te nemen.

Grts,
Dennis
Titel: Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
Bericht door: Dennis op 18 May 2010, 20:14:27
Na het nog eens doornemen van de antwoorden weer wat gevonden voor op het lijstje.

-De treedplanken inkorten cq delen weg laten.

Grts,
Dennis
Titel: Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
Bericht door: Dennis op 18 May 2010, 20:45:15
In het boek ``Meester`` van Hans Kaas staat op pag 135 ook een mooie foto.
Daar staat de 3803 met een postrijtuig in A`dam.

Hierop zie je duidelijk dat de treedplanken nog wel doorlopen.
En deze foto is uit 1954!
Daaruit maak ik dus op dat biede kunnen...

Grts
Titel: Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
Bericht door: stig op 18 May 2010, 20:53:09
Arjen, voor welke asmaat zijn die draaistelzijkanten van Maykel doorgaans gemaakt? Ik prop tegenwoordig overal Luck-Feinmechanik wielen in en die hebben ook wielassen van 23mm speciaal voor de Brawa G10 goederenwagens. Ideaal om je draaistel lekker smal te houden. Ach, evt. is alles gewoon door te slijpen en weer ingekort vast te solderen. Verstevigingsdraadje erover... Klaar.

Dennis, styreen is leuk voor de simpele dingetjes (hoewel, ik ken iemand die een brug aan het bouwen is van styreenstripjes...). Ik heb bijvoorbeeld een C11 liggen, dwz alleen de zijwanden. Dat scheelt me al zo'n bult werk aan raampjes maken. En het is nog lekker smal ook. Als ik niet binnenkort een kit aantref (voor een prijs die mij aanstaat. Dat moet ook nog) dan bouw ik het net zo lief uit styreen met messing wandjes. Mij een biet.  ;)
Titel: Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
Bericht door: Floris Dilz op 18 May 2010, 21:23:38
styreen werkt prima, messing is ook maar gewoon een materiaal, geen kwaliteitskeurmerk. Door elkaar gebruiken gaat prima, gewoon de eigenschappen van elk materiaal uitbuiten.