BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: RJ op 30 December 2006, 01:25:43

Titel: Waarom een kruiswissel
Bericht door: RJ op 30 December 2006, 01:25:43
Als voorbeeld:

Het centraal station Nijmegen (zie sporenplan.nl) heeft tussen de twee perrons drie sporen lopen. Op de eerste twee sporen ligt een kruiswissel. Waarom? Vier normale wissels zouden toch veel handiger zijn? Dat neemt minder ruimte in bij het eerste spoor, daarentegen wel meer bij het tweede, maar daar stoppen geen treinen dus dat zou m.i. niets hoeven uitmaken.
Titel: Re: Waarom een kruiswissel
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 December 2006, 10:14:48
..... Dat neemt minder ruimte in bij het eerste spoor,
Denk je dat? Ik denk dat het niks uitmaakt. Teken het maar eens uit.
Titel: Re: Waarom een kruiswissel
Bericht door: Anoniem op 30 December 2006, 11:38:43
Een kruiswissel neemt minder ruimte in dan vier wissels. Je draait in feite de twee wissels op het eerste spoor 180 graden om (of wiskundig zuiverder gesteld: je spiegelt ze over de dwarse as), daar worden ze niet ineens korter van ;D. Op het andere spoor ben je inderdaad wel ruimte kwijt omdat de wissels verder uiteen liggen. En ik weet niet hoe dat in Nijmegen werkt, maar in Rotterdam willen ze nog wel eens materieel opstellen op de middensporen (met name spoor 2). Dan is de nuttige lengte op het middenspoor natuurlijk wél van belang.
Titel: Re: Waarom een kruiswissel
Bericht door: Swaan op 30 December 2006, 16:30:56
En uiteraard 1 spoor voor 2 treinen (Spoor A en B).
Titel: Re: Waarom een kruiswissel
Bericht door: Anoniem op 30 December 2006, 17:12:13
Ja dat is de hele opzet van het in tweeën delen van de sporen, dat blijft in beide gevallen hetzelfde. De vraag concentreerde zich op de keuze tussen een kruiswissel en vier gewone wissels.
Titel: Re: Waarom een kruiswissel
Bericht door: Swaan op 30 December 2006, 17:22:34
Ruimte dus ;)
Titel: Re: Waarom een kruiswissel
Bericht door: RJ op 30 December 2006, 17:50:01
@Klaas en anderen;

Ik heb het even met de Peco code 55 rails geprobeerd en het maakt inderdaad niets uit in ruimte voor spoor 1. Voor spoor 2 is er natuurlijk meer ruimte nodig, maar ik zie in Nijmegen nooit materieel opgesteld staan op spoor 2. (Er zijn dan ook zat andere sporen...)

Dan lijkt mij een kruiswissel toch duurder in onderhoud / aanschaf of maakt dat niets uit in werkelijkheid.

Titel: Re: Waarom een kruiswissel
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 December 2006, 19:09:07
RJ, ik heb het even uitgetekend, en het blijkt dat een kruiswissel zelfs op spoor 1 ruimte bespaart.

(http://people.zeelandnet.nl/zondervan/kruiswissel.gif)

Bij vier wissels achter elkaar moet je op spoor 1 een grotere ruimte vrijhouden als je voor een stilstaande trein langs een andere wilt laten oversteken
Titel: Re: Waarom een kruiswissel
Bericht door: RJ op 30 December 2006, 19:19:55
Ach inderdaad! Daar had ik niet aan gedacht. Je kunt wel raden hoe ik zat te meten. ;)
Titel: Re: Waarom een kruiswissel
Bericht door: SporenplanOnline op 31 December 2006, 17:01:31
Vergeet niet dat de afstand tussen 2 wissels (bij tongen tegen elkaar) ook iets van min. 9 m moest zijn (gewenst) en het liefst zelfs 18 m. (ff uit mn hoofd, heb op 't moment niet de ontwerpnormen bij de hand).