BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Peter Landsweers op 30 December 2006, 01:02:32

Titel: Baanplan Gauwpeerland
Bericht door: Peter Landsweers op 30 December 2006, 01:02:32
Beste spoorders,

Ben al vanaf dag 1 passief (lezen) en actief (vragen en antwoorden) op dit grandioze forum. Na 2 jaar van denken, ontwerpen (met winrail) en nog meer denken, ben ik eindelijk aan de bouw van mijn baan begonnen.

Gezien de andere draadjes op dit deel van het forum, vind ik het ook leuk om het ontwerp en bouw van mijn baan aan jullie te tonen en commentaar te krijgen.

De gegevens:
Zichtbare deel (80-90 cm):
http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/Nieuwe%20baan/Zichtbaar.jpg
Linker omloop en spiraal (70-90 cm):
http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/Nieuwe%20baan/SpiraalenOmlooplinks.jpg
Schaduwstation en spiraal (60-90 cm):
http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/Nieuwe%20baan/SchaduwenSpiraal.jpg

Het laatste was de naam van mijn baanplan: een mix van mijn woonplaats (Delfgauw), delen van mijn naam en een verborgen "nickname" (gouwe peer omdat ik me gelukkig acht met o.a. mijn hobby en zo genoemd wordt door mensen die me kennen).

Wacht jullie reactie af, binnenkort foto's van de bouw.

Groeten, Peter

Titel: Re: Baanplan Gauwpeerland
Bericht door: Geoffrey Korstanje op 30 December 2006, 03:10:17
Als elk hokje 50 cm is dan heb je dus de ruimte van de gehele kamer gebruikt.
komt er in het midden van de baan een gat of een luik of vanaf waar ga je al dit moois straks bekijken en besturen?
Titel: Re: Baanplan Gauwpeerland
Bericht door: Peter Kleton op 30 December 2006, 11:11:52
 Hallo Peter, hoe kom je binnen bij de deur?
Uitneembaar deel? Bukken?
-Peter
Titel: Re: Baanplan Gauwpeerland
Bericht door: Frans op 30 December 2006, 13:54:57
Peter

Het is een leuk plan, alleen mis ik de loop/werk/bedieningsruimte.

Misschien is het verstandiger de baan langs de wand te situeren op een tafel van ca 90 cm diepte.
Laat de deur dan naar buiten draaien of maak er een schuifdeur van.

Uit egen ervaring weet ik dat constant ergens onderdoor kruipen op den duur erg frustrerend gaat werken.

Veel succes

Frans
Titel: Re: Baanplan Gauwpeerland
Bericht door: Peter Landsweers op 31 December 2006, 00:37:05
Heren,

Bedankt voor jullie reacties t.a.v. de bereikbaarheid en zo.

Ik ga er van uit dat ik tot 70-80 cm afstand met details kan werken.

Daarom heb ik op verschillende plaatsen toegang tot het zichtbare gedeelte d.m.v. luiken gedacht.
Alleen de hoger gelegen omloop achter het station is moeilijker. Hier denk ik aan een "steigertje" die ik afsteun op de er achter gelegen vensterbank (ramen over gehele breedte van de kamer).

De niet zichtbare delen van de baan kan ik van onder af benaderen.

Om het mezelf makkelijker te maken bouw ik van buiten naar binnen, eerst de hoofdbaan en later het rangeer/industrie gedeelte. Dit laatste zal in de loop der tijd waarschijnlijk nog wel veranderen.

De deur draait naar buiten en de 3-sporige brug wordt uitneembaar of beweegbaar.

De bediening is in het midden (rode rechthoek), gericht naar het rangeer/industrie gedeelte. Dit is immers het "hand-bediende" deel van de baan.

Om het 1 en ander duidelijk te maken heb ik een totaal overzicht toegevoegd:

http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/Totaal.jpg (http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/Totaal.jpg)

Groeten, Peter
Titel: Re: Baanplan Gauwpeerland
Bericht door: mdjr78 op 31 December 2006, 11:10:36
Hallo Peter,

Hierbij wat opbouwende kritiek:
Hopelijk kan je iets met deze opmerkingen.

Werner
Titel: Re: Baanplan Gauwpeerland
Bericht door: Peter Landsweers op 31 December 2006, 11:42:45
Werner,

Bedankt voor je commentaar

  • Ik zou het rechterspoor vanaf het station naar de brug niet eerst het dubbelspoor laten kruisen om vervolgens deze gelijkvloers aan te sluiten. Beter is om dit spoor aan de stationszijde van het dubbelspoor te houden en daar rechtstreeks aan te sluiten. Het andere spoor zou ik wel laten liggen, zodoende krijg je een flyover.
De kruising is ongelijkvloers.
De sporen vanaf het station gaan onder de hoofdbaan door en sluiten met een helling van iets meer dan 3% aan op de hoofdbaan, vlak voor de brug. Als ik het binnenste spoor aan de stationzijde zou houden wordt de helling veel steiler.

  • Het is niet echt logisch om het uithaalspoor van het goederenstation over de brug te leiden. In werkelijkheid zal men geprobeerd hebben dit zoveel mogelijk te voorkomen
Je hebt volkomen gelijk, echter ik heb een uithaalspoor nodig. Ook gelet op je laatste commentaar over het statische goederenstation, ga ik het ontwerp en de plaats hiervan opnieuw bekijken. De bouw van de hoofdbaan gaat nog steeds door!!

  • De aansluiting vanuit richting C naar het station komt niet uit op het meest logische perron (namelijk het bovenste perron). Misschien is het het handigst om een van de drie sporen tussen het station en het eerste perron te laten vervallen en alles een spoor op te schuiven
Begrijp ik niet: volgens mij kunnen treinen vanaf C naar de bovenste 2 sporen. Het middelste spoor van de onderste 3 sporen is bedoeld als 2-richting spoor voor doorgaande goederentreinen. Hiervoor is de polariteit van het station voor alle sporen hetzelfde. Ik heb keerlussen in het schaduwstation en in de omloop (ander draadje).

Bedankt,
Peter