BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: M@rco op 13 May 2010, 21:51:28
-
Welke treinen gebruikt de NS tegenwoordig nog om het e.e.a. te rangeren op stations?
-
Dat ligt eraan wat je zoekt.
Bij de werkplaatsen is het de serie 700 van Nedtrain.
In Venlo voor het afrangeren van duitse loks is het de serie 6400 of 363 van railion.
Wagens bij en afrangeren in bijv Maastricht of Eindhoven gebeurd niet meer.
Stammen worden bij de werkplaats gevormd.
Dus bovenstaand is een beetje wat er nog gerangeerd wordt.
groetjes Chris (y)
-
Is er van de serie 700 nedtrain een HO model?
Mooie rangeertrein is dat!
-
Wordt de serie 500 en 600 ook niet meer gebruikt?
-
Is er van de serie 700 nedtrain een HO model?
Van dit nedtrain model heeft kleiNSpoor uit Tilburg een model in de maak . Kan nog wel even duren voor het uit is daar er nog geen aandrijving voor is .
Zal voorlopig wel zelfbouw zijn .
Jos
-
Bij werkplaatsen hebben ze ook nog deze 'bakkies'.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bnls_20.jpg)
-
Dat zijn locjes van Bemo. Zwolle heeft er 2 gehad, naast een tweetal 600'tjes (662 en 690) toen, welke tot ongeveer 2003 dienst hebben gedaan en daarna vervangen zijn door 700'tjes. De eerste waren de 704 en 705 zeg ik zo uit mijn hoofd. De 702 is ook nog een tijd in Zwolle geweest.
-
Weet je toevallig ook bestelnummers hiervan ? ;)
-
Heb je zo'n grote tuin dan?
Dit is niet de Bemo van de modeltreintjes. ;D
Zie www.bemorail.nl (http://www.bemorail.nl)
Huub
-
Kheb wel een grote tuin ja, kan er wel zeker twee plaatsen ;)
-
Hoi,
[off-topic vraagje] Waarom staat er bij Railjet een duimpje naast dit onderwerp en wat betekent het?
Groet,
Antoontje.
-
[off-topic antwoord:] als je een vraag post (nieuw item opent), dan kun je er een symbool aan toevoegen, zoals vraagteken, duimpje, etc.
:) Bert
-
[off-topic bedankje:] Dankjewel. ;D
-
Dat zijn locjes van Bemo. Zwolle heeft er 2 gehad ...
Misschien begrijp ik je zin niet goed, maar Zwolle heeft ze nog steeds. Deze foto is nl van 2 weken geleden.
-
Incidenteel worden ook (rangeer)locs van particulieren ingehuurd.
Voor het rangeren met de wagens voor de autoslaaptreinen in Den Bosch bijv. Strukton en RRF (o.a. ex-600'en).
En volgens mij hebben ze bij de werkplaats Hengelo ook een tijdje een RRF-600 gebruikt.
Maar rangeren met reizigersmaterieel gebeurt nauwelijks meer, alleen bij werkplaatsen. Dat komt volgens mij omdat het nu vooral om treinstellen gaat en deze koppelen ze met andere treinstellen zelf.
Vroeger werd er ook nog wel gerangeerd, ook met treinstellen, bij wasplaatsen. Ik kan me de situatie met een 600 in Alkmaar nog goed herinneren, heb er alleen helaas geen foto's van. Maar ja, wassen heeft ook niet zo'n prioriteit meer.
Rangeren met losse rijtuigen gebeurt volgens mij alleen nog bij de Watergraafsmeer, waar het vooral om internationale rijtuigen gaat. Maar wat voor rangeerloc ze daarbij gebruiken weet ik niet.
En ook voor het rangeren met goederenwagens zijn er geen rangeerlocs meer op stations geplaatst, dit wordt meestal door dezelfde loc gedaan als die de wagens brengt en haalt. Rangeerlocs zijn er alleen nog op grote rangeeremplacementen als Kijfhoek en verder in de Rotterdamse en Amsterdamse havengebieden.
-
Laatst op Amsterdam Centraal een internationale trein gezien die net binnengekomen was (jan kiepura?) en met E-loc en al opgehaald werd door een 6400.
Waarschijnlijk op weg naar watergraafsmeer waar hij dan schoongemaakt en klaargemaakt wordt voor de terugreis.
Ronald
-
Voor de NS valt hier in Leeuwarden weinig te rangeren.
De koplopers hebben dat niet nodig.
Arriva idem maar ACTS rangeerd hier meende ik met de 6702 en af en toe met een van de andere diesels waar ze mee komen en gaan.
Vroeger was het hier wel spectaculairder, nu is het hier saai.
Greetz:Menno
-
Misschien begrijp ik je zin niet goed, maar Zwolle heeft ze nog steeds. Deze foto is nl van 2 weken geleden.
De werkplaats in Zwolle is gesloten. Maar ik wist niet dat de Bemo's daar nog steeds stonden.
-
T.b.v. slepen van treinen door de wasstraat misschien? Of is die ook buiten gebruik?
-
Tegenwoordig wordt er voor rangeerwerk gebruik gemaakt van de Niteq, dit is een kleine rangeerlocje dat elektrich wordt aangedreven en op het locje of met een afstandsbedienig wordt bestuurd. het is een vervanger voor de locmotoren (200/300). Deze Niteq is onder andere in gebruik te Arnhem en Nijmegen.
Bart
-
Deze bedoel je Bart?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20081213_3985.jpg)