BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: jeepney op 12 May 2010, 16:02:04
-
Nadat de oude baan is afgebroken staat er inmiddels een nieuwe tafel, zijn de achtergronden grotendeels klaar en is het baanontwerp klaar. Nu komt de uitdagingen om mezelf de edele kunst van het solderen aan te leren en alle railstukjes aan te sluiten...........een volgende update zal nog dus wel even op zich laten wachten.
Ik hoop dat a.h.v. de foto's een globaal beeld gegeven wordt hoe het baanontwerp in elkaar zit. Overal is radius 1 en 2 vermeden. De basis wordt gevormd door 4 ovalen. Het baanontwerp is gemaakt met als uitgangspunt dat ik alles overzichtelijk en gelijkvloers wil hebben, dat al mijn materieel weggezet kan worden en dat ik lekker veel kan rijden met lange treinen. Groot en lang rangeerterrein, lange perrons. Nadeel van dit baanontwerp is dat er weinig ruimte overblijft voor scenery, maar elke vierkante centimeter is nu eenmaal slecht 1x te vergeven. Ik had met name nog een groot militaire terrein willen maken en graag had ik nog ruimte gehad om mijn collectie n-spoorauto's te laten zien.
De baan meet aan de buitenkant 366cm x 194 cm
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_0512trein1205100004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_0512trein1205100004.jpg)
het stationsgedeelte, op de ge-arceerde plekken komen de perrons
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_0512trein1205100008.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_0512trein1205100008.jpg)
stationgedeelte vanaf de andere kant gezien
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_0512trein1205100003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_0512trein1205100003.jpg)
de bocht om...................
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_0512trein1205100002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_0512trein1205100002.jpg)
het rangeer- en opstelrerrein op
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_0512trein1205100009.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_0512trein1205100009.jpg)
zelfde als voorafgaand, maar dan vanuit tegenovergestelde hoek
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_0512trein1205100007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_0512trein1205100007.jpg)
vervolg rangeer- en opstelterrein
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_0512trein1205100006.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_0512trein1205100006.jpg)
min of meer als voorgaande foto, alleen nu wat meer ingezoemd op het gedeelte waar de onderhoudsplaats van de stoom- en diesellocs moet komen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_0512trein1205100011.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_0512trein1205100011.jpg)
tot slot een poging tot een overzichtsfoto
-
Prachtige rijlengtes en opstelsporen :o
Groet,
Ruud
-
Mooi hoor,
Zeker nooit van het woord schaduwstation gehoord ;)
Gewoon in de open lucht, en wat speelser dan een gemiddeld "schaduw" station.
Ziet er top uit (y)
Mvg, Mark
-
Dat ziet er veelbelovend uit!! (y)
Moet je er onderdoor kruipen om in het midden te komen?
-
1 woord:P R A C H T I G :o
-
Zo das lekker rijden!
Mooie rij-lengte's
Groet Bruce
-
Ziet er super uit, ga je nog iets automatiseren of helemaal met de hand rijden?
-
Dat ziet er al TOP uit. (y)
Gr Chris
-
Dat ziet er zeker mooi uit. (y)
Ruime bogen en lange sporen hebben bij mij ook de voorkeur.
Succes met de verdere bouw.
Groet,
Basilicum
-
Hoi jeepney,
Ik vind het er al gaaf uitzien (y)
Op jou baan kan je straks van die mooie lange bloktreinen laten rijden, dus wat mij betreft valt jou baan wel in mijn smaak :)
Wat voor land ga je eigenlijk uitbeelden?
Succes verder!!!
Groet,
Raymond
-
@allen, bedankt voor de reacties: ik had eigenlijk wat kritiek verwacht op het gebrek aan ruimte voor scenery en het enigzins recht-toe-recht-aan baanontwerp, er komt immers geen stukje flexrails aan te pas want ik volg trouw de fleischmann-geometrie
wat korte antwoorden op de reacties:
@overlord: ik ga niet automatiseren want ik heb vier overzichtelijke ovalen waar 4 treinen kunnen rijden ongehinderd zonder ongelukken en dat is wel genoeg, ondetussen kan ik dan rangeren met andere loks zonder op de 4 hoofdsporen te komen, het automatiseren is weer een heel werk (en een vak) apart en het belangrijkste, ik vind het leuk om zelf aan die knop te draaien en op het werk zit ik al de hele dag naar 3 beeldschermen te turen dus tijdens de hobby graag even niet
@automatic-rock: ja dat wordt kruipen, ik heb de baan (en kruiphoogte) dan ook bewust 6 cm hoger gemaakt met het oog op mijn afnemende gymnastiek-kwaliteiten, daarbij heb ik nu al gemerkt dat die 6 cm meer ook mijn rug ontlast tijdens het werken aan de baan, zoals het leggen van de rails
@raymond erdtsieck: west-duitsland, tijdperk III
@mark verheulen: ja, bewust open en bloot, ik wil graag zien en laten zien wat ik aan materieel heb. In mijn vorige baan had ik een 6 sporig schaduwstation met bezetmelders etc, werkte op zich prima, maar nogmaals ik vind het gewoon een kick om het spul te zien.
-
Volgende avontuur wordt nu het solderen van elke stukje rails, en dat gaat in mijn tempo wel een paar weken in beslag nemen. Eerst maar eens oefenen op een paar stukjes slooprails.
Tot nu toe bewust geen ontkoppelrails in de opstelsporen geplaatst en geen elektrische aandrijvingen aan de wissel gemonteerd. Ontkoppelen kan ik ook door een wipje te geven onder de koppeling met een klein schroevendraaiertje en soms liggen die ontkoppelrails weer net niet allemaal, waar jij wilt gaan ontkoppelen. Ik heb met het baanontwerp rekening gehouden met het feit dat er eventueel toch elektrische aandrijvingen komen, overal is plek om ze later alsnog te plaatsen, maar gezien de hoeveelheid wissels moet je maar net kunnen onthouden welk schakelaartje bij welke wissel hoort en daarbij is elke wissel zelf gewoon makkelijk voor mij bereikbaar.
-
Tja, ik ben ook niet zo van de scenery. En met deze baan heb je, zo te zien, veel rij- en rangeer mogelijkheden. Zijn vast veel mensen jaloers op, ik ken er eentje ;D.
-
Gerard, verkijk je niet teveel op de lengte van de opstelsporen en de perronsporen want door het gebruik van radius 3 en 4, alsmede door de plaatsing van wissels heb je op een tafellengte van 366 cm uiteindelijk opstel- en perronsporen van 130-150 cm tot je beschikking..........op n-spoorniveau een loc met 8 personenrijtuigen.
Als ik voor radius 1 en 2 had gekozen met bochtwissels, dan had ik inderdaad een zeer royale spoorlengte van 260cm gehad, maar de praktijk leert dat lange treinen niet goed en ongeschonden door die krappe bochten en bochtwissels heen komen.
Mocht ik ooit een wens mogen doen bij fleischmann dan zou ik meteen opteren voor de introductie van een bochtwissel voor radius 3 en 4.
-
Mooi opstelterrein zoals in vele moderne stations terug te vinden.
(y)
Matheus.
-
Ik snap hem, het is leuk om te lezen dat ieder zijn eigen reden heeft om wel of niet te automatiseren. Ik begrijp jouw ding :)
-
Hallo Jeepney,
Ik heb ook niet echt de behoefte om heel de handel te automatiseren,ik denk ook dat ik met mijn ontwerp prima uit de voeten kan met een analoge besturing.
Gr Chris