BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: NS 1855 op 10 May 2010, 20:44:27
-
Ik had eerder op het forum gevraagd naar een manier om de Märklin 1600 te kunnen kortkoppelen.
Na lang denken en nog meer denken is het me gelukt om de koppeling in te korten van de Märklin 1600. De oude koppeling heb ik niet aangepast maar ik heb een koppeling gebruikt van een oude wagon.
Hieronder zie je het lengteverschil in de koppelingen. Links is de nieuwe koppeling.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_74.jpg)
Hier is hij geplaatst op de Loc. Ik vind het niet lelijk uitzien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_63.jpg)
Dit is de ruimte tussen de wagon en de loc met de oude koppeling. een veel te groot gat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_52.jpg)
Dit is de ruimte tussen de wagon en de loc met de nieuwe koppeling. Dat ziet er beter uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_33.jpg)
Ik vind het vrij goed gelukt voor de eerste keer. Bochten haalt hij zonder problemen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5_29.jpg)
Gr. Iven
Edit: titel aangepast in verband met toekomstige vindbaarheid via zoekfunctie
-
Hmm, er zijn gewoon kortkoppelingen speciaal voor de oudere Marklin 1600 serie te bestellen bij Marklin.
-
Ja, maar of die zo kort koppelen, vraag ik me echt af.
Jeroen
-
De 16/17/1800 loc's die later zijn uitgebracht hebben kortkoppelingen alleen is de ruimte tussen loc en wagon niet verandert. Verder heb ik nooit andere koppelingen gevonden voor de Märklin 1600 die korter zijn dan de kortkoppeling die hij standaart heeft.
Gr. Iven
-
Het korter maken van een koppeling maakt het nog geen kortkoppeling.
Daar is meer voor nodig, nl. een kortkoppelingsmechaniek.
-
Dat lijkt me zo ongeveer de kortste koppelafstand die je kunt bereiken zonder een mechaniek. Goed gedaan. (y)
Maarre, hij is toch wel lelijk hoor. ;)
-
Ik ben het met Chris eens, dat er een fraaiere oplossing is met de door hem bedoelde KK-schacht.
Gr. Romeo
-
Hebben we daar dan een afbeelding van, want nu ben ik echt nieuwschierig!!!
Jeroen
-
Wat is een KK-schacht? ::)
-
Hoi
Zie het plaatje bovenaan, een NEM schacht, foutief aangeduid als kortkoppelingsschacht.
Voor de 1600 zou ik eens kijken naar de märklinkoppelingen van de BB9200 (3038). Deze zijn (misschien te) kort.
Bart
-
Ja, dat dacht ik wel, maar er wordt zo slordig met de begrippen omgesprongen dat het vaak onbegrijpelijk wordt. Ik denk eigenlijk dat Chris ook de laatste versie van de nem-schacht voor de 1600 bedoelt. In een nem-schacht kan je een kortkoppeling (starre koppeling) steken, maar zonder mechaniek koppelt die dan nog steeds niet echt kort.
Nem-schacht en kortkoppelen zijn verschillende oplossingen voor verschillende problemen en hebben in beginsel helemaal niets met elkaar te maken.
-
Inderdaad, en ik weet dat Marklin in het verleden een metalen kortkoppelinghouder in het assorti had. Hier kon je dus elke willekeurige koppeling met NEM pootjes in steken, maar ook deze houder was gewoon met de standaard schroef onder de loc bevestigd. Het leverde wel op dat het rijtuig dichter tegen de loc gekoppeld werd, maar dat maakt het inderdaad nog geen kortkoppeling. Met die houder bereikte je ongeveer dezelfde afstanmd tussen loc en rijtuigi als Iven nu zelf heeft gemaakt, zij het dat je met die houder dus ook fleischmann en roco kortkoppelingen kunt gebruiken. Volgens mij zijn deze metalen houders al een paar jaar niet meer verkrijgbaar.
Jeroen
-
is er niet veel te weinig ruimte onder neus voor een kortkoppeling?
Bij de Roco is er ook geen kortkoppeling toegepast.
Bij veel locomotieven ontbreekt een kortkoppeling door gebrek aan ruimte.
-
Bij veel locomotieven ontbreekt een kortkoppeling door gebrek aan ruimte.
Dat hangt af van de creativiteit van de ontwerpers.
Als je denkt aan een mechaniek zoals in rijtuigen zit, of de mechaniekjes van Ribu en Symoba, daar is in een loc inderdaad geen ruimte voor.
Maar ik heb locs met een kortkoppelmechaniek waarbij de gaffel breder is dan in een rijtuig, en helemaal om het aangedreven draaistel grijpt. Als je ziet hoe ze dat gedaan hebben kom je tot de conclusie dat het in elke loc mogelijk is, maar het moet wel vanaf het begin in het ontwerp meegenomen worden.
-
Met die houder bereikte je ongeveer dezelfde afstanmd tussen loc en rijtuigi als Iven nu zelf heeft gemaakt,
Dat heeft waarschijnlijk een reden want als ik de koppeling nòg korter zou maken, dan zal de Locomotief de wagons raken als hij een bocht in gaat. Als de Loc een koppeling zou hebben waarbij de koppeling kort is, maar in de bochten verder uitsteekt dan zal de koppeling misschien zo kort kunnen zijn dat de buffers van de loc en de wagon tegen elkaar komen op rechte stukken.
Gr. Iven
-
En de reden is dus dat er dan nog steeds geen kortkoppelmechaniek aanwezig is.
Ik ben het met Klaas eens dat het altijd mogelijk is een mechaniek te plaatsen indien de ontwerpers dat willen. Overigens maakt juist de nem-schacht de boel vaak ingewikkeld. Dat ding is zo groot en moet zo ver naar achteren zitten, dat het de plaatsing van een gangbaar mechaniek vaak in de weg zit. Waaruit maar weer blijkt dat de nem-schacht absoluut niet is bedacht met kortkoppelen in het achterhoofd. Dan hadden ze wel wat kleiners verzonnen.
En de doe-het-zelver krijgt het uiteindelijk ook bijna altijd voor elkaar. Die hebben geen boodschap aan de nem-schacht en korten die gewoon flink in. ;D Bij de Roco 1600 lukt het op die manier in ieder geval ook om echt buffer aan buffer te kunnen rijden.
-
Inderdaad, Henk!
In een Roco 1600 is wel degelijkeen kleine Symoba te zetten:
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P5060123.jpg)
Het past net!
Maarten
-
Juist. ;D (y)
Zie hier dezelfde truc bij een Lima 1300.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/KK3_2.jpg)
-
Ik heb daar ooit 's mee geëxperimenteerd.
De essentie van de oplossing is tweeledig: de koppeling van rijtuig of wagen en lok dient zo star mogelijk te zijn: liefst de voorzijden van de koppelingen tegen elkaar aan. Daarom is de haak op de foto meer naar achteren geplaatst in vergelijk met een normale koppeling.
Anderzijds dient de haak àchter de buffers te valllen en de voorzijde van de stoel ook in de boog vòòr de buffers. Dan is ook bij gebruik van een kortkoppeling aan de wagen of het rijtuig geduwd bedrijf mogelijk zonder overbufferen.
Uiteraard geldt dat bij gebruik van grote boogstralen de stoel wat verder naar de lok kan worden gemonteerd.
Geen kortkoppeling, maar wel een korte koppeling.
Deze oplossing is niet mogelijk bij rijtuigen of wagens waarbij de koppeling star aan het draaistel is gemonteerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_0511001b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_0511001b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_0511002b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_0511002b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_0511004b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_0511004b.jpg)
Groet,
Huibert
-
Als de Loc een koppeling zou hebben waarbij de koppeling kort is, maar in de bochten verder uitsteekt dan zal de koppeling misschien zo kort kunnen zijn dat de buffers van de loc en de wagon tegen elkaar komen op rechte stukken.
Dat is dus precies wat een kortkoppelmechaniek doet, die laat de koppeling in de bogen verder uitsteken.
-
@ Huilbert,
Hoe heb je de koppeling vastgemaakt aan het draaistel van de Loc?
En Zie ik daar remslangen en koppelslangen aan de loc hangen? Hoe ben je daaraan gekomen? het ziet er erg mooi uit :D
Gr. Iven
-
Het stoeltje zit aan een messing stangetje gesoldeerd. Aan de andere kant van het stangetje een plaatje met een gat. Het schroefje door het gat en hopla in het draaistel.
De leidingen zijn ook van messingdraad. Verder heb ik het front van de lok wat dicht gemaakt met messingplaat. De leidingen zitten daaraan gesoldeerd en wel zo, dat het allemaal 1 geheel lijkt.
Groet,
Huibert
-
@ Huilbert,
Het is een beetje off topic maar heb je misschien een foto precies van de voorkant van de loc? Het ziet er erg mooi uit en misschien kan ik zoiets ook toepassen op mijn Loc's
Gr. Iven
-
Zeg maar Huibert hoor. Huilen kan altijd nog;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_0511009b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_0511009b.jpg)
Het messingplaatje is aan de bovenzijde omgebogen en met secondenlijm aan de lok geplakt. De leidingen zijn aan de achterkant aan de plaat gesoldeerd en aan de voorzijde onder de aanzetten gebogen. Niet meer dan een impressie dus.
Nu zou ik het anders doen. Netter en meer naar de werkelijkheid:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_0511013b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_0511013b.jpg)
Succes!
Groet,
Huibert
-
Huibert,
Och sorry het spijt me heel erg :-[ ik zie nu pas dat ik je naam verkeerd heb geschreven.
Ik vind de bekabeling van jou 1652 erg goed uitzien misschien lukt het mij ook.
Gr. Iven
-
Geen punt, er zijn lelijker varianten mogelijk :)
Succes nogmaals!
-
@ Huibert, bekende lok gefotograffeert. ;D ;D
Jos.
-
'k Heb nog wel een duplicaatje met het volle zicht, als je nm wilt? Gemaakt in 89, 150jrg bestaan van het Spoor hier te lande.
-
mooi gemaakt, ;)
-
Nou, na een tijdje zitten oefenen is het mij nu gelukt om remslangen te maken voor mijn Märklinloc's. Ik kan het draadje beter een andere naam geven.
Ik heb het gemaakt met een mosterdtube en paperclips.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_75.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_53.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_64.jpg)
Naar het idee van Huibert.
Gr. Iven
-
;D (y)
-
Mooi gedaan Iven, een hele verbetering. Ik heb het ooit zo gedaan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_41489.jpg)
(Met Roco onderdelen en op een Roco onderstel)
-
Snoen,
Ziet er ook mooi uit ik zie ook dat je de loc's hebt omgenummerd en nieuwe panto's hebt gegeven.
Maar heb je nou een Märklin 1700 kap op een Roco onderstel gezet? En dat werkt?
Gr. Iven
-
Hoi Iven,
Ja dat klopt. Eigenlijk vind ik dat Marklin de best gelijkende 1600/1700/1800 heeft gemaakt tot nu toe, maar ik heb gelijkstroom en de Roco's lopen wel erg mooi en stil. Zodoende kwam ik op het idee om roco en marklin te combineren.
Omnummeren heb ik gedaan nadat ik de marklin kappen opnieuw gespoten had. Van de oudere Marklins is het geel en grijs namelijk nogal bleek, de 1855 die jij hebt heeft veel mooiere, diepere kleuren. Ik wilde dat ook op mijn loks en toen ik ze eenmaal opnieuw geel/grijs had gespoten was een andere nummer erop zetten een makkie natuurlijk.
-
Zo, ik heb nu al mijn E-loc's remslangen gegeven. Niet slecht al zeg ik het zelf.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_77.jpg)
Gr. Iven
-
Nou nog baanvegerslabjes voor de wielen.... ;)