BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Rinus Rups op 08 May 2010, 20:14:16
-
Na wat voortschrijdend inzicht, heb ik besloten mijn vorige baan op te ruimen en te starten met een schone lei. Na een kleine maand slopen en breken, ben ik nu driftig aan de slag gegaan met het frame.
Centraal thema is de Brennerbahn, althans delen daarvan. Deze lijn fascineerd mij enorm. Daarnaast heb ik een zwak voor Oostenrijks en Italiaans materieel. In eerste instantie zal mijn baan zich concentreren op het Oostenrijkse deel.
In een ruimte van 3.60m bij 3.60m wil ik en een vergrote L vorm de bekende boog van Sankt Jodokt, delen van Bahnhof Matrei en de tunnel van Matrei laten terug komen, met tussen in ergens een kleine brug. Aangezien de ruimte beperkt is en ik toch gebruik wil maken van niet al te krappe bogen, zal ik het zichtbare banenplan eenvoudig houden.
Sankt Jodokt
(http://farm3.static.flickr.com/2583/3973344239_1fef32d1ab.jpg)
Tunnel
(http://www.alpenbahnen.net/assets/images/k-BB010_1044_Ausfahrt_Matreier_Tunnel_07.03.1992_foto_johannes_schmoll.jpg)
Station
http://www.sporenplan.nl/figuren/tekeningen/obb_schaal/37/matrei_83.jpg (http://www.sporenplan.nl/figuren/tekeningen/obb_schaal/37/matrei_83.jpg)
Aangezien ik zo nu en dan verhuiskriebels krijg, maak ik de baan dit keer modulair. Zo ben ik nu druk bezig met het frame, waar ik de modules in wil plaatsen. Zodra mijn camara weer werkt zal ik wat foto's posten.
-
Mooi Matrei in model, ÖBB en FSS materieel.
Welk tijdperk ga je uitbeelden?
Matheus.
-
Leuk item.
De boog bij Sankt Jodok is ongeveer 2,5 kilometer bij mijn huis vandaan!!! (y)
Als je vanuit de Bahnhof Sankt Jodok (op gemeente grond)in Richting De Brenner gaat ,gaat de lus een Tunnel in ,over deze tunnel loopt de weg die naar Schmirn en Vals gaat.
Als je deze straat richting Schmirn rijdt kom je bij ons langs.
Net voor deze Tunnel aan de Oude straat naar Schmirn woont Hans Jenewein en deze man heeft een modelspoorbaan die op afspraak te bezichtigen is, deze baan is geweldig om te zien en werkt Analoog met een Computer met een Steekkaarten systeem.
De laatste keer dat ik bij hem was had hij 144 kaarten(ik geloof dat het Printkaarten zijn).Er rijden 77 treinen in een dienstregeling die grotendeels ook op De Brennerbahn gereden hebben.Zijn langste trein is Ruim 8 meter lang en rijdt zonder Slipbanden,maar elke lok is wel verzwaard.
-
en ik was een van de gelukkige die het allemaal live mocht aanschouwen... ;D ;D echt een geweldig mooie baan.
eric
-
Het kiezen van een tijdperk gaat nog heel lastig worden. Er rijdt zoveel moois over de lijn dat ik mij eigenlijk niet wil beperken tot een hele krappe periode. anderzijds is het natuurlijk wel veel natuurgetrouwer wanneer je dit wel doet.
De Rola treinen met 2 of 3 Rh 1144's vind ik erg tot de verbeelding spreken, maar een VT11.5 bijvoorbeeld ook. En wat te denken van de TEN nachttreinen of een houttrein met een Rh 1020 :P
Wat zouden jullie doen?
Trouwens Richard, ik ben opzoek naar een voorbeeld van een brug in de Brennerbahn. Op http://www.zeno.org/Roell-1912/A/Brennerbahn (http://www.zeno.org/Roell-1912/A/Brennerbahn) lees ik dat er een aantal zijn. Ik vind hier alleen nergens foto's van. Heb jij die toevallig? Ik wil namelijk weten of ik zonder al te veel te zondigen een stalen vakwerkbrug kan plaatsen. Lijkt mij een aardige plaats om te wonen trouwens!
-
In het Noordelijke gedeelte(van De Brenner naar Innsbruck)zijn in het geheel volgen mij geen Bruggen ingebouwd die een Dal overspannen.(kleine bruggetjes die ober Bergstroompjes gaan uitgezonderd).
-
Servus,
Bruggen zijn schaars in de Brennerbahn, in ieder geval aan de noordzijde in Oostenrijk. Wel is er een stenen boogbrug over de Sill, de Sonnenburgbruecke. Volgens mij zit daar ook een halte vlakbij: Unterberg-Stefansbrucke. Ook zit er aan de zuidzijde van de Matreitunnel een stenen boogbrug, ook over de Sill.
gr. Twinkie
-
Hoi Rinus,
Erg interessant dit thema! Ben zelf ook ÖBB liefhebber, vandaar..... :)
Qua tijdperk hou ik het bij tijdperk 5; omdat ik dat het mooiste vind. Veel loctypes, waaronder natuurlijk 50-60 jaar oude locs zoals de 1245 en 1020. Wat ik ook mooi vind is de overgang van het Blutorange naar het huidige rood zodat je lekker gevarieerd kan rijden, ik hou het tussen 1985 en 2000 dus alles met "Pflatsch".
Maar als jij je baan zodanig inricht dat je lekker "oud" (Vt 11.5) en "nieuw" (2x 1144 of Tauri) kan rijden is dat natuurlijk ook erg gaaf, net zoals je zelf wilt! :)
Veel succes en ik ga je draadje zeker volgen!
Grtz Marco.
-
Een update!
Frame is nu nagenoeg gereed. Het frame moet plaats bieden aan de modules voor de bovenbaan en de modules voor de 2 schadustations; hem moet dus sterk zijn. Daarnaast moet het ook eenvoudig zijn af te breken in geval van een verhuizing. Ik heb daarom gekozen voor stalen L-profielen van 27 x 27 mm te koop in elke doe-het-zelf-zaak. De liggers heb ik dubbel uitgevoerd en verlijmd en het geheel is met bouten vast gezet. Niet alleen stevig, maar tijdens de bouw ook flexibel (d.w.z. aan te passen ten gevolge van voortschrijdend inzicht ;D).
De modules voor het schaduwstation heb ik gemaakt van 9 mm dik multiplex op een frame van 44 mm balkjes. Stevig genoeg om er op te leunen en toch niet te zwaar. De modules heb ik voorzien van 2 laagjes verf. Staat wat netter en voorziet het hout van een extra beschermlaagje. Wel een tijdrovende klus overigens :P. Om te komen tot een vlakke onderbaan heb ik de modules gefixeerd en uitgelijnd. Voordat de rails wordt uitgelegd lijm ik er nog kurkplaten.
Ben erg tevreden met het resultaat.
Voorzichtig aan ben ik ook al begonnen met de eerste spiraal. Het frame is te zien op de eerste foto's. Ik ben de spiraal nu aan het opbouwen en zal er in een volgende update wat verder op ingaan.
Genoeg geschreven, hier zijn de foto's!
Frame
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/frame_004.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/frame_006.jpg)
Frame en spiraal
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/frame_005.jpg)
Modules schaduwstation geplaatst
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/frame_009.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/frame_011.jpg)
-
Hallo Rinus,
Het ziet er in iedergeval lekker stevig uit. (y)
Gr Chris
-
Vielen Dank, ÖBB-Bahnbauer-Mitglied!
-
Zo na een dag flink doorbouwen, hier een paar foto's van de eerste en grootste spiraal van de baan. De spiraal gaat de treinen vanuit de bocht van Sankt Jodok verwerken en brengt ze naar het laagste schaduwstation. Dat ligt 54 cm lager.
Omdat ik de stijging binnen de perken wil houden, d.w.z. < 3,5%, heb ik gekozen voor een relatief grote buiten cirkel (553,9 mm) en een kleine stijging per ronde (90 mm).
Methode is die beschreven op http://www.stayathome.ch/gleiswendel.htm (http://www.stayathome.ch/gleiswendel.htm) door Rainer. Dank ook voor de "Spiraal" draad op dit forum. (y)
De gebruikte draadeinden zijn M8. Voor de secties zijn telkens 2 x 4mm multiplex plankjes gebruikt, welke ik heb laten zagen in een zagerij. Wel zo makkelijk en exact op maat en in de juiste hoek. E.e.a. is ook hier weer voorzien van een laagje lak en gemonteerd op een stevig frame. Latere zal ik nog een kurk laagje monteren.
De draad einden zijn licht getordeerd. Dit komt omdat de secties onder een hoek staan en vast gezet worden met twee bouten per draadeind. Het geheel is erg stevig. Mijn zware boor bleef er moeiteloos op liggen.
De plaatjes:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spiraal_001_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spiraal_002.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spiraal_003.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spiraal_004_1.jpg)
-
Servus Rinus,
Het gaat helemaal in orde komen.
Je bent wel flink gevordert vandaag.
Gr Chris
-
Rinus,
Mooi gemaakt, en netjes afgewerkt!
-Laat je die dikke plaat onder er aan zitten? Want anders heb je als nog kans op doorbuigen als je iets dunners gebruikt.
-Verder is het nu lastig rails te leggen, ga je e.e.a. weer demonteren?
-En heb je nagedacht over bovenleiding?
-En als laatste: vergeet de 'valbescherming' niet. Opstaande randen aan de zijkant. Volgens Murphy ontspoort de duurste lok, op het buitenspoor, naar de buitenkant.
Succes, gr,
Bert
-
Rinus,
Complimenten hoor! (y)
Dit ziet er erg goed en stevig uit, dat komt helemaal goed.
Een stevige ondergrond is wel belangrijk als je straks bergen gaat maken.
Het tempo zit er goed in zie ik al!
Succes, grtz Marco.
-
Bovenleiding
Over de bovenleiding (BVL) heb ik zeker nagedacht, maar ik ben er nog niet helemaal uit. De geringe hoogte van 8 cm sluit de inbouw van kant-en-klare tunnel BVL uit. Die zijn allemaall tussen de 9,5 en 10 cm hoog.
Ik zit te hinken op twee gedachten:
1. Geen bovenleiding. Ik gebruik het pladfond van de spiraal als geleider van de pantograaf en bouw voor en na de spiraal een inloopsectie in.
2. Ik lijm een messing of koper strip tegen het pladfond recht boven het spoor.
Wat zouden jullie doen?
Frame
Het frame wat je er nu onder ziet, blijft uiteraard. Raamwerk van 44*18 latten en 12 mm multiplex, verlijmd en verschroefd. Stevig zat ik kan er op staan.
Spoor leggen & hekwerk
Bewust voor gekozen die te doen na de bouw van de spiraal om de kans op beschadiging en vervuiing te voorkomen. Omdat alle kanten nog open zijn kom je er ook makkelijk bij. Als het spoor ligt en getest is bouw ik er ook een kek omheen (draad of perspex)
-
Hallo Rinus,
Dat ziet er allemaal mooi uit.... vooral de spiraal ziet er mooi uit!
Zelf zou ik voor een messingstrip, de kans dat je locomotief met pantograaf blijft hangen is zeer aanwezig en dat wil je toch eigenlijk niet. Nog een andere opties zijn: N-rails als bovenleiding en VD-draad als bovenleiding gebruiken, kleine messingschroeven indraaien en daar de draad c.q. rails op solderen bijvoorbeeld. Zorg ervoor dat er toch nog wat ruimte tussen de bovenleiding en de onderkant van de plaat dan kan je nog eventueel draden bovenlangs leiden. En ook draden die je van je rails kan je er langs leiden.
Tja het zal wel wat priegelwerk zijn om daar nog de rails en de bovenleiding aan te brengen, denk aan gaten boren, solderen van stroomdraden aan de rails, doorslijpen c.q. zagen van de rails voor blokken, enzovoort... Zelf heb ik het iedere keer de rails aangebracht. Nu hoef ik alleen maar één keer met de stofzuiger en de doek met wasbenzine er langs en de boel is weer schoon.
Groeten Ronald.
-
Goedenmiddag,
Nog even wat van deze kant,midden in de boog(ongeveer)is een onderdoorgang waar de Bauern met hun Schlepper ,Traktor ,en Auto van de ene kant van de Sppordijk naar de andere kant van de Spoordijk kunnen ,op de Spoordijk lopen op dit moment Geiten en Schapen.Deze lopen tot aan de Rails.
Er is trouwens sprake van det De Brennerbahn volgend jaar een paar maand dicht gaat inverband met Groot Onderhoudt.
Waarom heb je gekozen voor Station Matrei?
Waarom niet een gedeelte van Bahnhof Brenner?
Hier heeft de FS nog een mooie oude Lokloods in gebruik voor onderhoudt aan hun Loks maar ook de Dispoloks staan hier geregeldt binnen.
Hier heb je namelijk veel meer variatie in Mogelijkheden zo daar zijn Regionaal FS matrieel ,de Ladestelle van de RoLa, het Rangeren van de FS lok en het ÖBB matrieel en de Private aanbieders.
mvg.
Richard Snijder
ps. pal voor de ingang van de Tunnel in de Lus bij st. Jodok licht de Halte st.Jodok waar de Treinen vaak van Spoor wisselen voor met de Tunnel in gaat of uitkomt.
-
Rinus,
Voor tunnelbovenleiding, kijk eens bij http://www.erbert-signale.de/Eingang/unten/zub/page4.html (http://www.erbert-signale.de/Eingang/unten/zub/page4.html). Deze is 88mm hoog, maar kun je iets anders ombuigen, zodat je 80 over houdt.
Een andere optie is, en lijkt op de n-rail truc van Ronald, om installatiedraad tegen de onderkant te monteren. Je neemt zwart installatiedraad, stript het van de isolatie en snijdt het in stukken van ongeveer 20cm (proefondervindelijk vast te stellen, afhankelijk van je boogstraal. Je boort dan gaatjes in het houtwerk, midden boven het spoor, om de 17-18cm. Druk je 20cm lange bovenleiding van onderaf er in, en gebruik die 2-3 cm om het vast te zetten door de gaten. Aan de bovenkant vastlijmen..
Succes, Bert
-
Heren bedankt voor jullie reacties! Zo kom je nog eens tot oplossingen! (y)
De N-rail variant lijkt mij practisch erg goed uitvoerbaar. Het plafond is erg vlak, met een laser en spiegeltje projecteer je de juiste plek vanaf het onderliggende spoor, vastlijmen en klaar is kees. Nu zal het in de praktijk wel wat moeizamer verlopen, maar ik zie er de voordelen wel van in. Ander voordeel is bijvoorbeeld dat je i.p.v. één rijdraad er nu twee hebt en dus wat meer speling hebt voor de pantograaf.
Aangaande station Matrei. Mijn keuze viel op Matrei omdat de emplacementstekening hiervan op http://www.sporenplan.nl/ staat. Die van Brenner niet. Deze kon ik ook niet vinden. Idem voor Sankt Jodok. Daarnaast lijkt Matrei mij met wat improvisatie nog wel te realiseren. Niet op schaal, daarvoor ontbreekt mij de ruimte, maar veel elementen kan je in 1:87 toch laten terug komen. Brenner is (volgens mij) een veel groter station.
Aangaande die onderdoorgang in de boog Sankt Jodok, heb je daar een fotootje van? De sluiting i.v.m. de vernieuwing / onderhoud was mij bekent. Ik las het op bahnforum.info.
-
Goedenmorgen,
Op die foto zul je even moeten wachten,we gaan morgen op vakantie en op het moment zitten we nog midden in een verbouwing.
Dus nog even 2 weken geduldt. (y)
-
Hoi Rinus.
Onderzijde spiraal twee laagjes bootlak, lichtjes opschuren met 500 en wat hoef je je dan nog zorgen te maken over de pantotjes van de locjes.
Om de pantos weer onder de draad te zetten, fijn sleufje in het hout, begin draadje wat verzinken en omlaag met het spul.
Groetjes.
Matheus.
-
Goedenmorgen,
Op die foto zul je even moeten wachten,we gaan morgen op vakantie en op het moment zitten we nog midden in een verbouwing.
Dus nog even 2 weken geduldt. (y)
Fijne vakantie dan! Ik ben nog lang niet aan de bovenbouw toe, dus neem de tijd.
Bootlak? Waar koop je dat?
In ierdergeval een interesante optie, alhoewel de spiraal nu al redelijk in elkaar zit. Zal dus niet makkelijk zijn de onderzijde te schilderen. Wellicht met een radiatorroller. Ik neem het in overweging. De optie N-spoor vind ik ook nog steeds een goede. R6 van fleischmann komt goed overeen met mijn binnenboog (+3mm diameter) buitenboog dan met flexrail. Enig nadeel hier is dat het vrij kostbaar is voor een spiraal van 6 etages.
-
Deze week het laatste deel van het frame in elkaar gezet + de bijbehorende modules voor het schaduwstation gefabriceerd. Deze zijn net voorzien van een 2e laklaag en staan nu te drogen. Verder heb ik deze week gewerkt aan een extra etage in de spiraal. Deze telt nu 6 windingen en komt daardoor beter uit op de bovenste etage.
Een snelle berekening leert dat ik maar liefst 42 meter (!!) ??? railbedding nodig heb voor deze spiraal. (Weet iemand ttrouwens waar je voordelig Jehewa railbeding kunt kopen?)
Daarnaast ben ik ook bezig geweest met het ontwerp van spiraal II. Deze gaat dadelijk met 3 windingen de hoogte van etage II naar de bovenste etage overbruggen (+/- 27 cm). Vanwege de ruimte wordt deze spiraal voorzien van een iets smallere boogstraal (489 mm radius buiten en 424 mm binnen). Om de stijging binnen de perken te houden maak ik er daarom een ovaal van door 27 cm rechte stukken toe te voegen. Het hout is bestelt en workdt nu gezaagd.
-
Hallo Rinus.
Bootlak is te koop in elke grote verfhandel.
Terwijl je daar bent, informeer u dan een of ze zulks geen spul hebben waarmee je een plastic laag aanbrengt gewoon met een verfrollertje, dit heb ik onlangs eens gelezen.
Veel pret in de Ardennen.
Matheus.
-
Vandaag heb ik het hout oor de 2e spiraal opgehaald. Ben ze nu aan het verlijmen. Dit weekend kan ik weer lekker doorbouwen. Ik streef ernaar om de 2e spiraal + frame in zijn geheel gereed te hebben aan het einde van het weekend, zodat ik hem volgende week kan schilderen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spiraal_2_001.jpg)
Als het lukt ga ik vandaag ook nog even bij MTE langs om een bestelling op te halen. De Rh 1042 is binnen. :) :D
-
Een update!
Een dag later dan gehoopt, het frame en de secties voor spiraal II afgerond. Gelukkig is het leuk werk en het resultaat naar tevredenheid, zodeat de dag uitloop mij niet zoveel uitmaakt
Frame is wederom gemaakt van 12 mm multiplex en balkjes van 18*44 mm verweven in een raamwerk. Niet te zwaar en toch erg stevig. Ik kan er op staan (y). Afmetingen zijn 145 bij 102 cm.
De secties zijn verlijmd in 3 ovalen. De voorzijde van elke ovaal is nu nog los en wordt pas tijdens het monteren van de spiraal vastgezet. Secties bestaan trouwens uit telkens 2 x triplex 4 mm.
Het frame laat ik nu uitdrogen (houtlijm) en wordt dan samen met de secties van de week voorzien van 2 laagjes verf. Hopelijk kan ik de spiraal dan volgend weekend opbouwen, maar dan moet wel alles mee zitten.
Hier wat plaatjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spiraal_2_001_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spiraal_2_1.jpg)
PS: de uitlopers houtlijm veeg ik zo weg :-[
-
Hallo Rinus,
Dat ziet er wel solide uit,dus dan heb je meteen een goede basis voor de baan. (y)
Gr Chris
-
Leuk hoor, succes nog ! ;D
-
Gisteren de 2e spiraal afgerond. Daarmee is het frame werk nu gereed en kan ik voozichtig gaan beginnen met het leggen van het spoor in de 2 spiralen en beide schaduwstations.
Ongemerkt gaat er toch best veel spoor in een spiraal. Ik moetst dus wat bijbestellen. Het kurk is ook aangevraagd.
Met het spoor dat ik nog had ben ik al begonnen om het uit te leggen. Ik zit nog op een plan te breoden om het parallelspoor in de spiraal vanuit het buitenste spoor op 64.9 mm uit te zetten. Iemand een idee?
Ik denk zelf aan een mal van hout, met twee uitspraingen om de spoorstaven te geleiden en een gefixeerde stift op 64.9 mm.
Hier wat plaatjes!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spiraal_2_002_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spiraal_2_003.jpg)
-
Hallo Rinus,
Je maakt er wel allemaal precisiewerk van,ziet er uitstekend uit.
Gr Chris
-
Hoi Rinus, dat ziet er goed uit.
Een kleine vraag, die leggers van je schaduw zijn dat stalen leggers, ben je dan niet bang voor het geluid wat zij gaan produceren als ertreinen overheenrijden. Of heb je hier een leuke/inventieve oplossing voor gevonden :o
-
Hij zegt zelf dat ie kurk moet bijbestellen, dus ik neem aan dat het spoor op kurk komt te liggen, wat het geluid aardig dempt.
-
Helemaal overheengelezen, kurk ja, maar dat dunne spul als legger is een enorm klankbord ::). Dus ik ben benieuwd wat de ervaringen zijn :)
-
Hoi Rinus, dat ziet er goed uit.
Een kleine vraag, die leggers van je schaduw zijn dat stalen leggers, ben je dan niet bang voor het geluid wat zij gaan produceren als ertreinen overheenrijden. Of heb je hier een leuke/inventieve oplossing voor gevonden :o
Mijn erts treinen zijn ook van plastic ;). Naast kurk hoop ik dat ook de bouten modules zelf en het bewust verlijmen van de liggers (en niet alleen bouten) de trillingen wegneemt.
-
Een hoognodige update!
Ben aan het stoeien geweest met spiraal 1 en 2. Deze heb ik voorzien van een kurk bedding en spoor. Flinke klus. Vooral het precies uitzetten was een hele opgave. Ook de eerste keer dat ik flexrail gebruikte. Knap lastig in het begin. Daarnaast het ik een deel van de spiralen ook al voorzien van stroomtoevoer. Om effcient bezig te zijn ben ik tussen het drogen van de lijm door, bezig geweest met het aanbrengen van kurk op schaduw station 2.
Maar goed beelden zeggen meer dan woorden. Met de klok mee:
Spiraal1 met mijn test trein. Deze spiraal brengt de trein van schaduwstation 1 naar het bovenste nivo en vormt in de het begin van de bocht van St Joktok. De flexrail is compleet vast gezet met lijm. (Bison lijmpistool (y))
(http://farm5.static.flickr.com/4095/4825940671_b6e12ed296.jpg)
Ik heb er voor gekozen mijn stroom toevoer vast te solderen. Elke flexrail van 900mm voorzie ik van 2 aansluitpunten.
(http://farm5.static.flickr.com/4098/4826550990_9de42ffe62.jpg)
Hier boven komt de bocht naar Sankt Jodok.
(http://farm5.static.flickr.com/4098/4825943033_a180f8cac1.jpg)
(http://farm5.static.flickr.com/4077/4826552552_5a95270d1c.jpg)
Schaduwstation 2. Hierboven komst station Matrei.
(http://farm5.static.flickr.com/4102/4826551376_bca2d6e7b1.jpg)
En van het toekomstige station Matrei gaan we via spiraal 2 naar schaduwstation 2.
(http://farm5.static.flickr.com/4095/4826550120_93304a5868.jpg)
-
Wow! :o
Dat ziet er al erg goed & degelijk uit Rinus! Ik neem aan dat je de spiraal uitvoerig hebt getest met langere treinen?
Ben erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat als mede Brenner liefhebber! ;D
Succes, gr Marco.
-
(y) Gaaf stukje werk Rinus!
Kan je straks wel in het spiraal kruipen voor het geval er iets mis mag gaan? Ik neem tenminste aan dat je de buitenkant gaat "bekleden".
Gr.Jaap
-
Goedemorgen,
Ja ziet er aardig uit he! Bedankt. Moet zeggen dat het ook schilderwerk optisch veel goed doet. Het is veel werk, maar het geheel comt daardoor wat uniformer over.
Spiraal is nog niet getest met lange treinen. Wel met een enkele loc. Testen staat na het aansluiten op het programma. Maar gezien de ruime boogstraal, ligging van het spoor en ralatief stijgingspercentages verwacht ik geen bijzondere problemen.
De bereikbaarheid van de spiraal is een aardige om nog wel even toe te lichten. In theorie kan ik erin kruipen. Het framewerk is er stevig genoeg voor. Maar dat vind ik erg omslachtig. Bovendien heb ik nog wel eens last van mijn rug; dan zijn dit soort slangemens bewegingen geen optie. Daarom heb ik er voor gekozen de spiralen te bouwen als losse modules. Gebeurt er wat dan schuif ik ze vrij. Ik merk nu al tijdesn het bouwen dat dit prima werkt. Ik ga ze wel bekleden, en wil dat met makkelijk te verwijderen schotten van 3 mm triplex of textiel doen.
Groet,
Rinus
-
Aanvulling:
Mocht je geïntereseerd zijn in het echte voorbeeld van de Brennerbahn dan is dit boekje een aanrader: Schienentransit Brenner van Helmut Petrovitsch.
(http://www.alba-publikation.de/out/oxbaseshop/html/0/dyn_images/1/2533d.jpg)
Via bol.de te bestellen. Het geeft naast veel mooie plaatjes, tekeningen van stations, veel info over treinen (o.a. trekkrachttabellen), de lijn, historie etc. En dat zowel vanuit oostenrijks als italiaans perspectief.
http://www.alba-publikation.de/oxid.php/sid/x/shp/oxbaseshop/cl/details/cnid/250/anid/2533/Schienentransit-Brenner/ (http://www.alba-publikation.de/oxid.php/sid/x/shp/oxbaseshop/cl/details/cnid/250/anid/2533/Schienentransit-Brenner/)
Groet,
Rinus
-
***************
Ik heb er voor gekozen mijn stroom toevoer vast te solderen. Elke flexrail van 900mm voorzie ik van 2 aansluitpunten.
***************
Heel goed is het beste wat je kan doen.
ga je digitaal en via een besturingssysteem rijden? (Koploper bv)
Ga je je spiraal nog in blokken verdelen? anders is het lang wachten totdat een trein boven is en het blok vrijgegeven wordt.
Dave
-
Mooie plaatjes alweer.
Het werk schiet goed op, echter een vraagje, het lijkt er op dat je jouw spiraal ietsjes te krab bemeten hebt doordat het buitenspoor, allessinds de kurk toch er net buiten valt.
Maar waarschijnlijk word dit nog beveiligd met een opstaand randje.
Mvg.
Matheus
-
Nee dat is zo,
Bij ons op de club zijn we ook bezig met twee van deze spiralen en daar valt de Woodland bedding ook er iets over.
Dave
-
ga je digitaal en via een besturingssysteem rijden? (Koploper bv)
Ga je je spiraal nog in blokken verdelen? anders is het lang wachten totdat een trein boven is en het blok vrijgegeven wordt.
Dave
Ja digitaal met Uhlenbrock Lissy. Ik hoef nu dus nog geen secties te snijden. Kwestie van een Lissy ontvanger aanbrengen en klaar is Rinus!
Vooralsnog geen PC gestuurd systeem. Ik zit al veel te veel aan de PC.
Groet,
Rinus
-
Mooie plaatjes alweer.
Het werk schiet goed op, echter een vraagje, het lijkt er op dat je jouw spiraal ietsjes te krab bemeten hebt doordat het buitenspoor, allessinds de kurk toch er net buiten valt.
Maar waarschijnlijk word dit nog beveiligd met een opstaand randje.
Mvg.
Matheus
Dank je. Ik heb mijn spiralen gebouwd met het hier wel bekende prgrammaatje Gleiswendel http://www.stayathome.ch/gleiswendel.htm (http://www.stayathome.ch/gleiswendel.htm) Het programma gaat uit van een standaard rail breedte en niet van een kurkrailbedding (in ditgeval Jeweha). Het spoor ligt minimaal op 5mm van de rand zoals het programma aangeeft. De railbeding is iets breder en komt er hier en daar dus overheen.
Groet,
Rinus
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2192.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2190_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2191_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2194.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2195.jpg)
-
Hoi Richard.
1é foto, is dat de Europabrucke?
Genomen van op de oude Brenner veronderstel ik.
Voel mij net op verlof met zulke plaatjes. (y)
Mvg.
Matheus.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2196.jpg)
Dit is de Nösslachbrug in de Brennerautobahn aan de overkant in het Dal.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2197.jpg)
Deze foto´s zijn bij ons voor in het Schmirntal gemaakt en geven een beetje beetje het beeld van de Lus bij st.Jodok in de Brennerbaan.
Het Station ,de Kerk en een paar Boerderijen en Huizen.
Ik hoop dat jullie er iets aan hebben.
mvg.
Richard
-
Remco nog bedankt voor de aanpassingen (y)
-
Wordt er nog gebouwd aan deze Baan ?
Het is erg stil hier of is de bouwer op vakantie. 8)
-
[img width=400 height=300]https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2197.jpg[img]
Deze foto´s zijn bij ons voor in het Schmirntal gemaakt en geven een beetje beetje het beeld van de Lus bij st.Jodok in de Brennerbaan.
Het Station ,de Kerk en een paar Boerderijen en Huizen.
Ik hoop dat jullie er iets aan hebben.
mvg.
Richard
Hoi Richard,
Ik zie dat je bij st. jodok bent geweest, maar dat je geen foto's hebt gemaakt op "de bekende stek"?
Ik had moeite om die stek te vinden. Volgens mij is het op prive terrein en ik had geen zin in gedoe met de boer dus heb "eieren voor mn geld" gekozen
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2197.jpg)
komt me bekend voor, alleen was alles toen witter... ;D
eric
-
Hoi Richard,
Ik zie dat je bij st. jodok bent geweest, maar dat je geen foto's hebt gemaakt op "de bekende stek"?
Ik had moeite om die stek te vinden. Volgens mij is het op prive terrein en ik had geen zin in gedoe met de boer dus heb "eieren voor mn geld" gekozen
[/quote]
Nee hoor ,deze Foto´s zijn gewoon langs de openbare weg genomen .
Het is een beetje lager en eerder in het Dal dan waar iedereen staat ,even de Auto aan de kant en dan een paar Foto´s gemaakt .
Dus zeker geen boze Boeren gezien.
mvg.
Richard.
-
Wordt er nog gebouwd aan deze Baan ?
Het is erg stil hier of is de bouwer op vakantie. 8)
De bouwer was even op vakantie. Moet af en toe ook gebeuren. :)
Richard, hartstikke bedankt voor de plaatjes!! Dat je er aan gedacht hebt, echt fantastisch. Ik heb nu een veel beter beeld van de omgeving. Ik overweeg nog een korte vakantie daar om Matrei en vooral de seinen opstelling daar goed op te nemen.
Super, bedankt!
Groet,
Rinus
-
Een korte update.
De afgelopen weken heb ik naast vakantie vieren natuurlijk ook wat aan de baan gesleuteld.
IK heb beide spiralen aangesloten en getest. ZE worden nu ieder gevoed door een ringleiding van (per spoor) 2 x 0.75 mm2. Lekker dik. Minimaal 2 maal per ronde een aansluitpunt en bij de flexrail zelfs 2 maal per rail.
Zoals je kunt zien heb ik de ringleiding goed vastgezet. Ik wil het niet hebben dat er een buffer in een draad blijft steken.
Om spagetti tafrelen te voorkomen heb ik de kabels opgebost met een kabelvreter van de bouwmarkt. Ziet er voor mijn doen erg netjes uit.
Vervolgens getest met mijn meest gevoelige treinstel een Aln 448 van Roco. Nou dat ging erg goed. (y) Nadat ik de bovenleiding er in geplakt heb (worden denk ik goedkope metalen strips uit de bouwmarkt, gebogen in de juiste boogstraal) maak ik nog een hekje en klaar zijn de spiralen.
De overgang naar het frame bleek lastiger dan verwacht. Omdat het losse modules zijn wil ik een zo klein mogelijke tolerantie tussen de spiraal en de volgende module. Lastige zit hem erin dat de spiraal licht getordeerd is en de module vlak is. Met een overgangs helling op stelschroeven ben ik dit geprobeerd mooi over te laten gaan.
De plaatjes:
(http://farm5.static.flickr.com/4123/4923703689_73e165f619_z.jpg)
(http://farm5.static.flickr.com/4080/4924298366_44657cc4c0_z.jpg)
(http://farm5.static.flickr.com/4078/4923701997_ebdb6cb9ac_z.jpg)
Groet,
Rinus
-
Hoi Rinus,
Waarom ga je een bovenleiding plaatsen in de spiraal, terwijl alleen voor de zichtbare delen dit een echt vereiste is. Of ga je ook door de bovenleiding de voeding sturen naar de locs???
Scheelt een hoop werk en kosten ;)
-
Nou Overlord, ik will bovenleiding plaatsen omdat de ruimte tussen de niveaus maar 8,5 cm is. Met kurk ebn rail eraf houd je dan te weinig over om de loc's met pantograaf uit er vrij in the laten rijden.
Natuurlijk kan je er voor kiezen de pantograaf tegen het 'dak'te laten schuren maar daarvoor vind ik de weerstand tussen het houten oppervlak en de pantograaf te groot. Ik denk dat het de pantograaf op den duur beschadigd.
De kosten vallen denk ik best mee. Een metalen van 1 m strip kost +/- 2 euro. Dat het tijd kost vind ik niet erg. Het is per slot van rekening een hobby. Daarnaast wil ik dat het goed is. Mijn vorige banen waren allemaal net niet en dat irriteert op den duur.
Groet,
rinus
-
Rinus, je hebt een PB
Gerard
-
Hoi Rinus, waarom maak je de tussenruimte dan niet iets groter of krijg je dan problemen met je stijgingsgraad?
Is dat niet ergens geregeld in NEM 202 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NEM_202_NL.pdf) volgens mij houd je dan nog genoeg over om de pantho vrij te laten lopen!
-
Hoi Rinus, waarom maak je de tussenruimte dan niet iets groter of krijg je dan problemen met je stijgingsgraad?
Is dat niet ergens geregeld in NEM 202 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NEM_202_NL.pdf) volgens mij houd je dan nog genoeg over om de pantho vrij te laten lopen!
Vul je waarden maar eens in (http://www.stayathome.ch/Downloads/Gleiswendel.xls) en je ziet dat het stijgingspercentage al snel oploopt.
Maar mijn vraag staat nog steeds: wat is er tegen het aanbrengen van een soort van BVL??
Trouwens je begrijpt denk ik ook, dat wanneer ik de hoogte tussen niveaus aanpas, ik de extra hoogte die ik daarmee creëer ook weer ergens kwijt moet waar dat niet is voorzien. Ik moet dus of mijn schaduwstation verlagen of het topniveau omhoog halen. Dat is nogal ingrijpend ;) Je gooit daarmee het hele ontwerp op z'n kop zonder de consequenties goed te kunnen overzien. Lijkt mij niet handig.
Daarnaast pieker ik er niet over mijn spiralen aan te gaan passen nu deze beide klaar zijn, om iets op te lossen wat ik niet als een probleem zie of ervaar :P ???
Ja bovenleiding aanbrengen kost geld en tijd, maar wat is er nou leuker om lekker te werken aan je modelbaan?
Groet,
rinus
-
Bovenleiding in de spiraal? Daar is niets mis mee.... Kan goed. Het was misschien iets makkelijker geweest tijdens het bouwen van de spiraal aanbrengen ;) maar nu aanbrengen is ook een goede uitdaging ;D
-
Hoi Rinus,
Het was gewone niewsschierigheid die mij deze vragen deed stellen, want net als Ronald vroeg ik mij af waarom, en waarom pas als het gebouwd is.
Ik wilde gewoon je redenatie weten.
Groet, Paul
-
Jullie hebben denk ik traditionele BVL met portalen in gedachten? Die wordt het niet. O.a. om dat het niet past.
Ik zal even laten zien wat de bedoeling is aangaande de BVL. Ik denk dat dat wat meer helderheid schept.
Wat is de bedoeling? Men neme een strip metaal van 1 m, buigt deze in de gewenste boogstraal, klemt deze in positie en lijmt deze vast boven het spoor. Ik schat in +/- 5 min werk per strip.
(http://farm5.static.flickr.com/4137/4937520894_022ee6f4e5_z.jpg)
(http://farm5.static.flickr.com/4121/4936934589_a3e7728924_z.jpg)
Ben alleen nog op zoek naar de ideale lijm. Zou secondelijm kunnen (volgens de bison site wel) of toch beter 2 componenten- of contactlijn die wat minder snel drogen?
Groet,
Rinus
-
Hoi Rinus.
Jouw idee is goed, voor een goede houvast (persoonlijke mening) zou ik aan de bovenzijde eerst plaatjes styreen aanbrengen, breedte van het plaatje uitfrezen en deze met twee componenten lijm verlijmen, plaatjes bv.2 x 1 cm.
Neem om de 20 a 25 cm, deze geven nadien een goede verlijming met contactlijm.
Verder zou ik de strips met een cm overlappen, zie afb.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/002_72.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/002_72.jpg)
Zo heb je een mooie overgang zonder dat de panto's kunnen blijven haken.
Zo heb ik het ooit eens gedaan bij een van mijn N baantjes.
Mvg.
Matheus
-
Ik heb het (nog) niet in de praktijk gebruikt, maar mijn plan is om gewoon koper installatiedraad als bovenleiding in de spiraal te gebruiken.
Dit is goed vast te solderen aan bijvoorbeeld messing schroefjes. Misschien is het een idee.
Vriendelijke groet,
AR
-
Hoi Rinus,
Ik snap wat je wilt.
-
Eventjes in dit draadje inbreken voor AR.
Jouw idee is ook bruikbaar, maar gebruik geen instalatiedraad.
Dit krijg je nooit mooi vlak, je pantos gaan een dansend leven hebben.
Messingdraad uit de hobbywinkel is beter, maar niet te dun nemen.
Tevens moet je dit ook plaatsen zoals de zichtbare bovenleiding, met hoeken en niet meegeplooid met de bocht zoals Rinus nu wel kan met deze strips.
Mvg.
Matheus.
-
@ Overlord. Mooi. Een plaatje zegt toch altijd meer dan woorden. (y)
@ AR. Draad is natuurlijk wel realistisch. Solderen in een dergelijk kleine ruimte lijkt mij echter best lastig! Hoe ga je dat doen?
@ Mattheus. Die overgang heb ik ook aan zitten denken. Ik denk dat ik de hoeken af frees met de dremel en de strips laat verspringen. Hiermee voorkom je dat de pantograaf blijft hangen dooreventueel hoogte veschil.
Allen: hebben jullie nog een tip voor de lijm?
Ik twijfel tussen secondelijm en contactlijm van Bison. Twee componentenlijm is mij te bewerkelijk. Echter als ik metaal op hout wil lijmen kom ik via de lijm wijzer toch op 2 componentenlijm uit. :P
Groet,
Rinus
-
de strip gelijk op het hout lijmen lijkt mij niet erg betrouwbaar .... waarom niet 2 dunne balkjes hout , pakweg 3 x 3 mm .... plakt die lichtjes verspringend aan de onderkant van je tracé zodat de metalen strip hiertussen geklemd word. Door de kromming van je railtrace zal je de strip er gewoon tussen kunnen klemmen. Eventueel hiertussen gelijk wat bison of met lijmpistool de strip nog extra fixeren zodat deze niet kan zakken.
Groetjes
Peter
-
Dat lijkt mij erg bewerkelijk in een kleine ruimte Peter.
Gisteren een stukje met contactlijm geprobeerd. Zal vanavond even kijken naar het resultaat. Ben toch bang dat ik op 2 componentenlijm uit kom.
Groet,
Rinus
-
Op het moment Seeuwt het op De Brennerbahn :o
-
Dat schreeuwt om plaatjes Richard! :P
Grtz Marco.
-
Eventjes in dit draadje inbreken voor AR.
Jouw idee is ook bruikbaar, maar gebruik geen instalatiedraad.
Dit krijg je nooit mooi vlak, je pantos gaan een dansend leven hebben.
Messingdraad uit de hobbywinkel is beter,
Dag Matheus,
Als je installatiedraad uitrekt kan je de mantel er afschuiven, dan één zijde in de bankschroef en de andere zijde in je boormachine. Met een langzaam toerental laten draaien en je hebt een stugge maar goed te verwerken koperdraad. En veel goedkoper dan messingdraad ;).
Met vriendelijke groet,
Hans
-
Op het moment Seeuwt het op De Brennerbahn :o
Nou bij mij binnen is het droog ;)
-
Het is hier 4 Graden en het Sneeuwt al de gehele dag maar omdat de Bodem nog te warm is ligt er nu een Laagje sneeuw van zo´n 5 cm .
Voor mooie winter foto´s moet je nog even wachten.
-
Hoe is het met de sneeuw Richard?
Nog even een terugkoppeling over de lijm. De contactlijm doet het boven verwachting goed! Gisteren een tweede strip geplaatst en de eerste conform Mattheus zijn tekening op de hoekjes afgeslepen. Zelfs tijdens het slijpen bleef de strip keurig op zijn plaats.
Voordeel is dat de lijm lekker goedkoop is. Nadeel is dat hij langzaam droogt. Ik kan dus maar 1 strip per dag plaatsen. Maar dat is op zich niet erg want ik heb nog zat te doen.
Ben nu bezig met het schaduw station uit te leggen en te positioneren. Ik ga toch voor de grootste variant: 13 sporen van netto 260 cm per schaduwstation! :P :P :P Dan heb ik lekker de ruimte om nog wat loks te kopen.
Nog tips om de sporen zo strak mogelijk te leggen? Ik gebruik nu een laser, maar die geeft alleen een rechte lijn aan en niet de relatieve positie (positie t.o.v. de andere sporen / afstand tot de muur etc.).
Groet,
Rinus
-
Hallo,
Hier wat foto's van de bovenleiding in de spiraal. Ben nu halverwege.
(http://farm5.static.flickr.com/4108/4982982501_eab153c142_z.jpg) (http://www.flickr.com/photos/41042613@N05/4982982501/)
trein 005 (http://www.flickr.com/photos/41042613@N05/4982982501/) (http://www.flickr.com/people/41042613@N05/)
Verder veel tijd gestopt in mijn onderste schaduwstation. Gekozen voor de variant met 13 sporen van elk netto 250 cm. Uitgelijnd met een laser en vastgezet met warme lijm. Licht er netjes bij vind ik zelf. Ik wacht nog op een lading rechte rails om het af te maken.
(http://farm5.static.flickr.com/4113/4982979805_4c836299d6_z.jpg) (http://www.flickr.com/photos/41042613@N05/4982979805/)
trein 003 (http://www.flickr.com/photos/41042613@N05/4982979805/) (http://www.flickr.com/people/41042613@N05/)
(http://farm5.static.flickr.com/4103/4983580342_8cf0f72abe_z.jpg) (http://www.flickr.com/photos/41042613@N05/4983580342/)
trein 004 (http://www.flickr.com/photos/41042613@N05/4983580342/) (http://www.flickr.com/people/41042613@N05/)
(http://farm5.static.flickr.com/4126/4982983287_98e982e95c_z.jpg) (http://www.flickr.com/photos/41042613@N05/4982983287/)
trein 007 (http://www.flickr.com/photos/41042613@N05/4982983287/) by (http://www.flickr.com/people/41042613@N05/)
(http://farm5.static.flickr.com/4129/4983575784_a002b40300_z.jpg) (http://www.flickr.com/photos/41042613@N05/4983575784/)
trein 001 (http://www.flickr.com/photos/41042613@N05/4983575784/) by (http://www.flickr.com/people/41042613@N05/)
-
aardig schaduwstation zeg!
bovenleiding in klimspiraal ziet er ook erg goed uit! (y)
gr,
mathyn
-
Hoi Rinus, dat zijn goede vorderingen!
Werkt de boveleiding zoals beoogd?
En je schaduwstation gaat je veel plezier leveren aan variatie in treinverkeer leuk hoor (y)
-
Hallo Rinus,
Daar kun je tenminste nog eens een trein kwijt of wat,mooie ruimte hoor!!!! (y)
Gr Chris
-
Bedankt heren!
Er komt dus nog een identiek schaduwstation boven he! :P
Genoeg ruimte dus om nog wat mooi ÖBB en FS materieel aan te schaffen! (y) (y)
Groet,
Rinus
-
Wat een geweldig idee met die profielen. En wat een geweldig mooie spiraal... Ik ga dit zeker in de gaten houden! erg netjes gewerkt!
-
Wisten jullie eigenlijk wel dat het station van St. Jodok in de gemeente Schmirn ligt (y)
Waar deze Nederlander woont.
-
Hoi Rinus.
Een simpel hulpmiddeltje is zelf te maken, een spoor volgens de laser recht gelegd.
De rest kan je dan aanpassen aan je wensen met een simpel houtblokje.
Naargelang de afstand tussen de sporen pas je dit gewoon aan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railbedding_001_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railbedding_002.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railbedding_005_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railbedding_006_1.jpg)
Door gewoon verschuiven van het blokje plaats je het naastliggende spoor mooi naast het ander met de juiste afstand.
Mvg.
Matheus.
-
Wisten jullie eigenlijk wel dat het station van St. Jodok in de gemeente Schmirn ligt (y)
Waar deze Nederlander woont.
;D ;D Ik had al zo'n vaag vermoeden.
Ik sluit niet uit dat ik een keer polshoogte kom nemen! ;)
Groet,
Rinus
-
Hoi Rinus.
Een simpel hulpmiddeltje is zelf te maken, een spoor volgens de laser recht gelegd.
De rest kan je dan aanpassen aan je wensen met een simpel houtblokje.
Naargelang de afstand tussen de sporen pas je dit gewoon aan.
Matheus.
Bedankt Matheus!
-
Een update van de werkzaamheden!
Vrijdag het weekend goed begonnen door een paketje op te halen. Ik ben nu de trotse bezitter van een Mä Rh 1012! Zit nu nog te dubben over de aanschaf van een Roco EU 43 van RTC.
Dit weekend heb ik het resterende deel van het schaduwstation gelegd en verlijmd. Ook nog een kleine correctie uitgevoerd. Na een test bleek het spoor iets te strak op elkaar te liggen. Hierdoor heeft één van de sporen het veld moeten ruimen en blijven er maar tien over. :(
Daarnaast heb ik de tijd gebruikt om een ander foutje te herstellen. Ik was een niveau vergeten in de 2e spiraal. Deze is nu aangebracht. Dit gaf mij gelijk de gelegenheid om de spiraal deelbaar te maken zodat hij ook door het trappengat past bij een eventuele verhuizing.
De bovenleiding in de 1e spiraal is nu ook gereed. Ben blij dat dit toch redelijk eenvoudig gelukt is.
Zodoende ben ik gisteren avond begonnen met het aansluiten en verder testen van het schaduwstation. In de korte test reed mijn test lok als een zonnetje. Erg stil op het kurkbed en op het strak gelegde spoor zag het er stukken beter uit dan bij mijn vorige banen. Erg fijn na alle inspanningen van de laatste weken. Als ik er achter ben hoe ik een filmpje kan maken in mp3 formaat met mijn fotocamera zal ik deze hier posten.
Foto's volgen morgen!
Groet,
Rinus
-
Hoi Rinus,
Zo'n filmpje is niet in het MP3 formaat MP3 ondersteund alleen geluid, Als je camera een filmpje kan maken dan zou ik dat direct 1 op 1 uploaden naar youtube. Daar kunnen zij met de standaard formaten die (foto)camera's maken prima overweg. Wel moet je dan even een account aanmaken zodat je filmpjes kan uploaden.
Hierna kan je de link hier delen op het forum ;D
Ik kijk er naar uit om jouw treinen over het kurk te horen zoeven (y)
-
Wat een mooië strakke spiraal,Dit beloofd ook weer een mooi projackt te worden,de Brennerbahn doet mij denken aan de Semmering Bahn die ik in Augustus van uit Wenen heb bereden,als ik naar de wintersport in Italie ga zie ik vanaf de Brenner autobahn stukken van de gelijknamige spoorlijn.
Jammer dat hij in de toekomst in een tunnel verdwijnt.
Succes met je baan,ik ga het met plezier volgen (y) :)
-
Dat is niet geheel waar hoor ,de planning is dat alleen het Goederenvervoer door de Brennerbasistunnel gaat .
Maar zoals het er nu voorstaat is het helemaal niet zeker of er Überhaupt wel een Tunnel komt omdat Wenen het project neit helemaal ziet zitten(Financiering geeft problemen en er zijn andere Tunnelprojecten die voorrang hebben gekregen).Wat er op dit moment gebeurdt is nog steeds de voorbereidende fase.
-
De plaatjes bij het plaatsen van een extra lus in de spiraal!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_009.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_010.jpg)
Groet,
Rinus
-
En nog even een filmpje van wat testwerkzaamheden eerder deze maand.
http://www.youtube.com/watch?v=pyMLSMtABO0 (http://www.youtube.com/watch?v=pyMLSMtABO0)
Met dank aan Overlord!
Groet,
Rinus
-
haha jij bent sneller dan dat youtube is,
de video is nog niet verwerkt.
even een paar minuten wachten en dan ga ik zeker kijken! (y)
gr,
mathyn
-
Hallo Rinus,
Dat begint er goed uit te zien,mooi dat we deze filmpjes ook te zien krijgen. (y)
Gr Chris
-
Wat een geweldig mooie baan! Merk je verschil in rijgedrag bij de ronde en de ovale spiraal? Ik was erg beniewd wat je bevindingen zijn...
Op dit moment zit ik nog in de ontwerpfase maar ik merk al dat ik enorm geinspireerd word door de opbouw van je baan..
Groetjes
NOcki
-
Leuke kat trouwens! (y)
Pas maar op, dattie de treinen niet grijpt!
Onze vorige kat is de hele baan al es een keer overgelopen... Heel voorzichtig, niets kapot, alleen wat ontspoorde wagons... ;)
Groet,
Ronald
-
Wat een geweldig mooie baan! Merk je verschil in rijgedrag bij de ronde en de ovale spiraal? Ik was erg beniewd wat je bevindingen zijn...
Op dit moment zit ik nog in de ontwerpfase maar ik merk al dat ik enorm geinspireerd word door de opbouw van je baan..
Groetjes
NOcki
Rijgedrag kan ik nu nog moeilijk volledig testen. De ovale spiraal is namelijk nog niet aangesloten op het schaduwstation, dus is het wat lastig om er een complete trein met rijtuigen doorheen te jagen. Ik heb tot nu toe getest met de ALn442/448 van Roco (2 * 31 cm). Deze loopt door beide spiralen goed.
Mijn afweging om een ovaal te bouwen was dat deze wat smaller kan zijn. Je compenseert de rijlengte namelijk met rechte delen. De boogstraal kan daardoor wat kleiner zijn. Een spiraal (cirkel) met grote boogstraal paste op die plek niet,
Mijn mening is dat het vooral van de ligging van je spoor af gaat hangen hoe goed/slecht je treinen door de spiralen heen lopen. Dit is moeilijker dan dat het lijkt, aangezien spiralen toch de neiging hebben te torderen, waardoor het vlak een helling naar buiten krijgt die je eigenlijk niet wilt hebben.
Groet,
Rinus
-
Leuke kat trouwens! (y)
Pas maar op, dattie de treinen niet grijpt!
Onze vorige kat is de hele baan al es een keer overgelopen... Heel voorzichtig, niets kapot, alleen wat ontspoorde wagons... ;)
Groet,
Ronald
Onze poes is een frequente bezoeker van mijn treinbaan. Ik vind het altijd wel gezellig! Op de een of andere manier trekken die beesten zich niks aan van de spanning op de sporen.
Groet,
Rinus
-
En nog even een filmpje van wat testwerkzaamheden eerder deze maand.
http://www.youtube.com/watch?v=pyMLSMtABO0 (http://www.youtube.com/watch?v=pyMLSMtABO0)
Met dank aan Overlord!
Groet,
Rinus
Leuke film Rinus, de kat heeft het zeker naar haar zin.
Leuk dat de tip gewerkt heeft ;D
Groet, Paul
-
Bedankt voor je antwoord!
Leuk filmpje idd. Wat erg opvalt is dat de trein enorm mooi gelijkmatig rijdt. Zonder gehobbel enzo.
-
En op De Brennerbahn mag deze natuurlijk niet ontbreken!!
Filmpje van You Tube geplukt.
http://www.youtube.com/watch?v=NmhOahUG0fQ
-
Dat is niet geheel waar hoor ,de planning is dat alleen het Goederenvervoer door de Brennerbasistunnel gaat .
Maar zoals het er nu voorstaat is het helemaal niet zeker of er Überhaupt wel een Tunnel komt omdat Wenen het project neit helemaal ziet zitten(Financiering geeft problemen en er zijn andere Tunnelprojecten die voorrang hebben gekregen).Wat er op dit moment gebeurdt is nog steeds de voorbereidende fase.
Gelukkig,tunnels zijn wel lekker efficient,maar ze halen het mooië uitzicht vanuit de trein weg,veel bergsporen zijn op de Unesco werelderfgoed gezet,dat mag met de Brenner en de oude Gothard ook gebeuren. :)
-
Hoogste tijd voor een update.
Laatste weken veel installatie van decoders e.d. en test werk gedaan. Niet echt spectaculair, maar het moet gebeuren. Aangezien ik even moet sparen voor de partij rails voor het tweede schaduwstation, zullen in de komende weken vooral wat kleinere zaken worden opgepakt. Denk bijvoorbeeld aan het aansluiten en netjes wegwerken van de bedrading, testen, bovenleiding opnieuw vastzetten met tweecomponenten lijm (bisonkit laat los >:( >:( >:() en het maken van een bedientafel.
Wat foto's van de laatste stand van zaken:
Overzicht
(http://farm5.static.flickr.com/4105/5066731193_3cc4461dbc_z.jpg)
Overgang
(http://farm5.static.flickr.com/4088/5066733663_23f2f841ca_z.jpg)
Lissy
(http://farm5.static.flickr.com/4146/5066731493_07fbd00f64_z.jpg)
Nieuwe bezoeker
(http://farm5.static.flickr.com/4148/5067343118_97514ea75c_z.jpg)
Groet,
Rinus
-
Zo Rinus, dat ziet er goed uit! (y)
Erg netjes gedaan, zeker met die grijze verf op de ondergrond lijkt het erg mooi.
Grtz Marco.
P.S. de nieuwe bezoeker is erg fraai!
-
Hallo Rinus,
Dat ziet er weer netjes uit. (y)
Mooie aanwinst is die 1012,het is een echte brennerlok.
Gr Chris
-
Mooie aanwinst is die 1012,het is een echte brennerlok.
Gr Chris
Het is zeker een mooie loc, helaas doen ze geen dienst meer op de Brenner.
Tegenwoordig maken ze hun kilometers bij Hectorrail in Zweden.
Gr Marco.
-
ziet er goed uit hoor.
is je nieuwe aanwinst een roco loc??
gr,
mathyn
-
Heel strak en netjes (y).
-
Goedenavond!
De lok is geen Roco maar een Marklin. Mijn eerste sinds jaren. Voor de rest is mijn ÖBB materieel voornamelijk van Roco, dus ik was erg nieuwsgierig hoe dit zou bevallen. Mijn andere marklin loks produceren namelijk nogal wat lawaai. De loc valt zeker niet tegen, alleen de sleper produceert veel meer lawaai dan de Roco's. Maar voor de rest is ze muisstil. Voor Marklin begrippen is deze zelfs best gedetaileerd! De lok was bij MTE in de aanbieding. Gezien de tragische carierre van het prototype bij de ÖBB kon ik het niet laten deze aan te schaffen.
Ik wil er een RoLa trein mee maken. De dit jaar uitgebrachte Rola wagons van Roco passen er mooi achter. Nog een mooie FS couchette verblijfswagen er tussen van ACME en ik zie het al helemaal voor mij!
Groet,
Rinus
-
Ziet er goed uit Rinus, ook de spiraal van niveau 0 naar -1 hangt daar goed in de lucht ;)
-
Update
Het ontbrekende spoor voor het aanleggen van schaduwstation 2 is inmiddels binnen. We kunnen dus weer aan de slag! (y)
Ongeloofelijk hoeveel het scheelt als je je spoor via ebay koopt. I.p.v. de voorziene € 980 was ik nu voor minder dan de helft klaar ;D ;D !
Vanaf dit weekend gaar er dus weer gewerkt worden. Foto's volgen spoedig.
Groet,
Rinus
-
Is dat dan 2e hands spoor of gewoon nieuw?
-
Deels nieuw deels licht gebruikt. Op de meeste zit het prijskaartje uit lang vervlogen tijden (guldens) nog op. In ieder geval goed genoeg voor een schaduwstation. Alleen uit een partijtje uit Duitsland zit op een paar gevallen lichte roestsporen. Ik denk door houtlijm. Maar goed dat is er met een borsteltje wel af te krijgen.
Afgelopen weken ook druk geweest met het opnieuw verlijmen van de bvl in de spiralen. Alluminium op hout verlijmen met bisonkit houdt dus op langere termijn niet. Gebruik nu maar 2 componenten contactlijm.
Groet,
Rinus
-
Ja je moet rekening houden met verschillende uitzettings coeffcienten die van hout en die van aluminium.
Dat gaat werken en kan dan op termijn de lijmverbinding loswerken. Misschien toch kleine uithoudertjes op de aluminium strips maken om ze dan vast te kunnen schroeven?
-
Weet iemand trouwens of er in oostenrijk op het spoor nu links of rechts gereden wordt?
Op foto's zie ik dat men in de bocht van St Jodok meestal rechts rijdt, maar op foto's van Bhf Matrei weer links.
Volgens het onderstaande plaatje kan het weer alletwee ???
http://wapedia.mobi/thumb/2efc497/de/max/1440/1800/Fahrordnung-weltweit_CS4.png?format=jpg%2Cpng%2Cgif&ctf=0?format=jpg,png,gif&loadexternal=1 (http://wapedia.mobi/thumb/2efc497/de/max/1440/1800/Fahrordnung-weltweit_CS4.png?format=jpg%2Cpng%2Cgif&ctf=0?format=jpg,png,gif&loadexternal=1)
Wie weet meer?
-
Over het algemeen wordt er in Oostenrijk links gereden,
maar er zijn uitzonderingen bij bijvoorbeeld sommige
grensbaanvakken met Duitsland..
-
@ Rinus en T.Spat,
De meeste dubbelsporige hoofdlijnen zijn tegenwoordig met het zogenaamde "Gleiswechselbetrieb" uitgerust. Dat wil zeggen dat er zowel links als rechts gereden kan worden. Maar volgens mij is het in de normale gevallen vooral rechtsrijden op de dubbelsporige lijnen. (als ik m´n foto´s zo bekijk van de diverse dubbelsporige hoofdlijnen tenminste...).
Historisch gezien is het allemaal begonnen met rechts rijden, maar in de loop van de geschiedenis is er nogal eens gewisseld van rechts naar links naar rechts en weer terug... Na de Anschluss van Oostenrijk in 1938 is onder de Deutsche Reichsbahn begonnen met het vastleggen van het rechtsrijden op dubbelsporige lijnen, en dat is het in de meeste gevallen na de oorlog ook gebleven. In 1959 is tussen Bockstein en Mallnitz-Obervellach (de Tauerntunnel dus) het eerste baanvak voor Gleiswechselbetrieb geopend. In 1994 was ongeveer 2/3 van het spoorwegnet al zo uitgerust, en ik vermoed dat het overgrote deel van het dubbelsporige net tegenwoordig zowel links als rechts bereden kan worden. Ik kan me het op de Brennerbahn nog wel herinneren: ergens halverwege of eind jaren ´90 van de vorige is men daar volgens mij overgegaan van links naar rechts rijden. Ik weet wel dat ik nog wel eens gefopt ben bij het fotograferen daar, kwam de trein toch weer over het "verkeerde" spoor... >:( (Maar daar weet jij als "Brennerbahner" misschien meer van...?)
gegroet, Twinkie
-
Tjsa... in ons eigen landje wordt ook wel eens tegenspoor gereden
als er bijvoorbeeld ergens gewerkt wordt ;)
Dank voor uitgebreide info, dit wist ik nog niet, dat ze zo vaak
van spoor gewisseld zijn :D
Mvg,
Tis
-
Hallo,
Ik ben een lang weekend in Oostenrijk geweest en in die periode heb ik geen enkele trein links zien rijden.
Er waren nergens verbouwingen of iets dergelijks bezig.
Hier nog een paar foto's
Op de baan richting Zwitserland
(http://i86.photobucket.com/albums/k98/nederbelg/SeefeldinTirol118.jpg)
(http://i86.photobucket.com/albums/k98/nederbelg/SeefeldinTirol109.jpg)
Station Jenbach
(http://i86.photobucket.com/albums/k98/nederbelg/SeefeldinTirol057.jpg)
(http://i86.photobucket.com/albums/k98/nederbelg/SeefeldinTirol099.jpg)
Op naar de Brenner
[imghttp://i86.photobucket.com/albums/k98/nederbelg/SeefeldinTirol172.jpg]http://[/img]
(http://i86.photobucket.com/albums/k98/nederbelg/SeefeldinTirol183.jpg)
(http://i86.photobucket.com/albums/k98/nederbelg/SeefeldinTirol184.jpg)
(http://i86.photobucket.com/albums/k98/nederbelg/SeefeldinTirol189.jpg)
(http://i86.photobucket.com/albums/k98/nederbelg/SeefeldinTirol182.jpg)
Grt Dave
-
Mooie foto's dave! Die één na laatste Rh 1144 lijkt trouwens links te rijden of duwt hij een trein?
Twinki en T.Spat bedankt voor jullie reacties. Gelukkig hoef ik mijn beveiliging nu niet om te bouwen; was even bang dat ik een foutje had gemaakt! :P
In mijn eerste post in deze draad staat een link naar Bhf Matrei op die tekeningen staan duidelijk pijlen die aangeven dat er links gereden wordt. Vreemd. Waarschijnlijk de situatie van voor 1938?
Groet,
Rinus
-
hoi,
Hij duwt,
Dave
-
Dave ben je zelf in st. Jodok geweest?
En dan niet even een Bakkie doen in Schmirn?
Is maar 1 straat verder de Berg op? ;)
-
Sh..
We hadden de stoptrein genomen van de Brenner, en hij komt een uur later weer terug.
Een beetje rond gekeken maar niet bergop, maar er komt om de vijf minuten een trein langs dus veel gemist hebben we niet.
Een hele mooie locatie om foto's te maken, alleen kom je er daar ook achter dat je een betere camera kan meenemen.
Een groothoek is een vereiste. En voor een boerengat is het stationnetje zeer modern.
Dave
-
Nog kans gezien om Bhf Matrei op de foto te zetten?
-
Tijd voor een hoognodige update.
De laatste weken veel moeten klussen, dus even geen tijd gehad om mijn vorderingen bij te houden in dit topic.
Er is gewerkt aan:
- Schaduwstation 2
- De koppeling tussen spiraal 2 en schaduwstation 2
- Opnieuw verlijmen van de BVL ind e twee spiralen met 2 componentenlijm
- Testen van de BVL
- Maken van in en uitloop secties
Zie foto's voor de resultaten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/treinbaan_007.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/treinbaan_001_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/treinbaan_003.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/treinbaan_004_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/treinbaan_008.jpg)
-
In 1 woord: (y)
Het geheel ziet er erg goed doordacht en degelijk uit; hoe verliepen de testen van de BVL en de in/uitloopsecties? Ging alles in 1x goed of moest je nog wijzigingen aanbrengen?
Succes verder, gr. Marco.
-
Dank je Marco!
Sta er zelf ook van te kijken. Mijn vorige banen waren namelijk niet altijd een even groot succes. ;D ;D Maar met een flinke dosis geduld en vooral goed kijken op het forum hier kom ik veel verder dan dat ik vooraf had durven hopen.
Het grappige is dat ik dit baanontwerp grotendeels uit mijn hoofd bouw. Ik gebruik geen plan of pc of iets in die richting, maar kijk hoe iets in de praktijk uitkomt en pas het desnoods aan. Alleen bij de spiralen heb ik een rekenprogramaatje gebruikt.
Het testen van de bovenleiding ging redelijk vlot. Ik had hem al met een mal gepositioneerd tijdens het verlijmen. Dus zijwaardse aanpassingen waren niet nodig. Wel kwam het zaakje dus gedeeltelijk los (verkeerde lijm). Ook moest ik hier en daar de lijm weg frezen omdat de pantograaf erachter bleef hangen.
Groet,
Rinus
-
Ik wil er een RoLa trein mee maken. De dit jaar uitgebrachte Rola wagons van Roco passen er mooi achter. Nog een mooie FS couchette verblijfswagen er tussen van ACME en ik zie het al helemaal voor mij!
Mooie en inderdaad echte Brenner-lok!
In de praktijk reden uit m'n hoofd de 002 en 003 meestal samen één van de RoLa treinen, daar zijn wel foto's van te vinden op het net. Ook NS Couchette (en ik dacht zelfs TEN) rijtuigen hebben in deze RoLa treinen gereden!
Zelf denk ik dat de RoLa wagens van DB en ÖBB er beter achter staan, dacht niet dat de groene wagens veel getrokken werden door ÖBB loks, maar het is natuurlijk jou feestje! ;)
Groetjes, Tjeerd (een mede ÖBB 1012-fan)
-
Tjeerd,
Weet jij of die RoLa treinen een mix DB/ÖBB rola wagons hadden of dat deze enkel DB of ÖBB wagons reden?
Groet,
Rinus
PS de rh 1822 van Jägerndorfer staat ook hoog op mijn verlanglijstje
-
Hmm, weet ik helaas niet zo.
De ÖBB wagens zijn iets donkerder bruin, maar wellicht wist je dit al...
-
Het wordt echt heel mooi,maar ik was even aandachtig naar jouw klimovaal en spiraal aan het kijken,ik ben zelf ook al een klimovaal aan het maken voor mijn baan,ik zaag op de lengkte van de rails uit triplex van 4 mm dik de bogen uit,daar plak ik overlappend stukken triplex van 3,6 mm onder.
Hoever heb je de draadijndes van jouw ovalen van elkaar af staan? :).
-
Ze staat tussen de 31 en 41 cm van elkaar af. Welke dikte draadeind neem je?
-
Ik denk 5 mm.
-
Dit weekend bezig gegaan met het aansluiten van het tweede schaduwstation.
Handig dat het gemaakt is in modules!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/marktplaats_009.jpg)
Groet,
Rinus
-
ja dat is zeker handig, kan je lekker aan de tafel zitten en lekker rommelen. ipv in rottige houdingen.
gr,
mathyn
-
Het station Matrei wat boven het schaduwstation komt, wil ik ook in segmenten gaan maken. Breedte ligt vast, namelijk 80 cm, alleen over de lengte van de segmenten twijfel ik nog. De totaal op te delen lengte is iets minder dan 360 cm.
Ik denk zelf aan 360/4 = 90 cm of 360/3 = 120 cm
Wat raden jullie aan?
Groet,
Rinus
-
Dan heb je dus delen van of 90 * 80 cm of 120 * 80 cm. Persoonlijk denk ik hoe kleiner hoe hanteerbaarder/minder zwaar.
Toch even een aanvulling na even te hebben nagedacht: Omdat het gaat om een schaduw station, is de grootte ook denk ik afhankelijk van hoe de rails/wissels komen te liggen, ivm de naad tussen de ene en andere plaat.
-
Het gaat niet om een schaduwstation maar om een normaal station! De schaduwstations zijn nagenoeg af (zie plaatjes).
Inderdaad d=gaat op hoe kleiner hoe beter hanteerbaar. Aan de andere kant is iedere naad minder ook een pluspunt (optisch, storingen etc).
Groet,
Rinus
-
120 cm is een gangbare maat, die ook zonder alteveel zaagverlies in de DZ handel te krijgen is!
-
Bij een breedte van 80 cm kun je mi het beste werken met een lengte van 90 cm.
Idd wel iets meer zaagverlies, maar beter hanteerbaar in je eentje.
Ik heb hier een aantal modules van 120 * 80 , en dit is soms toch wel iets te groot.
Gebruik je wel de lengte van 120cm, kies dan voor berkenmultiplex.
Dit is een zeer lichte houtsoort.
Tinus.
-
De afgelopen maand veel gedaan, waaronder van baan gewisseld en op vakantie geweest, en dus niet kunnen posten.
Een update!
Schaduwstation is voorzien van een keerlus
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_017_1.jpg)
Uhlenbrock Lissy is geïnstalleerd...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_020.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_024.jpg)
En netjes weggewerkt door middel van een panneel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_027.jpg)
Spiraal 2 is voorzien van een uit/inloop van de bovenleiding. Simpel een stripje boren en vastzetten met een schrefeje in de juiste hoek
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_019.jpg)
Tevens is er met kerst een nieuw stel bezoekers bijgekomen: een duo EU43 van RTC
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_016.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_003_2.jpg)
Groet
Rinus
-
Een vraag!
Ik merk dat het uitlijnen van de modules schaduwstation, nadat de modules uit elkaar zijn geweest, vrij veel tijd kost. Er liggen 12 sporen en die moeten toch vrij strak op elkaar aansluiten. Nu heb ik tussen de modules 2 stuks draadeind om de boel bij elkaar te houden. Eigenlijk zou je iets moeten hebben waarmee je ze kan positioneren t.o.v. elkaar voordat ik ze met de draadeinden aaan elkaar vast zet. De vraag is hoe?
Heeft er iemand een idee?
Groet,
Rinus
-
Ik zou (aan de onderkant van beide platen) wat hout bevestigen wat strak in elkaar valt als je de platen tegenelkaar aanschuift; als een soort puzzelstuk.
Gebruik dan een stukje MDF ofzo wat lekker stevig en goed recht gezaagd!
Succes! Gr Marco.
-
Ik bedoel dus een soort "lip" die strak tussen 2 geleiders valt en zo een zijdelingse beweging tussen de 2 platen onmogelijk maakt.
Hoeft uiteraard niet veel uit te steken, een paar cm is voldoende.
Gr Marco.
-
Tandjes.. Die strak in elkaar vallen inderdaad. Dat is het beste.
Gr,
Mathyn
-
Kijk hier eens: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,17677.0.html
Daar is het mooi in foto's.
Gr,
Mathyn
-
Bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ik hier wel mee uit de voeten kom.
Lastige is alleen dat de modules al gereed zijn. Ik moet een zaagtandprofiel dus namonteren. De ruimte tussen de sporen is mij mij erg krap. D.w.z. er zit de minimale ruimte tussen om de treinen te laten passeren, maar meer ook niet. aan de bovenkant van de module kan ik niets meer monteren.
Zou het dus een idee zijn om de zaagtanden aan de onderzijde van de modules te monteren?
En als ik hiervoor nu een scharnier van een deur voor neem, de pen eruit haal en de losse scharnier delen monteer als zijnde een zaagtand? Met de pen er doorheen, zodra de modules in lijn liggen, kan ik de modules dan direct borgen.
Groet,
Rinus
-
Een vraag!
Ik merk dat het uitlijnen van de modules schaduwstation, nadat de modules uit elkaar zijn geweest, vrij veel tijd kost. Er liggen 12 sporen en die moeten toch vrij strak op elkaar aansluiten. Nu heb ik tussen de modules 2 stuks draadeind om de boel bij elkaar te houden. Eigenlijk zou je iets moeten hebben waarmee je ze kan positioneren t.o.v. elkaar voordat ik ze met de draadeinden aaan elkaar vast zet. De vraag is hoe?
Heeft er iemand een idee?
Groet,
Rinus
Simpel.... 2 (of meer) paspennen. Ik gebruik daarvoor houten deuvels van 6 of 8 mm. Eenmaal uitgelijnd een prima passing. Oke, een klein beetje "speling" heb je altijd maar dat zullen millimeters zijn. Maar op die manier zitten ze vrijwel alijd direct goed tegen elkaar.
Uit de harde praktijk geleerd... ;)
-
Hoi Rinus,
Ook simpel is het met een decoupeerzaag met een fijn getand zaagje voor zo weinig mogelijke speling. Het komt niet precies, want het past altijd.
Zigzag door een stukje hechthout met een lengte van de breedte van de module (kan ook iets korter).
Bevestig dit passend onder de module als deze correct in elkaar zit.
Een tweede plaatje kan je tegengesteld als de eerste zagen en deze weer onder de eerste lijmen, zodat je ook in de hoogte altijd goed zit.(rusten dan op elkaar)
Dit past altijd en is secuur en is simpel te maken.
gr Leo
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/module_verbinding.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/module_verbinding.jpg)
-
Dit weekend veel gewerkt aan schaduwstation 2 en de aansluiting naar spiraal 2 en de keerlus. Alles aangesloten en gesoldeerd. Tevens de sporen vastgezet en de inloop van de bovenleiding gemonteerd. Aangezien de bovenleiding verlijmd is, heb ik gisteren avond niet meer kunnen testrijden. Wellicht lukt dat vanavond. Dan zal ik gelijk wat foto’s maken.
Ik heb ook de “zaagtanden” gemonteerd tussen de modules om de boel goed uit te lijnen. Ik heb hiervoor metalen plaatjes gebruikt en die in zaagtand formatie om-en-om vastgezet. Een Foto volgt.
Tot slot is er wederom een nieuwe lok toegevoegd aan de bewoners van de Brennerbahn. Het is een Rh 1141 in blutorange van Roco. Leuk model. Ik had tot nu toe alleen een 50 jaar oude Märklin Rh 1141 en die kan nu dus uit de dienstregeling worden gehaald en gaat in de toekomst mijn Lux schoonmaaktrein trekken zodra ik de Lissy zender er heb afgehaald. Voor de nieuwe Rh 1141 heb ik een korte trein met 3 Schlierenwagen in gedachten. De Rh 1141 is welliswaar niet echt een brennerlok, maar een incidentele rit zal dit type lok er vast wel eens in het echt gemaakt hebben
Gisteren was het te laat om foto’s te maken. Ik zal er vanavond wat posten!
Groet,
Rinus
-
De foto's!
Inloopsectie met testlok
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/marktplaats_002.jpg)
De nieuwe Rh 1141 van Roco
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/marktplaats_003.jpg)
Groet,
Rinus
-
Hoi Rinus,
Mooie aanwinst die 1141! (y) Ziet er beter uit dan die groene van Marklin.
Had vandaag wat tijdschriften / boeken doorgebladerd met de Brenner als thema, maar geen foto kunnen vinden waarop de 1141 staat.
Ach, wie weet heeft 'ie er ooit gereden; en in model moet het kunnen! De Schlieren staan er absoluut goed achter.
Succes! Gr Marco.
-
Dit weekend voornamelijk getest. De rails was toch flink vuil geworden tijdens de bouw. Deze gereinigd, waarna het rijden al stukken beter ging. De bovenleiding in spiraal twee is op één plek niet goed uitgelijnd. De smalste pantograaf loopt er hier uit. Hier moet ik vanavond even een stripje bijplaatsen. Ook moet ik de rails op sommige module overgangen nog beter uitlijnen, zowel in de hoogte als de lengte richting. Hopelijk kan ik hier van de week wat aan doen. Volgend weekend wil ik gaan beginnen met de bovenbouw :) :)
Verder nog wat costmetische aanpassingen gedaan. Om de decoders onder de modules te beschermen heb ik er een afdekking van allu rooster op gemonteerd.
Tot slot nog wat oude Marklin loks verkocht. aangezien ik mij nu op de ÖBB richt, ben ik al mijn DB mnarterieel de deur uit aan het doen. Hopelijk komt er genoeg geld binnen voor een Rh 1822 en Rh 4020 van Jägerndorfer! (y)
Groet,
Rinus
-
Twee filmpjes van de inloop sectie bij spiraal # 2.
#1 http://www.youtube.com/watch?v=zcShHtAGKR4 (http://www.youtube.com/watch?v=zcShHtAGKR4)
# 2 http://www.youtube.com/watch?v=HkAz4GmeJ2Y (http://www.youtube.com/watch?v=HkAz4GmeJ2Y)
Groet,
Rinus
-
Fraaie filmpjes! :)
In het 2e filmpje is duidelijk te zien hoe je de "bovenleiding" hebt gemaakt in de spiraal.
Goed geluid ook in de 1044!
Grtz Marco.
P.S. heb jij ook altijd van die toeschouwers op 4 poten? ;D
-
Die katten weten wel wat ze leuk vinden: een fraaie Rh 1044. Slimme beesten. ;D
Onze kat is een vaste toeschouwer en die van de buren vind het ook erg interessant. Vooral de loks met geluid zijn erg populair.
Op de een of andere manier trekken ze zich niks aan van de spanning die op het spoor staat.
-
Alleen moet je niet terug willen rijden met die lok in het tweede filmpje!
Eerst maar even met de hand de Pantho's naar beneden doen voordat je achteruit weer de spiraal uitrijdt ;)
-
Dat deel van de bovenleidng bouw ik af als ik aan de bovenbouw begin. Er is nu nu geen aansluiting.
-
Ja zoiets dacht ik al, maar als je nu proef rijdt en de pntho's schieten zo omhoog en je keert om, blijft die lok toch echt hangen :o :o
-
De afgelopen weken op vakantie geweest en derhalve niet veel gedaan aan de baan.
Wel is er een nieuwe loc bijgekomen: een Rh 1043
Hier een filmpje van de lok met wat Acme Mu's en typo Z's.
http://www.youtube.com/watch?v=6Q9Brn3nGvg (http://www.youtube.com/watch?v=6Q9Brn3nGvg)
Komende week ga ik aan de slag met de bovenbouw. Het hout voor de bovenste modules is binnen. Allereerst begin ik met het station Steinach.
Ontzettend bedankt voor de vele foto's die ik van diverse van jullie heb mogen ontvangen! Deze zullen zeker van pas komen!
Er komt nog wel een extra uitdaging om de hoek kijken. We gaan namelijk verhuizen. De baan zal dus af- en opgebouwd moeten worden. Nu moet dit geen probleem zijn, maar ik vind dat toch best spannend. De baan is modulair opgebouwd. Positie aspect is dat ik de baan 1,20m uit kan breiden. Dit wil ik ten goede laten komen aan de schaduwstations en station Steinach.
Groet,
Rinus
-
Hallo Rinus,
Dat is weer een mooie nieuwe aanwinst die 1043! (y)
Wat het verhuizen betreft dat gaat zeker wel goed komen. ;)
Gr Chris
-
Bedankt Chris! Ik ga proberen er geluid in te bouwen. Bij krois modell zag ik dat ze ook sounddecoders leveren voor de Rh 1043.
Gisteren ook mijn Roco Rh 1670 binnen gekregen en een Acme Typo Z restauratie wagen. Mijn lok park groeit als kool :). Aangezien de rh 1670 wel een reguliere bezoeker van de Brennerbahn was, wil ik er hier nog een van aanschaffen.
T.a.v. de treinbaan zelf, heb ik de houtdelen voor de nieuwe modules inmiddels voorzien van 2 laagjes verf. Vanavond ga ik de eerste module eens in elkaar schroeven. Heb erg veel zin om te beginnen met de bovenbouw.
Groet,
Rinus
-
Het resultaat van een dagje schroeven en lijmen: twee van de vier modules waar op Bahnhof Steinach im Tirol moet komen! Afm. 119 x 80.
Om de zaak goed aan te laten sluiten heb ik het dubbele zaagtand principe zoals hierboven voorgesteld toegepast. Nu zoek ik nog iets om de modules aan te spannen en te vergrendelen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/module_002_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/module_003.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/module_004.jpg)
Als toetje ook nog een filmpje van een Rh 1670 met twee Schlierenwagen en een Rh 1044 met 3 Typo Z en 2 Mu slaapwagens.
http://www.youtube.com/watch?v=Dd0HCpmsgXs (http://www.youtube.com/watch?v=Dd0HCpmsgXs)
-
Hallo Rinus,
Dat is weer een leuk filmpje om te zien,zeker met de mooie Blutorange loks. ;) 8)
Gr Chris
-
Leuk filmpje!
Maar wel bijna een ontsporing door een wapperend rolgordijn ;D ;D
-
Het leven van een modelspoorder zit vol risico's ;) ;)
Ik zal dit punt opnemen in de checklist veilige berijdbaarheid modelspoorbaan (y) ;) en bespreekbaar maken de eerst volgende toolboxmeeting.
Groet,
Rinus
-
We zijn verhuisd! Inmiddels ben ik begonnen de baan weer in elkaar te zetten.
Helaas paste de klimspiraal niet door het trapegat. Er moest een slijpschijf aan te pas komen om hem toch mee te krijgen :P :'(
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw_001_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw_001_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw_002_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw_002_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw_003_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw_003_1.jpg)
Groet,
rinus
-
:o :o
Jij hoeft de komende tijd niet stil te zitten....
Groet Jaap
-
Succes met de (weder)opbouw van je baan!
Mooie ruimte heb je tot je beschikking.... (y)
Gr Marco.
-
Komende tijd meer dan genoeg te doen ja! Het in elkaar prutsen van de spiraal gaat nog een hele klus worden.
Daar staat natuurlijk weer een forse uitbreiding tegen over.
Hmm uitbreiding... dan moet ik ook meer loks hebben...en meer rijtuigen...en wellicht ook een ander type aansturing... :P
-
Dit weekend weer wat gerepareerd. De hoofd sectie is met een meter verlengd. Daarnaast nog steeds bezig met het fixen van spiraal #1.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw_001_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw_001_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw_002_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw_002_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw_003_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw_003_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw_004_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw_004_1.jpg)
Groet,
Rinus
-
Belooft heel wat Rinus, ga dit draadje dan ook zeker volgen!
-
Hallo allemaal,
Na een lange stilte weer een update. In een huis opknappen gaat toch meer tijd zitten dan je van te voren inschat. :P
Met de kerst dagen heb ik gelukkig weer veel aan de treinbaan kunnen doen.
De baan is nu met een meter verlengt. Voor het station Steinach in Tirol heb ik nu 460 cm ruimte! Ook de beide spiralen zitten weer in elkaar. Omdat ik daar met verhuizen een haakse slijper in moest zetten om hem het huis uit te krijgen was daar flink wat schade. De afgelopen dagen heb ik de modules strak op elkaar afgesteld, aangesloten en tot slot deze avond een kleine test uitgevoerd.
Resultaat zien jullie op de foto´s ...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rails_008.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rails_008.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rails_009.jpg)
Ik ga mij nu richten op de bouw van het stations emplacement en de aansturing van de baan.
Groet,
Rinus (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rails_009.jpg)
-
Vandaag gewerkt aan het station Steinach in Tirol.
Ik ben van plan het station Steinach in Tirol na te bootsen. Hoewel ik 4,60m tot mijn beschikking heb moet ik toch consessies doen aangaande de schaal. Ik wil daarom de eerse wissels (onderstaande plaatje bij WH90 aan de kant van Matrei (M)) door midel van boogwissels al in de uitloper van de spiraal plaatsen. Dit spaart ruimte. Deze wissels worden niet zichtbaar. hierdoor hoop ik meer ruimte over te houden voor een ruime opzet van het station en de uitgaande boog richting Gries (Gr).
(http://www.sporenplan.nl/figuren/tekeningen/obb_schaal/37/steinach_it_79.jpg)
Met dank aan Sporenplan!
PS: ik bouw het plan op zijn kop na! Links Gries (Gr) en rechts Matrei (M).
De eerste stappen heb ik vandaag gezet:
Uitgang van de spiraal
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rails_011.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rails_011.jpg)
De wissels bij WH90
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rails_012.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rails_012.jpg)
De boog naar Gries
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rails_013.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rails_013.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rails_016.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rails_016.jpg)
Wordt vervolgt & tips zijn welkom!
Groet,
Rinus
-
Vandaag weer een klein stukje verder gekomen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rails_019.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rails_019.jpg)
Rinus
-
en we bouwen verder...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rails_020.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rails_020.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rails_022.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rails_022.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rails_024.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rails_024.jpg)
Rinus
-
Hallo Rinus,
Dat begint er weer goed uit te zien na de verhuizing.
Mooi werk!!
Gr Chris
-
Lekkere lengte is dat zeg!
Gr,
Mathyn