BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Sander Fondse op 08 May 2010, 09:07:55
-
Hoi,
ik ben sinds kort eigenaar van nog een Fleischmann 86. Mij is echter opgevallen dat bij achteruitrijden een tik te horen was uit de lok, en dat hij dan niet helemaal soepel loopt. De lok is 2e hands en tijdens de eerste testrit (in Houten) was het tikken mij nog niet opgevallen. :-[
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_1248.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_1248.jpg)
Op de foto zijn de 4 aandrijfassen te zien, ik nummer ze van links naar rechts. Bij het Fleischmann model wordt denk ik alleen de 4e as aangedreven en de overige worden door de drijfstangen meegenomen. De 2e en 3e as hebben speling in zowel horizontale als verticale richting, zodat de lok door de scherpe radius van 356 mm komt. Bij het goed kijken blijkt tijdens het achteruitrijden de 3e as telkens een sprongetje omhoog en omlaag te maken, waarbij het terugkomen op de rails telkens het tikkende geluid geeft.
Ik zou ook graag willen weten of iemand weet welke as wordt aangedreven, zodat ik het model niet nog een keer uit elkaar moet halen. Bij het uit elkaar halen voor het installeren van een decoder heb ik alle zichtbare tandwielen geïnspecteerd en geen schade gevonden. Heeft iemand een idee wat het huppen veroorzaakt en hoe ik dit op kan lossen ?
Ik zou ook graag willen weten of iemand weet welke as wordt aangedreven, zodat ik het model niet nog een keer uit elkaar moet halen. Een idee zou zijn, als de 3e as wordt aangedreven, dat het tandwiel op de as kapot is.
-
Je hoeft die loc toch niet helemaal uit elkaar te halen om te weten op welke as de motor werkt? Vaak kan je het aan de onderkant al zien, daar zie je aan een uitstulping in de bodemplaat waar het tandwiel zit. En anders hoef je alleen de kap er maar af te halen, dat is voor een student elektro toch niet zo'n grote uitdaging? ;D
Het mank lopen van een as kan ontstaan als de wielen op die as niet goed 'gekwarterd' staan. De krukken links en rechts staan 90 graden verschoven ten opzichte van elkaar. Dat hoeft niet precies 90 graden te zijn, maar het moet wel op alle assen hetzelfde zijn.
-
De optie van Klaas kan ook maar ik denk dat het toch het makkelijkst is om de loc (kap) even af te nemen (2 schroefjes) om dan te kunnen beoordelen of er een defect aan een tandwiel is. Ook kun je dan door het verdraaien van het motorrondsel kijken of alle tandwielen alle tandjes nog hebben. Kortom je kunt de hele aandrijflijn goed bekijken. Nieuwe tandwieltjes zijn niet zo duur. De loc lijkt veel op de 94, dus uit elkaar halen kan niet zo moeilijk zijn. Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen.
-
Ook kun je dan door het verdraaien van het motorrondsel kijken of alle tandwielen alle tandjes nog hebben. Kortom je kunt de hele aandrijflijn goed bekijken
Kijk, het probleem is dat de laatste 2 tandwielen (totaan de aandrijfas) niet zichtbaar zijn. Om die laatste 2 te zien moet de kap met de stroomafnemers eraf. Dat doe ik nu
-
Hoi Sander,
Bekijk ook de andere zijde goed, de oorzaak is niet altijd te vinden aan de zijde waar het euvel zich voordoed.
Mits as 3 speling heeft kan deze aan de andere zijde ook omhoog getrokken worden door de korte drijfstang met as 4.
bekijk daar de quartering eens goed.
Matheus
-
Nou,
ik weet zo goed als zeker dat het de kwartering moet zijn. De lok is wederom open geweest met deze gevolgen
1. Ik weet dat alle tandwielen, voorzover ik ze nu kan zien ok zijn
2. 1 van de 4 nokjes die de achterpartij vasthoud is permanent verbogen :-\
3. de richtveer van de achterste koppeling licht eruit >:(
Ik ga ermee naar een winkel.
-
Je kunt ook even het onderhoudsblad (exploded view) bij Hobbyparts downloaden en het betreffende onderdeel bestellen.
-
Heb ik al gekeken, niet bestelbaar >:(
-
Zomaar een suggestie: het kan zijn dat je te maken hebt met een gespleten tandwiel.
Ik ken deze loks verder niet maar als er kunstsof tandwielen inzitten in het het onderzoeken waard.
Door de spanning waarmee zo'n tandwiel op de as zit kan deze na verloop van tijd gaan 'scheuren'
Goed kijken want je ziet het meestal niet direct.
Als dit het geval is zal er een vervangende as met wielen in moeten.
Groet
Jan
-
Beste sander
zit niet 1 van de stroomafnemers te ver naar binnen en komt tegen de spaken.
dit wil in 1 rijrichting ook nog wel eens een tikkend geluid geven
groet
jan
-
dit soort problemen krijg je niet alleen met gescheurde tandwielen maar ook bij slechte kwartering, ofwel hoeveel het linkerwiel op die derde as verdraaid staat ten opzichte van het rechterwiel, dat moet bij alle assen EXACT hetzelfde zijn anders loopt ie lullig of meestal zelfs helemaal niet. Omdat het de drijfas is kan het ook zijn dat er in de rest van het drijfwerk iets niet lekker loopt. Als het goed is zit er op alle stangen een beetje speling, je kunt m rustig laten draaien tot ie op zn "moeilijke" punt zit en dan voorzichtig alle stangen navoelen, als er dan bij eentje de speling niet kunt voelen zit er op die stang dus een hoop spanning ofwel hij zit niet lekker. dan dus nog opzoeken hoe dat komt.
-
Na nog meer diagnose op de rollenbank heb ik een conclusie kunnen trekken :
er is een tandwiel gebarsten.
Vooruit loopt hij nu bonkend en stotend, en achteruit gaat hij helemaal niet meer. De motor bromt, maar de wielen bewegen niet. Als dat geen gebroken tandwiel is, dan weet ik het ook niet meer.
-
kan nog steeds slechte kwartering zijn, mocht het tandwiel in orde blijken.
-
@Floris,
je had toch gelijk, het was kwartering.
1 van de wielen op de 3e as bleek niet goed vast te zitten en is losgekomen. De lok is bij de reparateur die de komende dagen gaat kijken of het wiel er weer op kan worden gedrukt, of dat er een nieuwe as nodig is.