BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Arjan op 16 June 2006, 21:42:49
-
Ik ben een aantal plan D's aan het superen, u waarschijnlijk nogwel bekend van het vorige forum, ben inmiddels bijna klaar, heb het volgende gedaan.
WC ramen gewit
Daken wit gespoten
Onderstel wit gespoten
Bufferbalk en trappetjes gezwart
De dakluchters ga ik na het weekend zwart maken en mischien doe ik het interieur ook nog, maar ik wil de draaistellen ook een kleur geven omdat ik een aantal verschillende kleuren onderling heb, dus; welke kleur moeten de draaistellen van turkooise plan D?
Foto's volgen
Groet, Arjan
-
Hoi Arjan,
ga je de dakluchters en het interieur zwart maken ? :P Persoonlijk zou ik de 'torpedo dakventilatoren' dezelfde kleur geven als het dak ....
Wat de draaistellen betreft, naar mijn idee lichtgrijs. Wat heb je met de schortplaten
gedaan ? (oh, wit dus ....)
groet,
marco- die vorige week de turquoise 1201 heeft zien rijden .... :)
-
Hoi Arjan,
ga je de dakluchters en het interieur zwart maken ? :P Persoonlijk zou ik de 'torpedo dakventilatoren' dezelfde kleur geven als het dak ....
Wat de draaistellen betreft, naar mijn idee lichtgrijs. Wat heb je met de schortplaten
gedaan ? (oh, wit dus ....)
groet,
marco- die vorige week de turquoise 1201 heeft zien rijden .... :)
Hoi Marco,
Nee, ik bedoel dat ik overweeg om het interieur in de juiste kleuren te schilderen, ik heb hier wel foto's van een blad met de juiste kleurstalen maar ik moet er de tijd voor hebben.
Geldt de witte kleur voor dakluchters ook voor dat hoekkige ding op de RD?
Dan worden de dakluchters wit, net als het dak.
Maar hoe zit het met de turkooise plan D's van jou? Die hebben zwarte draaistellen en metallic grijs dak? Is dat zo? Kan ik weer overnieuw beginnen :(
En wat de 1201 betreft, dat waren vast luttele metertjes :D
Groet, Arjan, heeft op zijn beurt vanmiddag aan de 115 lopen rotzooien ;)
-
Ik zal zo nog even voor de zekerheid wat foto's voor je bekijken.
Voor wat de 1201 betreft, na 7 jaar heeft de 1201 vorige week enkele honderden meters gereden. Om precies te zijn heeft de loc 3 x een kopspoor op en neer gereden en daarna nog een flink stukkie 'naar huis'. Zie voor een kort verslag de website http://www.klassieke-locs.nl (http://www.klassieke-locs.nl).
groet,
marco-
-
Als dat kan Marco, erg bedankt ;)
En mijn complimenten voor het team wat aan de 1201 klust, allemaal erg professioneel, ik zie het resultaat met veel plezier en vertrouwen tegemoet :)
-
Als je de wagon klaar hebt. Zou je dan een foto kunnen laten zien. Ik ben wel bennieuwd naar het resultaat.
Marcel.
-
Hoi Arjan,
ik heb nog even het een en ander aan foto's nagekeken. Daar waar de rijtuigen nog nieuw zijn lijkt de ventilator licht van kleur te zijn, maar donkerder dan het dak. Op foto's waar de rijtuigen al een tijd in dienst zijn zie je dat het dak donkerder is (vuil) en ook dat de ventilatoren donkerder zijn. Ik zou ze daarom niet zwart maken maar eerder grijs. Het blijft in ieder geval een gok. Het is op zwart-wit foto's erg moeilijk zo niet onmogelijk kleuren vast te stellen.
groet,
marco-
-
hummm... alu een optie?
-
Aluminium zou kunnen, vaak wordt er gesproken over aluminium kleurige daken en schortplaten. Ook al was het aluminium, dat blijft ook niet echt glimmen, kijk maar eens naar de daken van de groene 1000en hoe die erbij staan na een tijdje dienst gedaan te hebben ....
Laten we het houden op een vuil kleurtje ...
marco-
-
Dank voor het uitzoeken!
Ik heb hier nog een zilveren verfstift liggen die niet van al te beste kwaliteit is, zal dat op de dakluchters doen en ze in de zon leggen, dan worden ze vanzelf wel grijs ;)
@Marcel, ben momenteel niet thuis dus kan hier even niks, maandag zal ik hier een aantal foto´s posten en een paar filmpjes, ik had vandaag een rijdag :) Het zijn overigens 6 wagens die ik gedaan heb, niet 1 ;)
-
Ok, ik ben benieuwd 8).
Marcel.
-
Als beloofd;
(http://img413.imageshack.us/img413/4897/kopievandsc001158tv.th.jpg) (http://img413.imageshack.us/my.php?image=kopievandsc001158tv.jpg)
Hele stam
(http://img413.imageshack.us/img413/8074/dsc001373sq.th.jpg) (http://img413.imageshack.us/my.php?image=dsc001373sq.jpg)
C
(http://img393.imageshack.us/img393/7079/dsc001409kx.th.jpg) (http://img393.imageshack.us/my.php?image=dsc001409kx.jpg)
AB
(http://img413.imageshack.us/img413/7130/dsc001457ik.th.jpg) (http://img413.imageshack.us/my.php?image=dsc001457ik.jpg)
RD
Video;
http://www.youtube.com/watch?v=mQ2xl1YvW9s
Arjan weet wat liefhebbers willen ;D
-
Ziet er echt super mooi uit.
Marcel.
-
Blijft mooi, een turqoise exprestrein in 1:87
-
Ze zijn mooi geworden!
Heb je er ook van die rubberen vouwbalgen met magneten erin? Dat sluit een stuk mooier aan dan de plastic vouwbalgen die er standaard in zitten.
Je zou misschien ook nog de sluitseinen wat kunnen verbeteren. Nu hebben ze nog dezelfde kleur van het dak. Je kunt ze misschien donkerrood of zwart maken.
-
Hey na-aper! Ziet er goed uit! Je hebt de WC-raampjes ook gevonden zie ik. Sluitseinen kun je ook uitboren, wit maken van binnen en opvullen met Kristal klear, oefen maar op je sloopbak :). Trappetjes ook ff mooi meegenomen, ziet er goed uit hoor, klasse! (hoewel, die 1300 was toch beter geweest ;))
Btw, nu alle bakken nog voorzien van witte klasseborden met zwarte letters, je moet de rijtuignummers op het dak toch meenemen?
Nogmaals klasse, groet,
Michiel
-
Dank voor alle positieve reacties! :) Inderdaad mis ik nog het een en ander waaronder de wagennummers op de daken en het blauwe lijntje, ik weet niet of er voor de wagennummers transfers zijn? Maar of ik aan het blauwe lijntje begin weet ik nog niet, inderdaad maar even oeffenen op een sloopbak ;)
Ik heb momenteel hier wel wat rubberen vouwbalgen liggen maar dat zijn er maar 4 :D Ben wel van plan om in de toekomst nog het e.e.a. hieraan te doen!
En ik moet nog even een klein boortje opzoeken inderdaad, dan kan ik de frontseinen doorboren en opvullen met krystal clear.
De trappetjes en bufferbalken had ik overigens eerst matzwart geschilderd, later heb ik alles weer overgeschilderd in glanzend daar ik het niet helemaal met mezelf daarover eens was.
En die witte klassenborden met zwarte letters, foutje van roco?
Groet, Arjan :)
-
bij eerste en tweede klasse hoort dat zo. derde klasse had wel zwarte borden met witte cijfers.
-
De uitvoering van de klassenborden hangt van het jaar af wat je wilt uitbeelden. Kijk maar eens op deze http://www.seinarm.nl/Staal/PlanD/tabid/135/Default.aspx (http://www.seinarm.nl/Staal/PlanD/tabid/135/Default.aspx) link.
Gerard
-
De uitvoering van de klassenborden hangt van het jaar af wat je wilt uitbeelden. Kijk maar eens op deze http://www.seinarm.nl/Staal/PlanD/tabid/135/Default.aspx (http://www.seinarm.nl/Staal/PlanD/tabid/135/Default.aspx) link.
Gerard
Dank voor de link Gerard, het is me duidelijk.
Jammer dat je er vorige week overigens niet was, had je het hele spul kunnen zien rijden! ;)
-
yay, floortje heeft nu ook plan D's. Omdat die zo'n zoute blauw plastic bodem hebben moeten ze sowieso uit elkaar... buffers en trapjes moeten maar eens radicaal lichtgrijs worden... als dat correct is tenminste.
Dan nog het interieur een verfje geven (banken: 1 e klasse rood, 2e groen en 3e grijs?) en het interieur van de RD aanpassen (bank wegsnokken en bar inbouwen)
Verder nog een verzoekje om interieurfoto's... ik kauw altijd alle vooroologse zooi voor voor jullie, helpen jullie mij nu eens ;D
-
buffers en trapjes moeten maar eens radicaal lichtgrijs worden... als dat correct is tenminste.
En dat was dus in dit draadje inmiddels in twijfel getrokken: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=5069.0
Blauw zou best eens niet zo fout kunnen zijn. Voorlopig schilder ik dus niets grijs.
-
Op het gevaar af dingen dubbel te melden toch nog even een paar ideeen en suggesties.
Ik heb zelf zowel de oude turquoise plan D's als de nieuwe. Mijn oude plan D's heb ik allemaal voorzien van 3 blauwe biezen: onderaan de bak, in het midden en langs het dak. Niemand zal er wel ooit achter komen of dat 100% klopt, maar op foto's van ander turquoise materieel en de foto's van de nieuwe plan D's in het boek van Van Wijck Jurriaanse zitten altijd deze 3 biezen. De kleur van het dak en de schortplaten is ook iets lastigs. Op de nieuwe lijkt het wit en ik gebruik het melkwit van Philotrain daarvoor. De oude Roco plan D's hadden dit ook, de nieuwe zijn heel erg wit. De kleur turquoise vind ik mooi, want verschillend bij verschillende merken en in het echt beweert iedereen ook.
Dan de draaistellen, grijs, lichtgrijs of zelfs een donkere variant van turquoise? Ik heb de laatste variant gekozen met de Philotrain verf.
Dan iets wat ik bij de meesten mis als de rijtuigen worden gesuperd. Op de koppen zijn namelijk 2 verschillende sluitseinijzers aangebracht. De ene soort zit bovenaan naast de vouwbalg en steken vrij ver uit en de andere zitten op het dak en zijn een soort S vorm. Deze zijn als messing gietstukken te bestellen bij Weinert en ik heb al mijn plan D's ermee uitgerust en dat ziet er prima uit.
Als je dan toch bezig bent kun je eigenlijk beter de handgrepen op de koppen wegfrezen en los erop zetten (heb ik niet gedaan, want dan moeten er ook weer nieuwe opschriften komen, want na het frezen zou ik de hele bak willen spuiten; Kleinspoor heeft deze opschriften niet, idee voor Edwin?)
Het interieur moet natuurlijk ook geschilderd, maar daarvoor ontbreekt bij mij de juiste info. Het vooroorlogs materieel was met teak afgewerkt en had groen en rode bekleding voor 2e en 1e klas en ik geloof dat het grijs moet zijn voor de 3e klas. Dat zal er heel anders uit gaan zien dan het lichtgrijze interieur van Roco
Mvg
Ivo
-
Voor het idee van kleur draaistellen en met enige moeite ook de sluitseinijzers een slechte foto van mijn 6deurs plan D gebouwd uit een bouwset van Philotrain
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Jan_als_kleuter_001.jpg
mvg,
Ivo
P.S. nog nooit een plaatje erop gezet, benieuwd of dit erop staat
-
een plaatje van de site van martijn haman:
http://www.martijnhaman.nl/afbeeldingen/awendelaar_foto05_tn2.jpg
Heel duidelijk lichte bufferbalk en bufferhulzen... duidelijk lichter dan het blauw ook. Grijs of turquoise dus, dan ga ik voor grijs...
PS: gave stalen D! ;D
-
yay, floortje heeft nu ook plan D's. Omdat die zo'n zoute blauw plastic bodem hebben moeten ze sowieso uit elkaar... buffers en trapjes moeten maar eens radicaal lichtgrijs worden... als dat correct is tenminste.
Dan nog het interieur een verfje geven (banken: 1 e klasse rood, 2e groen en 3e grijs?) en het interieur van de RD aanpassen (bank wegsnokken en bar inbouwen)
Verder nog een verzoekje om interieurfoto's... ik kauw altijd alle vooroologse zooi voor voor jullie, helpen jullie mij nu eens ;D
De eerste klas banken in de Plan D waren met blauwe trijp gestoffeerd
-
en de tweede en derde klasse?
-
En dat was dus in dit draadje inmiddels in twijfel getrokken:
Meh, meh, meh, op een enkele gezonde en kwieke 90 jarige BNLS'er weet dus niemand meer wat voor kleur het allemaal was.
Persoonlijk heb ik vroeger de onderkanten en trappen licht grijs gespoten, omdat ik dat de mooiste kleuren combinatie vond.
Wat ik nou zo leuk vind aan die hele discussie over die vage kleuren, ik heb van horen zegge, dat het een vreselijk besmettelijke kleur was, iedereen zit van me dit en me dat, waarschijnlijk waren er honderden kleurnuances en een hele berg (licht) bruine wheateringpoeders over die rijtuigen heengegaan (waarschijnlijk eerste produkt van Tamiya ;D)
@ Ivo, mooi gebouwd met die twee verschillende types sluitsein ijzers en zo.
-
Floor, staat er niets over interieurs in het onvolprezen boekje van van Wijck Juriaanse Getrokken rijtuigen, dat groene boekie zeg maar.
Wie het boekje heeft, ik heb er belangstelling in.
-
Meh, meh, meh, op een enkele gezonde en kwieke 90 jarige BNLS'er weet dus niemand meer wat voor kleur het allemaal was.
Iets vriendelijker mag ook wel, we zijn hier geen geiten ten slotte.
In dat draadje ging het niet om de herinneringen van een 90-jarige, maar om iemand die het op de tekeningen had uitgezocht.
Als iemand er voor kiest om alles grijs te spuiten, dan geef ik 'm geen ongelijk, maar iemand die er voor kiest om alles blauw te laten staat wat mij betreft net zo sterk.
-
[
@ Ivo, mooi gebouwd met die twee verschillende types sluitsein ijzers en zo.
Ries,
Maar als je goed kijkt klopt een type sluitseinijzer toch weer niet. Nu is het een Philotrain lang sluitseinijzer met een houder aan het einde, terwijl dit er een moet zijn die haaks naar boven op de stang zit. Foto's van de echte laten dat zo zien. Ik maak die inmiddels in model door een messing draad bijna haaks om te zetten en dan met een platte tang het omhoog stekende deel vierkant te persen. Ziet er dan redelijk acceptabel uit. Om dit nu weer te veranderen aan mijn stalen D gaat me wat ver, maar al mijn andere (nog te bouwen rijtuigen krijgen dit wel.
Ik zal trouwens even het Van Wijck Jurriaanse boek napluizen op aanwijzingen over de kleur van de bekleding. Dan moet je wel het hele hoofdstuk van a tot z lezen, want de informatie is per stalen rijtuig anders geordend heb ik de indruk.
Ivo
-
@ Reinier, je zou de eerste geit zijn, die aan modelbouw doet ;D
Dat ik reageer op "het gemekker" is dat er al zoveel bladen, forums volgeschreven zijn (en nu deed ik er ook weer aan mee ;D) over het turqwaas (meervoud turqwazig)
Dus het was van mijn kant dan ook een overbodige opmerking ;), de strekking was meer van "Doe wat je mooi vind" en maak je niet druk over historische details waarvan niemand hoe die eruit zien.
In de link die jij gaf, dus wel degelijk een bewezen detail, mijn excuses voor dit feit.
Verder was het niets persoonlijks hoor en dat over die 90 jarige man, dat is mijn stijl van humor ??? soms serieus, soms luchtig, want al met het al, het blijft ontspanning, die hobby van ons ::)
@ Ivo, ik ken het van vroeger, staat een schat aan informatie in, alleen het leest niet echt makkelijk weg :-|
Misschien iets voor Martijn, een naslagwerk over de getrokken rijtuigen der Nederlandsche Spoorwegen ::)
-
maak je niet druk over historische details waarvan niemand hoe die eruit zien.
In de link die jij gaf, dus wel degelijk een bewezen detail, mijn excuses voor dit feit.
Begrijp me goed, ik ben normaal gesproken niet zo'n pietlut wat betreft dit soort details ;). Ik stoorde me er in het genoemde draadje echter aan dat er luidkeels werd geroepen dat blauw fout was, terwijl niemand dat onderbouwde. Immers, zoals jezelf zegt, bijna niemand kan meer weten hoe het eruit zag, dus dan wil ik graag weten waar de wijsheid vandaan werd gehaald. Iemand anders was gelukkig zo slim om het uit te gaan zoeken en ontdekte dat blauw misschien best wel historisch juist kon zijn. Wellicht heeft Roco z'n info ook van die tekeningen gehaald.
Maar ik hou d'r over op... ;D Er zijn tig tinten turquoise geweest en tig kleuren dak. Er zullen ook wel varianten trappen en buffers zijn geweest en d'r is waarschijnlijk niemand die het echt weet. Dus inderdaad, doe wat jezelf het mooist of het geloofwaardigst lijkt. O ja, en laat het resultaat zien, natuurlijk! :D
-
Hmm, ik zou de bufferbalk in ieder geval niet blauw doen. Bij mijn D is deze balk zwart gemaakt. Grijs of zwart maakt weinig uit: door de vervuiling zou het grijs toch zwart zijn geworden.
Waar ik meer over twijfel is de kleur van de draaistellen. Ik gok dat dit gewoon grijs was, niet grijsgroen. De kleuren passen mijns inziens niet genoeg bij elkaar om dit tot een reële optie te maken. Gewoon grijs doen dus ;-)
Die sluitseinijzers zijn wel mooi! Ik heb ze ooit op een bolkop gezet, zag er absoluut goed uit.
Groet,
Michiel
-
@ Ivo, ik ken het van vroeger, staat een schat aan informatie in, alleen het leest niet echt makkelijk weg :-|
Misschien iets voor Martijn, een naslagwerk over de getrokken rijtuigen der Nederlandsche Spoorwegen ::)
Zojuist het boek gelezen en er staat wel wat over het interieur
1e klas is rood
2e klas is grijs
3e klas is leerdoek
de omschrijving is wel interessant, want er is nog meer uit op te maken:
De groene kleur in de tweede klasse, die het bijna een eeuw had volgehouden , werd nu ook bij het getrokken materieel vervangen door grijs. In de derde klasse zijn nu de houten banken vervangen door eenvoudige met leerdoek overtrokken zittingen
Dus geen exacte kleuraanduiding voor de 3e klas, maar ik denk dat je naturel leer kunt aanhouden dus bruin. Voor de RD zijn geen kleurverwijzingen gegeven. Wel staat nog vermeld dat alle binnendeuren van hout zijn. Meestal was dat teak, dus vrij donker, maar in model maak ik dat nooit donker, omdat anders het hele interieur onzichtbaar wordt.
Dan nog wat suggesties voor het superen van de Roco plan D
De plan D's hadden op de draaistellen maar een dynamo. De dynamo aan de kant van de zijgang moet worden verwijderd en vervolgens moet het gaatje in de bovenste draagbalk worden dichtgeplamuurd en het pennetje op het linker rollagerdeksel worden gesneden / gevijld
Bij de overloop moeten nog 2 rekjes worden gemaakt van messing draad, die voor de overloopplaat zitten.
Boven de buffers moeten nog 3 opstaptreden worden gemaakt, zodat er iemand een sluitsein kan hangen in de sluitseinijzers
Om nog een duit in het zakje te doen voor de kleurendiscussie: mijn buffers en opstaptreden zijn donkergrijs, hoewel ik het verhaal over donkerblauw ook geloofwaardig vindt. Maar we zullen wel nooit meer achter de werkelijke kleuren komen en zoals velen voor mij al meldden, zijn er enorme kleurverschillen te vermoeden als je alle zwart-wit foto's uit die periode bekijkt.
Ik heb zelf de neiging om 2 stammen te maken:
een fabrieksnieuw met melkwitte daken, schortplaten en donker turquoise draaistellen
een na een paar jaar in dienst met grijze daken en schortplaten.
Het turquoise geloof ik in alle varianten van Philotrain, Roco, Electrotren en Artitec
mvg
Ivo
-
De dynamo's snokken stond ook al op mn lijstje, al maak ik de draaistellen niet grijsgroen maar laat ik ze lekker grijs... Op foto's lijkt het echter steeds zo dat de bufferbalken lichter zijn dan de blauwe bies dus ik hou het op lichtgrijs voor die dingen. De eerder aangehaalde foto op de site van martijn haman laat dat duidelijk zien:
http://www.martijnhaman.nl/afbeeldingen/awendelaar_foto05_tn2.jpg
Wat de kleur van de zittingen betreft: het leerdoek zoals dat later op de zittingen van blokkendozen werd gespijkerd was een soort van vaalgroen (t is leerdoek, kunstleer, dus t kan in principe alle kleuren hebben). Het lijkt me in elk geval geloofwaardig...
Dan nog de keukenramen van de RD, echt wit zijn ze niet als ik wat foto's op zoek (in elk geval niet zo wit als de toiletramen) maar je ziet er niets door. Lijkt me matglas? (alleen matglas? nee, dat zien ze meteen... ;D)
EDIT: kreeg net van iemand een zwik scans van allerlei foto's van plan D's... steeds hadden de draaistellen dezelfde tint als de bak (en waren dus waarschijnlijk turquois) en de bufferbalken veel donkerder dan de foto's die ik aanhaalde... het lijkt erop dat de zijkanten van de bufferbalken blauw waren en de kopkanten zwart. Buffers ook zwart, maar getuige de foto van de site van martijn haman soms dus ook lichtgrijs of turquois of een andere lichte kleur. Ook had de restauratiebak ventilatiedingen bovenin een aantal ramen die bij de roco ontbreken... moet ook nog wat aan gebeuren ;)
-
(t is leerdoek, kunstleer, dus t kan in principe alle kleuren hebben).
Net als leer dus eigenlijk. ;)
-
Vandaag was ik het gefrut aan de 2 C10c's waar ik al een tijd mee bezig ben beu en ging ik maar een van mn plan D C-tjes superen. Allereerst turquoise mengen dat op de roco-kleur lijkt, proefondervindelijk bleek dat je dat kunt bereiken met Revell 49 met een klodder 360 en een druppie 350, voor de bies is in voorkomende gevallen 350 onvermengd bruikbaar.
Eerst hab ik de dynamo van een draaistel gesnokt en het gaatje en fliepje weggewerkt, draaistellen turquoise gespoten, toen het interieur gespoten (ja, dat is veel afplakwerk, al werd het wel verminderd door 2 spuitmalletjes van styreen die je zo in een coupé kunt houden om een wand vrij te houden), deuren revell 84, banken revell 40 (mn moeder wist zich te herinneren dat ze begin jaren '60 in een trein met zijgangrijtuigen met groene skai banken van den haag naar rotterdam ging... goeie kans dat dat plan D was dus) en de randjes en hanmdgreepjes op de deuren aluminium (99)
Dan de einden van het chassis: bufferbalken en buffers zwart, zijkanten van de bufferbalk blauw gelaten, treetjes bruinzwart met een alu randje. De verankeringsogen onderaan de bak werden nog even met Humbrol 169 heel licht grijs gemaakt, het oog met zwart invullen zodat het met weinig moeite toch lijkt of het ook ook daadwerkelijk open is.
Toen heb ik nog even de aangegoten handgrepen van de koppen gesnokt, die vervangen voor los aangezette handgrepen (0,4 mm zilverdraad), sluitseinijzers aan de bak gezet (de lage exemplaren) en treetjes aangebracht vcan 0,25 mm styreenplaat. Alles met de kwast bijgetipt, niet heel stijlvol maar t kostte minder moeite.
Toen nog overgangshekjes gebogen en in de vouwbalgopening gezet, sluitseinijzers gemaakt voor aan het dak (die S-vormige dingen) en die bijgetipt met lichtgrijs, de sluitlichten een druppie glimmend donkerrood gegeven en ik vond het wel weer prima. Vanwege het interieurafplakken best een smak werk voor een rijtuig maar t staat wel zoveel gaver dat ik de rest ook maar ga verbouwen... ooit... een keer...
Foto's:
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/planDpimp1.JPG)
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/planDpimp2.JPG)
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/planDpimp3.JPG)
-
Netjes Floris! En bijzonder dicht bij de werkelijkheid ook qua kleur dus! Als ze hier ooit komen moeten ze er ook zo aan geloven....
-
Doe je de draaistellen nog zuinig weatheren, want mij maak je niet wijs dat dat er zo onberispelijk eruit bleef zien. Misschien ook de wielen een spuitje roodbruin geven?
Verder leuk detailwerk, maakt het wel af.
-
ik twijfel nog... ik weather mn nederlandse spul meestal niet en t is wat moeilijk terug te draaien...
-
Weer zeer mooi Floris (zet nou maar een keer iets heel lelijks op de site het moet geen gewoonte worden), maar zou je de foto's van van die plan d's op de site of in je fotoemmer kunnen zetten, ik heb mij ook al helemaal lijp lopen staren op die foto van Martijn Haman maar de verschillen van de "kleur" van de bufferhulzen en de draaistellen wat jij noemt is verrassend.
Groeten Stephan.
-
hier de foto's:
http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/152043.jpg
http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/Scannen11.jpg
http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/Scannen51.jpg
-
ik twijfel nog... ik weather mn nederlandse spul meestal niet en t is wat moeilijk terug te draaien...
Dat snap ik, maar ik bedoel alleen maar een zeeeer lichte wasching met verdunde zwarte verf, hetzij olieverf, om de gaten en spleten te benadrukken. Heb je ooit zo'n maagdelijk veerpakket gezien? Ik niet hoor... Bovendien krijg je d'r wat diepte in. 'T is maar een idee. ;)
-
Bedankt voor de foto's , nu alleen nog iets heel erg lelijks ;D
De bufferbalk en buffers zijn op sommige foto's i.d.d. donkerder dan het blauw, de draaistellen vind ik nog moeilijk mischien is het roco grijs wel te licht, maar misschien wil ik wel grijs zien omdat ik dat mooier dan turquoise vind hmmm tja, ik blijf er nog een poosje naar kijken denk ik.
Staat er niets over in het boekje over stalen getrokken rijtuigen van de NS deel 8 van Jurriaanse ?
Groeten Stephan.
-
grijs is misschien mooier... maar hou er ook rekening mee dat ze liever een kleur minder dan een kleur meer in de schilderwinkel hadden staan. Zomaar een kleur "erbij verzinnen" omdat het mooier zou staan is dus niet geloofwaardiger... (of iets mooi staat is niet altijd de eerste afweging van een spoorwegmaatschappij, want dan had zoiets als cargorood niet bestaan ;))
-
Of NS geel ;D
-
Floris: heel erg mooi geworden. En ook in heel korte tijd. Je bericht geeft de indruk alsof je dit even op een hete zomermiddag hebt gedaan. Kost mij altijd wat meer tijd.
Vraagje: hoe heb je die lage sluitseinijzers gemaakt. Die zien er heel natuurgetrouw uit.
Opmerking: ik weet het niet zeker, want ik heb het boek van van Wijck Jurriaanse niet bij me, maar volgens mij zijn het 3 trapjes boven de buffer. Er zit er een naast de hoge trap tegen de vouwbalg aan. Mijn Roco/Philotrain plan C heeft er ook 3.
Nog even de kleuren (houd nooit meer op ;D). Ik zie meestal 2 typen foto's van of heel nieuwe plan D of al wat oudere. De foto waar je het eerst naar verwees is de al wat oudere, omdat daar de daken naar mijn oordeel grijs zijn. Dan zouden de buffers wel eens behoorlijk vuil kunnen zijn en daarmee veel lichter dan een oorspronkelijke zwarte, blauwe of donkergrijze kleur.
Ik heb voor de kleur vooral gekeken naar de afleveringsfoto's uit het boekje van Van Wijck Jurriaanse. Die heb je nu ook mede op het forum gezet. Daar zie ik met name bij de RD een andere kleur dan de onderste balk van de bak bij de trapjes en de buffers en die kleur is zeker donkerder dan lichtgrijs. Maar je hebt het ook al donker gemaakt, met mooie aluminium randen aan de opstaptreden.
Nog even iets over kleuren beoordelen aan zwart wit foto's: het is heel gevaarlijk zwart wit foto's de beoordelen als licht en donker. Neem als voorbeeld de NL vlag: rood wit blauw. Kijk maar eens op een zwart wit foto en je zult zien dat het rood dan donkerder is dan blauw, terwijl volgens mij iedereen rood lichter vindt dan blauw als het om de kleur gaat.
Ook kunnen verschillende kleuren in zwart wit dezelfde kleur grijs krijgen. Nog een laatste punt van misleiding: vergis je niet hoeveel foto's in de jaren 50 geretoucheerd werden.
Een ander interessant voorbeeld: grasgroen. De Tommy (EM1) zoals die door de NS in de jaren 40 is ingezet, was geschilderd in de kleuren van de LNER. Dat was op de stoomlocomotieven vergelijkbaar met met het appelgroen van de Staatsspoorwegen. Kijk ook maar op de site van MSL Hobbies met hun Tommy: grasgroen. En kijk nu eens naar de zwart wit foto's in de vele boeken van de afgelopen jaren. Ik zou op basis daarvan beweren dat het heel donker was, zelfs zwart (De EM2 later NS 1500 serie is ook een periode zwart geweest).
Mvg en veel succes met het mooie modelbouwen
Ivo
-
okies, als ik zin heb zet ik er nog wat extra treetjes bij ;)
De lage sluitseinijzers zijn heel simpel: gaatje schuin in de kop boren, stukje zilverdraad 0,4 mm erin, het eindje recht omhoog buigen en een klein schijfje draadisolatie eromheen doen zodat het vlak boven de knik zit.
Ik weet hoe link het interpreteren van zwartwitfoto's is, maar als op een foto 2 stukken dezelfde grijstint hebben is er een redelijke kans dat het in het echt ook om dezelfde kleur gaat... en lichtgrijs is wel te onderscheiden van donkerblauw zou ik zeggen. Bij stoomlocfoto's kun je ook duidelijk zien dat men na de oorlog (of tegen het eind van de jaren '30 al zelfs) een ander soort film óf een ander soort rode bufferbalkverf is gaan gebruiken, oudere foto's laten altijd donkere bufferbalken zien, maar op latere foto's knallen de bufferbalken er heel licht uit. Dat lag niet alleen aan de verminderde poetsmoraal. Over het grasgroen gesproken, ik ken zat foto's van SS- of NCS-locs die heel donker ogen terwijl ze toch lichtgroen resp. okergeel waren.
Aan de andere kant... zeker bij oud spul laten die foto's je lekker veel ruimte om zelf te interpreteren zonder dat iemand kan zeggen dat het fout is en zijn er op zwartwitfoto's vaak veel meer details te zien (zeker die van het "oude" soort)
-
Tip van de sluitseinijzers is helder. Stukje isolatie is de truc. Op de foto ziet het er zelfs taps naar bovenaflopend uit.
Details op zwart wit foto's ben ik het helemaal mee eens, vooral als de fotograaf grootbeeld gebruikte. Ik heb zelf nog wel een klapcamera van mijn vader gebruikt, die negatieven produceerde van 6*6 of 6*9. Ook in kleur waren die waanzinnig scherp.
Maar nu over op de 10Megapixel camera's.
Bedankt,
Ivo
-
mja, als je klodderig genoeg verft kun je m wel taps maken ;)
-
Om nog even terug te komen op de kleur van de draaistellen ... Märklin heeft tussen 1952 en 1954, toen ze in het echt rond reden, een model uitgebracht van een turquiose NS 1100 (SEWH 800). De kleur van de draaistellen was turquoise .... Je zou denken dat ze toen een redelijk idee hadden van de juiste kleuren
Bij de loc hoorde ook een set rijtuigen, maar die heb ik helaas nooit gezien. Wellicht geven die een goede indicatie van de kleur?
Denk dat de kleurstelling redelijk overeenkomt met de werkelijkheid. Geldt namelijk ook voor de Berlijns Blauwe versie die vanaf 1955 werd uitgebracht (SEH 800).
Groet,
Jeroen
-
Wel heel opvallend dat Märklin turquoise draaistellen maakte. Voer voor verdere discussie lijkt me.
Voor de echte schaalliefhebbers van plan D viel me nog het volgende op, nadat ik tegen een probleem was aangelopen bij de bouw van mijn AB 7521 (een van de eerste gelaste stalen rijtuigen van de NS, door sommigen wel genoemd een ovaalramer zonder ovale ramen, maar er zijn veel meer verschillen).
Ik heb namelijk de indruk dat de opstaptreden van de plan D te kort zijn. Die zouden in model eigenlijk tot voor de draaistellen moeten lopen, maar dat geeft grote problemen in de bocht. Dat is dus precies het probleem met mijn AB7521: met opstaptreden op schaal kan het rijtuig alleen door heel ruime bogen. Als je dat bij de plan D aanpast ontstaat hetzelfde probleem, dus ook bij mij blijven de opstaptreden van de plan D te kort.
Ivo
-
Ivo,
Ik moet toch terugkomen op het verhaal over de turkooise draaistellen. Kreeg de volgende informatie van een modelbouwer die de berichten hier wel leest, maar zelf geen account heeft.
Ik heb het verhaal over de kleuren van plan D gelezen op de site van Beneluxspoor. Zelf heb ik daar geen login, maar toch kan ik een verhaal over de kleuren kwijt. Zoals meestal zijn de kleuren van oud materieel alleen nog bekend in het geheugen van oudere mensen en dan wordt het geheel nogal subjectief.
Ik heb nog een artikel uit het tijdschrift “Handig Bekeken” uitgave Aug 1951 met de titel “nieuw NS materiaal type 1950” en daarin staat: “de rijtuigen zijn uitwendig turquoise, afgezet met blauwe banden, geschilderd. Het dak en de onderkapping zijn LICHTGRIJS.” Dit laatste is in tegenstelling tot de algemene opvatting, dat de daken wit waren. Overigens hoe licht lichtgrijs is weet ook niemand.
Later heeft Martin van Oostrom in Railkroniek Juni ’91 een overzicht gegeven van het turkooise reizigersmaterieel en daarin staat dat de rijtuigen turkoois zijn geschilderd met aluminiumkleurig dak en schortplaten. Nu lijkt aluminium vanaf een afstandje op lichtgrijs. Aluminium werd sinds ’39 niet meer toegepast, behalve op mat ’46- eerste versie. Verder zijn de draaistellen LICHTGRIJS.
In railhobby ( ik weet niet meer welk nummer, maar rond de tijd, dat plan D uit de sneltreindienst werd afgevoerd en de Benelux stuurstanden afgeleverd werden, dus begin jaren ‘70) staat een ombouw van een Fleischmann AB 5154 omgebouwd naar een RD. Daarin staat een kleuren overzicht:
Biezen en banden: donkerblauw/ stelbalk, buffers, bufferbalk, koppeling en vouwbalgraam: donkerblauw/ rijtuigbak: turquoise/ dak, plaatwerk onder stelbalk en treeplanken: lichtgrijs/ draaistellen: donkergrijs.
Zoals je kunt zien zijn er meerdere bronnen, die het over lichtgrijze daken en schorten hebben; ook over de banden en biezen is er overeenstemming. De draaistellen worden licht- en donker-grijs genoemd. Uiteraard is licht en donker ook weer subjectief, maar grijs lijkt correct en “donker-lichtgrijs” en “licht-donkergrijs” verschillen ook niet zoveel. Op zwart-wit foto’s zijn de draaistellen duidelijk donkerder dan de lichtgrijze schortplaten.
In een artikel uit Handig Bekeken over een bouwwedstrijd voor de 1100 (uitgave Apr 1950) staat dat het onderstel LICHTGRIJS is. Aangezien van het onderstel alleen de draaistellen zijn te zien lijkt dit dus op de draaistellen te slaan. In dit artikel staan ook de kleuren van de kopnummerplaten: vleugels met rood ingelegd/ NS veld donkerblauw/ nummerveld lichtblauw/ vlakje onder het nummer wit (de 1101 wordt beschreven).
Dan nog even naar de 1200. In het boek “elektrische locomotieven in Nederland” staat op blz 81 een interessante foto van een turkooise 1200 zien met lichtgrijze draaistellen. Een erachter staande turkooise 1100 geeft dezelfde kleur draaistellen.
Concluderend zou je dan kunnen stellen, dat de kleuren van het turkooise materieel minder exclusief is dan wordt gedacht en min of meer gewone kleuren omvat zoals licht/ donkergrijs/ donkerblauw en natuurlijk turkoois.
Een mooie toevoeging aan deze discussie denk ik zo. Zekere de oudere bronnen zijn erg verhelderend over de kleurstelling en gezien het feit dat de 1100 en 1200 toch echt lichtgrijze draaistellen hadden, lijkt het me niet meer dan logisch dat dit ook voor de rijtuigen gold. De kleurstelling is immers met zorg uitgekozen en verschillende kleuren draaistellen zouden een treinstel niet tot één geheel maken.
Verder nog een mooi verhaal over de juiste kleur turkoois:
Deze laatste kleur hoeft niet veel discussie meer. De kleur is redelijk bekend via de turkooise kleur, die THS destijds heeft uitgebracht. Zoals ik je al eens eerder had verteld, werd deze kleur gemengd (door Sikkens) naar aanleiding van een bewaarde kleurenstaal van de kleur, die begin jaren ’50 ter plaatse van een 1100 loc werd gemengd. Dit gebeurde door de chef van een autolakkerij en daarmee is enig vakmanschap ingebouwd. Aangezien deze staal afkomstig is uit de turkooise tijd is de kleur minder subjectief bepaald.
Deze kleur is dus ter plekke gemengd door de chef van een autolakkerij, bij een turkooise 1100 lok. Dit soort was dagelijkse kost voor hem en je kan er van uit gaan dat het de juiste kleur is. Ook Sikkens weet hoe ze oude kleuren weer juist moeten reproduceren.
De kleur werd trouwens speciaal gemengd om een model van een 1100 te beschilderen, die gebaseerd was op de gegevens in het eerder genoemde artikel uit de Handig Bekeken van 1950.
Kon je (en alle ander liefhebbers van turkooise NS materieel) deze info niet onthouden.
Groet,
Jeroen
-
Mag ik U danken, zo ja, bedankt :).
Groeten Stephan.
-
Stephan,
Ja ... en graag gedaan ;D
Groet,
Jeroen
-
Ivo,
Ik moet toch terugkomen op het verhaal over de turkooise draaistellen. Kreeg de volgende informatie van een modelbouwer die de berichten hier wel leest, maar zelf geen account heeft.
Een mooie toevoeging aan deze discussie denk ik zo. Zekere de oudere bronnen zijn erg verhelderend over de kleurstelling en gezien het feit dat de 1100 en 1200 toch echt lichtgrijze draaistellen hadden, lijkt het me niet meer dan logisch dat dit ook voor de rijtuigen gold. De kleurstelling is immers met zorg uitgekozen en verschillende kleuren draaistellen zouden een treinstel niet tot één geheel maken.
Verder nog een mooi verhaal over de juiste kleur turkoois:
Deze kleur is dus ter plekke gemengd door de chef van een autolakkerij, bij een turkooise 1100 lok. Dit soort was dagelijkse kost voor hem en je kan er van uit gaan dat het de juiste kleur is. Ook Sikkens weet hoe ze oude kleuren weer juist moeten reproduceren.
De kleur werd trouwens speciaal gemengd om een model van een 1100 te beschilderen, die gebaseerd was op de gegevens in het eerder genoemde artikel uit de Handig Bekeken van 1950.
Kon je (en alle ander liefhebbers van turkooise NS materieel) deze info niet onthouden.
Groet,
Jeroen
Bedankt voor deze info. Nuttige aanvulling. Vooral de bronnen van begin jaren 50. De combinaties voor de kleuren van het turquoise materieel blijf ik wel bijzonder vinden. Tegenwoordig alleen geel, blauw en grijs, toen turquoise bak met blauwe biezen, lichte daken en schorten en lichte draaistellen, gecombineerd met het olijfgroen van ouder materieel, blijf ik bijzonder vinden.
mvg
Ivo
-
Ivo,
Inderdaad qua kleurstelling een erg mooi tijdperk, zeker ook zo rond 1954, toen het kleurenpallet aleen maar groter werd en er zowel Turkooise als Berlijnsblauw materieel rond reed (En natuurlijk ook bruin, donkergroen met rood, etc)
Mooie foto van een turkooise 1100 en een bruine 1200, die aan een wasbeurt toe zijn ... ;D:
(http://www.hetutrechtsarchief.nl/hua_online_images/atlantis/medium/492/153492.jpg)
Groet,
Jeroen
-
Wat betreft de kleur van het onderstel vind ik dit plaatje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4533.msg66097#msg66097) een belangrijke aanwijzing. Het is een zwart-wit foto die is ingekleurd. In dit geval gedeeltelijk is ingekleurd. Het wil er bij mij niet goed in dat iemand zelf die kleur voor het onderstel verzint.
-
Henk,
ook diegene die de foto of het plaatje inkleurt, kan daarbij een fout maken of voor een in zijn ogene mooier oplossing kiezen. Kijk bijvoorbeeld een naar dit plaatje uit de Kliometer Kampioen (1954):
(http://www.arthurstreinenpagina.nl/kilometerkampioen/65.jpg)
De NS 600/2000 heeft nooit in de bruine kleurstelling rondgeren, maar is wel door degene die de illustratie heeft ingekleurd (die op foto's gebaseerd waren) zo weergegeven.
Vandaar dat ik niet op ingekleurde foto's of tekeningen vertrouw en wel op een bekend tijdschrift met modelbouw artikelen uit die tijd. (In hetzelfde jaar werd bijvoorbeeld ook al een modelbouwedstrijd van een KLM vliegtuig aangekondigd. Ook deze kleurstelling klopt tot in detail)
Groet,
Jeroen
-
Beste Jeroen en Henk,
Ik was vandaag met mijn zoontje in het spoorwegmuseum en zag daar een AB plan D in turquoise met aluminium dak. Dit was eerder al een suggestie in dit draadje ipv wit. Als ik er langer over nadenk, zou dit ook kunnen verklaren waarom op de afleverfoto's de daken en schorten wit lijken en op foto's van gebruikte plan D's het duidelijk grijs wordt. Dus niet overgeschilderd, maar gewoon verkleurd. Wel vraag ik me af wat dan de kleur moet zijn op de daken van de NS 1100, 1200 en 1300 die door Philotrain met dakwit worden geleverd. Mogelijk is dit ook aluminium geweest. In elk geval heeft de turquoise NS 1100, die onder de vloer in het spoorwegmuseum rijdt met de spiegel ook een aluminium dak.
De draaistellen blijf ik superlastig vinden. De ingekleurde foto van de NS 1100 kende ik al, maar op de zwart wit foto's van nieuwe loc's heb ik toch eerder de neiging naar lichtgrijs te gaan. Onze zoektocht gaat door en zal wel nooit meer onomstotelijk bewijs opleveren.
mvg,
Ivo
-
Nee, dat is ook zo.
Toch, de bruine 2000 uit de Kilometerkampioen is heel bekend en is van een andere orde. De tekenaar van dat Albert Heyn boek heeft de 1100 precies twee kleuren meegegeven: het rood van de bufferbalk en die vreemde kleur voor het onderstel. Dat vond hij kennelijk genoeg om de turkooise 1100 voor de lezers herkenbaar te maken. De overige spoorplaatjes uit het boek kennen in ieder geval geen kleurfouten. Alleen op de voorplaat staat een wel zeer artistieke weergave van een 1200. :D
-
*schop*
zo, maar eens verder gegaan met het superen van mn Deetjes, heel eigenwijs nog steeds met turquoise draaistellen (t viel me wel op dat er op de draaistellen nog een wit vlak zat waar de remkranendingusgevallen zaten, ook met rode hendeltjs neem ik aan, dat staat denk ik wel interessant om na te bootsen)
Wat de daken betreft, op fabrieksfoto's lijken de watertankdeksels donkerder, die waren wellicht aluminium? Overspuiten kost moeite dus ik laat t maar zo.
-
(t viel me wel op dat er op de draaistellen nog een wit vlak zat waar de remkranendingusgevallen zaten, ook met rode hendeltjs neem ik aan, dat staat denk ik wel interessant om na te bootsen)
Heb ik ook gedaan. Ziet er leuk uit. De plan D uit het Spoorwegmuseum heeft trouwens gele hendels, maar ja, museummaterieel klopt niet altijd qua kleuren enzo.
Maarten
-
ja precies, rood is hipper. Ik moet het nog doen omdat de witte verf nog nat was en t nu allemaal rondjes aan t knallen is (geen geduld etc)
foto's:
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/planDpimp4.JPG)
RD met extra ventilatieroostertjes bovenin 2 ramen in het restauratiegedeelte en de keuken, een half wit raam achter de bar, spijlen achter de keuken- en bagagehokramen
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/planDpimp5.JPG)
het aangepaste RD-interieur naar een tekeningetje op de site van Martijn Haman
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/planDpimp6.JPG)
De AB met sluitlichtjes
Het kan nu alleen in de samenstelling loc-C-C-RD-AB rijden omdat ik wel wat kortkoppelingen had (dat wilde ik voor deze trein nu eens proberen) maar van geen enkel soort kortkoppeling genoeg voor de hele trein, nu heeft ie 3 soorten ;D
-
Het is geen Philotrain maar een echte Dilzotrain, applaus van hier dus weer, en steek maar ergens een veer in ;D (als er nog plek is).
Groeten Stephan.
-
Weeejh! Wat een ongekend stukje werk heer Dilz! Keurich keurich.. zijn de woorden die zo bij mij opkomen. ;D Dit geeft mij wel weer inspiratie om mijn blauwe D´tjes aan te pakken. Succes met je bouwsels!
Jeroen
-
Bah wat modern...
-
Ga toch krassuh! ;D
(p.s. wel die met vishaak)
Jeroen
-
t is wel een berg werk hoor, interieur afplakken en zo... als je een beetje een flinke stam onderhanden wilt nemen ben je het vrij snel beu. En ja, het is muf en modern. 't heeft nu een tijdje gereden en eigenlijk ben ik t spul half en half alweer zat... die 1100 rijdt ook zo muf en fantasieloos... vvvvvvvvt, daar gaat ie. Die ouwe rivarossi was veel leuker.
-
Ik heb nog een koffiemolen op mijn bureau staan met afgesleten tandwielen, pak je die toch ? ;D
-
ja gaaf. mag ik m hebben? ;D
-
eindelijk deze draad weer terug gevonden. Ik ben zelf ook bezig met een stam Plan D te pimpen. Zeker niet zo mooie als de rijtuigen van floris...
Ik dacht aan een combinatie: 1100-AB-RD-C-C-C kan dit?
Was de sluitverlichting constant?
Groet
Bernd
-
nog 1 AB erbij en je hebt een volledige stam :)
Wesley
-
de sluitverlichting die ik erin heb gezet zijn gewoon 2 ledjes en een weerstandje, niks bijzonders.
-
Ik dacht aan een combinatie: 1100-AB-RD-C-C-C kan dit?
Het treindeel naar Groningen.
Ik citeer: Groningen [3C-AB-RD] + Leeuwarden [RD-AB-2C] , samen maakten deze drie slagen per dag ;één van elk van de stations Amsterdam CS, Rotterdam Maas en Den Haag SS. In Gouda werd toen (dienstregeling 20 mei 1951) nog niet gesplits of gecombineerd met deze treinen, maar later gebeurde dat wel.
(en traject Amersfoort-Zwolle pas in 1952 geëlektrificeerd)
nog 1 AB erbij en je hebt een volledige stam :)
Exprestrein Amsterdam-Enschede
Groet Stephan.
-
ik zag dat op de site van nico spilt wat foto's van turkooise rijtuigen staat daar al is gekeken.
M.v.g erik
-
Beste dank! deze treincombinaties zouden wel lukken. Rijd de RD immer aan het eind/begin?
Als deze combinaties later in Gouda gecombineerd werden, hadden ze dan twee loks of gaat een in Gouda aan de kant?
Groet
Bernd
-
Voor samenstelling van deze trein kun je ook een bult vinden op Seinarm, hier staat dat een standaardstam uit de begin periode (jaren 50) bestond uit een Loc, RD, AB, C,C. http://www.seinarm.nl/seinarm/Staal/PlanD/tabid/167/Default.aspx even een stukje scrollen, tot net iets over het midden en je ziet een turquoise samenstelling staan. Klik op de rode tekst Treinsamenstelling voor meer samenstellingen.
Groenten Rob
-
Beste dank! deze treincombinaties zouden wel lukken. Rijd de RD immer aan het eind/begin?
Als deze combinaties later in Gouda gecombineerd werden, hadden ze dan twee loks of gaat een in Gouda aan de kant?
Groet
Bernd
Op het gecombineerde traject reed 1 loc de treinen, waarbij in Utrecht moe(s)t worden kopgemaakt. Al sinds de indienststelling van de Expresstreinstammen in de Noordoost-verbinding was het gebruikelijk dat de RD's op het gecombineerde deel van de rit tegen elkaar waren gekoppeld (dus 2x RD midden in de trein).
De turkooise Plan D-combinatie reed in 1951 achter stoomlocs serie 3700 en met name 3900 van en naar Leeuwarden en Groningen. Daarna namen 1100, 1200 of 1300 het over.
groet,
Wim