BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Jeff op 03 May 2010, 23:28:39
-
Hallo allemaal
Ik heb plannen om een BR81 en BR55 van Fleischmann om te bouwen naar loks van de staatsmijnenIk heb al het nodige aan gegeven en foto,s gevonden maar ben er nog niet achter welke kleuren deze loks hadden.
Heb het plan om van de BR 81 de SM40 te bouwen en de BR55 bouw ik om naar SM51.
Op foto,s is bij de SM40 een bies op de waterkasten te zien en de SM51 kwam uit Zweden dus neem ik aan dat het een zwarte lok is geweest.
Wie kan me hier meer over vertellen?
Groet
Jeff
-
staatsmijnen-locs waren donkerblauw, met rode wielen. Moet nog ff opzoeken hoe het precies zat, maar hier kwam t op neer als ik t me goed herinner.
-
Ik heb nog een hele oude jaargang Railhobby's waar aandacht besteed wordt aan Zweedse loc's bij de Staatsmijnen. Ik zal vanavond eens voor je kijken.
Eelco
-
Hallo
Volgens het boek de lokomotieven van Werkspoor waren de SM48 en 49 idd blauw met een rood onderstel en ik kan me voorstellen dat de SM40 en 41 ook die kleuren hadden, ze zijn namelijk net als de Werkspoor loks nieuw aan de staatsmijnen geleverd.
Ben benieuwd of dit klopt, bespaart mij een hoop werk ;D
IN RM106 staan duidelijke Z.W. foto,s van de 40 en 41 maar de kleur is daarop niet te bepalen.
Voor de ex SJ lok,s SM51 en 52 vraag ik het me af.
In zweden had volgens mij alles een zwart onderstel maar kan de ketel best grijs of staalblauw geweest zijn.
Weet niet of staatsmijnen haar 2ehands loks over liet schilderen.
-
Interessant project.
Kan op dit moment niets voor je betekenen, omdat ik voor m'n werk in de VS zit.
Zodra ik thuis ben zal ik eens kijken wat ik evt heb, vooropgesteld dat je tegen die tijd niet al alle benodigde info hebt.
grt,
Marcel
-
Ik was abuis, was geen artikel over Zweedse loc's bij de staatsmijnen maar een stuk over de ombouw van een naar de Zweedse uitvoering. Als je interessehebt, stuur dan even een pb. Dan scan ik 'm in.
Eelco
-
Hallo Eelco
Ben benieuwd. Zal vooral aan de ketel moeten sleutelen voor de SM51
of beter gezegt een nieuwe bouwen :D
Heb al een fleischmann BR55 binnen voor de ombouw.
Groet
Jeff
-
Hallo
Vandaag de BR55 gedemonteerd voor de ombouw en een
nieuwe rookkast gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SM51_001.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SM51_002.jpg)
-
Eens kijken of ik naast het bouwen van een staatsmijndiesel de
draad weer op kan pakken met het ombouwen van stoomlok,s
De plannen zijn:
SM40 bouwen met als basis een BR81 van Fleischmann.
SM51 uit een BR55 van Fleischmann.
SM2 uit een Fleischmann T3 met gebruik van een Philotrain ombouw-
setje voor de NS8600 ( vandaag pas in de boeken ontdekt ).
SM45 uit een witmetalen kit van Svenska Modeller voor het zweedse type N van de SJ.
De SM2 is het makkelijkst te bouwen, ombouwsetje er op en overspuiten.
Nu het nog eens zien te worden over de kleur.
Groet
Jeff
-
Hallo Jeff,
Ik neem aan dat je deze mijnbouw sites kent, met veel prachtige foto's, ook veel van loc's, treinen, rangeerterreinen etc.. Zo niet, zeer aan te raden:
http://www.gluckauf.nl/
http://www.elinq.nl/mijnen/
http://www.domanialemijn.nl/gallery/railvervoer.php
gr Arnoud
-
Hallo Arnoud
Bedankt, deze site,s kende ik nog niet.
Heb de meeste gegevens uit de boeken.
Groet
Jeff
-
Na lange tijd weer eens iets aan de SM51 gedaan.
De ketel in ontdaan van alle meegegoten onderdelen,
gaten zijn dicht gemaakt met styreen en de oude rookkast
is verdwenen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2601_004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2601_004.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2601_006.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2601_006.jpg)
De messing dom is afkomstig van Perlmodell
-
Dit blijf ik met veel interesse volgen.
Succes met de ombouw. (y)
Groet,Marco.
-
Ik ben ook wel benieuwd naar vervolgplaatjes... (y)
-
En weer iet verder.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2801_005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2801_005.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2801_007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2801_007.jpg)
De verschillende onderdelen even proefpassen.
Begint er al op te lijken.
-
Je gaat na twee jaar ineens wel hard.. ;)
Mooi spul, die messing details.
-
Hallo Steef
Ja het was even zoeken naar ideeen en wachten op de onderdelen van Perl.
Wel leuk om de lok om te bouwen naar een zweedse Ga2 en dan de details
van de staatsmijnen er in mee te nemen.
Groet
Jeff
-
Das ook een mooie loc, maar ik heb al een F 1200 stomer voor
het museum gedeelte. Das ook nog eens een Nohab. Bijna een diesel ;)
Ben meer van de diesels. De T21, T41, T42, T43, T44, Z series, enz...
-
Das ook mooi spul, vooral die T21.
De volgende wordt de SM46 op basis van een Zweedse Na van Jeco
Groet
Jeff
-
Nou ben ik aardig thuis in wat Jeco heeft (uitgebracht), maar een Na
ken ik zo 1,2,3 niet vinden. Is dat niet een N3? Op industriespoor
kom ik niet verder dan de grote zweden, de E serie.
Dit is een N3
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=79251 (http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=79251)
Dat zou een kleine Zweed kunnen zijn dan.
-
Hallo Steef
Is idd een kleine 4 assige zweed.
Blijkbaar is er nog een n.l. de SJ641.
Nummer van de Jeco kit is er niet. (gemaakt bij Model-Loco)
Men heeft het over type N(a), ben echter niet zo
bekend met zweedse lokomotieven.
Bij de staatsmijnen hadden ze de nummers 45, 46, 47 en 50.
Op www.deMijnen.nl staan een aantal foto,s van deze lok,s.
Groet
jeff
-
Het is dus de litt N3, de Na bestaat niet volgens de opgave.
Alleen de Sa, en dat is deze http://www.svenska-lok.se/damp.php?s=19&litra=Sa&typenr=2 (http://www.svenska-lok.se/damp.php?s=19&litra=Sa&typenr=2)
En die lijkt ook verdomd veel op de N3, er zijn gelukkig niet zo
veel verschillende ångloken in Zweden... Pluis de link maar
eens uit, al denk ik dat de Staatsmijnen loc's ook wel zijn aangepast.
Ik ga toch nog even verder zoeken, ik wil het weten ;)
-
Dat belooft een mooi werkstukje te worden!!!! (y) (y) (y) (y) (y) (y)
Andre
-
@Andre: Dank je
@ Steef: Op de site waarvan je de link plaatste staat het type N(II)
Het is een rangeer-tenderlokomotief met de asindeling D.
Na plaatsen van een oververhitter rond 1930 is het type Na geworden.
SJ Na 1439 is SM 45
SJ Na 1433 is SM 46
SJ Na 1444 is SM 47
SJ Na 1407 is SM 50
Bij de staatsmijnen is de tenderbak flink verbouwd.
Die moet ik dus bij de kit aanpassen.
Groet
Jeff
-
Internet is dus toch beter voorzien van info dan de
verzameling boeken... Heb je er btw wat aan?
-
Steef
Ja bedankt voor de link, altijd handig, zo kan een puzzel toch kompleet raken.
Staatsmijnen verbouwde nogal eens wat aan haar lokomotieven dus alle info
is welkom.
Grootste vraag is eigenlijk wat voor kleur ze hadden.
Is wel handig voor de afwerking ;D
Groet
Jeff
-
Even snel een foto van de doos gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2801_009.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2801_009.jpg)
-
Ik zat het stukje even te lezen wat bij de Na staat.
Daar stond deze zin:
7 lok såldes 1934-49 till JLJ, NBJ och SSJ
Dat treft, ik ben lid bij de SSJ(F). En daar hebben we ook een vrij
compleet museum met alle materieel gegevens. Begin mei ben ik
daar weer, dus ga ik eens op zoek naar de kleur(en) voor je lok.
Die hij van origine had, kun je daar op verder borduren.
Deze dus http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=41295 (http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=41295)
Zo uit het hoofd, twee kleuren. Svart/blå, net als de ZLSM E2
-
Ik ben zeer benieuwd wat je daar kunt vinden.
Al zo vast bedankt.
Leuk om te zien dat er bij dit type ook losse tenders toegepast werden.
-
Hallo Jeff
In mijn archieven nog wat informatie gevonden over de staatsmijn locomotieven. Misschien dat je er tijdens het bouwen nog wat aan hebt. De Locomotief onder de brug is de SM51. De foto is genomen in de oorlogsjaren, te zien aan de geblindeerde lamp. De persoon rechts op de foto is mijn opa. Volgens mijn vader was de kleur van deze locomotieven zwart. De SM 40 en SM 48 waren donkerblauw.
Groeten Bert Senden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/staatsmijnen_SM52_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/staatsmijnen_SM52_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/staatsmijnen_SM40_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/staatsmijnen_SM40_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/staatsmijnen_SM48_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/staatsmijnen_SM48_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/staatsmijnen_SM_2_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/staatsmijnen_SM_2_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/machinistenhuis_SM_48_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/machinistenhuis_SM_48_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SM_51_Stein_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SM_51_Stein_001.jpg)
-
Hallo Bert
Zo dat is nog eens een verrassing, dit is info waar ik weer mee vooruit kan. (y)
Vooral die foto onder de brug laat weer veel details zien en met het gegeven
dat deze loks zwart waren ben ik erg blij mee.
Is wel werk aan de winkel want het onderstel is nu nog rood.
Hartelijk dank voor deze info.
Groet
Jeff van Alphen
-
Hallo Jeff.
Nou voordat je begint. De onderstellen waren bij alle staatsmijn-locomotieven rood. Dus dat kun je zo laten.
Ik heb ook nog een foto van de achterkant van de tender. Zal ik wel even inscannen.
Gr. Bert.
-
Hallo Jeff
Zoals belooft. De foto. De olie lampen zijn inmiddels vervangen door acculampen. Deze werden in de locomotievenloods opgeladen. De biezen (strepen op tender en lok waren wit).
Gr. Bert
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SM51_001_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SM51_001_1.jpg)
-
Bert
Hartelijk dank.
De puzzel wordt steeds kompleter.
Fijn om te horen dat het onderstel rood kan blijven.
Bespaart een hoop werk, vooral bij een Fleischmann lok.
Had ook al naar de opbouw van de tender zitten kijken.
Is nu alleen nog de vraag of het wandje aan het dak van
het machinistenhuis vast zit of net als bij aantal Zweedse
loks op de tender gemonteert is.
De lampen en railing komen goed uit op de foto, daar kan
ik weer wat mee.
Zie ook dat de kist achter op de tender er af moet.
Kortom ik kan weer aan de slag.
Nogmaals bedankt.
Groet
Jeff van Alphen
-
De rookkast is inmiddels in ruwbouw klaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1002_012.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1002_012.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1002_013.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1002_013.jpg)
De lok staat er nu zo bij.
Komende week de ketel in de primer zetten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1002_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1002_001.jpg)
-
Kijk (y)
Dat begint er prima uit te zien, ben benieuwd naar het vervolg!
-
Volgens Cristoff, waren de loc's voornamelijk zwart.
Ook het drijfwerk, en las al dat ze hier rood waren.
Word een mooi stukje ombouw vlijt.
-
Zag dit draadje op zoek naar informatie over staatsmijn lomotieven. Ben benieuwd wat er van terecht is gekomen zag er goed uit.
MVG,
Adriaan
-
Mooi project Jeff...... zal ik zeker blijven volgen, want ook ik heb wel iets met de mijnspoorwegen.
Zelf bouw ik momenteel aan de SM151 - 155 serie (en in parallel ontwikkel ook maar gelijk de NS2901 - 2905 omdat de verschillen maar minimaal zijn). Mijn draadje staat hier ook ergens.
Daarna wil ik me storten op de 3-assers van de Staatsmijnen......waarvan er nog een groot deel staat weg te rotten bij Bowie in Belgie.
Succes met de bouw. Ben heel benieuwd naar je resultaat.
Gr. Mario
-
Mario, draadje is 15 jaar jong... ;)
In Op de Rails 1967, 1968 stond artikel over de Staatsmijnspoorwegen.
-
Dat had ik gezien, maar dat wil niet zeggen dat het niet meer gevolgd of geupdate kan worden ;)
-
Lok is nog steeds in aanbouw en staat inmiddels in de zwarte primer.
Heb de achterkant van de tender volgens de foto's aangepast.
Met de gegevens uit het boek over de mijnlokomotieven komen we weer een stuk verder.
Het tekenen en printen van de 151-155 is een mooi project wat ik zeker blijf volgen.
Voor de Werkspoor 3 asser het ik al een donor in de vorm van een Roco V60 klaar liggen.
Een Deutz op basis van Marklin/Lima V36 is hier ook nog in aanbouw
Groet
Jeff