BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Mark D. op 02 May 2010, 20:57:15
-
situatie:
ecos, 2x RM-GB-8, 1x viessmann5233, m-rails baantje, alle locs met lokpilotV3.
De helebaan wordt via de terugmelders gevoed. De kortste secties zijn 360mm lang en ik rij op schaalsnelheid ongeveer 25 km/h
Ik heb zo goed mogelijk de signaal stroom draadjes(flatkabel van 10cm en telefoonsnoer vanaf die LTD) gescheiden van de voedings kabels en de rij spannings draden.
mijn probleem: vaak detectie en soms rijdt de trein door een blok zonder gedetecteerd te worden. en dat verschijnsel is erg random.
in koplopert zijn mijn terugmeld units tot 16 genummerd, ik weet niet hoe ik dat naar 8 krijg, in de ecos wel netjes tot 8. De treintjes rijden op zich wel netjes in koplopert, ik kan ze alleen niet alleen laten, daarvoor komt het probleem te vaak voor.
Heeft iemand enige tips waar ik het probleem moet zoeken?
Mark
-
Beste Mark,
Wat heb je staan onder "onderhouden" >> "baan definities" >> "onderhouden digitale onderdelen"? Zo te lezen zijn je bezetmelders 8-voudig en heb je nu 16-voudige ingesteld. Ik denk dat je daar een deel van je problemen moet zoeken. Dus de oude bezetmelders allemaal verwijderen, dan nieuwe aanmaken en dan het vinkje bij "bezetmelder lenz 16 uitgangen" moet niet aanwezig zijn. Dan krijgt de eerste adres 1 en nrs 1 t/m 8, bij de tweede hoef je alleen het adres naar 2 aan te passen en krijgt automatisch nrs 9 t/m 16, enz... Na deze actie moet je wel je baanplan nakijken of alle bezetmelders nog goed staan....
Ik hoop dat dat een beetje helpt...
Groeten Ronald.
-
2 maal 8 is toch 16
En voor koploper maakt het niet uit hoeveel je daarin opgeeft zet het maar gewoon op 31 modules van 16.
Heb je voor de niet gedetecteerde delen een diode schakeling toegepast, de Viessmann 5234??
Mvg
Wim.
-
Ik heb drie melders, met ieder 8 meldpunten.
koploper nummert van 1.01 tot 1.16 en dan 2.01 tot 2.16, 3.01 tot 3.16
Op zich heb ik daar geen last van, als koploper dat ook niet heeft, maakt die nummering mij niet uit.
Klopt, dat lenz 16 staat aangevinkt, ik kan dat niet veranderen.
Ik heb geen viessmann diode blokje(5234) gebruikt. Ik voed mijn wissels en sporen die buiten de blok/detectie secties vallen gewoon via een uitgang van de 5233 die ik over had.
Mark
-
Je hebt toch ook geen Lenz systeem, of terugmelders, dus dat zal grijs en niet klikbaar in beeld zijn.
Mvg
Wim.
-
Hallo Mark,
dan gaan we nu controleren welk digitaal systeem je hebt ingevuld, wat heb je staan onder menu "algemeen" >> "Instellingen per database" >> tabblad "algemeen-1" en achter "digitaal systeem" heb je daar de "Ecos" staan?
Groeten Ronald.
-
Ronald een dag niet gelachen is een dag niet ....... ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;)
Mvg
Wim.
-
Inderdaad Wim,
Je mag niets meer uitsluiten :), laat hem maar alles doorlopen... Ik durf het niet te zeggen wat Mark allemaal heeft ingevuld :) :)
Groet Ronald
-
De stekker zit er ook in, maar het moet wel iets 'doms' zijn. Het is mijn eerste probeersel om met computers en treinen te spelen. en mijn laatste besturings ervaring is nog met een z80, tis weer even wennen
De ecos, koploper en mijn computer communiseren goed, op de hand rijden gaat goed en heel vaak gaat het automatisch rijden wel goed. De instellingen van ecos versus koploper geloof ik wel, volgens mij heb je geen willekeurige storingen als dat niet deugd.
Ik durf koploper/ecos communicatie wel uit te sluiten, want met de pendel functie en alleen de ecos krijg ik de symptomen ook af en toe.
ik sleep een trein nummer naar volgend blok, dat wordt dan geel, wissels klappen om, trein gaat rijden, trein nummer verandert weer naar blok nummer, blok wordt groen en blauw en weer grijs en kwartiertje later, zelfde blok en gebeurt niks met de blokken. Verwijder ik de trein software matig uit het blok, springt de boel wel op blauw.
Ik ga vanavond de terug melders in een stalen kooi plaatsen en mijn rijdraden vervangen door coax kabels. Ik heb het idee dat als ik aan de kabel zit die van de s88 naar de ecos gaat dit invloed heeft.
-
Hoi Mark.
Ik zit dit mee te lezen.
Ik heb daar de ballen verstand niet van.
Dus ik kan niet zeggen wat er loos is.
Maar zet eens een paar foto,s van de bekabelling hier neer.
Het kan een stekker of mischien een draad zijn die slecht contact heeft.
Door bewegen of trilling kan dat mischien een oorzaak geven.
Ik heb het een keer met de aansluiting van de tv gehad.
Dat is wel heel wat anders,maar toen bleek de aansluiting slecht contact te hebben.
Het zijn vaak de kleine dingen die een storing teweeg kunnen brengen.
Ik lees en denk wel mee,wieweet ;)
Sucses.
Martin.
-
Mark,
Je draden vervangen heeft niet veel zin denk ik. De stromen zijn dusdanig laag dat je inductie kan uitsluiten.
Wat je wel kan proberen en de helft van je baan ontkoppelen en dan kijken of de storing zich nog steeds voordoet. Dit scheelt naar mijn idee best wat werk.
Johan.
-
Mark,
Is de aarde aansluiting van de eerste s88 module op de ECoS aangesloten op de aarde aansluiting van de rails? Zo niet deze aansluiten.
Bij de ECoS is het een bekend probleem dat de eerste s88 in de keten onstabiel is, deze kun je dus beter niet gebruiken, en er alleen als dummy inzetten, terugmeldingen voor de baan alleen aansluiten vanaf de tweede s88 module in de keten. Wat je dus ziet en ondervind is een bekend probleem bij de ECoS te samen met de s88 terugmelders.
Mvg
Wim.
-
Ik gebruik ook de ecos en veschillende types s88 (van tams en van marklin, alsmede wisseldecoders van tams en van marklin)
Gisteren een probleem opgelost dat zo vaag was als jouw klacht, namelijk wissels die niet altijd schakelen en melders die onbetrouwbaar werden.
Na een hele dag speurwerk erachtergekomen dat de oorzaak zat in te hoog stroomverbuik op de rails,in dit geval 2 stammen rijtuigen met conventionele verlichting van de baan gehaald en probleem was opgelost!
Ik koop vanaf nu enkel nog decoders met externe voeding dus.
-
Bedankt voor het meedenken.
Ik ga voor een extra kasje in de s88 keten. Ik plaats een massa detectie kastje op nummer 1(die zijn goedkoper en ik kan dan altijd nog met reed schakelaars gaan werken..). Ik kan dus al mijn blokken weer opnieuw invoeren in KL. >:(
voor de vragen naar plaatjes van mijn bedrading... en uitsluiten van delen van de baan, of stroom gebruik. Het is een try-out baantje en niet zo erg groot.
Zie hier: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=22145.0
zal een paar dagen duren, maar dan horen jullie of een 'blinde' eerste terug melder.
het probleem verhelpt. De massa had ik aangesloten.
-
Ik gebruik ook de ecos en veschillende types s88 (van tams en van marklin, alsmede wisseldecoders van tams en van marklin)
Gisteren een probleem opgelost dat zo vaag was als jouw klacht, namelijk wissels die niet altijd schakelen en melders die onbetrouwbaar werden.
Na een hele dag speurwerk erachtergekomen dat de oorzaak zat in te hoog stroomverbuik op de rails,in dit geval 2 stammen rijtuigen met conventionele verlichting van de baan gehaald en probleem was opgelost!
Ik koop vanaf nu enkel nog decoders met externe voeding dus.
Wissels schakel ik met twee switch pilots, de wisselspoelen hebben hun eigen trafo, ik ben zuinig op mijn digitale stroom.
-
@Lucy, nog een vraagje mbt de ecos: na een software update heeft de ecos soms last van spontane reboots en werken de richtingschakelaars van de snelheidsdraaikop niet meer, ook een downgrade lost dit probleem niet op.
Is dat een bekend probleem?
Groetjes Daan
-
ik ben een herintreder, ik heb jaren niet naar treintjes omgekeken en sinds dit jaar ben ik een digitale inhaal race aan het doen, oud demo model ecos staat net drie maanden bij mij thuis.
Dus veel ervaringen kan ik je niet vertellen.
Ecos
Hardware version: 1.3.0
Software version: 3.0.2
Ik heb nergens last van, geen rare dingen, zoals spontaan resetten, helemaal niks.
Alles is zo makkelijk gegaan, aansluiten ecos, de wisseldecoders, mijn router, koploper software.
Het enige wat mij nog niet gelukt is om een marklin modelletje van een ander cv1 adres te voorzien met de ecos Ik ging zelfs denken dat daar nog dipswitches in zouden zitten, maar zo een decoder past niet. (br69)
ik lees rocrail en tc controler, wat is jou reden om daar voor te kiezen?
Mark
-
....... Ik kan dus al mijn blokken weer opnieuw invoeren in KL. >:( .......
Mark,
in Koploper hoef je niet alles opnieuw in te voeren, er is in Koploper een handig tooltje voor: omnummeren S88.
Koos Jabaaij.
-
Mark,
in Koploper hoef je niet alles opnieuw in te voeren, er is in Koploper een handig tooltje voor: omnummeren S88.
Koos Jabaaij.
(y)
-
@mark: ik ben 4 weken geleden overgestapt van Rocrail naar Traincontroller omdat ik op zoek was naar "intelligente"software (zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,27017.0.html ) en Rocrail me gewoon veel te bewerkelijk is.
Na 2 weken demo van Tc te hebben geprobeerd tot de conclusie gekomen dat dit veel beter werkt (vind ik tenminste) en heb de licensie besteld van TC bronze.
Nu rijden er diverse treinen op automaat door elkaar en kan ik er handmatig nog dingen tussendoor doen zonder op crashes te hoeven letten! heerlijk!
Ook ik ben met dezelfde inhaalslag bezig namelijk, 2 jaar geleden wist ik niet eens dat je meerdere treinen kon laten rijden op dezelfde stroomkring doordat ik sinds 1982 niet meer met de hobby bezig ben geweest:)
TC is in mijn ogen goed omdat ik slechts de adressen van de wissels en melders heb ingevoerd en de treinen rijden direct automatisch met beveiliging in het rond.
Bij Rocrail was ik alleen al een maand bezig om uit te zoeken hoe ik 1 trein automatisch van A naar B moest laten rijden.
Daarbij heeft Rocrail voor elke route een rijwegen definitie nodig (best veel werk voor een newbie), terwijl TC dat zo van het baanplan leest.
Keuze voor de ecos was eigenlijk gebaseerd 3 jaar geleden op simpelweg rijden met een controller, maar inmiddels ligt er al 7x2 meter 2 verdieping spoor en is een computer onmisbaar:)
-
eerste terug melder gebruik ik niet meer.
drie melders wel actief 2X een viessmann 5233 en 1X een RM-GB-8
De storingen zijn nu niet meer willekeurig. De storingen komen nu alleen nog voor in 2.01 tot 2.08 reeks. De LTD is daar erg consequent in.
Fijn dat ik duidelijk de storing heb, maar echt blij ben ik er niet mee.
Mark
-
Mark,
Waarschijnlijk een draadbreuk in de gammele s88 draad/soldeer verbinding van de LDT melder.
Mvg
Wim.
-
drfeelgood,
Bedankt voor je opmerking, maar wat schiet Mark daar nu mee op? Lost dit zijn probleem op?
Mvg
Wim.
-
Wim, misschien vanwege de vraag van Mark?
ik lees rocrail en tc controler, wat is jou reden om daar voor te kiezen?
Mark
Gr, Bert
-
drfeelgood,
Bedankt voor je opmerking, maar wat schiet Mark daar nu mee op? Lost dit zijn probleem op?
Mvg
Wim.
kuch.. Ik vroeg naar zijn traincontoller ervaring
-
Sorry, overheen gelezen.
Mvg
Wim.
-
Hallo Mark,
dan gaan we nu controleren welk digitaal systeem je hebt ingevuld, wat heb je staan onder menu "algemeen" >> "Instellingen per database" >> tabblad "algemeen-1" en achter "digitaal systeem" heb je daar de "Ecos" staan?
Groeten Ronald.
tog nog iets doms gevonden, bij een blok een verkeerd detectie nummer ingevoerd...
dan werkt het echt nooit goed...
LTD waren goed doorgesoldeerd, ik denk alleen dat ik met spoor 1 locs moet rijden om genoeg stroom te verbruiken voor die dingen.
maar gelukkig weet ik nu waar ik betere en goedkopere kan bestellen, ik baal dat ik daar niet eerder achter ben gekomen!