BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: De eerste Ivo op 28 December 2006, 22:55:42
-
Hallo allen,
Ik heb een roco 1000 waarvan waarschijnlijk de motor kapot is. (Deze wordt heel erg heet). Heeft iemand ervaring met een andere motor, bv van GM&S of van SB-modellbau (Faulhaber)?
Ivo
-
Ivi
Motoren van GM&S dat zijn Machima motoren
Heb hem in een 1600 van Roco gebouwd ,de rijeigenschap is voor mijn zeer goed.
Deze motoren hebben een rustige loop en ook sterk
Heg er een 1100 staan met kapotte motor daar komt ook zo,n motor in.
Cor
-
Hey,
Hoe duur is zo`n mashima ongeveer?
Mvg, Marcel
-
Goed koper dan Roco.
Cor
-
Hallo Marcel,
Mashima vervangingsmotor voor de Roco kost 26.40 euro.
Groet,
Rob
-
Hoi Rob,
Even een vraagje:Ik heb van Roco een Hippel cat no:04160 A NS no 523
Daar is ook de motor van versleten.Nu wil ik er ook een mashima motor
in zetten. Het is het eerste type van Roco 19 jaar oud zonder vliegwiel.
Is daar ook een passende motor voor te koop. ??? ??
met vriendelijke groeten,
Jan van den Berg
-
Hoi Rob,
Even een vraagje:Ik heb van Roco een Hippel cat no:04160 A NS no 523
Daar is ook de motor van versleten.Nu wil ik er ook een mashima motor
in zetten. Het is het eerste type van Roco 19 jaar oud zonder vliegwiel.
Is daar ook een passende motor voor te koop. ??? ??
met vriendelijke groeten,
Jan van den Berg
Hallo Jan,
Met de Hippel heb ik geen ervaring. Zelf heb ik deze motor ingebouwd in de eerste Roco Blokkendoos. (ongeveer 25 jaar oud)
Je moet even contact opnemen met Godfather, die levert deze motoren.
http://www.gmens.nl/
Geen email sturen, maar bellen.
Groet,
Rob
-
Had gehoopt dat iemand een passend catalogus nr van GM&S of SB had. Heb inmiddels beiden een mail gestuurd met de vraag.
Houdt jullie wel op de hoogte.
Ivo
-
Hey,
En als je de maten van de huidige motor opmeet, incl die van de as.
En op www.gmens.nl kijkt onder het kopje motoren en BB-units.
Daar staan veel motoren met de maten erbij.
Misschien levert dat wat op.
Mvg, Marcel
-
Had gehoopt dat iemand een passend catalogus nr van GM&S of SB had. Heb inmiddels beiden een mail gestuurd met de vraag.
Houdt jullie wel op de hoogte.
Ivo
Hallo Ivo,
Naar Godfather moet je bellen voor info.
Email beantwoorden is niet zijn sterkste kant.
Groet,
Rob
-
Zo even mijn verhaal: ;D
Je hebt volgens mij 2 soorten motortjes, de ouwe motortjes zijn ongeveer 3 cm breed. De nieuwe zijn ongeveer 2 keer zo klein.
Als je die grote motor wil vervangen voor een kleine Machima past het allemaal niet natuurlijk.
Ik heb daarom het oude roco motortje helemaal uit elkaar gehaald totdat ik alleen nog maar die cilindervormige huls over heb. Daar heb ik dus ook de magneet uitgetikt.
Toen heb ik om dat machima motortje schildersplakband getaped, waardoor hij precies in het midden van die huls past. Daarna heb ik hem vastgelijmt met een lijmpistool. Ik heb het vliegwiel er af gelaten, maar die zou je er eventueel ook nog op kunnen zetten. Pas alleen wel op dat hij er recht op komt te staan en niet scheef.
Daarna schroef je natuurlijk die huls weer vast in de loc, je knoeit wat met de aansluitingen (want das natuurlijk allemaal anders). En rijden maar ;)
Lekker makkelijk, hoef je ook niet moeilijk te doen met de bevestiging in de loc.
Felix
-
Hey felix,
Wacht de aankomende roco motor hetzelfde lot ;D
Mvg, Marcel
-
Nee, gelukkig niet ;D
Het was ook niet de bedoeling om deze te slopen :-[ :-[ :-[
Ik wilde het vliegwiel er op zetten door en kleine tiktjes op te geven waardoor hij dus op de as klemt komt te zitten, maar in het motortje zitten 2 gevoelige magneetjes tegen die koperen plaatjes waardoor de motor ronddraaid weet je wel;) (hoe noem je zoiets :-|)
Maar door dat tikken zijn die dus afgebroken, en ja, toen was het dus net een electrische zaag op het spoor. Maarja daar leer ik weer van, ik weet nu (en de rest nu ook als het goed is) wat je NIET moet doen met zo'n oud roco motortje :-| :P
Maar ik heb nu nog zat onderdeeltjes uit de loc die ik goed kan gebruiken ;D
Nog bedankt, Felix
-
Die magneetjes heten koolborstels die de stroom verder geleiden via de collector ( dat ronde koperen ding) naar de rotor ook wel anker genoemd. Deze rotor heeft 3 of 5 polen. Eén of meerpolen worden magneties gemaakt en dan aangetrokken door de stator (De stilstaande magneet) waardoor de lok gaat rijden. De collector schakelt steeds om naar een volgende pool of poolpaar, die dan weer wordt aangetrokken, waardoor het proces steeds door gaat. Simpel he? Overigens is het aardig om te bedenken dat al die enorm zware treinen worden voortbewogen door heel veel electro magneten die elkaar aantrekken. Jaap