BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: g van boven op 02 May 2010, 15:36:20
-
hallo spoorleggers.
hoe kan ik mijn rails op een mooie manier door krijgen om ze pas te maken?
met een bv. een dremel of figuurzaagje een knip tang.
graag jullie mening en ervaring met e.e.a.
groetjes gerbrand.
-
Hoi,
Ik maak mijn rails op maat met het bekende Roco zaagje... Eerst gedaan met een Dremel-achtige maar dat is mij niet goed bevallen :) Ik zou zelf niet kiezen voor een kniptang. Met een klein ijzerzaagje of een Dremel kan het veel nauwkeuriger.
Groeten Ronald.
-
Roco-zaagje: klik (http://www.roco.cc/produkte/uebersicht/detail/cat/952/d/2/p/1016%2C952/pr/allzweck-bastelsaumlge.html)
Rete-scherp en een mooi dun zaagblad
-
Met een freesbankje. Geen bramen, altijd exact haaks.
Al heeft niet iedereen dat. Anders een Dremel, maar dan wel het juiste schijfje gebruiken
Steef
-
Zaagje van Roco aangevuld met een hulpstukje waarmee je haaks de rails kunt afzagen (er zit een gleufje links in waar de zaag in past) en ook te gebruiken bij de rails verbindingen
http://www.roco.cc/produkte/uebersicht/detail/cat/6063/d/3/p/1018%2C6063%2C140/pr/geoline-isolierschienenverbinder-mit-universalwerkzeug.html
Gr Piet
-
Beste spoorsnijders,,
Ik doe het spoor met de dremel doorslijpen met een dun slijpschijfje.
Of met een goede scherpe kopkniptang.
Gaat allebei prima !!!
Groet, Wullem NS
-
Het zal ook m.i. wel verschil maken of het over HO-rails gaat of over N-rails.........een kniptang bijvoorbeeld zal wat minder nauwkeurig zijn, hetgeen bij HO veel minder een probleem hoeft te zijn dan bij N.
-
Ik gebruik alle technieken door elkaar. Net wat in de betreffende situatie het handigst is.
Als ik b.v. een stuk rail moet inpassen, maar het is te lang om er handig mee te manoeuvreren, dan maak ik het eerst ongeveer op maat door het domweg met een kniptang door te knippen. Is het eenmaal afgetekend op de juiste lengte, dan zijn er nog verschillende mogelijkheden. B.v. nogmaals knippen met een kniptang, maar dan een mm te lang, en vervolgens met een vijl op de juiste maat brengen. Of op de rand van de tafel leggen en met een figuurzaagje op maat zagen.
Als er een scheiding moet komen in al gelegd spoor, dan doe ik dat met een Roco zaagje. Dat heeft een mooie smalle snede.
-
Ik heb zelf vele meters gelegd ,maar doorzagen met een Dremel met het goede doorslijpschijfje.
Cor
-
hallo allemaal.
een paar vragen:
ik lees een paar keer,, dremel werk goed met juiste slijpschijfje,,.
welk schijfje is dat? graag type/nr.
roco zaagje is ook goed volgens jullie,maar is de rail goed vast te houden/zetten bij het zagen,hoe doen jullie dat?
is er iemand die ervaring heeft met de figuurzaag maschine van Ferm SSM 1005?
groetjes gerbrand
-
Gerben,
roco zaagje is ook goed volgens jullie,maar is de rail goed vast te houden/zetten bij het zagen,hoe doen jullie dat?
Roco hulpstuk gebruiken, artikel 61192 zie een paar berichtjes terug, deze leg je op/over de rails en ligt dan vast erop en verschuift niet, kosten €3,35
past op rails van HO formaat
Gr Piet
-
Ik heb dat Roco zaaghulpstukje bekeken maar heb geen idee hoe ja daar nu recht mee kan zagen
De zijkanten van het hulpstukje lopen aan beide zijden scheef weg. >:(
Harm
-
Harm,
Wat je ziet is de bovenkant, aan de onderkant zitten een paar riggels die precies op de rails passen, als je deze dus op de rails legt dan kan hij eventueel alleen maar in de lengte richting van de rails schuiven maar niet in de breedte en ook niet draaien, dus je zaagd altijd haaks.
kijk hier even https://images.beneluxspoor.net/bnls/rails_verbinder.jpg
https://images.beneluxspoor.net/bnls/railszaagje.jpg
https://images.beneluxspoor.net/bnls/verbinder.jpg
Gr Piet
-
Dat zaaghulpstukje lijkt me alleen maar handig als je beide spoorstaven tegelijk wil doorzagen. Maar als je in reeds gelegd spoor een isolatiescheiding wil zagen moet dat vaak maar in één van de staven. Dan zit dat hulpstuk volgens mij alleen maar in de weg.
In zo'n geval fixeer ik eerst de spoorstaaf door er twee messing spijkers naast te zetten die ik dan aan de staaf soldeer. Daarna zaag ik de staaf tussen de spijkers door.
-
Klaas,
Iedereen doet het zo als hij het denkt dat het voor hem het gemakkelijkste is, doe ik ook maar ik gaf alleen maar de mogelijkheid aan.
Een staafje doorzagen gaat ook, alleen maar met een klein stukje van de punt van de zagen, gaat prima.
Moeilijker of gaat bijna niet als je een gebogen rails moet zagen.
Gr Piet
-
Deze zijn echt erg goed: http://www.xuron.com/ Een Xuron railcutter. Werkt perfect voor zowel H0 als N. Voor de "leek"; het is de oranje ;).
-
Als ze nog niet gelegd zijn knip ik ze door met een scherp tangetje en vijl ze dan wat bij.
Als ze wel al liggen met een slijpschijfje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,14939.msg419381.html#msg419381), met een roco zaagje klapt bij mij de rail om, maar daarvoor lees ik nu hierboven bij Klaas de oplossing.
Stephan.
-
Het enige waar je rekening mee dient te houden bij doorknippen als de rail al ligt, is dat je de rail ook uit elkaar duwt tijdens het knippen. Zo'n Xuron vind ik maar een zielig tangetje. De mijne was zo kapot. Geheel in amerikaanse stijl brak het koud af... En nee, dat was niet op een verenstaaldraad van 1mm. Geef mij maar een goede Facom tang. Ow, wacht, die heb ik al... ;D
-
Piet
Bedankt voor de uitleg.
waar is zo hulpstukje verkrijgbaar ?
Harm
-
Harm,
Volgens mij bij iedere treinen winkel.
Gr Piet
-
ik lees een paar keer,, dremel werk goed met juiste slijpschijfje,,.
welk schijfje is dat? graag type/nr.
Ik heb nog geen antwoord gezien op bovenstaande vraag van Gerbrand, en ik ben hier zelf eigenlijk ook wel benieuwd naar.
Welke slijpschijfjes van Dremel zijn volgens jullie geschikt voor het doorslijpen van (in mijn geval N-spoor) rails?
Groeten, Marcel
-
Wij met H0 gebruiken gewoon de dremel om de rails door te slijpen. Opvullen met houtlijm en een beetje bijslijpen zodat er geen gedender van de locks of ander materiaal overheen plaatsvindt
-
Ja, maar de vraag is welke snijschijf je daar in zet. Ben ik ook wel benieuwd naar.
Ik heb eens op de Dremel site zitten kijken, maar de grootste schijf die ik daar vind heeft een diameter van 38 mm. Dat is minder dan de diameter van de machine, en dat wordt dus klungelen want dan kan je nooit een spoorstaaf haaks doorslijpen. Om behoorlijk te kunnen werken moet de snijschijf groter zijn dan de machine.
-
Er zijn genoeg bedrijven die produceren wat ook op een dremel gemonteerd kan worden.
Ik slijp ook altijd op de rand van de tafel (werkblad) en trek dus mijn flex iets naar beneden.
Maar je maakt een punt, ik heb ook iets kleiner schijven voor de mijne.
Dave
-
Om antwoord te geven op een bepaalde vraag, hier twee afbeeldingen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/slijpen_001.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/slijpen_002_1.jpg)
Ze zijn bruin van kleur en ongeveer 2,2 cm doormeter, met een plat boormachientje kan je redelijk vertikaal slijpen, alsook met dremel en gebruik van de flexibel.
zijn zeer breekbaar, niet tijdens het slijpen maar bij wegleggen, tegen een stootje kunnen ze niet goed.
Bestelnr. kan ik momenteel niet meegeven, maar zijn te vinden in Hema en dergelijke zaken die kleine boormachientjes verhandelen.
Groetjes.
Matheus.
-
Klaas,
Eerst een halve centimeter te lang schuin doorsnijden en dan nogmaals vanaf de kopse kant haaks afslijpen, dubbel werk.
Moet de rails niet vast op de baan zitten want dan gaat het niet.
Gr Piet
-
Hoi Klaas ,je kunt er ook een flexibele kabel op zetten
en die is een heel stuk dunner.
Kijk maar onder flex shaft .
groetjesss Sjaak
-
Zo heb ik ook nog een vraagje, mits gekibbel over recht en een beetje schuin geslepen.
Uit esthetisch standpunt gezien kan ik er inkomen dat voor een modulle baan waarmede tentoonstellingen worden gedaan, het mooi is dat de slijpsneden recht zijn.
Anderzijds bedraagd een schuine snede nog geen 0,5% van vertikaal, zijn er hier dan nadelen aan? het gaat er toch maar om dat de rail is doorgeslepen of niet.
Bij zagen met een zaagje is het ook niet altijd mooi vertikaal. bij N minder voorkomend.
Matheus.
-
Die bruine schijfjes van de Dremel hebben nr 409 voor 36 schijfjes.
En met de flexibele as waarvan de kop wel dunner is dan de schijf kun je dan zeer redelijk verticaal de staaf doorslijpen.
-
Bij zagen met een zaagje is het ook niet altijd mooi vertikaal.
Je kan zagen of je kan het niet. ;D
En ik zie ook niet wat het wezenlijke verschil is tussen H0 en N, wat het doorzagen/slijpen betreft dan.
-
Zo zie je maar, vele opties..
Ik gebruik zelf een Dremel, maar ik vind de in dit draadje getoonde schijfjes van Dremel te dik(zeker voor N spoor). Daarom gebruik ik een diamantslijpschijfje van Proxxon, te krijgen bij de betere bouwmarkt of modelspoorzaak (zoals Wapstad). Ook heeft deze een grotere diameter, zodat de Dremel zelf niet in de weg zit (zelf zonder flexibele as). Hier een foto (ik kon ff geen foto vinden waar het schijfje zelf beter op staat).
(http://i228.photobucket.com/albums/ee84/jdeknegt/IMG_1469-1.jpg)
Voor meer foto´s zie mijn post:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,19304.msg382169.html#msg382169
je doet er ook lang mee, na 3 jaar moest ie worden vervangen.
Mvg, Jeroen
-
hallo allemaal.
een paar vragen:
ik lees een paar keer,, dremel werk goed met juiste slijpschijfje,,.
welk schijfje is dat? graag type/nr.
Ik gebruik een niet orginele Dremel schijf, en deze is van hardmetaal. Net als de beitels van m'n draai en freesbank. Deze schijfjes koop je bij bedrijven die handelen in deze apparatuur. De hobbyleverancier heeft ze niet. Deze zijn eigenlijk voor de industrie. Vele malen beter dan diamant, eens zo duur. Maar de levensduur is ook 10x langer. Ik heb ze via Hoogland & Massee, dat is al even als ik het goed zeg ingelijft in de Syntec groep. Voor verspanen is hardmetaal altijd beter, en het is beter dan snelstaal. Diamantschijfjes slijten een stuk sneller.
Enne tipje, Gebruik een veiligheidsbril, of een gelaatsscherm! Je werkgever is niet blij met hobby ongelukken.
Steef
-
Deze schijfjes koop je bij bedrijven die handelen in deze apparatuur.
Nee maar, da's origineel... ;D
-
Nee maar, da's origineel... ;D
Ach, het kind heeft gepoept
-
Ohjee, ik ben weer eens op iemands tenen gaan staan... :)
-
Gebruik ook een Dremel, zo al meerdere mensen hier vernoemde.
Ik heb FL Profi rails met bedding H0, en het werkt prefect (y).
Ik gebruik geen diamantslijpschijfje maar gewone dunne schijfjes en werk prima.
Alleen wel opletten om te beginnen met een vaste hand :P
Met vriendelijke groet.
Clinten
-
Ik doe het dus helemaal verkeerd ik knip namelijk de rails op maat met zo kleine knip tang.
Erik-Jan
-
Goedenavond mede hobbyisten,
Momenteel ben ik bezig mijn baan weer op te bouwen (wegens verhuizing is Mittelerstadt afgebroken). Het onderwerp is nu voor mij ook behoorlijk actueel. Ik gebruik ( en gebruikte bij Mittelerstadt) ook gewoon een dremel en de, al eerder genoemde, rood-bruine slijpschijfjes.
Het werk en werkte, voor mij althans, perfekt. En heb toch heel wat stukjes inmiddels af- en door geslepen.
Groetjes,
Fred.
-
hallo spoorleggers.
bedankt voor alle tips en info :),ik ga maar eens voor een soort dremel,en de slijpschijfje zal ik die jullie aan geven eens proberen en zelf een paar soorten proberen.
groetjes gerbrand .
-
Dan nog een kleine tip zal misschien al gegeven zijn: Misbruik een oud stuk rails als oefenprojectje...
Groet Ronald.
-
Ik bijt ze door, heerlijk ;D
KJ
(er gaat niets boven een mals Piko flexje)
-
Dat doe ik ook altijd bij mijn aansluitdraden:
(http://chicago.timeout.com/chicago/resizeImage/htdocs/export_images/194/194.x600.feat.danielCraig.JAWS.jpg)
Bron:Time Out Chicago (http://chicago.timeout.com/articles/film/68646/daniel-craig-interview)
En ik gebruik natuurlijk wel voldoende dikke draadjes ;)
-
Hallo g van boven
Ik gebruik al heel lang mijn dremel machientje en gebruik daar sinds een jaar
de schijfjes bij verkrijgbaar bij Conrad met bestel nr. 814725-8c €9.90
Vergeet alleen niet de speciale houder bij te bestellen éénmalig ik weet alleen niet het bestel nr.daarvan.
succes
Herwim Frank
Heb het bestel nr gevonden van de startset
Speed Click startset Dremel 406 Bestel nr: 815265-89 kosten 13,99€
Je krijgt dan de opspandoorn zoals dat heet en 2 schijven
-
Ik zie op de Conrad site dat die schijfjes 1,2 mm dik zijn. Dan krijg je toch een behoorlijk grote opening tussen je spoorstaven.
Laat mij maar zagen met het Roco zaagje.
-
Hallo Klaas
Je hebt wel gelijk dat de schijven zo dik zijn maar meestal gebruikte ik deze methode dan ook bij het op lengte maken van mijn te leggen flexrails, hoewel ik heb het toch ook al diverse malen de laatste jaren gebruikt om rails op lengte te krijgen in een bestaand traject. ik teken meestal met een dunne viltstift hoe lang de rails moet zijn nadat ik aan
één kant de rails al heb vast gesoldeerd en slijp daarna de rails op de juiste lengte.
Gaat best goed.
Herwim
-
Oude discussie maar hierom niet minder relevant... ;-)
Ik loop tegen een uitdaging aan; zagen met een dremel gaat voor nu prima alleen krijg ik de raillassen niet onder de 1e biels geschoven. Het betreft hier minitrix rails; en voor zover ik kan zien is de 1e biels net iets lager dan alle andere. Ik kan eens bekijken hoe flexrails (bielzen) eruit zien, daar moet je natuurlijk kunnen inkorten, wellicht dat dat beter werkt.
Het betreft hier trouwens een 17.2mm stukje dat ik wil maken; voor na een 15 graden wissel...
Paul
-
met dremel met slijpschijfje onder de spoorstaaf stukje van biels afslijpen
-
Met een scalpel de railschoen of hoe dat ding ook heet verwijderen op de kunststof biels.
-
@Martin; ja idd, ik merk dat het wel lukt met een flex rail; daarvan is biels minder stug en als ik die nopjes wegsnij dan schiet de raillas onder de rail. Ik dacht nog als alternatief kan ik ook een stuk biels los onder de rail lijmen (in de bedding).
Paul