BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: stig op 28 April 2010, 17:39:25
-
Ik wil graag weten, waaruit deze trein (http://sa-dordrecht.cust.iaf.nl/index.cfm?fuseaction=search.showdetail&id=C36F0556D74D4F75A454001E49B6F2DD&showbrowse) bestaat. De foto is nog behoorlijk te vergroten.
De trein loopt hier zodadelijk station Dordrecht binnen, komende uit het zuiden. Maar dat kan natuurlijk Belgie zijn, of Duitsland. Geen idee. Ik heb al wel wat suggesties gehad, maar hier moet natuurlijk ook nog wat kennis zitten. Tijdperk is grofweg tussen '20 en '30. Helaas niet nauwkeuriger.
-
Hallo stig,
De locomotief is hoogstwaarschijnlijk een sneltreinlocomotief uit de serie HSM 421-460 de later NS 1901-1940
Het eerste rijtuig is een NS D 75** (bagage wagon), En 5de achterste rijtuig is waarschijnlijk een C12c.
Verder kan ik je niet helpen.
Mvg, Mark
Edit:(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_1904.jpg)
Geleend van Nico Spilt
-
Gezien het tijdstip lijkt mij een C12 onwaarschijnlijk.
Hmm, ja, een 1900.
Die D is waarschijnlijk geen Nederlandse. Het schuine deel ontbreekt na de eerste zijdeur. Floris dacht aan een D met stalen Hecht koppen.
-
Ewout,
Die D is misschien nederlands, maar de rest is belgisch of frans. Daar zit volgens mij ook niets duits tussen of het zijn hele oude rijtuigen van voor de DRG. Het 3e rijtuig (lage) zou uit Baden Würtemberg kunnen zijn. Maar mijn gok is frans. Er zit ook geen stalen rijtuig tussen. Het een na laatste rijtuig na de 2e D zou misschien nog een HSM D-trein rijtuig kunnen zijn, maar het aantal ramen is te groot. De nederlandse hadden er volgens mij maximaal 8. Kijk eens op de site van MK, die wilde deze rijtuigen ook eens gaan maken.
Ik ben benieuwd of anderen er meer in herkennen.
mvg,
Ivo
-
dat tweede rijtuig is saksisch. http://www.piko.de/d/Neuheitenauslieferungen/2009/Okt09/53363.jpg
-
Hoi Stig,
De bagagewagen is zeker duits.
het kan nog een houten zijn, maar dit model met de schuine koppen is ook in staal gebouwd. het vierde en vijfde rijtuig zijn van de Waggons Lits.
Na de tweede bagagewagen kan een HSM internationaal rijtuig staan, maar hier ben ik niet zeker van. De rest van de trein lijkt volledig buitenlands, grotendeels duits.
Groeten Arjen
-
Zou het laatste rijtuig een postrijtuig kunnen zijn?
Eelco
-
Hoi,
Het is speculeren, maar het zou ook een mailtrein uit Vlissingen richting Duitsland kunnen zijn. Bij mijn weten gebruikte de staatsspoorwegen de lijn van Dordrecht naar Geldermalsen en verder naar Nijmegen voor zijn mailtreinen naar Duitsland, ook naar zuidelijke delen van Duitsland. Ook in de vroege jaren twintig werd die route geloof ik nog gebruikt. In "Spoorwegen in Nederland" van Guus Veenendaal staat een foto van een atlantic (NS serie 2000) met een mailtrein (pag 275). De rijtuigen die in die trein gesteld zijn tonen wel enige gelijkenis, alhoewel de foto niet zodanig de details weergeeft dat voor mijn ongeoefende oog (in elk geval wat rijtuigen betreft) duidelijk is of het min of meer dezelfde typen betreft. In die tijd zijn staatsspoorwegen en HSM ook elkaars materiaal gaan gebruiken dus lijkt het me niet onmogelijk dat er een (oud) HSM lok gebruikt werd.
Groeten,
Gerard
-
die tweede bak is toch echt zo'n saksisch ding, de HSM-C's hadden een raam minder. (7 ipv 8)