BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: stomerke op 27 April 2010, 15:49:33
-
Beste collega's,
Wijzelf weten niet echt goed hoe we aan een sporenplan moeten beginnen,messchien durven we niet aan beginnen of een beetje inspiratie tekort?
Zoals we ulle al zeiden wordt de werkelijke grote van de baan,in een grote u-vorm gemaakt met volgende maten; 2m op 1m10,6m op 1m10,3m op 1m10 en 4m op 1m10.
Graag hadden we een middelgroot station,een middelgroot locdepot,en een kopstation.( of iets anders)
De baan situeert in het grensgebied van de ardennen met duitsland,er zal in een drietal niveauxs gewerkt worden vanwege het berglandschap,met schaduwstation en eventueel met spiralen.
Doordat mijn zoon meebouwt zouden we toch elk onze bezigheid nodig hebben kwa stations.
Graag hadden we een zetje gekregen,kunnen jullie ons eventueel helpen met een goede start,wij beginnen toch maar te bouwen in september,dus tijd genoeg
Met vriendelijke groeten Detlev en Edwin
-
Goedemiddag heren,
Kunnen jullie een klein schetsje met de maten aanleveren? Dat praat en schets wat makkelijker... En misschien is het wel aardig als je in dit draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,25169.msg393960.html#msg393960) een kijkje neemt... Deze gebruiker had een leuk plan... en ik heb een schets voor hem gemaakt... dat is weer op de kop gegaan vanwege zijn wensen... :)
September is ambiteus :) kijk ook maar eens in mijn draadje van de bouw van mijn baan, klik daarvoor op het wereldbolletje...
Groeten Ronald K.
-
Even uit het even voorstellen topic geciteerd:
Ik kan me herinneren dat ik iets heb gezien of gelezen van iemand die een grensstation in de ardennen had nagemaakt, waar zowel belgisch als duits materieel reed, wat bergachtig was een wat ook nog eens een mooi rangeergedeelte had...
Tsja, alleen waar heb ik dat nou gelezen/gezien ???
In ieder geval veel plezier met jullie hobby en op dit forum toegewenst!
Bedoel je toevallig Verviers Central 1983? Een beschrijving van deze modelbaan staat in Spoorweg Journaal 129, september-oktober 2002. Op deze baan wordt gereden in de Ardennen met Belgische locs en rijtuigen uit België, Duitsland en Frankrijk. Voorbeelden van internationale treinen die daar werden uitgebeeld waren de Parsifal (Keulen - Parijs) en de Memling (Dortmund - Oostende).
-
Bestee ronald,
Wij weten niet hoe men op het forum tekeningen plaatst,en met welk programma we onze tekening of schets moeten maken.
Met vriendelijke groeten Detlev en Edwin
-
hoi!
Al is het maar in paint :) (standaard in windows aanwezig) dat je een paar lijnen neerzet met een paar maten :) Wat je ook kan doen is een schets op papier maken, inscannen en die hier op het forum zetten.
Hoe je plaatjes hier laat zien kan je vinden in de handleiding die linksboven in het menu "algemeen" onder "handleiding uploaden" staat. Of even hier klikken (https://forum.beneluxspoor.net/handleiding-uploaden)
Groeten Ronald K.
-
Beste Ronald,
zie hier een plannetje van onze grote van van de modelspoorbaan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sporenplan1_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sporenplan1_2.jpg)
Met vriendelijke groeten Detlev en Edwin
-
Als je nog even achter .....sporenplan1[/img] zet, zien wij hem direct. ;)
Gr.Jaap
-
Hallo Detlev en Edwin,
Mag het wat dieper gesitueerd zijn? heb hier nog een boek met kopie's van oudere ooit gebouwde banen uit een of ander Duits tijdschrift.
Zal eens kijken of er wat bruikbaars bij is voor jullie opgegeven maten.
Zal ze scannen en via E-mail naar jullie sturen, ik plaats ze dan meteen ook op deze topic zodat andere lezers er ook wat van hebben.
Zijn de reacties meteen duidelijker als je er eentje tussenvind wat jullie aanstaat.
Groetjes.
Matheus.
-
Hallo Detlev en Erwin,
Wegens nog geen vaak maar aan de slag, hier de beloofde plaatjes,( inmiddels ook via mail naar jullie gestuurd)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scannen_van_fotos_002.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scannen_van_fotos_003.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scannen_van_fotos_004.jpg)
Afb. 1 en 2 samenvoegen,mijn scanner te klein, foto 3 is schaduwstations.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scannen_van_fotos_005.jpg)
Baanplan 4
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scannen_van_fotos_006.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scannen_van_fotos_007_1.jpg)
Baan + onderbouw.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scannen_van_fotos_008_2.jpg)
Baanplan 5
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scannen_van_fotos_009.jpg)
Baanplan 6
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scannen_van_fotos_010.jpg)
Baanplan 7
Dit is maar een keuze uit nog vele, als er moesten zijn die graag het kopstation van Berlijn anno 1930 willen nabouwen, de zogenaamde Ü Bahn, vraagt u maar.
PS het lukte niet om de foto's aanklikbaar te downloaden, misschien maak ik ergens nog een fout of de tekeningen zijn te groot, nu ja downloaden dan maar en zelf vergroten.
Groetjes .
Matheus.
-
Hoi Detlev en Edwin.
Dat is een heel groot plan wat op stapel staat.
Hebben jullie al iets van een modespoorbaan gehad.
Of is dit de eerste kenismaking,wat modelspoor aangaat.
Martin.
-
Beste Martin,
Vroeger had ik veel matrieel van lima,enkele locks en wat wagentjes en een handje vol met sporen.
Nu op dit moment hebben we nog niets en beginnen we vanop nul,een stap te gelijk en we komen er ook wel.
Voor de nieuwe baan hebben we een redelijk groot budjet,we denken van alles nieuw aan te schaffen.
Zo ziet u maar,we hebben nog een hele weg te gaan,we zullen dan ook vele vragen stellen als dit mag.
Hopelijk als alles volgens plan verloopt zouden we kunnen starten in september met de bouw van onze droombaan.
Met vriendelijke groeten Detlev en Edwin
-
Heren,
Dan komen er toch een aantal vragen naar voren. Willen jullie N-spoor of HO gaan rijden? Willen jullie Analoog of Digitaal gaan rijden?
We weten we wat jullie zouden willen hebben op de baan nl:
"Graag hadden we een middelgroot station,een middelgroot locdepot,en een kopstation.( of iets anders)
De baan situeert in het grensgebied van de ardennen met duitsland,er zal in een drietal niveauxs gewerkt worden vanwege het berglandschap,met schaduwstation en eventueel met spiralen."
Maar het maakt nogal wat uit kwa mogelijkheden N of HO. Jullie hebben ruimte genoeg in ieder geval.
Matheus heeft een aantal aardige spoorplannen aangedragen.
mvg, Peter.
-
Goedemiddag heren,
Ik heb even wat geschetst... het is om een beetje een idee te geven. Het past in de ruimte die je zelf hebt opgegeven. De opbouw: Het Belgische deel is een hondebot met alleen het station zichtbaar, daardoor kan je "rond" rijden. De perronsporen en goederensporen hebben een minimale lengte van 1.50 meter met een uitloop naar ongeveer 2.50meter. Door de diverse uithaalsporen kan je wat rangeren. Links ligt een spiraal die naar het schaduwstation gaat op een niveau van -240mm en aan de rechterzijde ligt het schaduwstation gewoon op hetzelfde niveau als het station op 0+
Het duitse deel is een kopstation met een keerlus. Daarvoor heb je dus een keerslus-schakeling nodig. Het is een klein kopstation met een "groot" lokdepot, de verhouding is niet helemaal goed maar je kan wel uitgebreid met je stomers rangeren. Voor het depot is er ruimte voor de materieelverzorging zoals, water en kolen bunkeren, inspectie, zand, enz. De draaischijf kan natuurlijk met zoveel aansluitsporen worden uitgebreid als je zelf wil... Kan je je stomers daar laten pronken. Daarnaast is er nog de ruimte voor een kleine fabrieksaansluiting voor wat rangeerwerk.
Het kopstation ligt op een niveau van 140+. Het enkelsporige traject naar het schaduwstation komt nog een keer zichtbaar voor het station van Belgische gedeelte, dat is een paradebaanvak van ongeveer 3.00meter op een niveau van -140. Dan komt het schaduwstation met keerlus, dat ligt op een niveau van -140
Een berg kan voor de scheiding tussen de twee delen zorgen. Er is een koppeling met het belgisch deel waardoor er de mogelijkheid is om te rijden tussen het belgisch station en het duit station.
De gebruikte railgeometrie is Roco-line, de kleinste boogstraal is 419.6mm, dit vanwege dat niet alle locomotieven door de kleinste boogstraal gaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RK_28042010_EdwinDetlev_zichtbaar.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RK_28042010_EdwinDetlev_zichtbaar.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RK_28042010_EdwinDetlev_schaduw1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RK_28042010_EdwinDetlev_schaduw1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/RK_28042010_EdwinDetlev_schaduw2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/RK_28042010_EdwinDetlev_schaduw2.jpg)
Mogelijke verbeterpunten:
- Bij het kopstation, de uithaalsporen vervangen door een segmentdraaischijf waardoor de perronsporen langer kunnen zijn.
- Een klein depot maken bij het belgische station, ter plaatse van de spiraal.
- meer inhaalsporen op het enkelspoor traject.
Ik hoop dat jullie zo wat inspiratie hebben...
Groeten Ronald
-
Beste Pjedro;
Wij rijden digitaal,onze schaal is HO
Beste Matheus;
Bedankt voor de vele spoorplannen,daaruit zullen we toch enkele goede ideeen kunnen halen.
en bedankt om ze nog eens door te mailen.
Beste ronald;
Bedankt voor het gehele prachtige plan,wij denken vandaaruit verder te werken,meschien nog enkele kleine ingrepen om tot een def
enitief plan te komen,we gaan er ons de komende dagen over buigen.
Collega's; al de mensen die al gereageerd hebben,wij danken jullie!!! ,er mogen nog steeds plannetjes of schetjes komen om nog nieuwe ideeen te kunnen toe passen.
Met vriendelijke groeten Detlev en Edwin
-
Hallo Detlef en Edwin,
Graag gedaan, de reden van doorzenden via mail, je kan deze ergens in een bestandje plaatsen op je computer.
Eventjes aanklikken en copytje maken, het gewilde te gebruiken deel knip je uit en de rest gooi je gewoon in de prullenmand, snijdt uit karton of dergelijke de vorm van de door u te plaatsen baan en plaats het uitgeknipte stukje daar waar je dit wenst na te bouwen, met een ander plan kan je dan weer een ander stukje plaatsen.
Wat overblijft trek je zelf wat lijntjes om verbinding te maken met de uitgeknipte stukjes.
Zo ontstaat al een redelijk gewenst baanplan.
Wanneer je alles zo een beetje bevredigend vind pas dan ga je echt aan het tekenen met potloot passer gum en liniaal( oude mannier om baanen te tekenen) of met een huidig tekenprogramma zoals bevoorbeeld Winntrac of dergelijke, hier zijn dan weer andere topics voor te vinden of misschien ook in de ensyclopedie.
PS: de meeste van de tekeningen zijn in scaal 1/20 getekend.
Groetjes .
Matheus.
-
Hoi Detlef en Edwin.
Graag gedaan,ook namens mijzelf.
Houd dit oficeel in dat juilie nu kunnen gaan bouwen.
Komt er een bouwverslag hier op het forum.
Of zit dat er niet in.
In ieder geval wel sucses toegewenst.
Martin.
-
Beste Martin;
Als we niet achter geraken op schema,zullen we vanaf september een volledig bouwverslag hier op dit forum plaatsen,zodat iedereen onze bouwcapriolen kan bewonderen en ons raad kan geven.Jullie worden op de hoogte gehouden,intussen nog veel lezen en vragen stellen op dit forum.
Met vriendelijke groeten Detlev en Edwin
-
Heren,
Succes met het verder uitwerken van de ontwerpen :) Als je een beetje van de maten van de treinen die je wil gaan rijden in de gaten houdt dan kom je al heel ver. Bijvoorbeeld een BR01 is al zo'n 230mm lang, een rijtuig op schaal 1:87 is 303mm, enzovoort. Dan zie je dat je bijvoorbeeld met 1.50m aan perronlengte maximaal een BR01 met 4 rijtuigen kwijt kan. En less is more :)
Groeten Ronald
-
Beste ronald,
We zijn druk bezig met plannen te maken voor onze modelspoorbaan,maar we hebben hier stukje waar waarschijnlijk een keerlus in voor komt.
Wij kennen niets van electriciteit,naar het schijnt is dit een ingewikkelde situatie die keerlusperikkelen,kunnen we ook een plan maken waar we geen keerlus moeten gebruiken of niet?
Met vriendelijke spoorse groeten Detlev en Edwin ;)
-
Goedemorgen heren,
Nou... ingewikkeld... je moet gewoon opletten dat je dan een stuk extra hardware koopt... deze zorgt ervoor dat je zonder problemen de keerlus kan berijden. Je kan deze schakeling zelf bouwen of gebouwd kopen bijvoorbeeld de LK100 LENZ, zit wat nadelen aan of Wim Ros, deze heeft ook een goede print in de aanbieding, ook eventueel gebouwd.
Of je zorgt er voor dat je geen keerlus in je baan hebt... dat is natuurlijk ook een oplossing. Dat is dan even puzzelen :) Met jullie ruimte moet dat er wel zijn... Alleen het is even de vraag hoe gaan we de stoomtreinen terug krijgen naar het kopstation. En eigenlijk heb je dan een keerlus nodig.
Groeten Ronald.
PS meer achtergrond informatie: Encyclopedie Keerlus digitaal (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.09_-_Keerlus)
-
Beste Ronald;
Bedankt om te reageren,we zullen ons eens verdiepen in de encyclopedie,met name de keerlus,we zullen zien of we wat wijzer worden.We willen al onze informatie een beetje bundellen in aparte hoofdstukjes,eenmaal als de bouw begint kunnen we naar het betreffende mapje gaan en starten.Natuurlijk hebben we nog het forum.
Met vriendelijke spoorse groeten Detlev en Edwin ;)
-
Een aanmerking op het plan van Ronald
Ik zou in het kopstation de draaischijf met rondloods vervangen door een 3 sporige rechthoekloods zonder draaischijf. Ook zouden er nog 1 of 2 goederenspoortjes bij kunnen komen.
In het hoofdstation zou ik het bovenste perronspoor ook aan de rechterkant aansluiten eventueel met een bochtwissel en ook hier kan een extra spooraanslutinkje geen kwaad, het is immers het stoomtijdperk. Het eventuele Depot zou ik dan aanleggen aan het uitrekspoor van het bovenste spoortje. Hier kan je wel een 2 sporige lokloods kwijt met eventueel nog enkele behandelingsgebouwen.