BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: ronnie op 28 December 2006, 20:15:21
-
Collegae,
Ik wil graag weten waaruit een MDDM stam in het echt uit bestaat.
Hoeveel wagons?
Bedankt!
-
1 motorwagen, 2 rijtuigen 1 kopbak.
-
bedankt!
Maar ik dacht ze ook wel eens langer gezien te hebben, klopt dat?
-
Zover ik weet niet in 1 stam. Wel gekoppeld. (dus twee keer dezelfde stam, of samen met een stam van bv 5 rijtuigen en een 1700/1800 serie lok)
-
mABk-ABv-Bv-Bvk, eventueel nog met een zelfde stam of met een 1700 met ABv-Bv-ABv-Bvk erbij (ik ben niet zeker van het aantal ABv's).
Een 1800 rijdt nooit met een mDDM samen, dat kan niet, maar met een zesdelige stam en een stuurstand met diersoort erop.
-
(ik ben niet zeker van het aantal ABv's).
De eerste ABv achter de 1700 moet inderdaad een Bv zijn ;)
-
Nu rijden aan DD-AR:
mABk + Bv + ABv + Bvk = 7800
1700 + Bv + Bv + ABv + Bvk = 7400
In het verleden bestonden ook:
1700 + ABv + Bv + Bvk = 7300 (ABv/Bv-plek ben ik niet geheel zeker van)
zesdelige sets met loc 1700, genummerd als 7900
Voorheen zat in de 7800'en de ABv inderdaad tegen de motorwagen aan, maar dat is een paar jaar geleden gewijzigd.
De locserie 1600/1800 rijdt met DDM-1 (herkenbaar aan de rode banken op 1 stuurstand na die groene heeft, de dieren op de stuurstand en de stroomafnemer op de stuurstand). Momenteel is gebruikelijk 1800+Bv+ABv+Bv+ABv+Bv+Bvk.
Tot slot een klein stukje over de benamingen:
*DDM-1 is de benaming voor de eerste serie dubbeldeksmaterieel (zie hierboven).
--------------------------------------
*De vervolgserie met groen/blauw interieur is DDM-2 en DDM-3
*De motorwagens mABk zijn bestelserie mDDM
Uit DDM-2/3, mDDM en elocs 1700 wordt DD-AR gevormd.
DD-AR en DDM-1 rijden niet door elkaar, vandaar ook de streep tussen de twee.
Groet, Julius
-
jongens, is dit wiskunde of zo?
kan het wat duidelijker s.v.p.?
-
Lijkt me erg duidelijk.
-
--------------------------------------
DD-AR en DDM-1 rijden niet door elkaar, vandaar ook de streep tussen de twee.
Groet, Julius
Weet je dat zeker ? Of heb ik uitzonderingen gezien ?
Weet je toevallig ook waarvoor de eerste serie koprijtuigen een stroomafnemer hadden ?
Groeten, Alexander
-
Dat is zeker ;)
De eerste serie heeft een stroomafnemer om de rijtuigen van energie te voorzien als er geen loc voorstaat.
-
jongens, is dit wiskunde of zo?
kan het wat duidelijker s.v.p.?
A = eerste klasse
B = tweede klasse
v = verdieping
k = koprijtuig
DDM = DubbelDeksMaterieel
DDAR = DubbelDeks AggloRegio
Ik wou dat het wiskunde was, dit snap ik ten minste nog.
-
Of heb ik uitzonderingen gezien ?
Als gezegd, een bak (namelijk Bvk 115 aka 6915 aka de Panda) is na brand voorzien van een groen interieur model plankbank, wellicht dat je die eens gezien hebt.
-
Hallo,
Als u even hier kijkt dan ziet u Alle informatie over MddM DD-AR enz.
Groetjes,
Robbert (http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/nl/thumb/8/8b/Darretje.JPG/250px-Darretje.JPG&imgrefurl=http://nl.wikipedia.org/wiki/DD-AR&h=188&w=250&sz=47&hl=nl&start=29&tbnid=d09wOoXe6SlogM:&tbnh=83&tbnw=111&prev=/images%3Fq%3DMddm%26start%3D20%26ndsp%3D20%26svnum%3D10%26hl%3Dnl%26lr%3D%26sa%3DN)
-
Op dit moment bestaat de stam achter een mDDM uit een bv-abv-bvk.
Er zijn abv's omgebouwd naar bv's. Dit houdt alleen dat het eerste klas interieur een groen kleurtje heeft gekregen.
-
Er zijn abv's omgebouwd naar bv's. Dit houdt alleen dat het eerste klas interieur een groen kleurtje heeft gekregen.
Valt nogal mee, bij DD-AR kennen we daar alleen Bv 280 7508 die momenteel in stam 7402 rondrijdt. Bij DDM-1 zijn er meer (Bv 470-478 aka 6870-6878), maar daar zal in de nabije toekomst in ieder geval een deel van de bakken (genoemd zijn tot dusver 6870, 6871, 6873, 6874) worden terugverbouwd naar ABv. Bak 6872 heeft behoorlijke brandschade en staat aan de kant.
-
;D En als iedereen het nu door heeft dan hetvolgende, vanaf 2009 worden alle DDAR mat omgebouwd naar intercity materieel mat meer beenruimte en airco.
-
Nou, de hele bank mag eruit en vervangen worden voor iets comfortabeler.... ;)
-
;D En als iedereen het nu door heeft dan hetvolgende, vanaf 2009 worden alle DDAR mat omgebouwd naar intercity materieel mat meer beenruimte en airco.
Nee dat gaat niet door, daarvoor in de plaats is er een nieuwe serie van 50 VIRM4tjes bestelt, want extra IC materieel is eerder nodig en die ombouw kon pas ergen tegen 2011 en dat wat laat. DDAR en MDDm gaat vanaf 2011 als regelkraan gebruikt worden voor het materieel bestand, zie www.hov-rn.nl .
Groetjes Michiel
-
;)vreemd, dan loopt er dus een hele afdeling engeneering voor jan met de korte achternaam een ontwerp te maken, dan zijn de eerste tekeningen die ik gezien heb dus ook fantasie, afgelopen donderdag dus.
-
ow maar het is vast niet dat men helemaal niet meer gaat verbouwen, het DDAR zit al ver in de midlife crisis en is toe aan een opwaardering
-
heb op die HOV site gekeken, vond daar meer fouten, zoals een V-IRM (9508) die door haarlem niet goed afgeleverd werd met de airco, het verhaal is de lijnwerkplaats kon de unit niet wisselen, dus geschiedde in haarlem, daar dit stel nieuwe software had (experimenteel) konden wij dit niet goed testen en hebben we het stel terug gestuurd anders stond het nog een weekend in haarlem. Als je zulke dingen dan weet dan leest zo'n site heeeel anders.
-
Kijk hier voor een paar foto's.
http://www.manuelspot.nl/manuelspot_bestanden/Page911.htm
Manuel