BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Harrie Denessen op 26 April 2010, 14:43:06
-
Hallo,
Ik wil in de (nabije) toekomst mijn baan met de PC gaan besturen. Daarbij heb ik begrepen dat je dan je baan in blokken moet indelen en moet voorzien van bezetmelders. Er zullen zeker al meer draadjes over gestart zijn maar hier toch nog enkele vragen:
- Waar moet ik overal rekening mee houden en is er een logische indeling te maken m.b.t. hoofdspoor en rangeertrajecten?
- Hoe groot moeten de blokken zijn en hoeveel moet ik er maken?
- Hoeveel bezetmelders moet ik toepassen?
Ik heb ergens gelezen dat je de blokken weer in 3 secties moet verdelen. Namelijk een inrij- afrem- en een stopsectie. kan iemand mij in duidelijke taal uitleggen hoe dit principe in elkaar steekt?
Bij voorbaat dank,
Harrie
-
Dag Harrie,
Een beetje afhankelijk van het programma dat je gaat gebruiken zijn er denk ik wel wat algemene uitspraken te doen. Uitzonderingen daargelaten:
Bloklengte: minstens zo lang als de langste trein waarmee je wilt gaan rijden.
Aantal bezetmelders:
- bij éénrichtingsverkeer in het blok: 2 per blok (één voor het detecteren van de binnenkomst en de aanwezigheid in het grootste gedeelte van het blok en één om te weten waar de train MOET stoppen
- bij tweerichtingsverkeer in het blok heb je weer twee keuzen:
--- 2 melders per blok als je niet echt overal wilt weten of er een trein staat (geen volledige detectie)
Je hebt dan aan beide zijden één binnenkomst melder, met een ongedetecteerd stuk er tussen
--- 3 melders per blok, idem als hierboven, maar met volledige detectie, ook van het tussenliggende gedeelte.
Onderscheid tussen hoofd- en rangeersporen is er niet vanuit de PC gezien. Wel zou je natuurlijk kunnen besluiten om een rangeerterrein niet van melders te voorzien omdat je daar toch alleen met de hand wilt gaan rijden.
HTH,
Gerard
-
Het ligt toch ook aan je software? Ik heb namelijk begrepen dat je bij koploper niet perse je middelste sectie van je blok hoeft te detecteren aangezien het programma zelf intelligent genoeg is. Of geld dit weer wel voor 2 richting's verkeer?
Johan.
-
Hoi Harrie.
Buiten dat wat Gerard al zei,over de blokindeling.
Komen er verder ook nog 2 zeer belangrijke dingen bij.
De basis voor het aanleggen van die benodigde blokken.
Veel soldeerwerken.
Heel veel draad.
Tijd en geduld om dat werk aan te pakken,geen kleinigheid.
Ik ben zelf ook aan dat giga mooie verhaal bezig,blokken en draad voor koploper.
Heel veel sucses en boven al plezier om dit te gaan doen.
Leuk weer een digitaal spoorder in de dop.
Probeer eerst voor je met alles van start gaat.
Een proefbaan op te zetten,en lekker uitvogelen,hoe alles in zijn werk gaat.
Koploper voor beginners is een goede opstap voor de digitale kennismaking.
Een aanrader.
Martin.
Martin
-
Het ligt toch ook aan je software? Ik heb namelijk begrepen dat je bij koploper niet perse je middelste sectie van je blok hoeft te detecteren aangezien het programma zelf intelligent genoeg is. Of geld dit weer wel voor 2 richting's verkeer?
Johan.
Voor 2 richtings verkeer is dat hetzelfde verhaal.
Daar je in het programma koploper zelf kan aangeven of er 2 richtingen op dat spoor gaat rijden.
Dan wissellen binnenkomst punt en het punt waar je trein daadwerkelijk stopt gewoon van positie.
En het tussenstuk hang je niet aan een bezetmelder.
Tenzij je voor voldetectie kiest.
Martin
-
Het ligt toch ook aan je software? Ik heb namelijk begrepen dat je bij koploper niet perse je middelste sectie van je blok hoeft te detecteren aangezien het programma zelf intelligent genoeg is. Of geld dit weer wel voor 2 richting's verkeer?
Johan.
Dag Johan,
FF lezen... ;D
Dat is namelijk de reden dat ik bij tweerichtingsverkeer twee keuzes beschrijf, één met 2, en één met 3 bezetmelders. En dat ligt NIET aan je software (tenminste niet alleen), maar aan je eigen voorkeur voor wel of niet volledige detectie.
Zelf kies ik voor (bijna) volledige detectie. Alle rails op Wassedam wordt gedetecteerd, behalve de wisselstraten.
Gerard
-
Hallo,
Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Ik weet nog niet precies met welk software pakket ik de baan ga aansturen. Koploper wordt niet meer ondersteund. Ik denk er wel over om dan toch maar gelijk 3 bezetmelders per blok te plaatsen. Kom ik later ook niet voor verassingen te staan en naar ik begrijp komt dit toch de rijeigenschappen ten goede. Lekker veel soldeerwerk :o. De bezetmelding wil ik graag d.m.v. stroomafname laten detecteren.
Is de intellibox van Uhlenbrock een goede keuze? Uhlenbrock adverteerd ook met Win-Digipet? Heeft iemand ervaring met de Intellibox en met Win-Digipet?
Groet,
Harrie
-
Hallo Harrie,
Even over koploper: De maker heeft de ontwikkeling op een laag pitje gezet, hij brengt nog één versie voor het grote publiek uit en daarna zal er nog een jaar bugs uit de software worden gehaald... Bron: Website Pahasoft. En Koploper is een goed pakket en daarna nog uitgebreid te gebruiken. Dus over het stoppen van de ontwikkeling zou ik mij geen zorgen maken. Dat kan ook bij een bedrijf voorkomen dat ze stoppen met de ontwikkeling en ondersteuning van hun software.
Kijk maar in de links voor wat meer info over de verschillende pakketten. encyclopedie besturing met computer (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.10_-_Treinbesturingssoftware) en deze Geautomatiseerd rijden (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.06_-_Geautomatiseerd_rijden)
3 bezetmelders is inderdaad een save-optie. Wat meer soldeerwerk en wat meer kosten maar dan heb je ook wat :)
Over de IB kan ik niet oordelen, die heb ik niet.
Succes!
Groeten Ronald
-
ik rij nu net digitaal met de multimaus, maar ik denk dat ik het met de computer besturen nog maar even achterwege laat :o
-
Hoi Harrie.
Ik heb zelf de Intellibox IR,met iris afstandsbediening.
IR staat voor infrarood ontvanger.
Dan kan je de losse Afstandsbediening als extra optie aanschaffen, iris genaamd art.66510.
Voor wat mijn de ervarring met de intellibox betreft,ik vindt hem zelf wel prima.
Ik heb hem namelijk nog niet zo erg lang in gebruik.
Makkelijk in gebruik,je hoeft niet echt computer kennis te hebben om er mee te werken.
Je raakt er snel vertrouwd mee,Niet echt ingewikkeld.
Maar dat is gewoon een keus die je zelf moet nemen.
Martin.
-
Hallo Martin,
Ik zat zelf dus ook te denken aan een IB. Is het nu verstandiger om maar meteen een IB-IR aan te schaffen ipv de IB-Basic? Deze eerste heeft meer functies of kun je met de Basic ook goed uit de voeten en zijn de extra functies in de IR overbodig?
Groet,
Harrie
-
Beste Harrie,
Ga a.s. zaterdag even in Houten kijken, daar zijn waarschijnlijk twee "geautomatiseerde" demobanen te zien, en natuurlijk ook het één en ander aan centrales en andere digitale zaken.
Groet, Anne W
-
Hoi Harrie.
Er is niet veel verschil tussen de Intellibox IR en de Basic.
Daarvoor zou je even kunnen kijken op de website van Uhlenbrock.
Exact weten doe ik dat niet.
Martin
-
Hallo Anne,
Als eerste bedankt voor de jouw reactie en tip. Wat spijtig dat ik a.s. zaterdag andere verplichtingen heb. Ik kan dus niet aanwezig zijn wat ik nu dus ten zeerste betreur. Heb jij nog advies waar ik op moet letten bij de aanschaf van een digitale-centrale?
Groeten,
Harrie
-
Hallo Martin,
Op de basic kun je, dacht ik, geen straten invoeren. Maar dat kun je met je PC doen toch? Scheelt wel weer €100,- tussen de basic en IR. Maar goed, ik zal wel even op de site kijken en me verder verdiepen.
Groeten,
Harrie
-
Het grootste verschil tussen de IB-IR en de IB-Basic is het aantal beschikbare slots.
Een slot is een plek waar een lokdecoderades in wordt onthouden.
Dus het maximale aantal loks wat er actief bediend kan en mag worden.
Bij de IB-Basic zijn dat er 31,
En bij de IB-IR zijn dat er 119.
Letop een functiedecoder in een rijtuig is ook een lokdecoder en neemt dus een geheugen plaats in (Slot).
Mvg
Wim.
-
Hallo Wim,
Bedankt voor deze duidelijke uitleg. En inderdaad ja, iedere decoder telt. Of het nu in de loc of voertuig zit. Dan ga ik toch maar voor de IR.
Groeten,
Harrie
-
Ik werk zelf met Win-Digipet en een Twin-Center. Dure optie omdat de meeste functies van het twin en dus ook de IB door het programma worden overgenomen. Je zegt het zelf al, Uhlenbrock adverteert met Win-Digipet. In dit geval Win-Digipet i.c.m. de IB-Com. Goede optie. De draaiknoppen en drukknopjes op de centrale (behalve voor het programmeren van de locs en wissels) heb je niet nodig bij dit programma. De IB-com heeft alles in zich om jouw treinen en baan aan te sturen met Win-Digipet maar als ik nu een keuze zou moeten maken, zou ik kiezen voor de Tams master Control en Win-Digipet. Vele gebruikers van dit programma gebruiken deze combinatie. Het geld wat je dan zou uitgeven voor de IB kun je dan besteden aan het programma. Eerlijk gezegd ben ik spinnend tevreden met het programma Win-Digipet maar zoals gezegd, Koploper is gratis.
-
Dag Harrie,
Zeer binnenkort komt ook de Intellibox-II (http://www.uhlenbrock.de/germany/PRODUKTE/Fahren/I0017365-001.htm) uit. Die heeft ook veel mogelijkheden. Het is eigenlijk een kwestie van of je uitsluitend met de computer wilt gaan rijden, of ook met de hand (delen van) je baan wilt besturen. En natuurlijk je portemonnee...
Wil je ECHT alleen met de computer gaan rijden, dan kun je met een eenvoudige centrale toe, die dan immers alleen maar de vertaling van commando's naar de baan voor zijn rekening behoeft te nemen.
Wil je wat meer flexibiliteit en de mogelijkheid tot rangeerwerk op de hand, dan zou ik je van harte de Intellibox aanraden. Het is ook heel goed mogelijk om via één Uhlenbrock adapter (63840) tot drie Multimausen op de IB aan te sluiten die dan als handregelaars fungeren.
Dat is dan weer handig, omdat die Multimausen (uit startsets) bij de vleet worden aangeboden voor weinig geld. Als je goed oplet en zo'n multimaus scoort met het bijbehorende kastje, dan kun je daar zelfs al mee beginnen te rijden voordat je je Intellibox in huis hebt, want in zichzelf is de multimaus eigenlijke ook een centrale.
Mocht je wat meer gevoel bij de gemaakte keuzes willen, stuur me dan ff een PB, dan zoeken we telefonisch contact.
Gerard
-
Persoonlijk vind ik de IB-2 een beetje erg "overdone" en al die "dure" functies zijn totaal overbodig als die al in het programma zitten. Als je een IB-com aanschaft en een daisy regelaar van Uhlenbrock ben je volgens mij helemaal klaar. Trouwens ook het rangeren kun je heel mooi met het programma regelen, zelfs binnen al bestaande treinritten van andere treinen. Dit kan zelfs op de milimeter nauwkeurig. Volgens mij kun je met deze "goedkope" combinatie zowel heel mooi computergestuurd en handmatig rijden.
-
Rob,
De IB-Com heeft dezelfde beperking als de IB-Basic als het gaat om de beschikbare slots en de actief aan te sturen lok/functie decoders.
Mvg
Wim.
-
Ik maak gebruik van de IB Basic in combinatie met koploper. Tot nu toe erg naar tevredenheid. Wat betreft het aantal slots denk ik niet dat ik meer dan 31 treinen gelijktijdig heb rijden. Ik kom denk ik max aan 15 treinen op de baan waarvan er gemiddeld zo'n 5-6 gelijktijdig zullen rijden, meer plaats is er niet op de baan. Gezien de oppervlakte die ik heb denk ik ook niet dat op een andere baan in de toekomst wel meer treinen zullen gaan rijden. Daarnaast wil ik in iedergeval nog 1 multimaus aansluiten op de IB Basic voor het handmatige rijden en rangeerwerk. Nadeel van de IB Basic is dat er geen s88 (voor o.a. bezetmelders) aansluiting op zit, maar daar heeft Wim Ros weer een loconet adapter (kant en klaar ;)) voor en dat werkt prima.
Dus vandaar de IB Basic voor mij.
Groet,
Jeroen
-
Ik heb het idee dat het begrip actieve loks en de beschikbare slots niet goed wordt begrepen.
Het gaat niet om het aantal treinen wat aan het rijden is, het gaat om het aantal decoders wat door bijvoorbeeld Koploper als actief staat aangevinkt in de locomotieven lijst.
Het besturingsprogramma kent deze toe aan een vrij slot, bij iedere opstart.
Mvg
Wim.
-
Hallo,
Wat een reacties allemaal zeg! Bedankt daarvoor. Ieder zijn eigen mening en smaak wat ik hier uit proef. Indien de IB-com hetzelfde is als de basic qua slots, dan kies ik denk ik toch voor de IB-IR of IB-2. Ik wil later niet beperkt worden dat ik te weinig slots heb. Zoals reeds eerder beschreven, dat het aantal decoders in evt voertuigen (en wie weet wat nog meer) in de toekomst ook mee gaat tellen. Ik heb ervaring uit de PC wereld. Kijk maar de behoefte aan schijfruimte tegenwoordig. Ik vind het ook fijn om aan de knoppen te zitten. Zowel aan de IB als aan een maus of daisy. Maar ja, nogmaals ieder zijn smaak.
Groeten,
Harrie
-
Beste Harrie,
Ik ben dus tegengesteld aan jou, ik heb geen behoefte aan een PC bij mijn baan, zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0, ik heb wel behoefte aan een apparaat wat mijn treinen veilig over de baan stuurt en waarmee ik ook kan rangeren als ik dat wil.
En dat is de Raptor, een gecombineerde multi protokol centrale met ingebouwde automatiseringssoftware, (overigens ook een soort PC en waarvoor een interface naar een "display"PC in de maak is)) maar dan zonder de uitgebreide display mogelijkheden (ik kijk wel wat er op de baan gebeurt).
Dus geen advies van mijn kant over centrales en software, ik heb er geen ervaring mee.
Groet, Anne W