BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Automatic-rock op 25 April 2010, 19:49:29
-
Hallo allemaal.
Ik heb een vraagje over de railspiraal. Niet de standaard vragen over hoe te maken en stijgingspercentage enzo.
Het zit zo, ik heb een ruimte van 130x130cm voor het maken van een dubbel sporige spiraal. Nu heb ik 2 opties om dit te maken. De eerste is de meeste gebruikte denk ik, gewoon met cirkels. In dit geval R5 en R6:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spiraal1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/spiraal1.jpg)
Maar ik kan het ook zo maken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spiraal2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/spiraal2.jpg)
Dit is met R3 en R4 bochten, en rechte stukken.
Het voordeel is dat ik wat meer bewegingsruimte heb als ik in de spiraal moet staan tijdens ongelukjes. Ook is de spoorlengte iets langer denk ik (heb dit niet opgemeten), waardoor het stijgingspercentage iets gunstiger uit zou vallen. Maar de bochten zijn wel weer krapper wat het weer zwaarder maakt voor een trein.
Wat is nu het beste van deze 2?? Of vallen de voor- en nadelen tegen elkaar weg en is het uiteindelijk om het even?
Alvast bedankt voor het advies :)
Hartelijke groet,
AR
-
@Automatic Rock,
Kijk eens in de encyclopedie op:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.05_-_Hellingen/Klimspiralen
Helemaal op het einde van het artikel staat precies jouw situatie beschreven.
Daar staan ook de formules, waarmee je de hellingshoek voor de binnen en buitenbaan kunt berekenen.
Grzz,
Hans
-
Hoi AR.
Of hier op Beneluxspoor.
Op het topic van Hookyville,daar zie je ook een heel mooi voorbeeld.
Van de klimspiraal die je wilt gaan bouwen.
Je hebt zowiezo draadeindes en platen nodig om zo,n constructie te bouwen.
Sucses
Martin.
-
@Automatic Rock,
Kijk eens in de encyclopedie op:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.05_-_Hellingen/Klimspiralen
Helemaal op het einde van het artikel staat precies jouw situatie beschreven.
Daar staan ook de formules, waarmee je de hellingshoek voor de binnen en buitenbaan kunt berekenen.
Grzz,
Hans
Hoi Hans,
Bedankt voor de link, die had ik nog niet gezien. Ik zal morgen de stijgingspercentages eens uitrekenen.
Alleen het artikel geeft geen waarde-oordeel welke versie van de spiraal nu het beste is (=de loc krijgt de meeste wagons omhoog). Ik hoop op iemand met praktijkervaring die mij dit kan vertellen.
Vriendelijke groet,
Benno
-
tja, en dit kan je dan een encyclopedia ook niet geven :-\
Ik zou voor de Variant met R5 en R6 gaan. Om dat de Spanningen in de Trein dan homogeen zijn. Met de rechte sporen ertussen is de kans op ontsporingen groter. Beter zou een ovaal zijn met 40-50 cm rechte spoor tussen...
Groet
Bernd
-
Je hebt zowiezo draadeindes en platen nodig om zo,n constructie te bouwen. Martin.
Automatic-rock bedoel je zoiets zonder draadeinden, moeren en carrosserie ringen.
Dit is gebouwd allen met hout op zijn Amerikaans en het vertrouwen in wat je maakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/16_4_8_2.jpg)
Groet, Marc
-
Alleen het artikel geeft geen waarde-oordeel welke versie van de spiraal nu het beste is (=de loc krijgt de meeste wagons omhoog). Ik hoop op iemand met praktijkervaring die mij dit kan vertellen.
Dat kan je moeilijk zeggen want iedere locomotief en wagon is anders. Daar kan je nooit "iets" over op schrijven. Dat zal je proef matig achter komen. Let wel hoe groter de spiraal in diameter hoe minder hellingspercentage je hebt. Dan kan de locomotief ook meer wagons omhoog sleuren.
Succes!
Groeten Ronald.