BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Vinkendrecht op 22 April 2010, 10:46:31
-
AMSTERDAM - Het Britse Arriva komt in Duitse handen. Spoorwegbedrijf Deutsche Bahn neem het vervoersbedrijf over voor 1,8 miljard euro.
Deutsche Bahn (DB) wordt daarmee een van de grootste vervoerders van Europa. Arriva is, behalve in 11 andere landen, ook in Nederland actief.
In een aantal provincies vervoert het bedrijf per trein en bus. Het concern heeft 38.000 werknemers in dienst, die samen 24.000 voertuigen besturen.
Concurrentie
Het beursgenoteerde staatsbedrijf Deutsche Bahn (de Duitse overheid heeft zelf alle aandelen in handen) probeert haar marktaandeel binnen Europa steeds verder uit te breiden, omdat het in eigen land steeds meer concurrentie ondervindt.
"Arriva's activiteiten versterken Deutsche Bahns strategische positie in Europa", aldus DB-topman Rudiger Grube tijdens een persconferentie. Arriva profiteerde de afgelopen jaren van de liberalisering van de openbaar vervoermarkt, en kocht in verschillende landen trein- en busdiensten op.
Overnamegolf
Volgens Grube betekent de aankoop de start van een Europese overnamegolf in zijn branche. De nieuwe combinatie DB-Arriva moet straks een van een handjevol grote spelers zijn. "We hebben de intentie om hierbij zelf achter het stuur te zitten, en niet om bestuurd te worden", aldus de bestuurder.
Kostenbesparingen staan bij de overname niet voorop, zo liet Arriva-topman Richard Broadbent weten. "Deze fusie is er voor de groei."
De aandeelhouders van Britse concern krijgen met de overnameprijs van 775 pence per aandeel 34 procent meer geld per aandeel dan de slotkoers van woensdag.
Bron: www.nu.nl
-
Hing al even in de lucht, maar het is nu dus helemaal rond. :o
In Duitsland echter zullen een groot aantal activiteiten afgestoten moeten worden, vanwege monopolie positie.
-
Werken deze spoorbedrijven al niet samen in Duitsland op sommige lijnen ?
Zo neemt het aantal "echt" Britse bedrijven nog verder af.
-
Het beursgenoteerde staatsbedrijf Deutsche Bahn (de Duitse overheid heeft zelf alle aandelen in handen)
Dat kan dus niet... je kunt niet aan de beurs genoteerd zijn zonder dat er vrij verhandelbare aandelen (de zgn. free float) zijn. Journalisten maken niet alleen fouten op treinengebied ;D.
-
Het concern heeft 38.000 werknemers in dienst, die samen 24.000 voertuigen besturen.
Leek me een beetje onwaarschijnlijk en hard werken voor de mensen! Die willen ook wel eens een dagje vrij.
Daarom even gegoogled op Arriva facts en zie hier: http://www.arriva.co.uk/arriva/en/about_arriva/company_profile/key_facts/
44.000 mensen en 15.400 voertuigen.
Die journalisten toch... ::)
Gr Marco.
-
Gelukkig heb ik alleen gekopieerd en geplakt. ;D
-
We nemen het jou ook niet kwalijk, bedankt voor het bericht (y) ;D. Het is alleen een rammelig bericht 8).
-
Ik ben benieuwd wanneer er een groots DB logo op het hoofdkantoor in Heerenveen wordt geplakt... Zou wel een appart gezicht zijn zo naast het NS station... :P
-
Journalisten maken niet alleen fouten op treinengebied ;D.
Ik zou het originele persbericht wel eens willen zien, volgens mij komen de hier genoemde fouten namelijk niet zozeer voor rekening van het journaille, maar direct uit het persbericht.
Wat je de journalisten wel kunt verwijten is blind knippen en plakken.
Eelco (ex-Journalist)
-
Nog even en we zijn weer bijna waar we 20 jaar terug waren, met als enige verschil dat de (ex-)staatsbedrijven over de eigen landsgrenzen heen werken.
-
Arriva DB,zal dit hem worden.
Welk bedrijf is de volgende.
Martin
-
Is deze DB concurrentie op het NL spoornet nu wel eerlijk voor NS? Houdt DB zijn broek geheel zelf op net als NS moet doen van de Nederlandse overheid?
-
Kunnen ze niet beter dan ook de NS overnemen? Misschien krijgen ze dan eens nieuwe treinen hier in plaats van die rijdende museumstukken uit de jaren 50.
-
Ik denk dat ons oudste "museumstuk" (1965) toch wel wat jonger is dat het oudste materieel in Duitsland. Daar rijden juist nog (overigens zeer interessante) vijftigers.
Weet niet of je de hele (niet-)beursgang van DB en de daarmee al dan niet gekoppelde schandalen gevolgd hebt, maar het is nou niet echt een ideale overname-partij voor NS.
grt. Carlo