BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Harrie Denessen op 21 April 2010, 22:21:03
-
Hallo iedereen,
Dit is mijn eerste topic op dit forum als (her)beginner. Na 20 jaar niets met de hobby gedaan te hebben, heb ik het modelspoorvirus weer te pakken gekregen nadat ik op een opendag bij de modelspoorvereniging Venlo geweest was. In de loop van de tijd is er echt veel veranderd door het digitale tijdperk en ben ik erg enthousiast geworden. Nu ben ik nogal vrij ambitieus aangelegd en wil uiteindelijk een vrij grote baan bouwen met van alles erop en eraan. De ruimte op zolder is echter zodanig dat ik een rechthoek kan maken van 1,2m x 4m x 2,3m. Deze rechthoek wil ik uiteindelijk helemaal benutten maar is aan drie zijden helemaal ingesloten door muren. Ik ben dus ook druk aan het tekenen geslagen met Wintrack en heb een tevreden plan ontworpen. Voor wie het wil kan ik ook hier plaatjes van uploaden. Nu is het niet erg handig om achteraan de baan veranderingen aan te brengen over een lengte van 1,5m dus wil ik openingen in mijn scenery en plan ontwerpen om altijd bij moeilijk bereikbare plaatsen te kunnen komen.
Plaatje van het plan (Tresland) met afmetingen. (Links 1,2m - boven 4m - en rechts 2,2m zijn opgesloten door muren. Aan de schuine kant is vrije ruimte.)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tresland_ontwerp.png)
Heeft iemand hier ervaring mee en of tips voor mij hoe deze openingen of evt. luiken in te bouwen in de scenery?
-
Hoi Harrie,
Allereerst: welkom terug bij het virus ;).
Als ik de baan bekijk die je getekend hebt, zou ik luiken ten zeerste afraden. Er is nergens plek genoeg dat je tussen sporen naar boven kunt kiekeboe-en, en een luik met stukken spoor optillen en dan van onder weer precies goed tussen de andere sporen terug leggen kan niet, dan wordt het risico op ontsporingen veel te groot; tenminste dat verwacht ik.
Is het niet mogelijk om de hele baan een stuk naar "onder" (van de tekening gezien) te verplaatsen zodat je eronderdoor en dan erachter komt?
Wel een mooi plan, overigens!
Groet,
Antoontje.
-
Hallo Harry,
Welkom op het forum! Mooi baanplan... Het is al wel een flinke baan! Zelf zou ik wat meer ruimte houden om bijvoorbeeld de baan op wieltjes te zetten zodat je hem naar voren en achteren kan halen. Voor meer informatie over modelspoor kan je terrecht bij onze encyclopedie (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/) Daarnaast kan je hier veel informatie vinden over het ontwerp van baanplannen: Encyclopedie: Ontwerp baanplan (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04_-_Ontwerp_baanplan)
En over hoeveel ruimte je onder de baan moet hebben om er onderdoor te kruipen :) Lees mijn draadje maar over de bouw van mijn eigen baan. Ontwerp en bouw baan Ronald K (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.0.html)
Succes!
Groeten Ronald
-
Hoi Harrie.
Alereerst namens mezelf,een heel hartelijk welkom op Beneluxspoor.Net.
Ik heb gezien wat de plannen zijn,dat ziet er goed uit.
Als je de tafels gaat bouwen kun je het best kiezen voor open frame construtie.
Dan is de baan op alle plaatsen berijkbaar via de onderzijden.
Dan de hoogte voor de tafels,dat is een punt.
Wat is de maximale hoogte waar deze baan gebouwd gaat worden.
De hoogste delen van de baan spelen daarbij een rol.
Ik heb bij mijzelf de tafels op 60cm van de vloer gebouwd.
Dit was nodig i.v.b.m. schuin dak.
Maar als je ruimte voldoende hebt zou ik voor 70 a 80 cm hoogte gaan.
Als je onder de baan bezig gaat,moet het daar ook makelijk werken zijn.
Want werkzaamheden onder de baan gaan beslist komen,kijk maar eens bij mij.
De bouw van de Gotthardbahn in N spoor is gestart
Daar staat mijn complete bouw verslag.
Welke spoor keuze gaat het trouwens worden.
Sucses,als er vragen zijn stel deze gerust.
Martin.
-
Alvast bedankt voor de reacties die ik ontvangen heb. Het geeft toch een warm gevoel.
Ik heb inmiddels jullie reacties en draadjes gelezen en heb hier inderdaad al wat tips uit kunnen halen. Mooie baanplannen hebben jullie trouwens welke ik zeker ga volgen.
Het is echter geen optie om mijn plan van de muren los te maken. Ik zal echt alles van onder de baan moeten aan kunnen passen. Het is een HO-baan met Roco-line rails zonder bedding. deze wik ik graag zelf aanbrengen. Het hoogste punt wordt ca 1m van de vloer en het schaduwstattion ligt op ongeveer 70cm. Ik verwacht dus 65cm ruimte onder het schaduwstation te hebben. Daarnaast ben ik inderdaad van plan om een open frame constructie te bouwen. Daar ik voornamelijk de diepte in ga met mijn plan. Basisniveau ligt op 1 m. Niveau -1 ligt op 91cm. Niveau -2 ligt op 82cm. Ik maak in dit plan gebruik van 3 klimspiralen welke ik van onderen en erboven geheel vrij hou van opstakels (Plan heb ik iets aangepast). Wellicht te gebruiken als "luik". Is dit mogelijk?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau0.jpg)
Als iemand het complete plan wilt zien dan hoor ik dat graag.
-
Hallo Harrie, welkom op het forum.
Leuk plan hoor.
Slechts een overweging.
De modelspoorhobby moet leuk zijn, daar kunnen we het denk ik wel over eens zijn. Krappe kruipruimtes onder de baan of luiken om erbij te kunnen dragen in mijn beleving niet bij aan de lol. Ik heb er in ieder geval slechte ervaringen mee. Verkrampt onder een baan werken, vind ik niet leuk. In een luik werken vind ik ook geen lolletje.
Na 30 jaar modelbanen heb ik dus twee eisen wat de constructie betreft: ik moet eronder kunnen zitten (baan staat hier op 1,30 meter) en de hele baan moet vanaf de rand bereikbaar zijn (staat hier dus aan 3 kanten vrij van de muur).
Als je de baan zo inbouwt als je nu van plan bent, dan kan het een vrij frustrerend gebeuren worden en dat kan niet de bedoeling zijn.
-
Uiteraard willen we het complete plan zien. ;D
Ik heb toch zo mijn twijfels over de bereikbaarheid van het geheel.
Je schrijft dat de schaduwstation op resp 9 en 18 cm onder het maaiveld liggen. Dat zijn krappe maten want daar moet je de dikte van je plaat, je frame en je railhoogte en eveentuele isolatie onder de rails nog vanaf trekken. Dan blijft er bar weinig ruimte voor je treinen over om maar niet te spreken over de ruimte die je nodig hebt om er bij te komen met je handen als er iets gebeurt. Zoals je weet is Murphy een treinliefhebber ;D ;D
Dit samen met je opmerking dat je het alleen vanaf anderen wilt/kunt bereiken zou ik het geheel nog eens goed bekijken.
Gr.
Eric
-
Bedankt voor de tips. Zeker het overwegen waard. Welke maten kan ik het beste aanhouden tussen de onderlinge niveau's? Het zijn geen drukke trajecten op de onderliggende niveau's met uitzondering van het schduwstation. Aangezien het een open constructie wordt kan ik wellicht de niveau's ophangen. Ik hou van uitdagingen en dit wordt er denk ik wel 1.
Voor de duidelijkheid zal ik nog wat plaatjes op het forum zetten.
Maaiveld (Niveau 0)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_0_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_0_5.jpg)
Niveau -1
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_1.jpg)
Niveau -2
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_2_1.jpg)
Schaduwstation met 2 keerlussen (Niveau -3)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau_3_1.jpg)
Klimspiralen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_helix.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_helix.jpg)
-
De plaatjes van niveau -2 en -3 laten het nivaeu -1 zien bij het aanklikken. Kun je dit even aanpassen.
EDIT: Aangepast zie ik.
Let er ook op dat je op niveau -3 twee keerlussen hebt. Dat is op zich geen probleem want die zijn met de juiste middelen op te lossen maar denk er wel aan.
Gr.
Eric
-
Hallo Remunj (Uit Roermond neem ik aan),
Ik heb de plaatjes aangepast. Je kunt ze nu aanklikken. Ik ben bekend met de keerlussen en wil graag deze oplossen met een eigengemaakte print waarbij géén kortsluiting optreed.
-
Hoe wil je gaan rijden? analoog of digitaal?
Aanvulling mbt de keerlussen. Wil je die goed kunnen schakelen dan zullen de blokken in de keerlus minimaal de lengte moeten hebben van je langste trein. Ik denk zo dat je dat links niet gaat redden.
Je schrijft het in je eerste bericht zelf al dat je ambitieus aangelegd bent en dat blijkt ook wel uit je baanplan. Ik wil je niet ontmoedigen maar je zult de eerste niet zijn die vol goede moed aan zo'n plan begint en er vervolgens niet meer uitkomt. Grote banen bij verenigingen scheppen wat dat betreft hoge verwachtingen in de treand van "dat wil ik ook op mijn beperkte ruimte" 8)
Ik zou toch met een iets eenvoudiger plan beginnen. Misschien is beginnen met een module wel iets voor je zodat je gaandeweg je baan kunt uitbreiden.
Gr.
Eric
-
Eric,
Bedankt voor al je reacties.
Vroeger dus gewoon analoog gereden maar met de huidige technieken en mogelijkheden wil ik dus zeker digitaal gaan rijden. Mijn voorkeur gaat trouwens uit naar tijdperk IV. Ik zit te denken om eerst een startset van Roco aan te schaffen. Wat betreft het plan ben ik mischien toch koppig. Ik wil me voorlopig toch vasthouden aan dit plan en me helemaal verdiepen in welke problemen ik tegen kan gaan komen en hoe deze in dit plan op te lossen. Er zijn meer wegen die naar rome leiden. Toch? Ik ben ook zeker niet van plan om dit in korte tijd te realiseren. Ik wil het ook echt stukje bij beetje doen. Beter langzaam, degelijk en uitgedacht dan snel en slecht.
Mocht de lengte van de keerlus inderdaad te kort zijn, zou ik deze toch kunnen verlengen?
-
Als dat stukje inhaalspoor weghaalt uit de linker keerlus, is het probleem denk ik al opgelost.
Verder wat betreft grote ambitieuze banen en het telkens terugkerende advies (op dit forum) om kleiner te beginnen: ik denk dat dit sterk afhangt van wat je zelft wilt. Als je een baan echt helemaal tot in de puntjes wilt afwerken, en dat ook nog ooit af wilt krijgen, dan is zo'n groot baanplan inderdaad gedoemd te mislukken. Als je het echter vooral leuk vindt om lange treinen te laten rijden, en bezig te zijn met de aansturing van dat alles, dan kan een grote baan (met wellicht een lager afwerkingsniveau) juist misschien wel meer plezier bieden. En om eerlijk te zijn: zo'n overdreven groot / complex baanplan is dit toch ook weer niet?
Groeten, Marcel
-
Hallo,
Voor de duidelijkheid. Ik vind het geweldig als een baan er mooi uitziet en ik zal hier ook zeker naar streven. Echter mijn passie gaat uit naar de techniek en dat "alles" gewoon goed werkt. Dus ja, het bouwen, aansluiten en aansturen verdient bij mij de voorkeur. Voor mij is het momenteel wel een groot project omdat ik eigenlijk weer na 20 jaar toch een beginner ben. Dus alle hulp is welkom en adviezen neem ik graag ter harte.
Groet,
Harrie
-
Hoi Harrie.
Dat zijn belangrijke drijfpunten voor een sucsesvolle hobby
Prima,maar leg de lat meteen niet te hoog voor jezelf.
Het moet makelijk uitvoerbaar blijven.
Niet alles in eens willen,dat gaat niet lukken,al zou je het willen.
Je plan is groots en mooi van opzet,daar ga ik niet aan twijfelen.
Het is wel belangrijk,bekijk je plannen goed.
Ga bij jezelf na,is het ook uit te voeren.
Het moet voor jezelf plezier geven,er aan te werken.
Wat gaat dit gehele project mij kosten,is het haalbaar.
Start klein en bouw het uit naar wat je van plan bent.
Dat is niet verkeerd,en heel goed mogelijk.
Het eerste wat je kunt gaan maken is de tafels,het frame.
Dan pas kun je rails gaan leggen.
Heb je al iets van modeltrein spullen in bezit.
Dan kan je dat uitwerken stap voor stap,naar dit mooie project.
Sucses
Ik blijf dit volgen.
Martin.
-
Hallo m de deugd,
De aanpak zoals jij het beschrijft ben ik zeker van plan. Als eerste het frame waarop en waaraan alles gemonterd gaat worden. Dan langzaam uitbreiden naar het uiteindelijke plan. Ik heb geen behoefte om alles snel te doen zoals ik reeds vermeld heb. Ik heb een streven en een uiteindelijk doel en ik denk dat dat aleen maar goed is om te hebben. Ik zal een nieuw draadje starten indien ik daadwerkelijk begin met dit plan en dan mijn vorderingen en problemen hier publiceren.
Groet Harrie
-
Nog even ter aanvulling op mijn vorige bericht: zorg wel dat je bij een grote baan er voor zorgt dat je al snel kunt gaan rijden (voordat de hele baan af is). Anders loop je wel het risico dat het snel gaat vervelen...
-
Hallo Remunj (Uit Roermond neem ik aan),
Uiteraard ;D
Kijk eens of je het baanplan zo aan kunt passen dat je schaduwstation aan de voorkant komt te liggen. Dan kan je er gemakkelijk vanaf de voorkant bij. Nu ligt het echt op de meest moeilijke plek achteraan weggestopt.
Ervaring leert dat problemen altijd ontstaan op de slechts bereikbare plaatsen. >:(
En als ruimte zou ik proberen om tussen niveau -2 en -3 20 cm te maken. Mocht je dan bij het achterste spoor in je schaduwstation moeten zijn dan kun je over de treinen op de voorste sporen heenreiken.
Ik heb zelf twee schaduwstations van elk 5 sporen op 17,5 en 35 cm onder maaiveld. Ze liggen welliswaar aan de voorkant maar toch zijn de achterste sporen al lastig te bereiken als er vooraan een trein staat.
Als ik nog eens overnieuw begin wordt die afstand zeker groter.
Noem het maar voortschrijdend inzicht :-[
Gr.
Eric
-
Remunj,
Ik denk dat het zeer moeilijk wordt om het schaduwstation naar voren te plaatsen omdat de gehele layout van het plan dit niet toelaat. Of wellicht zie jij andere mogelijkheden. Het is wel een goede zaak om niveau -3 verder te verlagen zodat de achterste sporen goed bereikbaar zijn. Ik hoef dan enkel 2 klimspiralen met 360 graden te verlengen.
Daarbij ben ik van plan om (nadat het frame gedeeltelijk klaar is) de 2 buitenbanen zo snel mogelijk te leggen zodat er toch digitaal :P gereden kan worden.
Laat maar weten als je voor mij nog andere mogelijkheden ziet om de bereikbaarheid te verhogen.
Groet Harrie
-
Okay, ik heb nu het hele plan gezien en kan alleen maar waarschuwen. Als je dit zo bouwt, dan ga je veel te veel tijd al zwetend en scheldend onder (tussen?) de baan doorbrengen. Binnen de kortste keren ga je beseffen wat er verkeerd zit, maar je hebt dan al veel tijd en moeite geïnvesteerd, zodat het nog een paar jaar duurt voordat je het eindelijk kan opbrengen de boel af te breken met het vaste voornemen het de volgende keer heel anders te doen. ;D
Inderdaad ervaring en je zal ze de kost moeten geven. ;D ;D
De rest van de ruimte kunnen we niet zien. Is er geen ruimte voor een flinke opening in het midden, waarin je normaal kan bewegen en van waaruit niks verder is dan een centimeter of 60 tot 80? Dan heeft het meer weg van een baan langs de muren.
-
Harrie,
Als mede herintreder heb ik deze fase ook doorlopen ( http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,24057.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,24057.0.html)). Nu zijn we inmiddels al een paar maanden bezig (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,25120.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,25120.0.html)) en ik ben blij, nee heel blij dat ik naar de adviezen heb geluisterd. Ik ben er inmiddels achter dat berijkbaarheid heel belangrijk is. Een gat in je scenery kan, maar is niet ideaal. Veel bukken, je kop stoten, met je broekriem ergens achter blijven haken, op je rug solderen etc. Ik heb een hoogte van 70cm onder de baan en dacht altijd, ik ben jong en dat lukt dus wel, maar het is het minimum (omstandigheden als schuin dak daargelaten). Ik adviseer je om je baanvorm om te gooien en van een "L" of "U" vorm uit te gaan en dan de diepte van je baan niet dieper dan ca 80-90(max)cm te houden. Je hebt ook nog "manouvreerruimte" bij de bouw nodig.
Dus ik sluit me aan bij de vorige sprekers, kijk nog eens kritisch naar je baanplan en gooi het desnoods helemaal om. (hebben wij ook gedaan en nu ben ik behoorlijk tevreden ;)).
Kijk naar zoveel mogelijk baanplannen en pak een baanplan wat je aanstaat en probeer dat 's na te maken in jouw ruimte (in de computer uiteraard). Daarna je eigen interpretatie er aan geven om zo tot een goed en weldoordacht plan te komen. Veel succes!!
Groet,
Jeroen
-
Hallo Harrie,
Dit heb ik op mijn baan: Tussen de hoogste twee niveaus 140mm tussen de twee platen. Ik heb een frame van "balken" van 9mm bij 60mm van multiplex. Dan houd je net iets te weinig over om treinen achter elkaar weg te pakken. Daarnaast komen de aandrijvingen van de wissels wel erg dicht bij de treinen. Tussen de twee laagste niveau's 240mm en dat is wel lekker werkbaar, zelf zou ik eerder naar 300mm gaan bij een volgend project.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_baanfoto_06.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_baanfoto_06.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_baanfoto_05.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rk_baanfoto_05.jpg)
O, ja voor eventuele mangaten: door en door... dus ook bij de verschillende niveaus gelijke locatie houden... en minimaal 500x500mm groot maken.... dat is toch echt wel de minimale maat
Succes!
Groeten Ronald K.
-
Allen,
Bedank voor al deze reacties en adviesen. Er zijn toch heel veel mensen die een dergelijk ontwerp met succes gemaakt hebben. Ik zal beslist nog heel veel aanpassen maar ik wil toch eigenlijk niet teveel van mijn oorspronkelijk ontwerp afwijken. Mijn doelstelling is met deze baan dat ik op 3 niveaus treinen wil laten rijden met ieder een hoogte verschil van ongeveer 10 cm. Ik wil niet de hoogte in (geen bergen) maar juist diepte creëren. Het idee is een heuvelachtig zuid-nederlands/belgisch karakter. Als ik dan de sporen te laag ga leggen omdat ik dan een betere bereikbaarheid heb, moet ik inboeten op mijn doelstelling en de sfeer van dit plan. Dit wil ik eigenlijk niet verliezen. Ik ben me er ook van bewust dat ik concessies moet doen en ben derhalve bewust dat ik zeker moeilijker bereikbare plaatsen zal krijgen. Niveau -1 en -2 bevatten niet teveel sporen en creeëren juist een verassingseffect in dit plan. De treinen komen juist uit een andere richting dan zal worden verwacht. Ik denk er aan om deze niveaus ophangend (met stalen construktie) aan niveau 0 te bevestigen met zo smal mogelijke grondplaten.
Harrie
-
Hoi,
Dat hangen is een goed idee. Met een paar draadeinden kom je heel ver :) dat is een goede optie. Een beetje opletten met de plaats van de wisselaandrijvingen en het moet goed gaan.
Succes!
Groeten Ronald
-
Klinkt als een goed idee. je houdt in ieder geval meer ruimte over om overal bij te komen.
Werk wel de uiteinden van je draadeinden goed af. Bijvoorbeeld met van die zelfborgende afdekmoeren.
Je weet niet half hoe pijnlijk het stoten tegen draadeinden is als je als een slangenmens onder je baan rond kruipt :'(
Gr.
Eric
-
harrie,
zou je in je plan willen aangeven waar je je "mansgaten" gepland hebt? Ik zie namelijk geen tot weinig ruimte, maar misschien heb je hier al een idee over. De achterliggende delen op niveau 0 (100cm) dus in het zicht zijn niet bereikbaar zonder mansgaten, Ik ken namelijk niemand met armen van meer dan 2 mtr ;D
Groet,
Jeroen
-
Hallo Nachbar,
Tja, dat is nu juist waar deze topic over gaat. De enige plek die ik kan bedenken is door de klimspiralen maar dat lijkt me juist een hele toer.
Ruwbouw
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ruwbouw.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ruwbouw.png)
Ruwbouw
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ruwbouw1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ruwbouw1.png)
Ruwbouw (onderkant)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ruwbouw2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ruwbouw2.png)
-
Harrie,
Ben het met je eens dat het door de klimspiralen een hele toer gaat worden ;D en dan nog heb je een probleem met het middengedeelte waar je ook niet bij de achterkant kan.
Ik ben toch bang dat dit ontwerp toch veel problemen gaat opleveren met de bereikbaarheid van alle delen, zelfs als je een geheel open constructie maakt zonder scenery elementen dan nog kom je er niet tot niet goed bij. Je krijgt ook nog heel veel draden die je ergens kwijt moet ;D Dan heb ik het nog niet over al het aansluitwerk, soldeerwerk enzovoort liggend op de grond of in een onmogelijke houding gaat heeeeel snel vervelen >:(.
Als ik je vraag goed interpreteer dan is die "waar kan ik mijn mangaten doen, waar heb ik ruimte? Dan is mijn antwoord in dit ontwerp: nergens, simpelweg geen ruimte voor.
Dus, neem de adviezen hier ter harte en ga weer op naar de tekentafel een nieuw ontwerp maken. Je baanontwerp is wel heel speels en verrassend dus ik ben er van overtuigd dat als je rekening gaat houden met bereikbaarheid je haast zeker weer met een goed plan gaat komen waar je het zelfde gevoel bij krijgt!!
Nog enkele maten: Minimale kruip hoogte 70cm (meer is wenselijk ook voor jonge kerels zoals wij zijn ;D), maximale diepte ca 80-90 cm (je armen zijn simpelweg niet langer en groeien ook niet meer) alleen bij spiralen moet je meer diepte hanteren anders wordt je stijging % te groot (max 3% en dat is voor een aantal locs al aan de hoge kant) Hoogte tussen de niveaus ca 20cm en nogmaals bereikbaarheid is een aspect waar je rekening mee moet houden.
Het is maar een goedbedoeld advies. Ik blijf je volgen.
Groet,
Jeroen
-
Ik heb inmiddels verder gekeken op dit forum en op andere sites en ben tot de conclusie gekomen dat er meer mensen met dit probleem zitten en toch ook de oplossingen gevonden hebben die hier ook ter sprake zijn gekomen. Zo wil ik toch de klimspiralen gebruiken als mangaten. Dit wordt meer gedaan en ik ga dan mijn plan verder aanpassen zodat dit ook mogelijk is. De spiralen zijn minimaal 85 cm in doorsnee. En hoe dit in de scenery straks goed op te lossen lijkt me voor een later stadium. Ik voorzie hier echter geen onoverkomelijke problemen daar er ook modules gebouwd worden en gekoppeld moeten worden. Het plan wil ik op vaste wielen (mischien op rails) gaan plaatsen om het plan (ongeveer 70cm) van de lange muur af kunnen schuiven. Verder ga ik de zolder iets aanpassen zodat ik via de rechterkant (hier bevind zich een bergruimte van 90cm hoog) toch aan de achterkant kan komen. Voor wat kruip- en schuifwerk ben ik niet bang. Je moet wat over hebben voor je hobby.
Groet,
Harrie
-
Hallo Allemaal,
Volgende week ga ik beginnen met de bouw van mijn baan. Ja, ik ga de uitdaging aan en heb nog enkele aanpassingen gevonden omtrend de bereikbaarheid van het plan. Het gehele project komt op een open frame welke weer gemonteerd gaat worden op een onderstel voorzien van wielen in een geleiding. Zo kan ik het geheel naar voren schuiven zodat ook de achterkant bereikbaar wordt. Ik ben van plan om de rails bijna in zijn geheel te gaan leggen zoals gepland en te voorzien van de nodige bezetmeldpunten e.d. als voorbereiding op het rijden met de PC. Voorlopig hou ik de besturing bij de Roco-muis maar wil later waarschijnlijk overgaan op de besturing met een IB welke ik binnenkort ga aanschaffen en uitproberen op een testbaantje. Daarna wil ik langzaam aan de scenery gaan werken. Dit hele project (zoals ik het wel mag noemen) hoeft voor mij niet snel te gaan.
Als ik van start ga zal ik een nieuw draadje starten over de bouw van dit project waar ik jullie vaak om advies zal vragen. ;)
Groetjes,
Harrie
-
Hoi Harrie.
We houden de start van de bouw geheel in het oog.
Prima,weer een mooi compleet bouw verslag erbij.
Alvast sucses toegewenst.
Martin.
-
Hallo Martin,
Bedankt voor je interesse. Ik zit er aan te denken om er een website bij te bouwen m.b.t. dit project (genaamd Tresland) waarin ik alle vorderingen, problemen en oplossingen m.b.t. tot het tot stand komen van dit project geheel uit de doeken doe. Zeker qua bereikbaarheid van dit plan is het een hele uitdaging. Leuk voor iedereen die interesse heeft om het te volgen en wellicht later ook als naslagwerk te gebruiken voor iedereen die ook een baan wilt gaan bouwen. Ik hou je en iedereen op de hoogte.
ps. Dit is een geweldig forum waarin iedereen belangstelling toont en behulpzaam is. Top! (y)
Groeten,
Harrie
-
Harrie,daar heet het ook Beneluxspoor voor.
Voor Advies,Hulp en Informatie.
We doen het met alle plezier van de wereld.
Dus vraag wat je weten wilt. ;)
Martin.