BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: M@rco op 18 April 2010, 21:08:54
-
Beste mede-modelspoorbouwers,
Is het met een Roco-geoline flexrail gemakkelijk om zelf een R5 bocht te realiseren?
Wie heeft hier ervaring mee?
Marco.
-
Ik heb niet specifiek ervaring met Geoline, maar ik zie dat R5 een boogstraal is van 542,8 mm. Dat moet met flexrail makkelijk te realiseren zijn.
Uit je vraag proef ik dat je nog niet met flexrail hebt gewerkt. Flexrail is eigenlijk de handigste railvorm want je kunt er alle kanten mee op, en je bent niet gebonden aan gefixeerde boogstralen. Ik werk zelf nooit met vaste railstukken, want die beperken je te veel in je ontwerpvrijheid.
-
Klaas,
Je hebt gelijk, ik heb nog nooit met flexrail gewerkt.
Inkorten en verlengen gaat gemakkelijk?
Marco.
-
Ik zal niet beweren dat werken met flexrail echt makkelijk is. Je moet nauwkeurig werken, steeds goed passen, en soms kost het wat overredingskracht om het in de gewenste vorm te krijgen.
Kortom, het is een vak apart, maar als je het eenmaal in de vingers hebt dan wil je niet anders meer.
-
Ik ben benieuwd hoe het werkt.
Ik maak me meer druk om het verlengen/inkorten, dat het bijna "onzichtbaar is" ...
-
Als je perse een R5 boog nodig hebt, bijvoorbeeld voor in een klimspiraal, raad ik je flexrail af. Het is dan veel eenvoudiger om railstukken te gebruiken.
Zo niet, dan is flexrail meestal mooier omdat je dan ook overgangsbogen kunt realiseren (dit is de overgang van 'rechtuit' naar de gewenste boogstraal).
David.
-
Koop een stuk flexrail en ga eens een middagje knippen, zagen, slijpen tot het naar je zin is. Pas stukken aan elkaar. Lijkt me een nuttige oefening.
-
Helemaal onzichtbaar zal je het nooit krijgen. Waar je de rail doorzaagt zie je een overgang. Dat lijkt me onvermijdelijk.
Ik snap ook niet precies waar je je zorgen over maakt.
Koop gewoon eens één lengte en ga wat experimenteren.
-
De R5 bocht komt geheel in het zicht.
Oefening baart kunst ... ik merk het al ::)
-
Het is niet even de boogstukken aan elkaar klikken, maar eht is verder echt geen hogere wiskunde hoor.
-
Als je de bevestiging van de rails goed doet ziet het met een Flex er zelfs beter uit dan met losse stukken, dit vanwege minder overgangen.
Daarnaast is er minder kans op storing door niet goed sluitende overgangen.
-
Eerlijk gezegd kan ik me er weinig van voorstellen hoe het uit ziet om met een flexrail een R5 bocht te realiseren.
Ik ga het proberen ...
-
Gewoon proberen. Als alles in 1 keer goed gaat is er geen lol meer aan toch?
Wat hierboven al gezegd is, oefening baart kunst, toch? Succes!
-
De radius van de R4 bocht roco geoline is 511,1 mm
Hoe is dit gemeten? Hart op hart rails?
Wat zou dan de radius van R5 zijn roco geoline?
-
De boogstraal wordt gemeten van het middelpunt van de cirkel tot het hart van de rails.
De boogstraal van R5 is 542,8 mm. Dat had ik je in mijn eerste reactie al verteld. ;)
En dat kan je ook vinden in de online catalogus van Roco.
-
Heb niet goed opgelet, thanxs klaas!
-
Als ik een ovale baanplan heb met roco geoline tweesporige rail ...
Bochten met R4 en een zelfgemaakte R5.
Hoe kan ik dan van de binnenste rail naar de buitenste gaan?
Het liefste met een een bochtwissel maar dat gaat niet met de bochtwissel van roco geoline?
Deze is toch R3/R4?
-
Waarom krijg ik mijn rails niet mooi aansluitend?
Zie links en rechts van de kruiswissel...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_31.jpg)
-
Waarom krijg ik mijn rails niet mooi aansluitend?
Zie links en rechts van de kruiswissel...
Blijkbaar heeft het Engels wissel een andere geometrie dan je drie railstukjes aan de andere kant.
Blijkbaar heeft het Engels wissel een andere geometrie dan je drie railstukjes aan de andere kant.
:P
Trouwens, dat heet dus een Engels wissel en géén kruiswissel. Dat is een Germanisme.
"Doppelte Kreuzweiche" = Engels wissel,
"Einzelne Kreuzweiche" = half Engels wissel.
Een kruiswissel is een set van vier normale wissels met een kruising ertussen (zie bijvoorbeeld op http://www.sporenplan.nl/ (http://www.sporenplan.nl/) Utrecht Centraal, tussen sporen 4a/5a en 4b/5b).
Het is de vraag of een echt spoorbedrijf er een (heel) Engels wissel gebruiken omdat het geen meerwaarde biedt, je kunt toch geen extra gelijktijdige bewegingen maken (dat kan pas als er een profielvrije wisselverbinding tussen de buitenboog en het "kopspoor" naar boven zou komen, dan kun je gelijktijdig een loc laten omlopen als het spoor tussen driewegwissel en meegebogen wissel rechts voldoende lang is).
Een half Engels wissel is nodig om van het driewegwissel naar het bovenste stationsspoor te komen, maar vanuit de boog zou je gewoon het meegebogen wissel links nemen, de meest rechtse tak van het driewegwissel en dan recht over het halve Engels wissel.
Maar dan wordt het duidelijk dat de rechter keuze van het meegebogen wissel eigenlijk geen meerwaarde biedt. Ja, voor een extra lange trein die alleen daar past, maar dan staat hij over een wisselpartij heen. Als dat de reden voor die boog is, kun je beter het driewegwissel vervangen door een links wissel en het Engels wissel vervangen door een normaal rechts wissel (beiden gezien vanaf rechts).
-
Je bedoelt zo?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan1_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan1_3.jpg)
Maar hoe krijg ik die bocht dan mooi passend?
-
Wissel verder naar links en met flex aansluiten.
-
Zo dan en verder met flexrails aansluiten ...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan2_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan2_3.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan2_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan2_4.jpg)
-
Je bedoelt zo?
Yep.
Alleen maak ik zelf (weer :-\) een "fout", want een rechts wissel na een boog naar links is niet echt lekker (in ieder geval niet als je geen overgangsbogen maakt, maar daar moet je flexrails voor gebruiken), dan kun je beter het eind van de boog door een links wissel laten vormen. De aftakking naar 2 opstelsporen is dan rechtuit en naar het perron buig je af (= blijf je de boog afmaken).
Maar hoe krijg ik die bocht dan mooi passend?
Net als naar het Engels wissel. Als het daar kan, moet het hier toch ook kunnen?
Zo niet, dan laat de geometrie van het railmateriaal het gewoon niet toe zonder flexrails te gebruiken.
-
Hoi,
Dit is ook nog een mogelijkheid, keurig in de geometrie ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/railjet.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/railjet.jpg)
Grtzz,
Karst
-
netjes gedaan karst, je hebt flexrail gebruikt?
-
Dat is niet nodig. Als je de geometrie van RocoLine blijft volgen past alles als vanzelf.
Hier een paar voorbeelden:
Met bedding:
http://www.anyrail.com/system-specific4/h0_roco-rocoline-bedding/h0_roco-rocoline-bedding_nl.html (http://www.anyrail.com/system-specific4/h0_roco-rocoline-bedding/h0_roco-rocoline-bedding_nl.html)
Zonder bedding (onderaan):
http://www.anyrail.com/system-specific4/h0_roco-rocoline/h0_roco-rocoline_nl.html (http://www.anyrail.com/system-specific4/h0_roco-rocoline/h0_roco-rocoline_nl.html)
David.
-
Doe ik dan iets verkeerd dat ik het niet allemaal mooi passend krijg met geoline?
-
Excuus, mijn fout. Ik had er overheen gelezen dat je geoLine gebruikt. geoLine heeft (nog) geen R5, dus hiervoor is ook geen standaard oplossing.
David.
-
KOMT ER SOMS EEN R5 BOCHT AAN?
-
NA DE VOLGENDE BOCHT KAN WEER EEN BOCHT KOMEN!
Serieus, meestal is R1 t/m 4 wel voorzien en moet je daarna werken met flex. Zijn er problemen waar wij geen weet van hebben die voor jou belemmeren met flex te werken?
-
Ik had er overheen gelezen dat je geoLine gebruikt.
Steengoeie opmerking. Daar ben ik ook de mist in gegaan. Het blijkt dat de onderlinge afstanden bij Rocoline en Geoline verschillend zijn, en ik had voor R5 de maat van Rocoline opgegeven.
Alleen R2 is in beide systemen gelijk, maar voor de overige boogstralen is alles anders.
Rocoline: R2=358 R3=419,6 R4=481,2 R5=542,8 [onderlinge afstand 61,6]
Geoline: R2=358 R3=434,5 R4=511,1 (R5=587,7)[onderlinge afstand 76,6]
De R5 voor Geoline heb ik tussen haakjes gezet, want die bestaat inderdaad niet, maar dat getal krijg je als je consequent doorrekent.
-
Hoe kan het dat de bochten niet mooi evenwijdig lopen met gebruik van bochtwisels R4-R3? ???
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bocht_R3_R4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bocht_R3_R4.jpg)
-
Je moet de juiste combinatie van R3 en R4 bogen gebruiken.
Zie hier een voorbeeld:
http://www.anyrail.com/system-specific4/h0_roco-geoline/h0_roco-geoline_nl.html (http://www.anyrail.com/system-specific4/h0_roco-geoline/h0_roco-geoline_nl.html)
David.
-
Misschien domme vraag maar hoe kan het dat je een combinatie moet gebruiken van R4 en R3 in de buitenbocht?
-
Dat hoeft niet perse. Het hangt er maar net vanaf hoe je uit wil komen.
In het voorbeeld dat David geeft moet het omdat er links een binnenboog zit met R2.
-
Jawel, dat hoeft wel. Als je twee parallele bogen hebt van R3 resp R4 met de boogwissels R3/R4 er tussen, komt er in de buitenboog altijd een segment R3 te liggen. Volgens mij is dat ter compensatie van een stukje rechtstand in de buitenboog van de boogwissels. De binnen- en buitenboog van de wissels zijn namelijk allebei R3, en die twee bogen zijn t.o.v. elkaar verschoven middels een recht stukje in de buitenboog aan de zijde van de tongen.
-
Je hebt gelijk. Nog eens goed in de catalogus gekeken, maar dat boogwissel R3/R4 is eigenlijk R3/R3 want beide bogen hebben dezelfde boogstraal.
Ik was er vanuit gegaan dat het twee zuivere bogen met R3 resp. R4 waren.
-
Nog even een plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Geoline_r3r4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Geoline_r3r4.jpg)
-
Opgelost heren! Luid en duidelijk.