BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Timaximus op 27 December 2006, 20:47:39
-
Helaas, we konden niet wachten tot 2007 met het beginnen aan de scenery fase.
Excuses daarvoor.
Ik heb in ieder geval een nieuwe hobby, en dat is het ballasten van de K-Rails. :)
Het kost ongeveer 1 minuut per cm spoor dus dat gaat wel ff duren.
En na het ballasten volgt natuurlijk het airbrushen en het aanbrengen van gras/onkruid en overige details.
(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF4013.jpg)
(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF4021.jpg)
Vader is begonnen aan het perron voor de klassieke goederen loods.
(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF4015.jpg)
Timaximus
-
we konden niet wachten tot 2007
:)
Groet Jaap
-
Schaam je! Voor straf moet je nu vele meters K-rails belasten ;D
Het resultaat wordt miniscuul beoordeeld ;)
Groeten Harry
-
Overzicht van het station, de goederen overslag en de haven.
Foto (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF4028.jpg)
Timaximus
-
De overweg en de verschillende perrons liggen op hun plaats.
En de beweegbare slagbomen van de oude Märklin overweg worden hergebruikt.
(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF4029.jpg)
Grotere afbeelding (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF4029.jpg)
(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF4030.jpg)
Grotere afbeelding (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF4030.jpg)
Timaximus
-
de scenery fase:D
Dat wordt weer genieten, voor ons van vele mooie plaatjes en voor jullie van elk stukje scenery wat af komt!
Groet, Jan
-
Ja, dat is een hele klus Timax, met al die steentjes... ;)
Succes.
Groet Jaap
-
Relaxed werk, dat wel.
Ben ongeveer op 1/4 :)
Timaximus
-
Ziet er netjes uit heren!! Dit is stuk beter dan dat C rails. Ga zo door
-
Dat ballasten zit er voor mij ook aan te komen. Timaximus, wat voor materiaal heb je daarvoor gebruikt?
Ikzelf heb een beetje geluk gehad. Een tijd geleden lag er in Leeuwarden een grote berg ballast voor het traject Sneek.
Daar lag ook een hoeveelheid gruis tussen en ik heb gevraagd of ik wat van dat gruis mee mocht nemen. Dat mocht. Dus ik heb nu een grote emmer met origineel gruis. :)
Alleen moet ik het nog wat beter uitzeven. Welke groote van korrel zou het dichtst in de buurt komen van ballst op schaal?
Harm
-
Inderdaad Jeroen,
Jammer genoeg blijft het bij dit project bij een paar meters K-Rail.
Maar mocht er ooit een derde baan komen dan wordt al het zichtbare gegarandeerd K-Rails.
Timaximus
-
Harm,
Ik gebruik zelf Noch ballast.
Tussen de 0,4 - 0,8 mm schat ik zo.
Timaximus
-
Alleen moet ik het nog wat beter uitzeven. Welke groote van korrel zou het dichtst in de buurt komen van ballst op schaal?
hoorde laatst iemand zeggen , tussen 0,5 en 1,5
-
schat ik zo.
Schatten..... Meten is weten ;D
Groet Jaap
-
Aan Timaximus,
Ziet er goed uit!
Ik vroeg me alleen af wat je precies bedoelt met die rode streep in 1 van je foto's
m.v.g.
Mark
-
Die rode streep is nu niet meer van toepassing (gefixed). ;)
Timaximus
-
Diverse off-topic berichten verwijderd. Nu verder over de baan van Timaximus...
-
Nou, om het jaar maar gelijk goed te beginnen heb ik naast wat extra ballast en wat wegen en beton verf ook maar een paar goederen wagons aangeschaft.
(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF4031.jpg)
Grotere afbeelding (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF4031.jpg)
Op het witte paneel, op de achtergrond, komt overigens het schakelbord met ook weer de bekende led’s en schakelaars in metalen behuizing.
Timaximus
-
Waarom koop je alles van de echte modelspoormerken? Dat is toch onnodig duur!?
-
als je echte merken koopt
weet je zeker dat je goede kwaliteit hebt.
-
Als een product (resultaat) bevalt dan handhaven we het, merk of geen merk.
Timaximus
-
Het havenspoor is aangesloten op de hoofdbaan en de perrons zijn ook bijna gereed.
Morgen even wat effecten uitproberen om het loopvlak een verweerde structuur te geven.
Foto (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF5001.jpg)
Foto (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF5002.jpg)
Wat de kademuur betreft, heb ik mij laten inspireren door de kademuren van Artitec.
En bij het locdepot wil ik een betonnen muur neerzetten die ook geïnspireerd is op een product van Artitec.
Ook voor de goederen loods en haven kranen zouden we bij Artitec terecht kunnen.
Het havenspoor is uiteraard van Flexrail dus de exacte ligging en vorm wordt later bepaald aan de hand van de haven kranen en kademuur.
In het haven gebied en het stationsgebied wil ik klassieke bestrating toepassen.
Timaximus
-
De haven hangt inmiddels aan de tafel.
Nu maar hopen dat straks het water er niet afloopt. :)
(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF5007.jpg)
Grotere afbeelding (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF5007.jpg)
Timaximus
-
Ziet er goed uit!
Wat is : +0 -26?
Groetjes,
Robbert
-
Ik denk de hoogte, en dat waar -26 dat dat deel 26mm lager ligt dan het gedeelte waar 0 staat 8)
mvg,
Matthijs
-
Op de foto zie je bijna niet dat er een hoogte verschil is van 26 mm, vandaar die getallen.
Matthijs was me net voor. :)
Timaximus
-
gaaf hoor timaximus zie er erg naar uit
-
De ruwbouw van de haven is klaar.
(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF5009.jpg)
Grotere afbeelding (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF5009.jpg)
Later worden er nog twee spoorstaven ingefreesd voor de havenkraan.
Nu kijken wat we allemaal voor de aankleding gaan gebruiken.
De onderstaande artitec producten staan in ieder geval op de wenslijst van haven "elementen".
Kademuur (http://www.artitec.nl/10144.htm)
Havenkraan (http://www.artitec.nl/10142.htm)
Loods (http://www.artitec.nl/10112.htm)
Betonnen muur (http://www.artitec.nl/10185.htm)
Schip (http://www.artitec.nl/50123.htm)
Timaximus
-
ja, die betonnen muur is prachtig :P Die wil ik graag bij de betonfabriek gaan plaatsen.
Schip is reeds in bezit en gebouwd.
-
Succes met de bouw van die pakketen!
Loods is wel erg gaaf! Benieuwd hoe je dit gaat maken...
Groetjes,
Robbert
-
We hebben beide nog geen ervaring met Artitec en hadden er niet eerder van gehoord dan op dit (vorige) forum.
Maar wat ze maken ziet er wel heel mooi uit.
Te mooi om er niet eens wat mee te gaan doen.
Ik heb de tips en gebruikswijze op de Artitec site zojuist gelezen en ik denk dat dit een mooi klusje wordt voor vader, waarbij ik hem zal assisteren.
Het is misschien ook een mooie gelegenheid om naast het schilderwerk met de kwasten ook de airbrush uit te proberen.
We zullen zien wat het eindresultaat wordt.
Timaximus
-
Ik heb de tips en gebruikswijze op de Artitec site zojuist gelezen en ik denk dat dit een mooi klusje wordt voor vader, waarbij ik hem zal assisteren.
Timaximus
Waarom je vader??? Zelf kan je het vast ook net zo goed hoor!!!
-
Bedankt Jeroen, voor het vertrouwen.
Ook al begint het scenery werk mij steeds meer te boeien ;), dat bouwpakketen spul durf ik nog niet echt aan.
Maar mischien lijm ik zo'n transformatorhuisje in elkaar, ik zie wel. ::)
Timaximus
-
ik zie wel
Òf in de leer bij Pa ;D
Groet Jaap
-
ja, die betonnen muur is prachtig :P Die wil ik graag bij de betonfabriek gaan plaatsen.
Die muur doet me toch onwillekeurig denken aan de Penitentiaire Inrichting Overamstel, waar ik in de metro regelmatig voorbij kwam...
- Peter
-
Jongens, rustig aan hè, stap voor stap.
Ik ga een deze dagen een Airbrush in ontvangset nemen en een Grassmaster en dat vergt al genoeg oefening de komende tijd.
Ik schaf deze apparaten alleen maar aan omdat ik de resultaten van anderen, die deze apparaten ook gebruiken, zo mooi vind.
Ik heb vader ook al de opdracht gegeven om alvast wat MDF opzij te zetten om een spuitcabine te maken, de oude video recorder en de 2 server ventilatoren had ik al.
Ik heb hem de foto's van Jaap (JaJo) zijn creatie laten zien en hij werd meteen enthousiast (kan hij weer lekker timmeren, want dat doet hij graag ;D).
Het valt mij wel op dat het me niet meer boeit of iets nu binnen een dag af is of binnen een maand, en dat wil wat zeggen!
Timaximus
-
Het valt mij wel op dat het me niet meer boeit of iets nu binnen een dag af is of binnen een maand, en dat wil wat zeggen!
Leuk om ook van jou te horen. Het knutselen (prutsen ;D) aan de baan is leuker dan het eindresultaat.
Groet Jaap
-
@Timaximus; Doe jouw vader ook op bestelling timmeren? :)
Gr
Bart
-
Een voorbeeltje van een "haven"
(http://img130.imageshack.us/img130/4136/img6478dy0.jpg)
SK
-
Ziet er goed uit SK, en bedankt voor de voorbeeldfoto.
Als ik het nou ook zo krijg uiteindelijk ...
Ik heb trouwens de eerste ballast delen twee keer gestofzuigd en een keer bijgewerkt.
Er zijn nog wat plekjes waar de lijm niet goed heeft gepakt maar dat mag geen naam hebben.
Ik zet bij de tweede herstelwerkzaamheden wel overal eerst een kopspeld neer zodat ik weet waar de lijm moet komen.
Ik kan wel blijven gieten en sprayen maar op en gegeven moment heb ik compleet geïsoleerd spoor en vastgeplakte wissels en dat kunnen we niet hebben, nietwaar!? ;)
De tijd voor het ballast proces ligt inmiddels op 5 minuten per cm volgens mij. ;D
Timaximus
-
De tijd voor het ballast proces ligt inmiddels op 5 minuten per cm. ;D
Je plakt de steentjes steentje voor steentje tussen de bielzen? ::)
-
... Je plakt de steentjes steentje voor steentje tussen de bielzen? ...
:)
Nee, dat niet maar soms heb je te maken met wat tegenslag of obstakels zoals een wissel of een LISSY sensor en soms is het eindresultaat niet helemaal zoals gewild en dan heb je weer wat herstel werk.
Er gaat in ieder geval meer tijd inzitten dan de eerder genoemde 1 min per cm. ;)
Timaximus
-
Vader kijkt vertwijfeld of zijn provisorische stelling doet wat het moet doen. ;)
Hij moest wat papieren mallen maken voor de MDF achtergrondplaten waarop straks de achtergrondposters worden geplakt.
(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF5012.jpg)
De perrons zijn inmiddels in de betonkleur geverfd en hebben een ruwe toplaag gekregen.
Later wordt alles nog vervuild, verweerd en voorzien van gebruikssporen.
(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF5014.jpg)
(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF5015.jpg)
Grotere afbeelding 1 (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF5012.jpg)
Grotere afbeelding 2 (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF5014.jpg)
Grotere afbeelding 3 (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF5015.jpg)
Timaximus
-
Mooi gedaan!
met wat heb je het grover gemaakt? fijne zandkorrel?
-
Geoffrey, met hele fijne turf strooisel.
Ik heb dit eerst op de perrons gelijmd (beetje ruw en ongelijkmatig gestrooid) en na 2 dagen goed drogen de betonverf met een kwastje aangebracht (deppen niet smeren).
Timaximus
-
Goed bezig Timax :)
Wat ik me al vaker afgevraagd heb, wat zijn dat toch voor witte zakjes onder je vitrine? Als de vraag te intiem is hoef je geen antwoord te geven hoor ;)
Groet Jaap.
-
De witte zakjes is waarschijnlijk de cocaïne, moet ergens de treinen van betalen! ;D
Noch rots gietsels.
Timaximus
-
Vandaar die doorvoerhaven die je aan het bouwen bent zeker ;D
Groet Jaap
-
8)
Om even terug te komen op die rots afgietsels.
Het is de bedoeling om één hele rotswand te maken, dus na het voegen van de losse vormen moet alsnog handmatig een rotsvormige overgang tussen de losse vormen onderling gemaakt worden.
Dit is weer zo'n probeersel van mij.
Ik had ook één bonk pleister op de muur kunnen smeren en daaruit een rotswand schrapen.
Maar dat kan altijd nog, mocht het mislukken. ;)
Timaximus
-
Dat beton ziet er goed uit. Waar zit je Dealer, als ik vragen mag ?
Groetjes,
Robbert
-
Q: Waar zit je Dealer, als ik vragen mag?
A: Dat is bedrijfsgeheim!
Vader heeft met zijn papieren mallen de achtergrondplaat uitgezaagd en vervolgens de poster er op geplakt.
Verder is het grondvlak waar de brugpijlers op staan geëgaliseerd met de twee wit gespoten MDF platen, waarvan een met de emmer tegellijm.
De wit gespoten MDF platen worden later bedekt met trottoirtegels en tussen de twee platen, onder de twee boogbrug delen, komt de virtuele weg naar de stad.
(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF5016.jpg)
Grotere afbeelding (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF5016.jpg)
Timaximus
-
Ik moest het even 2x lezen maar ik snap nu wat de bedoeling is :D
Jullie zijn samen weer lekker bezig in het nieuwe jaar :o
Groet Jaap
-
Ja, het verhaal klopt wel maar het had handiger geweest als een aantal genoemde onderwerpen ook op de foto stonden.
Hoop deze week alle achtergronden en de brug op hun plaats te hebben.
Dan kunnen we in ieder geval proefrijden om te kijken of alles nog goed werkt na het eerste deel ballasten en alvast wat LISSY modules programmeren zodat de bezoekers ook wat rondrijdende treinen en bewegende seinen kunnen zien.
Tussen de overige rommel door dan. ;D
En af en toe spelen met de treinen, vooral de nieuwe BR01, in de bouwpauzes moet ook kunnen (dat kolen scheppen geluid is onze favoriet ;D).
Timaximus
-
Nog even een kleine update ;)
Vader was weer lekker bezig, kon nergens meer bij, toen hij de achtergrondposter vast ging lijmen op de muur met wat siliconen kit.
Beetje grof geschut die balken maar het werkte wonderwel.
(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF5017.jpg)
De brug ligt ook weer op zijn plaats.
Nu kan ik even wat testritten uitvoeren en de LISSY modules programmeren.
(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF5022.jpg)
De perrons (loopvlak) zijn nu allemaal een keer geschilderd en geruwd.
(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF5021.jpg)
Grotere afbeelding 1 (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF5017.jpg)
Grotere afbeelding 2 (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF5021.jpg)
Grotere afbeelding 3 (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF5022.jpg)
Timaximus
-
Timax, ik vind de verhouding (brug)-pijlers-stad niet in evenwicht..
Hoop dat ik dat wel mag zeggen toch, na al het werk wat jij en je Pa eraan hebben gehad. Ik denk dat het perspectief niet klopt?
De brug zelf ziet er perfect uit!
Groet Jaap
-
Hoewel ik de bouw op de voet volg en het ene na het andere prachtige project zie ontstaan en voltooid, ben ik wel met Jaap eens. De verhoudingen lijken niet te kloppen.
Harm
-
Mee eens Jaap,
Er klopt wel meer niet bij deze non realistische fantasie baan. ;)
Timaximus
-
super fantastische baan zal je bedoelen :D
Harm
-
Het zijn ook twee totaal verschillende en afzonderlijke banen.
De achtergrond hoeft ook niet te kloppen, er komt straks een mooi groot station met glazen overkapping en dan doet de achtergrond alleen dienst als muurbedekker onder/achter de brug (toch iets mooie dan die witte structuurverf :)).
Morgen komt er ook een achtergrond links boven op het eiland voor de boerderij en die steekt veel hoger boven de tafel uit dan dit stadsgezicht.
Deze tweede achtergrond (met bos) hoort dan ook alleen bij de boerderij en verder niet.
Er is geen één geheel bij deze baan.
Timaximus
-
non realistische fantasie baan
PRACHT-baan bedoel je dus!
Groet Jaap
-
Het wordt een baan zoals wij hem willen hebben. ;)
Timaximus
-
en zo is het maar net timaximus
Ik kan niet wachten op je haven gedeelte
en ik ga zelf ook zeker veel artitec gebruiken
-
Ja mooi spul dat Artitec.
Heb de kademuren besteld en de betonnen muur plus wat gebouwtjes (kantoortje/portier) staan ook op de lijst.
Vader is wat proefjes aan het maken voor de boerderij scene.
(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF5024.jpg)
proefje van een hek opzet
(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF5027.jpg)
proefje voor het korenveld (mijn optie moet nog uitgevoerd worden :))
De 12 LISSY modules voor de hoofdbaan zijn aangesloten en na het noteren van de seinnummers (adressen) kan ik beginnen met het programmeren, zodat er eindelijk gereden kan worden op deze baan. :D
Timaximus
-
Timaximus
Hen je ook een trein met een camera?
Het lijkt me machtig om eens een rondrit op je baan te zien
Harm
-
... Heb je ook een trein met een camera? ...
Daar wordt aan gewerkt!
Maar ik heb nu zo'n lange TO DO lijst dat dit nog wel ff duurt. ;)
En door je enthousiasme kan je af en toe ook een budget overschrijding krijgen. ::)
Het wordt in ieder geval gedaan met zo'n draadloos mini camera-tje van de bekende site.
Timaximus
-
Zo, weer eens wat anders dan het strooien van ballast. ;)
Een treinenloop opstellen voor de Duitslandbaan. :)
Voorlopig zijn dit de plannen
1) binnenbaan: 1 of 2 passagierstreinen (rondrijden).
2) buitenbaan: 2 a 3 goederen treinen (rondrijden en rangeren).
3) binnenbaan/buitenbaan: 1 of 2 pendel treinen (pendelen).
(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/seinen_schema_duitsland_final.png)
Grotere afbeelding (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/seinen_schema_duitsland_final.png)
Het rangeren van de goederen treinen gebeurt van spoor 3 via spoor 16 naar spoor 1 of 2 of 17 en van spoor 17 via spoor 16 naar spoor 1 of 2 en van spoor 1 of 2 naar spoor 8 en verder.
Het pendelen van de passagiers treinen gebeurt van spoor 3 naar spoor 4 en van spoor 4 naar spoor 3 en van spoor 3 of 4 naar spoor 1 of 2 en omgekeerd.
Materieel: BR798-998 (Railbus), SVT137 (Hamburger), ET833-834 (?), korte getrokken passagiers en goederen treinen (met stoomlocs uit locdepot en klassieke elektrische locs).
De besturing wordt gerealiseerd met behulp van 23 LISSY modules (voorlopig).
De rijwegen worden weer geregeld met de IB-Switch.
Wordt vervolgd …
Timaximus
-
ziet er ingewikkel uit.
mark
-
Inderdaad, ik wilde dat net gaan posten......
Heb er wel respect voor dat jij 't allemaal uit elkaar kan houden. Moet een fantastische treinenshow worden zodra alles werkt!
-
Hey,
Ik heb mijn havenkade zelf gemaakt, door houten strips van 3 x 3 mm in allemaal gelijke stukjes te zagen.
Bij mij was het 15 mm hoogte van de kade muur.
En erna heb ik ze allemaal om de 3 mm vast geplakt, dat is zeker een heel karwei, maar het resultaat is mooi.
Daar heb ik weer een kade rand op gelijmd.
Zeker nadat alles is geverfd ziet het er realistisch uit of dat er een kade muur van damwand profielen staat.
mvg, Marcel
-
heb je een foto voor ons om het wat te verduidelijker
mark
-
Heren, het getoonde schema is het seinenplan met de posities van de LISSY sensoren, daar is toch niets ingewikkeld aan?
@Marcel: daar hebben we ook aan gedacht maar dan gemaakt met MDF. :)
@Mark: een foto van wat dan?
Het Artitec spul is dan wel vormgegeven maar ik moet het daarna nog wel realistisch schilderen (weatheren) en dat zal minder eenvoudig worden vrees ik.
... Moet een fantastische treinenshow worden zodra alles werkt! ...
Ik hoop het wel!
Timaximus
-
Heren, het getoonde schema is het seinenplan met de posities van de LISSY sensoren, daar is toch niets ingewikkeld aan?
Nee hoor. Maar misschien ziet het er wel te profi uit ;D
Groet Jaap
-
de foto van wat marcel heeft gemaakt
gr mark
-
Jaap, overdrijven is ook een vak. ;D
Marcel, een foto van een mooie zelfgemaakte kademuur is altijd welkom.
Timaximus
-
heej dat schilderen moet je gewoon ff na verfkleuren vragen ofzo bij artitec als ze die willen vrijgeven en zoals ik ergens las gewoon knoeien met verouderings dingen het ziet er altijd mooi uit .
-
... en zoals ik ergens las gewoon knoeien met verouderings dingen het ziet er altijd mooi uit ...
Bedankt Robert, voor de geruststellende woorden. ;D ;)
Timaximus
-
verouderings dingen het ziet er altijd mooi uit
Daar hebben mijn kinderen toch een héél ander idee over.. ;)
Groet Jaap
-
Hey,
Mijn kademuur staat op de volgende weblinks:
http://s137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/marcel/?action=view¤t=kademuur001.jpg
en
http://s137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/marcel/?action=view¤t=kademuur004.jpg
en
http://s137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/marcel/?action=view¤t=kademuur005.jpg
De kade is ongeveer 180 cm lang, en de walkanten moeten nog met begroei-ing afgewerkt worden.
De bestrating moet nog een kleurtje krijgen.
Mvg, Marcel
-
Ik vind je kademuur heel goed gelukt Marcel!
Mooi roesteffect bij de waterlijn.
Timaximus
-
dat heb je heel netjes gedaan.
is dat een bouw pakket
of zelf ontworpen
mark
-
FRAAI !!!
Wil je beschrijven hoe je je water gemaakt hebt en waar de kademuur vandaan is?
Nico
-
o ja!!
Mooi stukje voor de galerie Marcel! ( als je wilt natuurlijk :-[ )
-
Met alle respect voor de kademuur van Marcel, daar kan nu in een apart draadje over verder gepraat worden. Hier aub weer terug naar de baan van Timaximus.
-
Hey,
Ik heb even een nieuw draadje gemaakt.
Zie,
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=3075.0
Daar heb ik het even kort beschreven.
Ik zal wel een leuk galerie stukje ervan maken.
Als andere ook een kademuur gemaakt hebben, we kunnen ook diverse manieren in een galerie item maken.
Mvg, Marcel
-
Zo mensen, nu ff geen foto's van ballast maar gewoon een "text only" reactie.
Ik ben gisteren voor het eerst bij de metaalwinkel geweest in Rotterdam voor wat stalen koker profiel voor een projectje. En ik zag nu ook de bekende messing bak met de bekende model profielen. Wat een aanbod, echt mooi spul. Zelfs tot schaal Z hebben ze H-Profieltjes. Ik weet nu waar het spul te koop is in mijn regio. Binnenkort zal ik van aan aantal profieltjes een lengte meenemen en opmeten en vervolgens in AutoCad zetten om daarmee de grote koepel voor het centraal station op de Beneluxbaan te ontwerpen.
En je krijgt ook gelijk nieuwe ideeën als je ziet wat er is aan profielen (steigers, omheiningen, bordessen etc. etc.).
Maar je wordt ook gelijk hebberig en krijgt de neiging om die hele bak mee te nemen. Raar is dat!
Timaximus
-
Zelfs tot schaal Z hebben ze H-Profieltjes.
Timaximus
De profieltjes zijn gewoon schaal 1:1 hoor :)
-
Wijsneus! ;)
Timaximus
-
De aannemer is begonnen met de inrichting van het bedrijven terrein van het loc depot.
Vandaag zijn de eerste Stelcon platen gelegd.
Op foto zijn ze nog niet helemaal droog maar het ziet er in ieder geval prima uit.
(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF5030.jpg)
Daarnaast zijn ook de eerste bielswaaiers tussen de sporen gelegd.
Het oppervlak wordt later nog doffer gemaakt alsof het lijkt dat er over gereden en gelopen wordt.
(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF5031.jpg)
Grotere afbeelding (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF5030.jpg)
Grotere afbeelding (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF5031.jpg)
De komende tijd volgen meer eigen b(r)ouwsels van uiteenlopende 1:1 materialen die op schaal worden toegepast.
Timaximus
-
Het begin is er Timax :) Hou ons maar op de hoogte. Plaatjes kijken blijft leuk.
Groet Jaap
-
Ziet er mooi uit, alleen klein opmerkingje, het zijn stelcon platen en niet stelton platen. bijna iedereen heeft het over stelton platen maar ze heten toch echt stelcon platen. Heb ze vroeger wel eens in Belgie geladen, 55 stuks. Melde me bij de receptie met de mededeling dat ik 55 stelton platen kwam laden die man achter de balie ontplofte zowat we hebben hier geen stelton platen, alleen maar stelcon platen schreeuwde hij. Sindsdien maak ik die fout niet meer.
-
Leuk Timax, eindelijk gaat dan het detailleren beginnen voor jou!
-
Ziet er mooi uit, alleen klein opmerkingje, het zijn stelcon platen en niet stelton platen. bijna iedereen heeft het over stelton platen maar ze heten toch echt stelcon platen. Heb ze vroeger wel eens in Belgie geladen, 55 stuks. Melde me bij de receptie met de mededeling dat ik 55 stelton platen kwam laden die man achter de balie ontplofte zowat we hebben hier geen stelton platen, alleen maar stelcon platen schreeuwde hij. Sindsdien maak ik die fout niet meer.
Klopt, het zijn STELCON platen zie www.stelcon.nl (http://www.stelcon.nl)
-
Foutje! :-[
Heb het gecorrigeerd in Stelcon!
Timaximus
-
Ja, Jeroni en Jaap,
En het grappige is dat ik nu ook het zelfbouw virus te pakken heb.
Voor deze snob was dat een jaar geleden nog ondenkbaar. ;D
Vanmiddag nog wat geëxperimenteerd met gewapend beton (snel cement + koperdraad/spelden) op schaal. :)
Timaximus
-
Een bijkomend voordeel van zelfbouw is dat je er zo nu en dan wat mooi gereedschap bij krijgt, zoals deze handzaag. ;)
(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF6001.jpg)
Grotere afbeelding (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF6001.jpg)
De 1000 telegraafpalen doen nu nog ff dienst als steun. ;D
Timaximus
-
1000 telegraafpalen ????
Wat voor een verpakking is dat dan?
Groet, Jan
-
Oh, dat is een doos met 1000 Schaschlik sticks.
Die zijn dik genoeg om cocktail prikkers doorheen te boren als draagbalk voor de isolatoren.
Timaximus
-
Aha :)
Mooi stukje gereedschap trouwens. Investeren in goed gereedschap is het halve werk ;)
Jan
-
Dank U.
Niet dat er 1000 telegraafpalen komen te staan hier, maar als er af en toe een telegraafpaal sneuveld tijdens de bouw, zitten we in ieder geval niet snel zonder. ;)
Timaximus
-
Aan Timaximus
Waar heb je die Stelcon platen van gemaakt als ik vragen mag, want ze zien er goed uit! Bovendien lijk je ze per stuk te maken, kost dat niet erg veel tijd?
m.v.g.
Mark
-
Mark,
Kost ongeveer 5 a 6 minuten per Stelcon plaatje.
Ik maak ze van staal buis 25x25x1,5 (zwart gemoffelde buis).
Daarna smeer ik ze dicht met snelcement.
Na drogen en een paar dagen even borstelen zodat de stalen rand vrij komt en lekker laten oxideren.
Ziet er net echt uit als verweerde Stelcon platen, ook mede door het snelcement, dat geeft een natuurlijke structuur.
En wil je echt veel roest zien dan kan je ze ook een handje helpen met de bekende poeders en verfjes natuurlijk of met S39.
Timaximus
-
Dit soort dingen zelf maken is een van de leukere dingen van de hobby vind ik. Gewoon zelf iets verzinnen :)
Ik vraag me wel af Timax waar je die kersen en kikkers van Haribo straks voor gaat gebruiken ;D
Groet Jaap
-
Je moet af en toe ook wat te kanen hebben natuurlijk, als hardwerkende modelspoorder. ;D
Timaximus
-
A modelspoorder has gotta do what a modelspoorder has gotta do....
terecht!!
J
-
Ik vraag me wel af Timax waar je die kersen en kikkers van Haribo straks voor gaat gebruiken ;D
Bezoekje aan Makro gebracht ??? (vanwege die schaslik pennen natuurlijk ;) )
Grtzz,
Karst
-
... Bezoekje aan Makro gebracht ... vanwege die schaslik pennen natuurlijk ...
Inderdaad! ;)
Timaximus
-
Het eerste deel van de Stelcon platen ligt nu.
(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF6004.jpg)
In de gearceerde gebieden komen nog Stelcon platen, en in de gebieden met de + tekens (rondom de werkplaats) komt een klinkerbestrating.
In de overige gebieden komen nog een aantal bielzenwaaiers en andere grondbedekking en struiken etc.
(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF6005.jpg)
In het gebied met het kruis komt het kantoorgebouwtje waar tevens de portier komt te zitten en de kantine wordt gehuisvest.
Grotere afbeelding (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF6004.jpg)
Grotere afbeelding (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF6005.jpg)
Binnenkort wordt er ook een start gemaakt met de betonnen omheining van het loc-depot.
Timaximus
-
Hoi Timaximus
Ga je die klinkers ook zelf bakken? :)
Met wat je nu mee bezig bent moet je vooral doorgaan.
Stelcon is trouwens een merk!! De goede benaming is betonelementen verharding. Waar ze in het plaatsje Rheden stelcon platen maken, maken ze ook betonne dwarsliggers.
Succes
-
... Ga je die klinkers ook zelf bakken ...
Er zijn grenzen, Jeroen! ;)
Timaximus
-
... Ga je die klinkers ook zelf bakken ...
Er zijn grenzen, Jeroen! ;)
Timaximus
Heb je wel eens modelbanen van die engelsen bekeken? Daar heb je veel mensen bij de vaak die steentjes stuk voor stuk opplakken, en dat is echt geen geintje!!!
-
Mmm...
Ik zal er eens over nadenken.
Wordt vervolgd ...
Timaximus
-
De Stelcon platen zijn inmiddels volledig opgedroogd.
Weatheren van de Stelcon platen zelf is niet echt nodig omdat de structuur en kleuring wat ons betreft al goed is.
Alleen hier en daar nog wat accenten zoals onkruid, roestvlekken en rubber/teervlekken.
(zal later een grotere foto maken bij daglicht)
(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF6007.jpg)
Timaximus
-
dit Ziet er echt super uit timaximus. net echt.! ga zo door
Richard
-
In het gebied met het kruis komt het kantoorgebouwtje waar tevens de portier komt te zitten en de kantine wordt gehuisvest.
:D Ziet er allemaal erg natuurgetrouw uit. :D
Timaximus, die platen tussen de rails bij je draaischijf, zijn die electrisch geleidend ter vervanging vd puko's. Horen die bij de draaischijf of heb je ergens anders vandaan?
-
Heb je wel eens modelbanen van die engelsen bekeken? Daar heb je veel mensen bij de vaak die steentjes stuk voor stuk opplakken, en dat is echt geen geintje!!!
Niet alleen Engelsen ;D
ik heb in Railmagaine 19* wat gelezen over een Nederlandse baan waar ene Gerard of Gerbert ...... zelf klinkertjes maakten uit Styreen voor een O-baan. Jammer genoeg hadden ze teveel lijm gebruikt, waardoor de klinkers kromtrokken.
-
Lang geleden heb ik straatjes gemaakt van: Spliterwten :o Het zag er gelikt uit maar het kostte wel hééél veel tijd. Daarom gebruik ik nu maar klei e.d. ;D
Groet Jaap
-
@Robkop,
Die metalen platen horen bij de aansluitrails van de draaischijf.
Op de brug zelf zit ook zo'n plaat ter vervanging van de puko's.
@De rest
De stelcon plaatjes moet ik alleen nog borstelen zodat de stalen rand weer blank wordt.
Daarna leg ik ze een tijdje buiten ;)
In het echt zien ze er trouwens veel beter uit dan op de foto.
Timaximus
-
Timaximus,
Nu jullie toch zo mooi gedetaileerd bezig zijn, Stelconplaten hebben altijd twee openingen zodat ze door een kraan getild kunnen worden met pennen.
Het geheel ziet er allemaal goed uit
Ferry
-
Hallo Ferry,
We hebben wel even aan die hijsgaten gedacht :)
Maar dat bewaren we voor de volgende baan.
We zijn nu aan het stoeien met de gewapend betonnen platen voor de omheining van het depot.
We proberen plaatjes te maken van 1 mm dik gewapend met een net van draad van een oude motorspoel.
Timaximus
-
Ben benieuwd naar de plaatjes van de gewapende plaatjes.
Keep up the good work!! ;D
Ferry
-
Mooi hoor Timx, die stelconplaten. Heb je nog een close-up foto van die ijzeren randen waar je het over had? Ben ik erg benieuwd naar.......
-
Wel is waar een foto van een afgekeurd plaatje maar goed, de rand is gewoon de wand van de stalen buis.
Foto (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF6013.jpg)
Vooralsnog heb ik goede hoop voor de betonnen plaatjes voor de schutting.
Maar we moeten nu eerst een goede giet mal zien te maken.
De foto's worden ook met de dag beroerder dus ik vrees dat er een nieuwe camera moet komen.
Timaximus
-
Het is de laatste tijd angstig stil rond je project ;)
Is de (sneltrein)vaart er een beetje uit? Of ga je nog sneller zodat je niet eens tijd hebt om foto's te posten ;D
Koen
-
Tja, hoe zal ik het zeggen, ik zit hier met een kreupele scenery man die jammer genoeg steeds meer last krijgt van de Dystrofie.
En het is afwachten hoe dit zich verder ontwikkeld.
De snelheid is er wel is waar even uit, maar het enthousiastme gelukkig niet.
Ikzelf ga mij toch maar weer meer concentreren op de resterende automatiseringsvraagstukken, de messing stationskoepel ontwerpen, twee ombouwprojecten en het inbouwen van LED verlichting in de nieuwe en oude rijtuigen en het periodiek (schoon)rijden ;), wat toch meer mijn terrein is.
De overige scenery heeft voor mij ff geen prioriteit meer.
Ik zit er aan te denken om gemakshalve de resterende tafeloppervlakken gewoon groen en grijs te schilderen, en wat gras te strooien zodat het op het eerste gezicht aangekleed lijkt, en de komende jaren zien we wel wat er zo nu en dan wordt aangepast, opgebouwd, toegevoegd etc.
Zeg maar een groot kaal bouwterrein, met voorlopig alleen rails, seinen en mogelijk een stukje bovenleiding, dat langzaam wordt volgebouwd.
Ik blijf de projecten van de collegae hier wel volgen natuurlijk en alles wat interessant is gaat zo "knippen / plakken" de ideeën database in. ;D
Wat ik wel wil blijven doen zijn de leuke experimentjes zoals met de Stelcon plaatjes etc.
Timaximus
-
De snelheid is er wel is waar even uit, maar het enthousiastme gelukkig niet
Gewoon een poosje de dingen doen die je leuk vindt :)
Dit is tenslotte geen haast-hobby. Wens je vader maar sterkte van mij.
Groet Jaap
-
Inderdaad Jaap,
Bedankt, zal het doorgeven.
Timaximus
-
Dat verklaart een hoop.
Hopelijk krijgt je vader niet te veel last.
En het mooie van de hobby is dat je het gewoon een poosje kan laten liggen...
Koen
-
Van het een komt het ander en als je dan zo lekker aan het knutselen bent aan dingen die je leuk vind, komen er steeds weer dingen bij die je dan ook weer leuk vind, en ook gaat doen. En zo komt de baan dan toch een keer af ;)
Maar wens je vader maar veel sterkte toe!
m.v.g.
Mark
-
Komt goed!
Zagen en timmeren etc. zit er dan even niet in, rijden kunnen we en dat mag ook wel wat vaker. ;)
Timaximus
-
Timaximus ook namens mij wens je vader bterschap van me en eigenlijk jullie allemaal natuurlijk.
succes met de bouw van jullie baan.
Erik-Jan
-
hallo team timaximus,
zijn er al vorderingen in de bouw van jullie baan.
we hebben de afgelopen tijd geen foto's meer gezien.
mark
-
... zijn er al vorderingen in de bouw van jullie baan ...
Tot op de dag van vandaag hebben er geen werkzaamheden meer plaatsgevonden.
MvG,
Timaximus
-
Ik wens je vader erg veel beterschap!
Willem
-
Collegae modelspoorders,
We pikken de draad langzaam weer op, al is het niet geheel meer volgens het oorspronkelijke plan.
Het nieuws van het H0 front is, dat dit project wat bouwwerkzaamheden voorlopig op een heel laag pitje blijft staan.
Op het programma voor dit jaar staat alleen nog de derde vitrine.
En alles wat nog gerealiseerd wordt van het oorspronkelijke programma is meegenomen.
De bouwstress is er af!
Zo heb ik de gelegenheid om de H0 verzameling wat uit te breiden en het een en ander in/om te bouwen wat al een tijdje ligt te wachten, en te helpen met het aanleggen, installeren en aansluiten van een nieuwe baan... :D
Het nieuws van het nieuwe N front is dat vader afgelopen vrijdag een digitale startset cadeau heeft gekregen van Fleischmann: 89365 + 9191 + 9196 + DRAAISCHIJF en nog wat extra spoor.
Om dit project gelijk wat leven in te blazen zullen we vanaf volgende week het bedachte sporenplan uitleggen en aansluiten.
De bediening van de elektrische wissels en seinen gebeurt door middel van de bekende groene Fleischmann drukknoppen.
Dus voor vader geen LISSY, Win-Digipet etc.
Geheel volgens wens overigens, voor vader geen ingewikkelde zaken maar lekker handmatig rijden en regelen met de mooie rijeigenschappen van digitaal.
Meer nieuws volgt later ...
Timaximus
-
Zo collegae,
Ik zou bijna het H0 spul inpakken en ook overstappen op N, serieus.
Echt gaaf dat N spul.
Vandaag hebben we maar gelijk goed uitgepakt wat materieel betreft zodat we daar voorlopig even klaar mee zijn.
De klapper is toch wel de BR44 van Trix met geluid, echt waanzinnig is die.
Dat verwacht je niet gezien de afmetingen (waar laten ze het, speakertjes etc.).
Maar goed binnenkort zal ik een paar foto's plaatsen van de eerste stappen van de N baan in wording van vader.
Misschien wel handig om dat in een apart draadje te plaatsen.
Wordt vervolgd…
Timaximus
-
Appart draadje is wel handig inderdaad.
Maar zeker wel posten hoor! :D Lijkt me echt interesant!
Edit: Ik heb het draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4717.msg68921#new) reeds gevonden.
m.v.g.
Mark
-
Station Beneluxbaan
(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/centraalstationbenelux.png)
Grotere weergave van plan (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/centraalstationbenelux.png)
(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/glas.png)
Grotere weergave van glas illustratie (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/glas.png)
U ziet het te zijner tijd wel verschijnen! :D
Timaximus
-
1 op 1 plantekening
Het palenplan en de omvang van de twee stations overkappingen.
Momenteel worden de onderdeeltekeningen vervaardigd.
Het station bestaat uit een grote hoeveelheid onderdelen in een kleine variatie.
(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/Stationsomvang1.jpg)
Grotere afbeelding foto 1 (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/Stationsomvang1.jpg)
(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/Stationsomvang2.jpg)
Grotere afbeelding foto 2 (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/Stationsomvang2.jpg)
Timaximus
-
Het wordt een duur grapje met dat messing! :P
De onderdeeltekeningen voor de boog constructies zijn inmiddels gereed.
En aan de hand van de stuklijst en de lengtes heb ik een kostenraming gemaakt (prijsopgaaf Metaalwinkel BV).
De overkapping zoals die nu op tekening staat komt hiermee op € 1985,12 aan messing profielen.
Dit is overigens exclusief glas, afwerking, details en benodigd gereedschap.
Hiervoor reken ik voor het gemak maar op €500,- want ik heb nog geen beeld van wat er allemaal nog aan messing details en verf etc. nodig is.
Gasbussen voor de brander en soldeer hebben we inmiddels.
Later als de overkapping klaar is komt ook nog de rest van het station zoals de verlichting, de stationsklokken en de overige station gerelateerde voorwerpen aan de orde.
Totaal reken ik maar op een slordige 3000,- voor het stationnetje.[/i] :-X
Maar ik rook en drink niet! ;D
De nieuwe werkplanning wordt dan als volgt: (we weten inmiddels hoe betrouwbaar die zijn ::) niet dus! 8))
1) Bouw derde vitrine. (2007)
2) Bouw stationsoverkapping + Scenery. (2008-2010)
3) Schakelbord voor de Duitslandbaan. (2011)
4) Bovenleiding boven beide banen. (2011)
Tussendoor wordt er ook nog verder gewerkt aan de resterende LISSY ontvangers en de Seinen op de Beneluxbaan.
Maar dat is een kwestie van wat aansluit en programmeerwerk.
Timaximus
-
Hoi Timax, komt er zoals ik lees écht glas in?
Afgezien van de prijs jeuken mijn handen om ook zoiets te bouwen.
Groet Jaap
-
Hallo Jaap,
Echt glas is de bedoeling.
Ten minste, ik heb de glaslatten in de vorm van T en L profielen bedacht en tussen de ruitjes een vulplaatje (strip).
De prijs is best hoog door de messing.
Ik maak gebruik van de prijslijst van Januari 2007.
De raming (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/kostenmessingstationsoverkapping.gif)
Dit project is wel een meerjarenplan.
Als ik vroeger iets aankondigde hier en dat het over een paar weken klaar zou zijn, dan stond het de volgende dag. ;D
Dat is bij dit project uitgesloten. ;)
En een dergelijke overkapping is heel goed in delen te bouwen en later eventueel uit te breiden of in te korten.
Het zijn gewoon boog constructies met daartussen wat dakliggers. :)
MvG,
Timaximus
-
Echt glas is de bedoeling.
Gaaf hoor! Je maakt t.z.t. wel veel foto's voor ons tijdens de bouw hè.
Succes Jaap
-
... Je maakt t.z.t. wel veel foto's voor ons tijdens de bouw hè ...
Vanzelfsprekend!
Timaximus
-
Ik heb iets verknalt bij het verplaatsen geloof ik! :-X :-[ 8) ;D
-
Beste Timaximus,
Mag ik nog even reageren op je kap constructie voor het station?
Want dat kan als je enigsinds realistisch wilt bouwen met ongeveer de helft minder aan palen!!
Een boog heeft de prachtige eigenschap alleen aan de zijkanten ondersteunt te hoeven worden, en vooral niet in het midden zoals ik bij jou bij iedere boog 2 rijen met palen zie.
Even ter verduidelijking een fototje van Amsterdam CS (geschoten door me zelf)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S2020057_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S2020057_2.jpg)
Beetje donker maar duidelijk alleen kolommen aan de zijkanten en vooral niet in het midden!
Zo dat scheelt je een hoop werk en het is nog realistischer ook!! ;)
m.v.g.
Mark
-
@Mark,
Ik ga er naar kijken, niks is heilig in de ontwerp fase.
En in de bouwfase ook niet. ;)
Timaximus
-
(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/eindetreineneinde.jpg)
Zo collegae, dat was het dan.
Tot over een jaar of wat.
Timaximus
-
want? ???
-
Ik denk dat het hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=2727.msg53246#msg53246) mee te maken heeft?
-
Ik ga verhuizen naar een woning met twee keer zoveel ruimte, dus ook voor de toekomstige modelbaan ;).
De huidige baan is het afgelopen jaar niet verder meer afgebouwd door diverse omstandigheden, waaronder de welbekende.
Niet door deze verhuizing want 3 weken terug was ik nog niets van plan in die richting, komt allemaal weer aanwaaien.
Voordeel is dat er dit keer vrijwel geen scenery afgebroken hoeft te worden.
Alleen twee banen en een tafel.
We zijn inmiddels twee dagen bezig geweest en hebben nu 2/3 van de tafel afgebroken.
De tafel is zeer solide gebouwd en dat merken we nu bij de afbraak. :)
Ook wat K-Rail spoor en enkele (kruis)wisseltjes zullen de verhuizing niet meemaken, die zitten volledig vastgeplakt in de ballast.
Over een jaar of twee beginnen we gewoon opnieuw met een berg extra modelspoor ervaring.
Dus ook geen ontoegankelijke tafels meer, maar met meer lengte en minder diep.
Tot dan ...
MvG,
Timaximus
-
Nog een laatste plaatje van waar het over een jaar of 3 allemaal weer opnieuw gaat gebeuren.
(http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/toekomstigetreinkamenvloerdoppervla.jpg)
Toekomstige treinenkamer
Grotere weergave (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/toekomstigetreinkamenvloerdoppervla.jpg)
Timaximus
-
We kijken er nu al naar uit Timaximus. :)
-
Kan je die palen in de midden niet weg zagen? Heb je nog meer ruimte ;)
SK
-
ALs het een USA baan wordt van vóór 2000 kunnen het mooi de Twin Towers worden...
-
Kan je die palen in de midden niet weg zagen?
Dat kan wel, maar of het nut heeft? ::) ;)
Timaximus
-
Ook wat K-Rail spoor en enkele (kruis)wisseltjes zullen de verhuizing niet meemaken, die zitten volledig vastgeplakt in de ballast.
Ik weet niet waarmee je het gelijmd heb, maar als het verdunde houtlijm is kan je het makkelijk losweken.
Succes
-
als het verdunde houtlijm is kan je het makkelijk losweken
Ik zal het onthouden voor de volgende keer, want de hele zooi (20 puinzakken) ligt al een dag of vier in een container bij het inzamel depot. ;)
Timaximus