BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Johan Trix op 17 April 2010, 09:50:48
-
Beste medemodelspoorbaanliefhebbers,
zoals belooft hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,27227.0.html) het concept baanplan die ik gisteravond met herman in anyrail getekend hebben.
(http://i681.photobucket.com/albums/vv173/AndreasIsaksson/concept1.jpg)
Dit is het begin van de baan. Hierin staat nog niet het hoofdstation. dit is enkel het schaduwstation met de spiraal naar boven (die uit meerdere lagen bestaat maar zover heb ik het nog niet getekend) en de "HSL" lijn die in een 8 rondloopt.
De filosofie hierachter is:
We hebben locs uit verschillende tijden. En we willen die allemaal laten rijden. Dus het ontwerp is niet tijdsgebonden. Ikzelf wil ook nog is de blauw-grijze TGV aanschaffen. Omdat we dan 4 locs hebben die meer intercity/hsl achtig zijn wilde ik een dubbelspoor helemaal rond hebben lopen. In het midden komt dan het station wat nog uitgedacht moet worden en wat andere sporen over de baan, richting rechts onder. dit moet ook nog ingevuld worden.
Heren, en misschien ook wel dames, geen idee ben hier pas een week, gooi alle kritiek maar in de doos, dan zoek ik het wel uit en hoop ik mijn voordeel mee op te doen. ;D
Groet,
Johan
-
Hoi Johan en Herman.
Dat ziet er mooi uit.
Daar het N spoor is ,mij heb je als fan
Maar er reist wel iets mee.
Weet dat de keerlus even een aandachtpunt heeft.
Daar zal je een keerlusmodule moeten gebruiken anders is er kortsluiting.
De aansluiting voor de klimspiraal,vindt ik nog niet terug,wel waar hij gebouwd gaat worden.
Kortom deze N spoorbaan kan wat mij betreft gebouwd worden.
Daar gaan aardig wat bouw jaren in zitten.
Sucses en veel bouwplezier.
Wordt vervolgd ;)
Martin.
-
Beste Martin,
Het keerlus verhaal is mij bekend, ik ga zo snel mogelijk een proefbaan leggen van oude minitrix rails om de keerlus en de bezetmelders in combinatie met koploper is uit te testen.
Hier onder nog even een uitwerking van de spiraal, misschien dat het wat helderder wordt nu.
Laag 1: Begin klimspiraal vanaf het schaduw station.
(http://i681.photobucket.com/albums/vv173/AndreasIsaksson/spiraallaag1.jpg)
Laag 2: Middenstuk spiraal, ik moet nog uitrekenen of 1 omwenteling voldoende is voor 20cm stijging maar dat komt nog. Anders komt er gewoon een ring bij.
(http://i681.photobucket.com/albums/vv173/AndreasIsaksson/spiraallaag2.jpg)
Laag 3: Einde spiraal, begin verdelingsporen naar HSL en Station.
(http://i681.photobucket.com/albums/vv173/AndreasIsaksson/spiraallaag3.jpg)
Mvg,
Johan.
-
Zo nog even zitten rekenen:
omtrek = 2 x pie x r
R3 = 396.4 mm
R4 = 430 mm
totale lengte 1 cirkel R3= 2490.6 mm -> 2.49 m
totale lengte 1 cirkel R4= 2701.7 mm -> 2.70 m
hellingsstijging is 2.5 cm per meter. moet minimaal 20 cm omhoog.
totale lengte spiraal moet zijn minimaal 8 meter.
dat is 3.5 rondje met R3/R4
Heb ik dat goed zo?
Johan
-
Hoi!
Het is eventjes kijken... maar ik kan er redelijk wijs uit worden :) Goed... Je wil veel rijlengte hebben... Hoe groot is de ruimte die je beschikbaar hebt? Houd er rekening mee dat je maar "80cm" reikwijdte van je armen hebt. en kijk ook eens naar een hondebot oplossing :) misschien is dat iets..
Groeten Ronald K.
-
Ronald,
Aan ruimte geen gebrek gelukkig. ;D Zoals het er nu uitziet wordt het een "L" waarvan de lange poot 3 meter is en de korte minder als 2,5 meter. de dikte van de "L" wordt dan 1.25 meter. wel breed maar,
ik de hele tafel op kleine zwenkwieltjes plaatsen zodat hij verrijdbaar is. De onderbouw moet dus een stevig geheel worden, maar niet al te zwaar. Ik ben er nog niet uit hoe ik dat precies gaat oplossen maar tegen die tijd ga ik is een gesprek met mijn schoonvader de timmerman aan, die heeft altijd wel praktische ideeën.
Johan.
-
Hoi Johan.
Dat klinkt heel erg goed.
Ik zit zelf ook zo,n beetje in dat bouw schuitje.
Ik ben nu bezig met het hele digitaal verhaal.
Reeds de proefbaan is achter de rug.
Vandaag ga ik de bezet-terugmelders stuk voor stuk aansluiten.
En daarna alles ingeven in koploper.
T,klinkt moeilijker dan het is.
De spiraal mag niet te stijl worden anders komt er geen trein op.
Info daarover is hier op Beneluxspoor voldoende te verkrijgen.
Kijk maar eens in de mooie Encyclopedie.
Alleen daar staat al een schat aan informatie.
Of neen eens een lekker kijkje in onze keuken.
Bij wat zijn we aan het bouwen.
Daar staan mijn hele bouw,van mijn eigen modelbaan ook.
Van 0 tot waar ik nu bezig ben,in:De bouw Gotthard in N spoor is gestart.
Daar laat ik alle fase,s langs komen van tafels bouwen,tot,je kan het zo gek niet bedenken.
Nee, dit wordt ook een mooie modelspoorbaan.
Rede om het aandachtig te gaan volgen.
Sucses en veel plezier.
Martin.
Martin
-
Inderdaad even overleggen met een praktische man is altijd goed... kijk ook eens naar mijn "oplossing"... zeer licht hout.... een totale constructie van bijna 4000 bij 1220mm in een L... Ik heb er nog een aantal "balken" tussenuit kunnen zagen dan blijft het net zo stevig.
Groeten Ronald K.
-
@ Martin,
Jouw baan is echt geweldig! In het begin kon ik er geen wijs uit worden al die kriskras sporen maar als je er wat vaker naar kijkt en het probeert te doorgronden ziet het er fantastisch uit!
@ Ronald,
Bedankt voor de tip, ik had het al gelezen maar ga me er zeker meer in verdiepen als het zover is!
Het net even de aansluitingen voor niveau 5 (station) op 4 (HSL) in orde gemaakt. Ook voor niveau 5 is het concept klaar. Ik ben er zelf niet helemaal tevreden mee, vind dat er niet veel verrassing in de baan zit.
Laag 4: Aansluiting spiraal, HSL en verdeling van het spoor richting laag 5 het station.
(http://i681.photobucket.com/albums/vv173/AndreasIsaksson/concept21-1.jpg)
Laag 5: Het station en omliggende sporen.
(http://i681.photobucket.com/albums/vv173/AndreasIsaksson/concept22-1.jpg)
Opbouwende kritiek, aanvullingen en bijvallen zijn van harte welkom!
Johan.
-
Beste allen,
Ik ben bezig laag 5 opnieuw te ontwerpen en kom op het volgende probleem.
(http://i681.photobucket.com/albums/vv173/AndreasIsaksson/bochtwissel.jpg)
Ik kom met bocht-wissel niet sluitend uit. Volgens mij is het geen probleem om deze wissels op elkaar aan te sluiten, maar op een of andere manier gaat het niet goed in anyrail.
Is dit een bekent probleem of die ik gewoon iets niet goed?
Bedankt alvast!
Johan.
-
Hoi Johan.
Ik heb even naar dat probleen gekeken.
Ik ben er uit,de oplossing was voor mij erg eenvoudig.
Er mag een keuze worden gemaakt.
Allebij de wisselovergangen zijn goed toepasbaar in deze bocht.
Alleen zal je een keus moeten maken,welke soort er voor jou ideaal is.
Welke vindt je mooi en is mooi toepasbaar in het ontwerp.
Ik zou ze niet allebij achter elkaar toepassen.
Een wissel overgang is ruim voldoende voor een bocht.
Ik zou zelf gaan voor de boogwissels.
Dat is een iets mooiere overgang.
Maar de keus mag je zelf nemen.
Martin
-
Ja Johan, die meegebogen wissels zijn een bekend probleem met Fleischmann Piccolo (ook in schaal H0 overigens).
Kijk eens hier:
http://www.anyrail.com/system-specific4/n_fleischmann-piccolo/n_fleischmann-piccolo_nl.html (http://www.anyrail.com/system-specific4/n_fleischmann-piccolo/n_fleischmann-piccolo_nl.html)
David.
-
@Martin,
dank voor je advies, ik wilde ook liever de boogwissel gebruiken omdat ik dat er gewoon fraai uit vind zien.
@David,
Dank voor de link! Ik had het al wel is gezien maar het was me even ontschoten. Ik ga dit vanavond is in mijn ontwerp kopiëren!
Johan.
-
Zo,
Laag 5 maar weer een nieuw jasje gegeven. zo ziet het er veel beter uit.
(http://i681.photobucket.com/albums/vv173/AndreasIsaksson/conceptlaag52.jpg)
(http://i681.photobucket.com/albums/vv173/AndreasIsaksson/conceptlaag54.jpg)
En zoals altijd: Opbouwende kritiek, aanvullingen en bijvallen zijn van harte welkom!
Johan.
-
Johan,
Als je die Flm boogwissels wilt gaan gebruiken: het ziet er leuk uit, maar denk erom dat het R1 en R2 is, dus niet alle treinen gaan daar even goed doorheen. Sommige zelfs helemaal niet.
(als je ze toch wilt gebruiken: ik heb er nog wel wat te koop ;D)
-
Ha Steven,
we hebben zelf al 2 sets liggen. de grootste rijtuigen gaan zonder moeite door de R2 als er in R1 maar geen grote rijtuigen rijden. Ook onze koploper gaat er zonder moeite doorheen. Dus tot dusver geen grote problemen. Ik ga waarschijnlijk toch R1 blokkeren als er in R2 iets rijd en andersom. Ik wil nog is de TGV kopen en vrees met grote vreze dat tie het moeilijker heeft.
Johan.
-
Eventjes moeien noemen ze dit hier bij ons.
Kan je niet de R1 bochten vervangen door flex rails? hiermede kan je de afstand tussen R1 en R2 wat vergroten zodat grotere rijtuigen elkaar niet raken.
De bocht zelf maak je hiermede niet kleiner, je veranderd enkel de spoor geografie.
Heb dit zelf vroeger eens toegepast bij Arnold rails en met Trix fleks rails, kan je zeer makkelijk de meegebogen wissels plaatsen, heb je enkel maar de vaste boogstraal van het wissel die heel kort is.
Wat een TGV betreft, hier kan ik je niet op antwoorden, heb ik zelf nooit gehad.
Dit is enkel maar ter info uit eigen ervaring opgedaan, misschien kunnen jullie hiermede wat.
Groetjes,
Matheus.
-
Matheus,
kan je flex rails dan in zo'n kleine straal buigen?
Johan.
-
Trix brengt dacht ik 2 soorten op de markt, een soepele versie,deze is aangewezen voor jullie.
En een stroevere versie, minder makkelijk om plooien maar wel ideaal om lange rechte railstukken te maken.
Dus voor jullie de soepelle uitvoering waarmede makkelijk een rondje van 25 cm doormeter mee gemaakt kan worden, vergeet niet van raillasjes gelijk mee te bestellen.
Enige oefening is wel wat vereist, koop dus een flex meer om wat mee te oefenen in het maken en aan elkaar zetten in bochten als je hiermede nog niet gewerkt hebt, er zijn hier ook wel topics te vinden die hierover handelen.
Matheus.
-
aha,
dank voor je antwoord Matheus, we hebben nog een paar meter oude flex liggen, "zwaar aangetast door de tand des tijds", lees als slecht opgeborgen, daar ga ik is mee proberen.
Had je verder nog opmerkingen over het baanplan? ;)
Johan.
-
Hallo Johan&Herman,
Jullie baantje ziet er leuk uit, eventuele probleempjes lossen zich meestal tijdens de bouw wel op.
Een baanplan, hoe goed bestudeerd en bedacht ook veranderd toch steeds nog een beetje tijdens de bouw.
Matheus.
-
Hoi Johan en Herman.
Zo als jullie nu al kunnen zien,zijn er keuzes zat.
Aan jullie de eer,iets moois te gaan bouwen.
Hebben jullie al eens eerder een modelspoorbaan gebouwd.
Zo ja,dan weet je welke werkzaamheden het eerst komen.
Zo nee, dan zal ik adviezeren de tafels eerst eens op te gaan bouwen.
Dat is wel het aller belangrijkste.
Kies dan voor de open frame constructie,dan kunnen jullie nog overal bij.
Als de boel is dichtgebouwd.
Vast aan de wanden,of los verschuifbaar,eventuweel op wielen.
De hoogte van de tafels is ook erg belangrijk.
Daar er een groot werkdeel zich onder de baan gaat afspelen.
Denk maar aan de hoeveelheid draad en andere electro zaken die daar hun plek krijgen.
Kortom er komt werk zat,leuk werk wel te zeggen.
Sucses,ik kijk mee.
Martin.
-
@ matheus,
er is tijdens ontwerpen ook al het een en ander fout gegaan dus er zal nog wel meer komen.
@ martin,
Idd de onderbouw gaat er eerst komen. Heb al een idee. ik wil de baan opdelen in modules van 60cm breed bij 125cm diep. Zodat in geval van nood hij altijd verhuist kan worden. of ik de scenery daar ook in meeneem weet ik nog niet, maar de onderbouw en de rails ondersteuning in ieder geval wel.
Ook komen er zwenkwielen onder om het geheel te kunnen verrijden, dus moet er ook geschoort worden. Over de hout keuze voor het frame ben ik nog niet uit, maar ga het eerst nog in autocad tekenen.
Wel leuk om te zien dat niemand opmerkt dat de keerlus van maar 1 kant bereden kan worden. dus hij in feite geen zin heeft of nog een keerlus bijmaken, wat ik graag wil gaan doen maar moet nog verzinnen over de locatie.
Van het weekend eerst nog is aan de slag met het proefbaantje, is kijken of alles werkt via koploper.
Dank voor jullie input!
Johan.
-
Nou dan gaat dat helemaal goedkomen.
De ruimte ,is dat de zolder of een apparte kamer.
Bij mij staat het project op zolder.
Compleet verbouwd.
Martin.
-
Op zolder. met een ruimte die uit te breiden is naar effectief 10 bij 4 meter.
Ik ben daar nog niet erg blij mee vanwege 17-20 graden in de winter in en 30-40 graden in de zomer.
Ik moet nog met Herman overleggen of we niet een verdieping omlaag moeten gaan naar zijn kamer maar dan zijn we beperkter. Dus daar moeten we nog is over overleggen.
-
Ja inderdaad op zolder kan de tempratuur flink wisselen.
Van daar dat het bij mijn eerste baan giga fout ging.
Nu ik opnieuw ben gestart is dat heel anders.
We hebben nu een mooie dakkappel,dus meer ruimte.
En zoals nu het geval de zon houd ik buiten met blinderingen.
Straks als de zonstand is veranderd zet ik het raam open.
Dan als ik weer ga hobbyen is het lekker.
Maar inderdaad ruimte heb je eigenlijk nimmer genoeg voor de hobby.
Martin.
-
Aan 1 kant zit een dakraam wat niet meer opengaat, ik ga daar binnenkort is naar kijken. de andere kant is voorzien van een dakkapel. blinderen is een goeie optie maar dan wel aan de buitenkant neem ik aan?
-
Nee hoor johan gewoon verstelbare blinden met draaibare lamelletjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein_531_2.jpg)
Zoals op foto te zien zijn de lamellen opengedraait, zo staan ze bij donker weer buiten of s'avonds, kan ik tijdens de werken al eens naar buiten kijken.
Bij zonneschijn is de achterzijde omhoog gedraait, zo heeft zonlicht geen intrede.
Voor het openen van het raam kan ik het geheel gewoon optreken, raam openen en terug laten zakken zodat ze verder het werk doen waar ze voor gekocht, nl het zonlicht buiten houden. Te verkrijgen in verschillende maten.
Matheus.
-
Scheelt dat dan ook in de warmte?
Johan.
-
Tijdens de zomermaanden houd het wel een beetje koeler, maar tijdens de wintermaanden doe je er geen besparing aan warmte mee op.
Matheus.
-
Ik ga is kijken of ik ergens een set kan regelen. dan kunnen we komende zomer gelijk zien of het scheelt.
dank voor de tip!
Johan.
-
Blinderen kan gewoon binnen,
Ik heb zelf rollgordijntjes van de Ikea.
Ze zijn niet duur en schermen ongewenst zonlicht goed af.
Martn.
-
hmmm,
Ik zit net te verzinnen dat er een "verduisterend" rolgordijn hangt. Daar zal het ook mee moeten kunnen. Maar naar mijn idee is het er altijd warm in de zomer. Is kijken of ik anders ergens een aircootje kan regelen ;D
-
Hie heb ik een foto,van de situatie bij mij.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rolgordijntjes_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rolgordijntjes_001.jpg)
Ik heb er in totaal 5 hangen,dus kan ook nog bepalen welke ik laat zakken.
Daar ik 3 draai. tuimelramen heb.
Martin.
-
Hoi Johan.
Vergeet geen industriepark in het baanplan.. ;)
Martin.
-
hehehe,
komt in orde martin ;D
edit: ga waarschijnlijk toch de hele baan nog iets aanpassen zodat hij beter in de kamer past.
-
Nog even een vraagje,
met wat voor straal kan je flm profi flex n buigen? heb net op de flm site zitten struinen, maar ben ten eerste slecht in duits en kon ten tweede wel de rails vinden maar niet specificaties.
Alvast bedankt!
Johan.
-
Hoi Johan.
Van de frexrails van fleischmann weet ik geen te scherpe boogstraal,ondanks dat het flexrails is.
Dus de standaard fleischmann bochten, anders kan een locomotief met veel wielen niet door zo,n bocht rijden.
Dus ook met flexrails geld hoe vloeiender de bocht,des te beter rijdt een trein door die bocht.
Dus niet bijna haaks het hoekje om.
Daar is een handige straalmal voor,om flexrails te leggen.
Martin
-
zo,
even een update, laatste dagen met een proefbaan bezig geweest. koploper op de PC en loconet als protocol. Gisteravond kon ik handmatig een rondje rijden met mijn locs. van het weekend is kijken of we de boel kunnen automatiseren. Daarna weer volop verder met het ontwerp!
Johan.
-
Succes!
groeten uwes neef matthijs ;D
-
Ha matthijs!
Leuk dat je ook op dit forum zit! Ik spreek je op opa's verjaardag volgende week zaterdag!
Johan.
-
Zo,
Na wat proefrijden op een proefbaan met koploper hebben we is geïnventariseerd hoe we de baan gaan plaatsen, we kwamen tot de ontdekking dat ons huidig ontwerp op geen enkele manier in de kamer past :P dus zijn we maar is begonnen waar we moesten beginnen; Met het opmeten van de kamer!
Aan de hand daarvan hebben we een baanvlak getekend zoals hieronder aangegeven.
(http://i681.photobucket.com/albums/vv173/AndreasIsaksson/baan.jpg)
Zoals jullie zien ruimte genoeg! Het idee voor de baan zit al grotendeels in mijn hoofd, het schaduwstation is al getekend, misschien kunnen we vanavond nog is wat meer tekenen.
Groet,
Johan.
-
Denk je wel aan de bereikbaarheid. Overal is de baan 95 cm breed en dat is eigenlijk al te breed voor mensen met een normale armlengte. Maar links en rechtsboven in de hoeken ga je meer problemen met de bereikbaarheid krijgen, tenzij je een paar mangaten plant. Houd hier echt rekening mee, want het gebeurt maar al te vaak dat daar net iets fout gaat. En ook voor het aanleggen van scenery is dat lastig zat.
Ik zeg het niet om je ontmoedigen hoor, maar het is zo handig als je veel voorkomende fouten voor kunt zijn.
Mvg,
Martin
-
hmm das een goeie Martin. Ik kwam op 95cm uit want dan heb ik een R4 profirails 180 graden liggen. ik ga daar nog is lekker over nadenken. bij het vorige baanplan was het niet relevant want die wilde ik op wieltjes bouwen maar dat gaat niet nu.
Dank voor de opmerking!
Johan.
-
Hallo Johan,
Dat is wel een mooie ruimte om een leuk stuk te sporen,met de inspiratie die je her en der op doet moet het goed komen. ;)
Gr Chris
-
L.S.
Vandaag heb ik het baan plan zo goed als helemaal af kunnen tekenen. Rekening houdend met de lengte van mijn armen heb ik de hoek links boven beter bereikbaar gemaakt. rechts boven komt het station met wat huizen ofzo op een vlakke uitneembare plaat, die we dus op ons gemak eerst kunnen maken en daarna plaatsen. Hoe dit alles via de spiraal naar het schaduwstation gaat weet ik nog niet, daar ga ik is lekker rustig een nachtje over slapen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/nieuw_laag2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/nieuw_laag2.jpg)
rechts in het midden staat: "Nog nader te bepalen industrie".
Opmerkingen, aanvullingen, opbouwende kritiek zoals altijd weer van harte welkom!
Johan.
-
Hoi Johan.
Dit ziet er erg goed uit, complimenten.
Daar gaan wel aardig wat bouw uren in zitten.
In combinatie met veel bergen en tunnels, nou dit mag deze opzet er beslist zijn.
Digitalizeren is ook niet echt moeilijk, maar dat kost wel tijd, geld en denkwerk.
Alles goed labelen en cijferen, mij persoonlijk zou deze baan wel gaan lukken.
Ik heb makkelijk praten, maar kan jij het ook voor elkaar krijgen.
Nu nog een begin, vergis je niet, dat is wel een behoorlijke klus, maar wel te doen.
Als eerst heb je veel hout en plaatmatriaal nodig, daar kun je al aan beginnen.
Veel zaag en meetwerk, met een afkortzaag is dat niet moeilijk.
Sucses en veel bouw plezier
Martin.
-
Hoi Johan.
Ga mij morgen eens een beetje meer verdiepen in je baanplan.
Vooreerst een vraagje, links of rechtsverkeer, waarom bij deze oppervlakte geen langer station, welk tijdperk ga je rijden.
Bij hedendaags verkeer zijn de kruiswissels op de hoofdbanen uit den boze enz.
Reden genoeg om nog over na te denken.
In ieder geval is de opzet goed en er is zeker rekening gehouden met de berijkbaarheid.
Groetjes.
Matheus.
-
L.S.
In combinatie met veel bergen en tunnels, nou dit mag deze opzet er beslist zijn.
Digitalizeren is ook niet echt moeilijk, maar dat kost wel tijd, geld en denkwerk.
Ja de "verdwijnpunten" zitten grotendeels in mijn hoofd, de uitvoering moet laten zien of het echt zo gaat lukken... En idd het digitale rijden zal niet het grootste probleem zijn....
Ga mij morgen eens een beetje meer verdiepen in je baanplan.
Niet als het mooi weer is he! dan moet je lekker naar buiten gaan :P
Vooreerst een vraagje, links of rechtsverkeer, waarom bij deze oppervlakte geen langer station, welk tijdperk ga je rijden.
Bij hedendaags verkeer zijn de kruiswissels op de hoofdbanen uit den boze enz.
Link, rechsverkeer: geen idee, ik ben in het ontwerp uitgegaan van rechts, maar op vrijwel alle delen kan er ook links gereden worden.
Geen langer station: Het langste perron wordt 120cm das lang genoeg ;)
TijdperkL dat is een leuke vraag. als je op de andere link in mijn onderschrift klikt zie je ons materieel. Dit zijn dus verscheidene tijdperken. Ik wil dan ook de dubbelsporige hoofdlijn vrij nieuw uitvoeren. (nieuwere kleur ballast e.d. ) en de rest waaronder het station zo in tijdperk III uitvoeren. Het zal een heel gedoe worden maar ik zoek altijd de uitdagingen :D
Kruiswissels: je bedoelt de engelse wissels :P maar dat is ook weer zoiets, ik ben een modelspoorbaan hobbyist. niet een grootspoor. hiermee bedoel ik dat ik het modelsporen leuk vind, zagen, timmeren, digitaal, enz... lekker bezig zijn. Of ze dan in het echt links of rechts rijden, er wel of niet kruis/engelse wissels mogen toegepast worden, dat zal me eerlijk gezegd een worst wezen. het gaat mij om de hobby en niet om een 100% weergave hoe het in het echt is. het moet er natuurlijk wel zo echt mogelijk uitzien! ;D
In ieder geval is de opzet goed en er is zeker rekening gehouden met de berijkbaarheid.
Dit ziet er erg goed uit, complimenten.
Dank u heren!
Johan.
-
Hallo Johan.
Dan komt het allemaal wel goed.
Veel bouwplezier.
Matheus.
-
Heren,
Ik zou graag nog wat advies zien ;)
Het station is nu een gebogen geheel. Gebogen perrons lijkt mij gewoon erg mooi, maar het kost best wat moeite om dit te maken (zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,27915.0.html )
Nu zit ik te denken is het niet beter om het station recht te maken, onder een hoek van dan ongeveer 45 graden. Dit resulteert misschien in een iets minder fraai station maar en neemt wat meer ruimte in van het industrie gedeelte maar zal wel makkelijker te realiseren zijn.
Anderzijds is het misschien ook wel wat om het station onder een lichte hoek aan de rechterzijde langs de muur te plaatsen. zodat ik richting de hoek recht boven in wat aan loc/loods etc kan maken op 1 plaat die uitneembaar blijft.
Wat denken jullie wat de beste oplossing is?
Met vriendelijke groet!
Johan.
-
Hoi Johan.
Gebogen perrons zijn ook eenvoudig te verkrijgen.
De boogstraal van het desbetrefend spoor gedeelte overnemen op papier.
Of schaal 1:1 uitprinten vanuit wintrack op de ondergrond plakken.
Wel rekening houdende met draairuimte voor rijtuigen en locs.
Dan is dat ook mogelijk zelf te maken.
Ik mag er zelf ook nog gaan bouwen.
Mij maakt het niet uit of een staton in een bocht of recht ligt.
Ik bouw ze allebij.
Martin.
-
Hoi Johan.
Een station is altijd mooier als dit met een lichte boog verloopt, om dit te maken zou je vooreerst mallen moeten tekenen.
Je kan deze maken in karton, vervolgens op je tafel plaatsen en de vorm van het door u gewenste station hierop tekenen.
Eens de mallen gemaakt kan je deze overnemen op mdf plaat of dergelijke, zijkanten voor de peronkanten kan je vinden bij Auhagen en zo net als uitrusting om bovenop te bekleden, zo bekom je mooie perrons.
Je moet enkel voor jezelf uitmaken of je het hiervoor gevraagde werk en tijd er wil instoppen.
In ieder geval zou ik zeggen van doen, het resultaat achteraf zal je bekoren en trotser maken.
Groetjes.
Matheus.
-
Dank voor de tips kerels!
Misschien ga ik het nog iets aanpassen, die draaischijf staat daar mij te verloren. misschien dat hoekje iets groter maken en een loc loods/werkplaats en al dat grut bijplaatsen. Moet kunnen...
Binnenkort maar is de kamer gaan leegruimen de spiraal en onderbouw ff uitschetsen en zagen maar! :P
Johan.
-
Hoi Johan.
Misschien een voorbeeldje voor achter het station.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanscenery_001_1.jpg)
Gewoon tekening aanklikken rechter muisknop, opslaan als, ergens in een bestandje plaatsen en vergroten.
Matheus.
-
whoow das een mooie mattheus!
Daar ga ik misschien wel wat van gebruiken! Dank u wel!
Johan.