BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Plan AR op 15 April 2010, 23:41:12
-
Echt heel handig die encyclopedie. Ik heb er al veel informatie in kunnen vinden. De platen liggen er nu. Ben nog steeds bezig met het plannen van het schaduwstation. Wat is het handigste. om lange stukken met stoppunten te maken of om het een doorgaand station te maken ? Ik heb Fleischmann profirails en gelijkstroomtreinen. Ongeveer 7 treinstellen.
moderator kun je deze post in de goede rubriek plaatsen ? :)
alvast bedankt..
-
Hoewel het al een tijdje geleden is dat je de topic bent gestart toch een opmerking. Ik weet niet of je digitaal gaat rijden maar ik zou de trajecten op het schaduwstation zodanig maken dat jouw langste trei(en) daar ruim kunnen staan. dat betekedt dat ook de stopsecties van voldoende lengte moeten zijn. Bij mij bijvoorbeeld zo'n 20 tot 40 cm. Dus als jouw langste trein 2 meter is dan worden de sporen in het schaduwstation minimaal 2,40 meter. Eigenlijk hetzelfde als de blokindeling, gelden dezelfde regels voor.
-
Hoi Rob, Bedankt voor je bericht. Ik heb een tijd niets meer gedaan aan de baan maar wil nu weer beginnen. Mijn baan wordt voorlopig analoog. Vandaar dat ik me afvraag om de baan door te laten lopen om niet eindeloos met alle treinen heen en weer te rangeren. Kun je dan stopplaatsen maken ?
Ik hoor het wel , als iemand nog tips heeft. Graag !
-
Ik ben zelf niet zo'n analoog rijder maar natuurlijk kan dat. De door mij aangegeven stopsecties zijn alleen bedoeld om aan te geven dat op die stukken de trein de gelegenheid moet hebben om af te kunnen remmen. Op een schaduwstation is de lengte niet zo belangrijk omdat je daarvan toch niets ziet maar op het gedeelte wat je wel ziet is het wel mooi als de trein over een langer traject kan stoppen, dat staat mooier en natuurgetrouwer. Een stopplaats is niet per defintitie een eindpunt of zo. een stoptraject kan ook vor een station liggen natuurlijk en die stopplaats is dan ook gelijk een startplaats voor het volgende deel van de "reis". Een mooie manier is een remgenerator maar of die er analoog ook zijn weet ik echter niet.